În Monitorul Oficial nr. 914 din 22 noiembrie a.c. a fost publicată Decizia Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 500.201/2017 privind aprobarea Normelor naţionale în domeniul educaţiei, asistenţei psihologice şi asistenţei sociale a persoanelor private de libertate.
ARTICOLUL 1
Dispoziţii generale
Cadrul normativ care reglementează activitatea de educaţie, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială din unităţile sistemului penitenciar românesc evidenţiază principalele elemente de specificitate ale atribuţiilor corespunzătoare fiecărei categorii profesionale, după cum urmează:
a) asumarea atribuţiilor manageriale – previziune, organizare, coordonare, antrenare/motivare, control/evaluare şi promovarea unei atitudini proactive, în raport cu dezvoltarea funcţiei de reintegrare socială a pedepsei privative de libertate;
b) respectarea standardelor profesionale în domeniul desfăşurării activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, în mediul penitenciar;
c) asumarea exercitării statutului profesional în condiţiile mediului penitenciar şi a exigenţelor regimului de executare a pedepselor privative de libertate;
d) cunoaşterea drepturilor şi asumarea obligaţiilor ce decurg din statutul de funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare.
ARTICOLUL 2
Resursele umane
(1) Stabilirea raportului numeric dintre personalul cu atribuţii în educaţie, asistenţă psihologică şi asistenţă socială şi persoanele private de libertate se corelează cu nevoile de personal de specialitate şi necesarul de personal în vederea încadrării.
(2) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) sunt:
a) existenţa unei structuri de stat de funcţii standardizată la nivel sistemic;
b) numărul posturilor încadrate.
ARTICOLUL 3
Perfecţionarea personalului
(1) Normele privind asigurarea profesionalismului şi a perfecţionării personalului sectorului reintegrare socială au ca cerinţe:
a) organizarea unor stagii de formare profesională în conformitate cu cerinţele postului şi specializarea personalului;
b) înscrierea psihologilor şi asistenţilor sociali în organizaţiile profesionale existente la nivel naţional;
c) participarea fiecărui angajat la întâlniri şi manifestări specifice comunităţii ştiinţifice din care face parte;
d) stabilirea unor relaţii de mentorat pentru personalul cu funcţii de conducere.
(2) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. a) sunt:
a) existenţa unui stagiu de formare iniţială, specific activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială;
b) organizarea, cu frecvenţă anuală, a unei întâlniri profesionale în vederea pregătirii continue a specialiştilor din domeniul reintegrare socială, care să fie prevăzută, după caz, cu posibilitatea creditării de către organismul profesional corespunzător: Colegiul Psihologilor din România sau Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali.
(3) Indicatorii relevanţi pentru cerinţa de la alin. (1) lit. b) sunt:
a) numărul de persoane înscrise în organizaţiile profesionale specifice, cu rol de supervizare;
b) nivelul, treapta de specializare în domeniul de specialitate pentru psihologi şi asistenţi sociali.
(4) Indicatorii relevanţi pentru cerinţa de la alin. (1) lit. с) sunt:
a) numărul de participanţi;
b) numărul simpozioanelor, seminarelor, cursurilor, conferinţelor, congreselor, manifestărilor ştiinţifice;
c) documente care atestă participarea.
(5) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. d) este reprezentat de numărul de persoane cu funcţii de conducere, aflate în relaţie de mentorat.
ARTICOLUL 4
Cadrul metodologic
(1) Normele privind asigurarea unui cadru unitar de desfăşurare a activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială au ca cerinţe:
a) desfăşurarea activităţii personalului din sectorul reintegrare socială, în baza Metodologiei activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, prevăzută în anexa la prezentele norme;
b) constituirea dosarului de educaţie şi asistenţă psihosocială şi, după caz, întocmirea Planului individualizat de evaluare şi intervenţie educativă şi terapeutică;
c) desfăşurarea programelor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială pe baza manualelor de programe elaborate sau, după caz, avizate de direcţia de specialitate;
d) participarea personalului de reintegrare socială la lucrările comisiilor specifice din unitatea de deţinere, reglementate de Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de alte acte normative, cu relevanţă pentru domeniul reintegrare socială.
(2) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. a) sunt:
a) existenţa metodologiilor specifice pentru fiecare categorie de personal;
b) existenţa documentelor completate în conformitate cu metodologiile specifice.
(3) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. b) sunt:
a) numărul de dosare constituite, în conformitate cu prevederile deciziilor directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
b) numărul de planuri individualizate de evaluare şi intervenţie educativă şi terapeutică întocmite.
