În Monitorul Oficial nr. 882 din 9 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Mediului nr. 1378/2017 privind aprobarea Ghidului de finanţare a Programului vizând transporturile tip RO-LA.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Rolul ghidului de finanţare
(1) Ghidul de finanţare a Programului vizând transporturile tip RO-LA, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ complex, având rolul de a furniza solicitantului de finanţare din Fondul pentru mediu informaţii esenţiale privind derularea Programului vizând transporturile tip RO-LA, denumit în continuare Program.
(2) Ghidul conţine dispoziţii privind:
a) sursa de finanţare, suma prevăzută şi durata de aplicare a Programului;
b) cuantumul şi condiţiile de acordare a finanţării;
c) categoriile de persoane eligibile şi criteriile de eligibilitate;
d) participarea în cadrul Programului.
ARTICOLUL 2
Definiţii
(1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) Autoritatea – Administraţia Fondului pentru Mediu;
b) beneficiar – orice solicitant căruia Autoritatea i-а aprobat cererea de finanţare prin Programul vizând transporturile de tip RO-LA şi care a încheiat cu aceasta un contract pentru finanţare;
c) cerere de finanţare – document completat şi depus în cadrul sesiunii de depunere de către solicitant, în vederea obţinerii finanţării în cadrul Programului vizând transporturile de tip RO-LA; formularul cererii de finanţare nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;
d) cerere de plată – solicitare a beneficiarului, operator de transport feroviar, adresată în scris Autorităţii, în baza căreia se face decontarea; formularul cererii de plată este prevăzut în anexa nr. 2 pentru contractul pentru finanţare nerambursabilă;
e) criterii de eligibilitate – cerinţe, norme sau principii care trebuie îndeplinite cumulativ;
f) operator de transport feroviar – orice operator economic, cu capital de stat sau privat, care a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare, a cărui activitate principală constă în efectuarea de prestaţii de transport de marfă pe calea ferată;
g) operator de transport rutier de mărfuri – activitatea oricărei întreprinderi care efectuează, cu ajutorul fie al unor autovehicule, fie al unei combinaţii de vehicule, transportul de marfă contra cost în numele unui terţ, conform dispoziţiilor art. 3 pct. 25 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare;
h) sesiune de depunere – perioadă de timp determinată în cadrul unei etape a sesiunii de finanţare, în interiorul căreia se poate depune la registratura Autorităţii dosarul de finanţare al solicitantului;
i) solicitant – persoană juridică română, operator de transport feroviar ce desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României, care a transmis către Autoritate o cerere de finanţare prin Programul vizând transporturile de tip RO-LA;
j) transport RO-LA – acea formă particulară de transport combinat în care:
(i) vehicule rutiere autopropulsate, destinate transportului de marfă, sunt transportate pe calea ferată, în trenuri compuse din vagoane specializate;
(ii) încărcarea şi descărcarea vehiculelor rutiere pe, respectiv de pe vagoanele specializate se realizează în terminale specializate, prin intermediul sistemelor proprii de autopropulsie şi prin rulare pe roţile proprii;
(iii) şoferii vehiculelor rutiere autopropulsate transportate pot însoţi respectivele vehicule pe durata transportului feroviar, caz în care sunt transportaţi în vagoane de călători (vagoane cuşetă sau vagoane de clasă);
k) vagon specializat de tip RO-LA – vagon de cale ferată apt să realizeze transportul de vehicule rutiere autopropulsate, destinate transportului de marfă, pe reţeaua feroviară.
(2) În cuprinsul prezentului ghid, termenul de „zi” sau „zile” reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel.
ARTICOLUL 3
Obiectul, scopul şi obiectivele Programului, indicatorii de performanţă
(1) Obiectul Programului îl reprezintă finanţarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu a transportului tip RO-LA.
(2) Scopul Programului îl constituie reducerea efectelor negative pe care transporturile rutiere de marfă le produc asupra mediului.
(3) Programul vizează atingerea următoarelor obiective:
a) atragerea mărfurilor către sistemul de transport combinat tip RO-LA şi, în consecinţă, transferul permanent al unui segment al transportului de marfă dinspre transportul rutier către calea ferată, în conformitate cu prevederile strategiei Europa 2020 care stipulează reducerea emisiilor de CO2pentru vehiculele rutiere;
b) necesitatea de reglementare şi coordonare de către stat a pieţei transportului de mărfuri prin transferul traficului dinspre transportul rutier către calea ferată şi prin reducerea poluării, reducerea noxelor, reducerea emisiilor de CO2 din atmosferă.
