În Monitorul Oficial nr. 857 din 31 octombrie a.c. a fost publicat Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 11/2017 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2016 privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Art. I.
Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 3/2016 privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 5 aprilie 2016, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) potenţialilor achizitori şi acţionarilor semnificativi din cadrul societăţilor de servicii de investiţii financiare, societăţilor de administrare a investiţiilor, administratorilor fondurilor de investiţii alternative, contrapărţii centrale, societăţilor de asigurare şi/sau reasigurare şi societăţilor de administrare a vehiculelor investiţionale;”.
2. La articolul 4 alineatul (2), punctele 12 şi 18 vor avea următorul cuprins:
„12. influenţă semnificativă – se consideră că un potenţial achizitor exercită o influenţă semnificativă atunci când deţinerile sale, deşi sub pragul de 10%, respectiv 5% în cazul depozitarului central şi 20% în cazul operatorului de piaţă, îi permit să exercite o influenţă importantă asupra administrării entităţii reglementate, cum ar fi faptul de a avea un reprezentant în consiliul de administraţie; deţinerile sub 10% se supun cerinţelor de aprobare, de la caz la caz, în funcţie de structura acţionariatului entităţii reglementate şi de implicarea concretă a achizitorului în administrarea acesteia;
…………………………
18. persoane care acţionează concertat – două sau mai multe persoane legate printr-un acord implicit sau explicit încheiat între acestea și care Intenţionează să exercite o influenţă semnificativă, direct sau indirect, asupra entităţii reglementate; acordul poate fi încheiat în formă scrisă, verbală sau se manifestă doar în fapt sau dacă persoanele sunt legate între ele în orice alt mod;”.
3. La articolul 6 alineatul (1), partea introductivă şi literele a), c) şi d) vor avea următorul cuprins:
„Art. 6.
(1) În scopul prezentului regulament, pentru determinarea acţiunii concertate pot fi luate în considerare, în special, următoarele situaţii:
a) existenţa unor acorduri de colaborare între acţionari în materie de guvernanţă corporativă, cu excepţia contractelor de vânzare-cumpărare pure, a contractelor cu drept de covânzare şi de forţare a vânzării şi a drepturilor statutare de preempţiune pure;
…………………………
c) dacă potenţialul achizitor deţine o poziţie în structura de conducere a entităţii reglementate sau are capacitatea de a desemna o persoană care să ocupe o asemenea poziţie;
d) relaţia dintre entităţile din cadrul aceluiaşi grup, cu excepţia situaţiilor care îndeplinesc criteriile de independenţă prevăzute la art. 116 alin. (9) sau, dacă este cazul, alin. (10) din Regulamentul nr. 1/2006;”.
4. La articolul 6, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
„(4) Determinarea acţiunii concertate poate avea loc şi în cazul în care, deşi nu a fost transmis un proiect de achiziţie şi de aprobare a acţionarilor semnificativi, în baza evaluării situaţiilor menţionate la alin. (1), există indicii cu privire la o posibilă acţiune concertată. Existenţa unui anumit factor nu conduce în mod automat la concluzia potrivit căreia persoanele vizate acţionează în mod concertat.
(5) În procesul de analiză pentru determinarea acţiunii concertate se iau în considerare şi următoarele principii:
a) procesul de evaluare în vederea aprobării achiziţiilor sau a majorărilor participaţiilor calificate nu împiedică cooperarea dintre acţionarii care au obiectivul de a exercita o bună guvernanţă corporativă;
b) pentru a determina dacă acţionarii care cooperează acţionează în mod concertat, A.S.F. efectuează o analiză de la caz la caz şi evaluează fiecare caz pe fond, urmărind dacă există date, pe lângă implicarea acţionarilor în orice activitate dintre cele menţionate la alin. (3), care să indice faptul că acţionarii ar trebui consideraţi persoane care acţionează în mod concertat;
c) dacă acţionarii cooperează angajându-se într-o activitate care nu este Inclusă la alin. (3), acest fapt, în sine, nu este interpretat în sensul că persoanele respective acţionează în mod concertat.”