(4) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. с) sunt:
a) numărul programelor implementate de către personalul de reintegrare socială, în funcţie de specificul unităţii de detenţie;
b) includerea programelor în Oferta de programe şi activităţi educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, adaptată la specificul unităţii de detenţie;
c) diversitatea programelor derulate şi adaptarea acestora la nevoile populaţiei carcerale şi la condiţiile specifice fiecărei unităţi de detenţie;
d) aplicarea programelor, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului justiţiei nr. 1.322/C/2017 şi a deciziilor directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor prin care acestea au fost promovate.
(5) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. d) sunt:
a) elaborarea documentelor de specialitate, necesare desfăşurării lucrărilor comisiilor;
b) numărul de participări la comisii, în conformitate cu componenţa stabilită prin actele normative şi administrative care reglementează organizarea şi desfăşurarea acestora.
ARTICOLUL 5
Programe şi activităţi
(1) Normele privind asigurarea accesului tuturor persoanelor private de libertate, în funcţie de nevoile identificate de către specialişti, la activităţile şi programele educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială se fundamentează pe următoarele cerinţe:
a) informarea persoanelor private de libertate cu privire la Oferta de programe şi activităţi educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială disponibilă la nivelul unităţii;
b) includerea tuturor persoanelor private de libertate nou-depuse în Programul de adaptare la condiţiile privării de libertate;
c) întocmirea, pentru fiecare persoană condamnată, a Planului individualizat de evaluare şi intervenţie educativă şi terapeutică;
d) includerea persoanelor private de libertate în programe, în concordanţă cu nevoile identificate şi recomandările formulate;
e) organizarea de activităţi educative, cu participarea persoanelor private de libertate;
f) îmbunătăţirea nivelului de şcolarizare al persoanelor private de libertate;
g) formarea profesională a persoanelor private de libertate, în concordanţă cu evoluţia pieţei forţei de muncă;
h) asigurarea condiţiilor necesare pentru ca fiecare persoană privată de libertate să participe la activităţi moral-religioase, în funcţie de propria opţiune;
i) acordarea de consiliere persoanelor private de libertate;
j) acordarea de asistenţă persoanelor private de libertate în soluţionarea problemelor sociale;
k) includerea tuturor persoanelor private de libertate care urmează a fi puse în libertate în Programul de pregătire pentru liberare sau în demersuri specifice, derulate în colaborare cu instituţii şi organizaţii colaboratoare cu atribuţii în acest sens.
(2) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. a) sunt:
a) existenţa Ofertei de programe şi activităţi educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, adaptată specificului locului de deţinere, care include numărul de credite alocate pe categorii de activităţi şi programe;
b) punerea la dispoziţia persoanelor private de libertate a Ofertei de programe şi activităţi educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială elaborată la nivelul unităţii, integral sau în extras, în format electronic, la Infochioşc sau tipărit, la nivelul secţiilor de deţinere şi, după caz, în spaţiile destinate desfăşurării demersurilor de reintegrare socială.
(3) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. b) sunt:
a) numărul persoanelor private de libertate incluse în program;
b) numărul dosarelor de educaţie şi asistenţă psihosocială constituite pentru persoanele private de libertate nou-depuse până la finalizarea Programului de adaptare la condiţiile privării de libertate.
(4) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. с) sunt:
a) numărul de planuri individualizate întocmite;
b) actualizarea/revizuirea, periodică, a planurilor individualizate întocmite, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului justiţiei nr. 1.322/C/2017.
(5) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. d) sunt:
a) numărul persoanelor private de libertate participante, pe categorii de programe;
b) participarea persoanelor private de libertate la programe derulate în conformitate cu standardele Ordinului ministrului justiţiei nr. 1.322/C/2017 şi ale Sistemului de creditare.
(6) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. e) sunt:
a) organizarea, cel puţin cu frecvenţă trimestrială, a unei activităţi educative de tipul: activităţi ocupaţionale, cultural-artistice, sportive, moral-religioase;
b) organizarea, cel puţin cu frecvenţă lunară, a unui concurs tematic;
c) organizarea, cu frecvenţă trimestrială, a cel puţin a unei competiţii sportive.
(7) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. f) sunt:
a) numărul persoanelor private de libertate şcolarizate semestrial şi/sau anual;
b) numărul persoanelor private de libertate absolvente/ numărul persoanelor private de libertate care au urmat cursurile şcolare;
c) numărul de clase, niveluri de studii şi forme de învăţământ.
(8) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. g) sunt:
a) numărul persoanelor private de libertate beneficiare ale cursurilor de formare profesională semestrial şi/sau anual;
b) numărul cursurilor de formare profesională organizate în concordanţă cu evoluţia pieţei forţei de muncă;
c) numărul persoanelor private de libertate absolvente/ numărul persoanelor private de libertate care au urmat cursuri de formare profesională în unitatea de detenţie;
d) participarea cu frecvenţă anuală la cel puţin o bursă locală a locurilor de muncă.