(4) Indicatorul de performanţă şi eficienţă al Programului îl reprezintă cantitatea de emisii de CO2 redusă prin atragerea mărfurilor către sistemul de transport combinat tip RO-LA, calculată prin înmulţirea cantităţilor de CO2 aferente vehiculelor transportate pe trenuri tip RO-LA cu distanţa parcursă pe calea ferată (km).
ARTICOLUL 4
Sursa de finanţare pentru derularea Programului
(1) Finanţarea Programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu.
(2) Programul se derulează în limita fondurilor prevăzute cu această destinaţie, prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
(3) Suma alocată fiecărei sesiuni se publică odată cu anunţarea deschiderii sesiunii de depunere a cererilor de finanţare, prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii.
ARTICOLUL 5
Organizarea sesiunii de finanţare
(1) Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de finanţare, în limita sumei alocate în condiţiile prevăzute la art. 4.
(2) Organizarea sesiunii de finanţare constă în stabilirea şi aprobarea, prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii, a:
a) sesiunii de depunere a dosarelor de finanţare;
b) sumei alocate sesiunii de finanţare;
c) componenţei comisiei de analiză, denumită în continuare Comisia;
d) componenţei comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(3) Dispoziţia preşedintelui prevăzută la alin. (2) lit. a) şi b) se publică pe pagina de internet a Autorităţii cu cel puţin 10 zile înainte de data deschiderii sesiunii de finanţare.
(4) Finanţarea se va acorda în baza Schemei de ajutor de stat, aprobată prin „Decizia Comisiei Europene С (2015) 2584”, privind transportul combinat de tip RO-LA în România, cu respectarea prevederilor „Liniilor directoare comunitare privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor feroviare”, comunicare a Comisiei publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 184 din 22 iulie 2008.
(5) Schema de ajutor de stat se aprobă prin hotărâre a Comitetului de avizare al Autorităţii, conform prevederilor art. 3 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
ARTICOLUL 6
Etapele sesiunii de finanţare
Etapele sesiunii de finanţare sunt următoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a Autorităţii a ghidului de finanţare, a anunţului de deschidere a sesiunii de finanţare şi a sumei alocate;
b) depunerea dosarelor de finanţare;
c) analiza conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitantului;
d) avizarea cererilor selectate;
e) afişarea pe site-ul Autorităţii a listelor privind cererile de finanţare respinse;
f) soluţionarea contestaţiilor depuse în urma afişării pe site-ul Autorităţii a listelor privind cererile de finanţare respinse;
g) aprobarea finanţării cererilor avizate;
h) afişarea pe site-ul Autorităţii a listelor privind cererile de finanţare aprobate;
i) negocierea, semnarea şi executarea contractului pentru finanţare.
ARTICOLUL 7
Depunerea dosarului de finanţare
(1) Solicitantul poate depune dosarul de finanţare începând cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere.
(2) Un solicitant poate depune, în cadrul sesiunii de finanţare, o singură cerere de finanţare.
(3) Dosarul de finanţare conţinând toate documentele obligatorii, menţionate în prezentul ghid, va fi depus la sediul Autorităţii, într-un singur exemplar, în plic sigilat, şi solicitantul va înscrie pe plic, în mod obligatoriu, următoarele informaţii:
a) denumirea completă şi adresa sa completă;
b) titlul Programului: Programul vizând transporturile tip RO-LA;
c) sesiunea de depunere.
(4) Dosarul de finanţare poate fi transmis prin orice modalitate care asigură confirmarea, cu condiţia ca data primirii şi a înregistrării la Autoritate să nu depăşească data-limită a sesiunii de depunere.
(5) La data recepţionării plicurilor, acestea primesc număr de înregistrare de la registratura Autorităţii, în ordinea sosirii.
(6) Cererea de finanţare se completează prin tehnoredactare computerizată. Nu se acceptă cereri de finanţare cu ştersături sau completări făcute manual.