5. La articolul 7, după litera e) se introduc trei noi litere, literele f)-h), cu următorul cuprins:
„f) existenţa unor tranzacţii importante şi regulate între potenţialul achizitor şi entitatea reglementată;
g) relaţia fiecărui acţionar cu entitatea reglementată;
h) existenţa unor relaţii între potenţialul achizitor, acţionarii existenţi şi a oricărui acord între acţionari care i-ar permite potenţialului achizitor să exercite o influenţă semnificativă.”
6. La articolul 7 se introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul cuprins:
„(2) Achiziţia propusă sau majorarea unei participaţii care nu se ridică la 10% din capital sau din drepturile de vot ale entităţii reglementate este supusă unei solicitări de aprobare şi de evaluare prudenţială prealabilă, dacă o astfel de participaţie i-ar permite potenţialului achizitor să exercite o influenţă semnificativă asupra conducerii entităţii reglementate, chiar dacă influenţa respectivă este sau nu exercitată.
(3) Pentru a evalua dacă se poate exercita o influenţă semnificativă, A.S.F. ia în considerare toate faptele şi circumstanţele relevante, incluzând pe cele menţionate la alin. (1).”
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8.
(1) Participaţia calificată indirectă se stabileşte atunci când:
a) o persoană fizică sau juridică achiziţionează sau majorează o participaţie directă sau indirectă a unui acţionar existent care deţine o participaţie calificată; sau
b) o persoană fizică sau juridică are o participaţie directă sau Indirectă a unei persoane care intenţionează să achiziţioneze sau să îşi majoreze o participaţie directă la entitatea reglementată.
(2) Evaluarea și determinarea mărimii unei participaţii calificate indirecte pentru fiecare persoană menţionată la alin. (1) se efectuează prin aplicarea în ordine succesivă, pentru fiecare deţinere din lanţul de participaţii, a următoarelor două criterii:
a) criteriul pentru stabilirea poziţiei de control;
b) criteriul de multiplicare.
(3) Criteriul de multiplicare se aplică în situaţia în care, în urma aplicării criteriului prevăzut la alin. (2) lit. a), se stabileşte că persoana relevantă nu exercită sau nu dobândeşte, în mod direct sau indirect, controlul asupra unui acţionar existent sau asupra unui potenţial achizitor al unei participaţii calificate în cadrul entităţii reglementate.”
8. După articolul 8 se introduc trei noi articole, articolele 81 – 83, cu următorul cuprins:
„Art. 81.
(1) O persoană fizică sau juridică este considerată achizitor indirect al unei participaţii calificate dacă prin aplicarea criteriului pentru determinarea poziţiei de control se stabileşte că aceasta:
a) dobândeşte, în mod direct sau indirect, controlul asupra unul acţionar existent deţinător al unei participaţii calificate în cadrul entităţii reglementate, indiferent dacă o astfel de participaţie existentă este directă sau indirectă; sau
b) controlează, în mod direct sau indirect, potenţialul achizitor direct al unei participaţii calificate în cadrul unei entităţi reglementate.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) determinarea achizitorilor indirecţi include beneficiarul real.
Art. 82.
(1) Aplicarea criteriului de multiplicare pentru a evalua dacă o participaţie calificată este achiziţionată în mod indirect constă în înmulţirea procentajelor participaţiilor existente în cadrul fiecărui nivel al lanţului de participaţii, începând prin înmulţirea participaţiei deţinute în mod direct la entitatea reglementată cu participaţia aflată la nivelul imediat superior şi continuând în sus pe lanţul deţinerilor până când rezultatul înmulţirii continuă să fie 10% sau mai mult; rezultatul multiplicărilor reprezintă dimensiunea deţinerii indirecte a persoanei aflate la nivel Imediat superior în lanţul participaţiilor.
(2) Participaţia calificată determinată conform alin. (1) este considerată achiziţionată indirect:
a) de fiecare persoană pentru care rezultatul înmulţirii este de 10% sau mai mult; şi
b) de toate persoanele care deţin, direct sau indirect, controlul asupra persoanei sau persoanelor identificate în temeiul aplicării criteriului de multiplicare în conformitate cu lit. a).
