În Monitorul Oficial nr. 907 din 20 noiembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 804/2017 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003.
Art. I.
Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 25 aprilie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1.
(1) În sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, prin operatori economici se înţelege persoanele fizice şi juridice, întreprinderile familiale, precum şi orice alte entităţi, cu excepţia instituţiilor publice, care încasează, pe teritoriul României, inclusiv în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie.
(2) În sensul art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă sunt considerate substitute de numerar bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masă, voucherelor de vacanţă, tichetelor cadou şi tichetelor de creşă, tichetelor sociale, tichetului Rabla şi altele asemenea.
(3) Operatorii economici care nu intră sub incidenţa ordonanţei de urgenţă pot opta pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, în condiţiile legii.
(4) Operatorii economici care au obligaţia utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, precum şi cei prevăzuţi la alin. (3) sunt denumiţi în continuare utilizatori.
(5) Utilizatorii înregistrează şi transmit operaţiunile efectuate către Sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumit în continuare sistem informatic.
(6) Specificaţiile tehnice minimale necesare transmiterii datelor către sistemul informatic sunt prevăzute în anexa nr. 11.
(7) În măsura în care aspectele de natură tehnică impun precizări suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.”
2. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2.
Utilizatorii au obligaţia să elibereze clienţilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul şi/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora vor elibera şi factură, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare.”
3. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3.
(1) Bonurile fiscale se emit de către utilizatori numai cu aparate de marcat electronice fiscale pentru care s-a obţinut autorizaţia de distribuţie emisă de Comisia de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic, prevăzută la art. 5 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, denumită în continuare comisie.”
4. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4.
În sensul art. 1 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, prin livrări de bunuri cu amănuntul şi prestări de servicii direct către populaţie se înţelege acele activităţi desfăşurate cu caracter permanent sau sezonier. Nu intră în această categorie livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate ocazional, direct către populaţie, de către operatorii economici, alţii decât comercianţii cu amănuntul. Prin comerţ ocazional se înţelege actele de comerţ cu caracter întâmplător, efectuate pe durată limitată de timp cu ocazia unor târguri, saloane, sărbători cu caracter laic, expoziţii cu vânzare, precum şi livrările de bunuri către proprii angajaţi pentru uzul propriu.”
5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5.
(1) Distribuitorul autorizat de aparate de marcat electronice fiscale este operatorul economic pe numele căruia a fost eliberată autorizaţia de distribuţie, care poate include în reţeaua sa de comercializare şi/sau service operatorii economici care îndeplinesc condiţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi de prezentele norme metodologice, denumiţi în continuare unităţi acreditate.
(2) Distribuitorul autorizat are obligaţia de a întocmi şi actualiza lista unităţilor acreditate pentru comercializare şi/sau service, pentru fiecare tip/model de aparat pentru care a obţinut aviz/autorizaţie.”
6. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6.
(1) În situaţia defectării aparatului de marcat electronic fiscal utilizatorii consemnează în cartea de intervenţii a aparatului de marcat electronic fiscal, prezentată în anexa nr. 1, data şi ora la care au anunţat defectarea acestuia şi păstrează notificarea efectuată conform celor convenite de părţile contractante potrivit dispoziţiilor art. 1 alin. (81) din ordonanţa de urgenţă.
(2) Până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepţia taximetriştilor, înregistrează toate operaţiunile efectuate în această perioadă într-un registru, denumit în continuare registru special, care se completează fără ştersături şi fără spaţii neutilizate.
(3) Registrul special se întocmeşte conform modelelor prezentate în anexele nr. 2a) şi 2b).
(4) Registrul special are paginile numerotate, este sigilat şi ştampilat de către organul fiscal la care se depun declaraţiile fiscale, denumit în continuare organ fiscal competent, cu precizarea numărului de pagini conţinut de acesta, şi este prezentat de către utilizator, cu excepţia taximetriştilor, pentru vizare la organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatul de marcat electronic fiscal, înainte de începerea activităţii. În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, registrul se prezintă pentru vizare odată cu depunerea declaraţiei de instalare a aparatului.
(5) La repunerea în funcţiune a aparatului tehnicianul unităţii de service acreditate, denumit în continuare tehnician de service, consemnează în registrul special, după ultima înregistrare a operaţiunilor efectuate de utilizator, data şi ora începerii funcţionării aparatului, sub semnătura şi numele în clar ale tehnicianului de service.”
7. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7.
(1) Până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, utilizatorii emit chitanţe pentru respectivele operaţiuni şi facturi, la cererea clienţilor, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar aplică prevederile din legislaţia care reglementează autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României.”
8. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9.
(1) Operatorii economici care vând ziare şi reviste în alte condiţii decât cele prevăzute la art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) În sensul art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă, prin distribuitori specializaţi se înţelege operatorii economici care comercializează exclusiv ziare şi reviste.”
9. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10.
Activităţile de vânzare a biletelor de călătorie şi a abonamentelor pentru transportul public de călători în interiorul unei localităţi, ca activităţi conexe transportului, intră în excepţia prevăzută la art. 2 lit. с) din ordonanţa de urgenţă.”
10. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11.
(1) Bonurile cu valoare fixă prevăzute la art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă se tipăresc în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare, suma fixă percepută de la client fiind pretipărită pe documentul eliberat acestuia.
(2) Vânzarea de timbre fiscale, poştale, judiciare, precum şi de cărţi poştale sau altele asemenea, care se comercializează la valoarea nominală pretipărită pe acestea, intră în excepţia prevăzută la art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă.”
11. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12.
(1) Activităţile de parcare a autovehiculelor şi jocurile de noroc intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă numai în cazul în care se încasează de la clienţi o sumă fixă care este pretipărită pe biletul de acces şi, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la jocurile de noroc, eliberat clientului. De asemenea intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă şi biletul de intrare prevăzut la art. 13 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Nu intră sub incidenţa art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă jocurile de noroc – pariurile în cotă fixă pentru care utilizatorii vor emite bonuri fiscale pentru sumele încasate de la clienţi.”
12. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14.
În înţelesul art. 2 lit. e) din ordonanţa de urgenţă, activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru persoane fizice sunt cele efectuate de casele de schimb valutar organizate ca persoane juridice conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având ca principal obiect de activitate activităţile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN6612, iar ca activităţi secundare numai cele Incluse în cod CAEN 6619 şi autorizate prin intermediul Comisiei de autorizare a activităţii de schimb valutar.”
13. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15.
Intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. f) din ordonanţa de urgenţă profesiile liberale, sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cum ar fi, fără însă a ne limita la acestea, cele desfăşurate de către medici, avocaţi, notari publici, executori judecătoreşti, experţi tehnici şi contabili, contabili autorizaţi, auditori financiari, consultanţi fiscali, arhitecţi, traducători, sportivi, precum şi de alte persoane fizice care prestează servicii cu caracter profesional în domeniul ştiinţific, literar, artistic şi educativ.”
14. După articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 151, cu următorul cuprins:
„Art. 151.
(1) Intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. i) şi l) din ordonanţa de urgenţă serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor efectuate la domiciliul clientului şi, respectiv, lucrările de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere a locuinţelor, executate de către operatori economici specializaţi, inclusiv materialele utilizate pentru realizarea acestor activităţi, dacă materialele respective sunt cuprinse în facturi şi alte documente legale emise de prestatorul serviciului ori executantul lucrării.
(2) Asamblarea, montarea ori instalarea bunurilor care sunt executate ca operaţiuni auxiliare ocazionate de vânzarea mărfurilor de către un comerciant cu amănuntul nu se încadrează în excepţiile prevăzute la art. 2 lit. i) şi l) din ordonanţa de urgenţă.”
15. Articolul 16 se abrogă.
16. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17.