(7) Documentele din dosarul de finanţare vor fi prezentate conform ordinii prevăzute la art. 23 alin. (2). Documentele depuse de solicitanţi trebuie să fie legate, numerotate şi opisate; documentele prezentate în copii simple vor fi certificate conform cu originalul de către personalul Autorităţii, anterior semnării contractului pentru finanţare.
(8) Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va depune traducerea autorizată a acestora.
(9) Lipsa unui document, neprezentarea la termenul stabilit, prezentarea acestuia sub o altă formă decât cea solicitată sau ieşirea sa din perioada de valabilitate, neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate, precum şi existenţa unei situaţii care poate afecta realizarea obiectivelor propuse determină respingerea dosarului de finanţare.
ARTICOLUL 8
Analiza şi selectarea dosarelor de finanţare
(1) După închiderea sesiunii de depunere, Comisia procedează la:
a) verificarea informaţiilor înscrise pe plicurile conţinând dosarul de finanţare;
b) deschiderea plicurilor conţinând dosarul de finanţare al solicitantului;
c) verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitantului; evaluarea dosarelor de finanţare şi selectarea/respingerea se fac prin grila de evaluare a conformităţii documentelor şi eligibilităţii solicitantului, prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ghid;
d) înaintarea către Comitetul director al Autorităţii a centralizatorului cuprinzând proiectele selectate spre finanţare, sumele aferente acestora şi solicitanţii, precum şi a centralizatorului cuprinzând proiectele respinse, sumele aferente acestora şi solicitanţii, cu indicarea, în cazul celor din urmă, a motivelor care au stat la baza propunerii de respingere;
e) în cadrul Programului vor avea prioritate solicitanţii cu coeficientul de program cel mai mic. Acesta va fi determinat prin raportul dintre suma solicitată şi produsul dintre distanţa parcursă pe calea ferată (km) și numărul de vehicule rutiere transportate pe calea ferată.
(2) Finanţarea va fi acordată solicitanţilor care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, în ordine crescătoare a coeficientului de program al fiecăruia, în limita fondurilor alocate sesiunii. În cazul în care, pentru solicitantul clasat pe ultimul loc, ca urmare a aplicării algoritmului descris, suma rămasă nu acoperă suma solicitată de acesta, solicitantul respectiv va obţine aprobarea pentru suma rămasă.
(3) În cazul în care pe ultimul loc se află mai mulţi solicitanţi având acelaşi coeficient de program, repartizarea sumei alocate acestora se va face prin ponderarea sumelor solicitate de aceştia cu coeficientul rezultat din raportarea disponibilului la suma totală solicitată de cei aflaţi pe ultimul loc.
(4) Comisia poate solicita documente sau Informaţii suplimentare, în vederea clarificării dosarului de finanţare, dacă pe parcursul analizei şi selecţiei se constată necesitatea furnizării lor. Solicitanţii au obligaţia de a furniza, în maximum 10 zile lucrătoare de la data recepţionării solicitării, documentele şi informaţiile; în caz contrar cererea de finanţare este respinsă.
(5) Proiectele selectate spre finanţare, sumele aferente acestora şi solicitanţii vor fi cuprinşi într-un centralizator, cu indicarea valorii totale a sumelor solicitate de către aceştia.
ARTICOLUL 9
Avizarea finanţării
(1) Comitetul director al Autorităţii avizează proiectele selectate spre finanţare, sumele aferente acestora şi solicitanţii, în baza centralizatorului înaintat de Comisie, şi le supune Comitetului de avizare spre aprobare.
(2) Comitetul director/Comitetul de avizare al Autorităţii poate solicita Comisiei orice document relevant, în vederea avizării.
ARTICOLUL 10
Aprobarea finanţării
(1) Comitetul de avizare aprobă, prin hotărâre, proiectele, sumele aferente acestora şi solicitanţii, avizaţi potrivit prevederilor art. 9 alin. (1), cuprinşi în centralizatorul înaintat de către Comisie.
(2) Comitetul de avizare poate solicita Comisiei şi/sau Comitetului director al Autorităţii orice document relevant, în vederea fundamentării şi adoptării hotărârii.
ARTICOLUL 11
Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanţare
(1) Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanţare se face prin afişarea pe site-ul Autorităţii a listelor privind solicitanţii aprobaţi şi respinşi.
(2) Lista solicitanţilor respinşi afişată pe site-ul Autorităţii va cuprinde motivul neselectării.