Art. 83.
Determinarea achiziţiilor indirecte de participaţii calificate, în conformitate cu prevederile art. 8, 81 şi 82, se efectuează conform exemplelor prezentate în anexa nr. 4.”
9. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9.
Fără a aduce atingere aplicării prevederilor art. 10 alin. (1) şi art. 12, indiferent de aplicarea criteriului de control sau de multiplicare, atunci când achizitorii indirecţi sunt entităţi reglementate şi supravegheate, iar A.S.F. se află deja în posesia Informaţiilor actualizate, A.S.F. poate considera suficient, având în vedere circumstanţele speciale ale cazului, să evalueze pe deplin, pe lângă potenţialul achizitor direct, doar persoana sau persoanele cu poziţii de control aflate în vârful lanţului de participaţii.”
10. La articolul 10, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) A.S.F. evaluează dacă potenţialul achizitor a adoptat decizia de a achiziţiona în baza a cel puţin următoarelor considerente:
a) dacă potenţialul achizitor avea cunoştinţă sau, având în vedere informaţiile la care putea avea acces, ar fi trebuit să aibă cunoştinţă de achiziţia/majorarea unei participaţii calificate și de tranzacţia pe care a declanşat-o; și
b) dacă potenţialul achizitor are capacitatea de a influenţa, de a obiecta sau de a preveni potenţiala achiziţie sau majorare a unei participaţii calificate.”
11. La articolul 12, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
„(5) În situaţia prevăzută la art. 81 alin. (1) lit. a), acţionarul existent al unei participaţii calificate nu trimite A.S.F. proiectul de achiziţie.
(6) A.S.F. permite persoanei sau persoanelor aflate în vârful lanţului de control să trimită notificarea prealabilă și în numele titularilor intermediari.”
12. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Art. 13.
Entităţile reglementate au obligaţia de a ţine o evidenţă care să le permită identificarea persoanelor care deţin participaţii calificate sau exercită o Influenţă semnificativă şi de a solicita acţionarilor lor, Indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea încadrării acestora în categoria persoanelor care deţin, direct sau indirect, individual sau concertat, participaţii calificate sau a acţionarilor care exercită o influenţă semnificativă.”
13. La articolul 20, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) La evaluarea integrităţii potenţialului achizitor, se au în vedere, în măsura în care prezintă relevanţă, în sensul că pot induce dubii cu privire la îndeplinirea criteriului, cel puţin următoarele:
a) condamnarea sau urmărirea penală în cazul unei infracţiuni penale, în special:
(i) infracţiuni în virtutea legii aplicabile în domeniul bancar, financiar, al instrumentelor şi investiţiilor financiare şi al asigurărilor sau referitoare la pieţele aferente instrumentelor financiare sau Instrumentelor de plată;
(ii) infracţiuni de fals, fraudă sau Infracţiuni financiare, inclusiv spălare de bani şi finanţarea terorismului, manipulările pieţei, utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate, camătă şi corupţie;
(iii) infracţiuni privind regimul fiscal;
(iv) alte infracţiuni prevăzute de legislaţia privind societăţile, falimentul, insolvenţa sau protecţia consumatorului;
b) orice concluzii relevante în urma controalelor desfăşurate la faţa locului şi de la distanţă, a investigaţiilor sau a măsurilor de punere în aplicare a legii, în măsura în care se referă direct sau indirect la potenţialul achizitor, în legătură cu nivelul participaţiilor sau cu poziţia de control şi cu impunerea sancţiunilor administrative pentru încălcarea prevederilor referitoare la activităţile din domeniul bancar, financiar, al instrumentelor şi investiţiilor financiare şi al asigurărilor sau referitoare la pieţele aferente instrumentelor financiare sau instrumentelor de plată sau cu privire la orice acte normative sau alte aspecte referitoare la serviciile financiare prevăzute la lit. a);
c) acţiuni de punere în aplicare a legii din partea oricăror altor organe de reglementare sau profesionale pentru nerespectarea oricăror prevederi relevante;
d) oricare alte informaţii din surse certe şi credibile relevante în acest context.”