(9) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. h) sunt:
a) asigurarea condiţiilor pentru participarea, cu frecvenţă cel puţin lunară, a persoanelor private de libertate solicitante, în funcţie de propria opţiune, la activităţi moral-religioase;
b) numărul de beneficiari;
c) numărul de organizaţii/asociaţii colaboratoare.
(10) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. i) este reprezentat de numărul persoanelor private de libertate incluse în activităţi de consiliere (educaţională, psihologică, socială) recomandate, în funcţie de nevoia identificată
(11) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. j) sunt:
a) numărul persoanelor private de libertate pentru care au fost întreprinse demersuri pentru facilitarea comunicării cu instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale;
b) numărul cazurilor soluţionate.
(12) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. k) sunt:
a) numărul persoanelor private de libertate participante;
b) numărul reprezentanţilor instituţiilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale care colaborează la desfăşurarea propriu-zisă a demersurilor (de exemplu, servicii de probaţiune, agenţii de ocupare a forţei de muncă, centre comunitare de reabilitare socială).
ARTICOLUL 6
Accesul la informaţii de interes public
(1) Normele privind asigurarea accesului la informare au în vedere următoarele cerinţe:
a) asigurarea accesului la emisiunile radio-TV realizate şi difuzate prin studioul propriu, în fiecare unitate de detenţie;
b) amenajarea unei biblioteci cu asigurarea fondului de carte necesar, în fiecare unitate de detenţie.
(2) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. a) sunt:
a) existenţa unui studio radio-TV dotat corespunzător şi a unui orar de difuzare a emisiunilor proprii;
b) număr de emisiuni radio-TV proprii realizate.
(3) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. b) sunt:
a) existenţa unei biblioteci;
b) numărul de volume;
c) numărul de cititori.
ARTICOLUL 7
Resursele materiale
(1) Normele privind asigurarea condiţiilor optime necesare desfăşurării activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială se referă la cerinţe care pot fi îndeplinite în măsura existenţei fondurilor bugetare şi a resurselor materiale corespunzătoare, după cum urmează:
a) existenţa, pentru fiecare serviciu sau birou de educaţie şi asistenţă psihosocială, a cel puţin unui spaţiu amplasat în sectorul administrativ;
b) existenţa unui club aferent fiecărei secţii de deţinere;
c) existenţa unui spaţiu (capelă) destinat desfăşurării activităţilor moral-religioase derulate de către preot;
d) amenajarea şi dotarea cel puţin a unui cabinet de psihologie, în fiecare unitate de detenţie;
e) amenajarea şi dotarea unui cabinet de asistenţă socială în fiecare unitate de detenţie;
f) existenţa spaţiilor necesare şcolarizării în fiecare unitate de detenţie;
g) existenţa spaţiilor necesare organizării atelierelor/spaţiilor multifuncţionale de formare profesională, în fiecare unitate de detenţie;
h) asigurarea managementului activităţii prin existenţa unor spaţii funcţionale, amenajate corespunzător, pentru personalul cu funcţii de conducere.
(2) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. a) este reprezentat de numărul de spaţii funcţionale dotate corespunzător.
(3) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. b) este reprezentat de numărul cluburilor funcţionale raportat la numărul secţiilor de deţinere.
(4) În cazul penitenciarelor-spital, indicatorul prevăzut la alin. (3) se referă la existenţa cel puţin a unui club destinat desfăşurării programelor și activităţilor de educaţie, asistenţă psihologică şi asistenţă socială.
(5) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. с) este reprezentat de existenţa spaţiului (capelei), amenajat corespunzător, destinat activităţilor moral-religioase.
(6) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. d) sunt:
a) existenţa cel puţin a unui cabinet de psihologie, având o dotare corespunzătoare reglementărilor prevăzute de hotărârile Colegiului Psihologilor din România;
b) numărul cabinetelor de psihologie amenajate în fiecare unitate de detenţie.
(7) Indicatorii relevanţi pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. e) sunt:
a) existenţa unui cabinet de asistenţă socială dotat corespunzător;
b) numărul cabinetelor de asistenţă socială amenajate în fiecare unitate de detenţie.
(8) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. f) este reprezentat de numărul sălilor de clasă amenajate corespunzător.
(9) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. g) este reprezentat de numărul de ateliere sau spaţii multifuncţionale.
(10) Indicatorul relevant pentru realizarea cerinţei de la alin. (1) lit. h) este reprezentat de numărul de spaţii amenajate corespunzător.