(3) Data afişării pe site a listelor privind solicitanţii aprobaţi şi respinşi se consideră ca fiind data luării la cunoştinţă de către solicitant.
ARTICOLUL 12
Contestaţiile
(1) Solicitanţii respinşi pot depune contestaţie la sediul Autorităţii, în termen de 10 zile de la data afişării rezultatelor pe pagina de internet a Autorităţii.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor analizează motivele respingerii şi înaintează Comitetului director/ Comitetului de avizare propunerea de admitere/respingere a contestaţiei.
(3) În vederea soluţionării contestaţiei, Comisia de soluţionare a contestaţiilor are dreptul de a solicita un punct de vedere Comisiei/Comitetului director/Comitetului de avizare, în măsura în care acesta este relevant în raport cu obiectul contestaţiei.
(4) Autoritatea soluţionează contestaţia în termen de 30 de zile de la înregistrarea acesteia la registratura Administraţiei Fondului pentru Mediu.
ARTICOLUL 13
Perfectarea şi acordarea finanţării
(1) Cheltuielile aferente transportului tip RO-LA aprobate spre finanţare, efectuate înaintea încheierii contractului pentru finanţare, sau orice fel de demers (comandă fermă sau contract final) sunt neeligibile și nu se vor deconta.
(2) Solicitantul finanţării, prin reprezentantul său legal sau împuternicitul acestuia, se prezintă la sediul Autorităţii pentru semnarea contractului pentru finanţare, având asupra sa următoarele documente:
a) actul de identitate al reprezentantului legal al solicitantului;
b) împuternicire notarială, în situaţia în care semnarea contractului pentru finanţare nerambursabilă se face de către o altă persoană decât reprezentantul legal;
c) documentul doveditor al deschiderii de către beneficiar la Trezoreria Statului a contului disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului.
(3) Se consideră renunţare la finanţarea aprobată neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului pentru finanţare în termen de 30 de zile de la data afişării pe site-ul Autorităţii a listelor privind cererile de finanţare aprobate.
(4) Cererile de plată se depun lunar, la o dată stabilită prin contractul de finanţare. Prima cerere de plată va fi depusă nu mai târziu de 60 de zile de la data încheierii contactului pentru finanţare nerambursabilă, sub sancţiunea rezilierii unilaterale a contractului pentru finanţare, fără nicio notificarea prealabilă.
(5) Modelul contractului de finanţare nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid şi poate fi modificat, în condiţiile în care modificarea este esenţială pentru îndeplinirea contractului şi atingerea scopului şi obiectivelor Programului.
(6) Contractul pentru finanţare nerambursabilă se întocmeşte în două exemplare originale, în limba română, dintre care unul pentru Autoritate şi unul pentru beneficiar.
(7) Contractul pentru finanţare nerambursabilă intră în vigoare la data semnării acestuia de către părţile contractante, iar valabilitatea încetează în termen de 30 de zile de la depunerea raportului de finalizare, prevăzut în anexa nr. 4 la contractul pentru finanţare nerambursabilă.
(8) Durata maximă de realizare, stabilită în cadrul contractului de finanţare nerambursabilă, este de 12 luni. Prin excepţie, durata poate fi prelungită cu acordul Comitetului director al Autorităţii, în cazuri bine justificate, pentru o perioadă de maximum 2 luni.
ARTICOLUL 14
Contractul de finanţare nerambursabilă
(1) Orice modificare şi/sau completare a contractului de finanţare nerambursabilă şi a anexelor la acesta se vor/va face cu acordul părţilor, prin act adiţional la contractul de finanţare nerambursabilă, cu excepţia modificărilor privind „Data depunerii cererii de plată”, dacă prin aceasta nu se modifică şi durata de realizare stabilită prin contract. În cazul în care solicitarea de modificare, prin act adiţional, aparţine beneficiarului, aceasta va fi prezentată cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data la care se doreşte a se opera modificarea.
(2) Pentru neregularităţile constatate pe parcursul derulării contractului pentru finanţare nerambursabilă, Autoritatea va transmite beneficiarului „Notificare privind deficienţe constatate în derularea contractului de finanţare nerambursabilă”.
(3) În condiţiile neexecutării de către beneficiar a obligaţiilor din contractul pentru finanţare nerambursabilă, acesta poate fi reziliat, beneficiarul fiind înştiinţat asupra rezilierii contractului prin „Notificare de reziliere a contractului pentru finanţare nerambursabilă”.