Aparatele de marcat electronice fiscale pot fi:
a) case de marcat electronice cu structură închisă, izolate, corespunzătoare prevederilor art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă. Aceste case de marcat au hardware dedicat, set fix de funcţii, bază de date proprie şi funcţionează izolat, fără a dispune de interfeţe de conectare la alte dispozitive de tip calculator, telefon mobil, tabletă. Modulul fiscal este integrat în hardware propriu, iar programul de aplicaţie şi cel de control din modulul fiscal sunt plasate într-o memorie fixă;
b) case de marcat electronice cu structură închisă, conectate la calculator, corespunzătoare prevederilor art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă. Suplimentar faţă de aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la lit. a), aceste case de marcat dispun de o interfaţă prin care se asigură cooperarea cu un program ce rulează pe calculator. Interfaţarea furnizează un set limitat de comenzi de modificare, completare, citire a bazei de date interne şi de emitere de documente fiscale. Securitatea comunicării şi integritatea corectitudinii înregistrărilor sunt asigurate de modulul fiscal prin programul său de control;
c) case de marcat electronice computerizate corespunzătoare prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă. Aceste case de marcat sunt realizate pe o structură de calculator standard, în care este inclusă o placă fiscală ce conţine un modul fiscal cu hardware şi program de control proprii, care se interfaţează cu programul de aplicaţie al aparatului de marcat electronic fiscal, care rulează pe calculatorul standard printr-un set limitat de comenzi de interfaţare adecvat acestei categorii de aplicaţii. Eventuala comunicare pentru integrarea într-o reţea este controlată de programul de aplicaţie în limitele acceptabile pentru această clasă de aplicaţii;
d) aparate sau terminale cu funcţii de case de marcat electronice corespunzătoare prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă. Aceste aparate sau terminale sunt dispozitive identificabile ca structură şi program de aplicaţie, care includ o placă fiscală ce conţine un modul fiscal, controlat de un program de control. Interfaţarea aplicaţiei cu modulul fiscal conferă acestora şi funcţii de casă de marcat, în afara altor funcţii specifice;
e) imprimante fiscale corespunzătoare prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă. Imprimantele fiscale sunt dispozitive care includ un modul fiscal, controlat de un program de control memorie fiscală şi periferice controlabile de către acesta; nu au program de aplicaţie propriu şi se interfaţează cu un sistem de calcul de tip calculator, terminal pentru transferul electronic de fonduri la punctul de vânzare-POS, sau cu un dispozitiv de tip telefon inteligent, tabletă, precum şi altele asemenea, ce dispun de un program de aplicaţie dedicat şi identificabil. Interfaţarea se poate realiza prin cablu serial, magistrală serială universală-USB, reţea, precum şi reţea fără fir – Wi-Fi sau bluetooth;
f) case de marcat electronice corespunzătoare prevederilor art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă. Aceste case de marcat au un hardware dedicat ce integrează un modul fiscal controlat de un program de control şi, respectiv, un program de aplicaţie care asigură un set fix de funcţii de operare şi permite lucrul cu o bază de date proprie şi una sau mai multe interfeţe pentru comunicaţie sau salvare externă. Opţional interfeţele pot asigura şi cooperarea cu un program de aplicaţie extern care să permită programarea, citirea bazei de date interne, precum şi emiterea de documente fiscale. Securitatea comunicării şi continuitatea înregistrărilor sunt asigurate integral de modulul fiscal, prin programul său de control.”
17. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18.
(1) Aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. a), b), e) şi f) pot fi staţionare, alimentate cu energie electrică din reţeaua de curent alternativ şi/sau portabile, cu alimentare autonomă de la baterii ori acumulatori.
(2) Aparatele de marcat portabile au dimensiuni şi greutate reduse, sunt uşor transportabile şi pot fi utilizate în activităţile de comerţ/servicii prestate în regim ambulant, în mijloacele de transport şi altele asemenea.
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. с)-e), împreună cu programul de aplicaţie identificabil, formează ansamblul aparatului de marcat electronic fiscal supus comisiei pentru autorizare.
(4) Comercializarea de către distribuitorii autorizaţi a aparatelor de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. с)-e) fără programul de aplicaţie identificabil specificat în autorizaţia eliberată de comisie, precum şi instalarea acestora cu un alt program de aplicaţie decât cel avizat sunt interzise.
(5) Aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. b) şi f) trebuie să lucreze autonom indiferent de utilizarea programului de aplicaţie extern.
(6) Programele de aplicaţie externe interfaţate cu aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. a), b), e) şi f) trebuie să fie înregistrate în Biblioteca naţională de programe prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti, cu modificările şi completările ulterioare, specificând datele de identificare a aplicaţiei, precum şi modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfaţează.”
18. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20.
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de taximetrie sunt case de marcat cu structură închisă, realizate numai în sistem unitar, care împreună cu un taximetru formează un aparat de taxat cu funcţii metrologice şi fiscale ce măsoară timpul, distanţa parcursă şi calculează automat sumele datorate de client.”
19. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21.