(4) Rezilierea contractului pentru finanţare nerambursabilă din culpa beneficiarului are drept consecinţă restituirea, în termenul precizat în notificare, de către beneficiar a finanţării primite, sub formă de plată de daune-interese în cuantum egal cu suma trasă din finanţarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală pentru suma acordată, la nivelul dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României, calculată de la data plăţii.
(5) În cazul în care încetarea contractului pentru finanţare intervine înainte de termenul stabilit pentru prima plată, beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese.
ARTICOLUL 15
Decontarea cheltuielilor aferente transportului tip RO-LA
(1) Decontarea se realizează prin virament în contul de trezorerie al beneficiarului, ca urmare a cererilor de plată succesive, efectuate pe măsura realizării activităţilor. Decontarea se face pe bază de cerere de plată, depusă la Autoritate la data stabilită prin graficul de finanţare nerambursabilă, anexă la contractul pentru finanţare.
(2) Suma aprobată nu se poate suplimenta.
(3) Autoritatea nu acordă plăţi în avans şi finanţează cheltuielile efectuate după semnarea contractului pentru finanţare nerambursabilă. De asemenea, autoritatea nu efectuează plăţi pe baza facturilor proforma sau pentru facturile reprezentând avansuri în baza contractelor încheiate între beneficiarii finanţării şi furnizorii de produse/servicii.
(4) La fiecare cerere de plată Autoritatea finanţează valoarea transporturilor tip RO-LA înscrise în factură şi formular, în limita procentului aprobat (în urma verificării documentelor obligatorii care însoţesc cererea de plată), dar nu mai mult decât este alocat prin graficul de finanţare al respectivei cereri de plată, inclusiv reportul de la cererile anterioare.
(5) La fiecare cerere de plată, Autoritatea finanţează suma rezultată în urma aplicării procentului de 60% din preţul facturii fără TVA emise de către operatorul de transport feroviar societăţii de transport rutier pentru activităţile finanţate în cadrul Programului.
(6) Finanţarea este acordată pentru realizarea obiectivelor propuse prin cererea de finanţare. În cazul în care intervin modificări ale serviciilor de transport tip RO-LA menţionate în cererea de finanţare, este necesar ca aceste modificări să se realizeze printr-o cerere adresată Autorităţii, înaintea efectuării acestora. Beneficiarul va solicita astfel Autorităţii analiza oportunităţii finanţării modificărilor, iar beneficiarul va realiza modificările după primirea acordului scris al Autorităţii.
ARTICOLUL 16
Documente obligatorii necesare decontării
Beneficiarii finanţării vor depune la sediul Autorităţii cereri de plată (conform anexei nr. 2 la contractul pentru finanţare nerambursabilă), în original, însoţite de documentele justificative (conform anexei nr. 3 la contractul pentru finanţare nerambursabilă) în fotocopie, certificate pentru conformitate cu originalul, cu excepţia certificatelor de atestare fiscală:
a) factura emisă de operatorul de transport feroviar pentru transportul de tip RO-LA efectuat pe căile ferate din România;
b) formularul de control şi management al traficului pentru transportul tip RO-LA (conform anexei nr. 5 la contractul pentru finanţare nerambursabilă) aferent facturii fiscale, semnat de către operatorul de transport feroviar şi operatorul de transport rutier, din care să reiasă ruta pe care s-a efectuat serviciul de transport, distanţa, numărul de vehicule rutiere autopropulsate transportate, numărul de înmatriculare al autovehiculelor transportate şi data transportului; pentru fiecare vehicul rutier transportat se vor menţiona marca, modelul, motorizarea (tip de combustibil, capacitate motor – CMC) şi emisii CO2 conform certificatului de conformitate;
c) dovada achitării de către societatea de transport rutier (ordin de plată şi extras de cont, chitanţă) a 40% din factura fără TVA menţionată mai sus la care se adaugă cota de TVA pentru valoarea totală a facturii;
d) certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de plată, în original/copie legalizată;
e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de plată, în original/copie legalizată;
f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se află sediul social, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de plată, în original/copie legalizată;
g) licenţa de operator de transport feroviar, emisă de către Organismul de Licenţe Feroviare Român, valabilă la data efectuării transporturilor solicitate la plată;
h) scrisoarea de trăsură pentru fiecare vagon transportat sau pentru un grup de vagoane transportate, întocmită conform prevederilor legale în vigoare;
i) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului potrivit căreia nu beneficiază de altă finanţare pentru aceleaşi cheltuieli solicitate în cadrul Programului.
ARTICOLUL 17
Condiţii generale ale documentelor depuse în vederea decontării
(1) Documentele din dosarul cererii de plată vor fi prezentate conform ordinii din anexa nr. 3 la contractul pentru finanţare nerambursabilă. Documentele depuse de către beneficiar trebuie să fie lizibile, numerotate, opisate, referinţele din opis trebuie să corespundă cu numărul paginii la care se află documentul, iar la finalul dosarului se menţionează „Acest dosar conţine … pagini, numerotate de la 1 la …”.
(2) Factura trebuie să fie corect completată, să precizeze data şi perioada în care au fost prestate serviciile aferente.
(3) Factura trebuie să fie emisă pentru transportul de tip RO-LA efectuat pe căile ferate din România, înainte de data depunerii cererii de plată la Autoritate şi după data semnării contractului pentru finanţare nerambursabilă.
(4) În factura emisă beneficiarului de servicii de transport tip RO-LA, operatorul de transport feroviar trebuie să evidenţieze preţul, să facă referire la formularul aferent şi, distinct, să facă menţiunea: „Suma de ………………. lei, din care ………… lei, în cuantum de 60% fără TVA, se suportă de către Administraţia Fondului pentru Mediu, prin Programul vizând transporturile tip RO-LA”. Sub rubrica „Total de plată” se înscrie textul „Diferenţă de plată beneficiar servicii transport tip RO-LA” şi se menţionează suma rămasă de achitat de către acesta.
(5) Factura trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) atributele de identificare a operatorului de transport feroviar, beneficiar în cadrul Programului vizând transporturile tip RO-LA;
b) atributele de identificare a beneficiarului de servicii de transport tip RO-LA.
(6) Formularul de control şi management al traficului pentru transportul tip RO-LA (conform anexei nr. 5 la contractul pentru finanţare nerambursabilă), care însoţeşte factura fiscală, trebuie să fie semnat de către operatorul de transport feroviar şi operatorul de transport rutier şi din cuprinsul său trebuie să reiasă ruta pe care s-a efectuat serviciul de transport, distanţa, numărul de vehicule rutiere autopropulsate transportate, numărul de înmatriculare al autovehiculelor transportate şi data transportului; pentru fiecare vehicul rutier transportat se vor menţiona marca, modelul, motorizarea (tip de combustibil, capacitate motor – CMC) şi emisii CO2 conform certificatului de conformitate.
(7) Pentru documentele redactate în limbă străină se va depune traducerea autorizată a acestora.
ARTICOLUL 18
Monitorizarea
(1) Conform prevederilor art. 25 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare: „Monitorizarea ajutoarelor de stat sau de minimis acordate se realizează, pentru fiecare măsură în parte, de către furnizorul/administratorul măsurii, după caz. Aceştia pot să realizeze, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, controale la faţa locului şi sunt obligaţi să verifice respectarea condiţiilor de acordare a ajutoarelor și să dispună măsurile ce se impun în situaţia în care aceste condiţii nu au fost respectate”.
(2) În raportul de finalizare se vor evidenţia beneficiile pentru mediu în raport cu sumele acordate (cantitatea de emisii CO2 redusă prin atragerea mărfurilor către sistemul de transport combinat tip RO-LA).
ARTICOLUL 19
Publicarea informaţiilor relevante privind Programul
(1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe site-ul Autorităţii, www.afm.ro, la secţiunea „Programe finanţate – Programul vizând transporturile tip RO-LA”.
(2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub formă de comunicate de presă din partea Ministerului Mediului şi/sau a Autorităţii.
CAPITOLUL II
Eligibilitatea solicitantului
ARTICOLUL 20
Cuantumul finanţării
(1) Suma maximă care poate fi solicitată şi acordată reprezintă valoarea maximă stabilită pentru Program.
(2) Finanţarea se acordă în cuantum de 60% din valoarea fără TVA a facturii emise de către operatorul de transport feroviar societăţii de transport rutier pentru activităţile finanţate în cadrul Programului.