Aparatele de marcat electronice fiscale utilizate de casele de schimb valutar sunt numai aparate de tipul celor prevăzute la art. 17 lit. с)-f), care au ca destinaţie exclusivă schimbul valutar.”
20. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22.
Un aparat de marcat electronic fiscal supus comisiei pentru autorizare trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
A. să conţină un modul fiscal propriu cu un set minim de funcţii accesibile prin comenzi de interfaţare cu restul aplicaţiei aparatului de marcat electronic fiscal, prin intermediul căruia controlează:
a) o memorie fiscală unic inscriptibilă tip (E)PROM sau tip OTP;
b) un dispozitiv de afişaj client special cu caractere de minimum 5 mm, cu numărul minim de caractere suficient pentru afişarea valorii maxime pentru totalul de bon şi care asigură o bună lizibilitate pentru client în orice condiţii de lumină ambiantă. Sunt exceptate aparatele de marcat electronice fiscale destinate exclusiv activităţilor hoteliere, precum şi de alimentaţie publică, atunci când plata se face la masă. Dispozitivul de afişaj client la aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţii de taximetrie este înglobat în carcasa acestor aparate şi va avea caracteristicile tehnice stabilite prin normele de metrologie legală referitoare la taximetrie;
c) un dispozitiv de imprimare a bonurilor fiscale, precum şi a altor documente specifice aparatelor de marcat electronice fiscale, cu minimum 18 caractere pe linie document şi caractere de minimum 2,5 mm înălţime;
d) un afişaj operator. Aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de taximetrie, aparatele prevăzute la art. 17 lit. d), precum şi cele portabile specificate la art. 18 alin. (2) sunt dotate cu un dispozitiv unic de afişaj client-operator;
e) un dispozitiv pentru accesarea funcţiilor aparatului;
f) un sistem pentru stabilirea regimului de lucru;
g) o interfaţă care să permită ataşarea unui dispozitiv de salvare externă, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
h) un dispozitiv de comunicaţie externă care permite conectarea într-un sistem informatic, folosind un canal public de comunicaţie pe baza unui protocol TLS/SSL, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
i) un modul criptografic certificat în conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3 care să folosească un certificat digital X.509.v3 cu lungimea cheii RSA de cel puţin 2048 biţi, instalat iniţial de către producător, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă. În înţelesul prezentelor norme metodologice, certificatul digital reprezintă o colecţie de date în formă electronică ce permite aparatului de marcat electronic fiscal să se autentifice şi să fie unic identificat în mediul electronic;
j) importul certificatului digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în modul de lucru online, folosind protocolul de comunicaţii IETF CMC;
k) importul certificatului digital folosit de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
l) semnarea fişierelor generate ca urmare a funcţionării aparatului de marcat electronic fiscal în modul de lucru offline, care se efectuează în conformitate cu standardul PKCS#7 folosind algoritmul de calcul stabilit prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
B. să funcţioneze autonom, oferind local un set minimal de funcţii de casă de marcat, şi să se interfaţeze cu modulul fiscal pentru execuţia lor;
C. să asigure securitatea procesului de culegere de date prin efectuarea de verificări înainte de a afecta ansamblul datelor stocate;
D. să asigure continuitatea memoriei RAM şi a ceasului de timp real, astfel încât să fie permise reluarea unei operaţiuni întrerupte de căderea tensiunii de alimentare şi finalizarea corectă a acesteia;
E. să controleze dispozitivul propriu de imprimare şi afişajul client, exclusiv prin intermediul modulului fiscal, respectiv prin comenzile de interfaţare oferite de acesta.
Dispozitivul propriu de imprimare poate fi:
a) dublu, caz în care asigură tipărirea simultană a bonului fiscal, precum şi a altor documente specifice aparatelor de marcat electronice fiscale atât pe rola-client, cât şi pe rola-jurnal, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă;
b) simplu, specific aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, caz în care asigură tipărirea rolei-jurnal pe rola-client în mod obligatoriu înaintea emiterii raportului fiscal de închidere zilnică sau în cazul epuizării capacităţii de stocare a jurnalului electronic, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, iar în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, asigură memorarea de date tipărite pe rola-client într-o memorie electronică FLASH electroindependentă. Aparatele sau terminalele cu funcţii de case de marcat electronice, aparatele de marcat electronice fiscale portabile, precum şi cele destinate activităţilor de taximetrie, definite la art. 3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, pot fi dotate cu dispozitiv propriu de imprimare simplu;
F. să înregistreze pe termen lung în memoria fiscală din modulul fiscal datele la nivelul zilei de lucru şi modificarea parametrilor şi a evenimentelor care au implicaţii în interpretarea datelor stocate, iar în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă să asigure la nivelul fiecărei zile de lucru memorarea în jurnalul electronic a operaţiunilor efectuate în regimul de înregistrare a raportului fiscal de închidere zilnică şi comunicarea evenimentelor;
G. să asigure blocarea accesului neautorizat prin:
a) sigilare şi prin elemente fizice de securizare a accesului la operaţiuni privilegiate, accesibile doar personalului de service;
b) existenţa unor regimuri de lucru protejate, accesibile numai printr-un bloc de chei sau parole de minimum 4 caractere alfanumerice;
c) asigurarea continuităţii şi integrităţii legăturilor implicate în fluxul de date şi emiterea de documente pe dispozitivul propriu de imprimare;
d) controlul comunicaţiei prin interfeţe;
H. să verifice:
a) conexiunile cu dispozitivul propriu de imprimare şi cu afişajul client;
b) prezenţa şi corectitudinea funcţionării memoriei fiscale, iar pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă şi a jurnalului electronic;
c) tensiunea de alimentare şi bateria de susţinere, implicate în continuitatea memoriei de date şi a ceasului de timp real;
d) integritatea şi coerenţa datelor stocate şi a documentelor emise, blocând funcţionarea atunci când se depistează situaţii anormale;
I. să asigure proceduri de recuperare în caz de anomalii de funcţionare nedeterminate de defectarea aparatului;
J. să permită:
a) funcţionarea conform profilurilor stabilite de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b) crearea de fişiere în format XML pentru informaţiile prevăzute la art. 3 din anexa nr. 11 şi transmiterea acestora către sistemul informatic.”
21. La articolul 23, după litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
„f) să asigure prin programare posibilitatea de a lucra cu două tarife, tarif de zi între orele 6,00-22,00 şi tarif de noapte între orele 22,00-6,00, în transportul de persoane.”
22. La articolul 24, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Programul de aplicaţie al aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar trebuie să asigure baza de date necesară întocmirii şi transmiterii la Banca Naţională a României a raportărilor lunare în forma şi în structura prevăzute de Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 4/2005 privind regimul valutar, republicat, cu modificările şi completările ulterioare.”
23. La articolul 25, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, modulul fiscal pe lângă funcţiile prevăzute la alin. (2) controlează şi corectitudinea memorării datelor în jurnalul electronic, precum şi fluxul de date din dispozitivul de salvare externă şi dispozitivul de comunicaţie externă care permite integrarea într-un sistem informatic.”
24. La articolul 26, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26.
(1) Capacitatea registrelor interne din modulul fiscal al aparatelor de marcat electronice fiscale, cu excepţia celor destinate activităţilor de taximetrie, este de minimum: 7 cifre de introducere, 7 cifre la totalizatoarele de bon şi 9 cifre la totalizatoarele zilnice, în care sunt incluse zecimale.”
25. La articolul 26, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă capacitatea dispozitivului de memorare a jurnalului electronic trebuie să fie aleasă în funcţie de volumul activităţii, dar nu mai mică de 8 GB.”
26. La articolul 28, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Aparatele de marcat electronice fiscale destinate staţiilor de comercializare a carburanţilor care, în aceeaşi locaţie, pe lângă carburanţi mai comercializează şi alte produse pot fi dotate cu două echipamente fiscale distincte, unul pentru carburanţi şi unul pentru celelalte produse. Programul de aplicaţie trebuie să controleze şi să asigure gestionarea distinctă a vânzărilor de carburanţi de vânzarea celorlalte produse.”
27. La articolul 29, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„c) să acceseze modulul fiscal prin comenzile de interfaţare ale acestuia, pentru a comunica cu dispozitivul propriu de imprimare din aparat, cu afişajul şi memoria fiscală, precum şi cu jurnalul electronic, dispozitivul de salvare externă, dispozitivul de comunicaţie externă, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.”
28. La articolul 32, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Cerinţele prevăzute la alin. (1) trebuie să fie îndeplinite şi de aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. b) şi f) care folosesc un program de aplicaţie extern.”