În Monitorul Oficial nr. 816 din 16 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 2.644/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice şi al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri nr. 2.225/994/2009 pentru aprobarea Convenţiei privind implementarea programului „Prima casă” şi a Convenţiei de garantare şi pentru reglementarea unor măsuri necesare pentru aplicarea prevederilor art. 10 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Prima casă”.
Art. I.
Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri nr. 2.225/994/2009 pentru aprobarea Convenţiei privind implementarea programului „Prima casă” şi a Convenţiei de garantare şi pentru reglementarea unor măsuri necesare pentru aplicarea prevederilor art. 10 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului „Prima casă”, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 7 iulie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 24, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24.
(1) Pentru achiziţia sau construcţia unei locuinţe sau a unei noi locuinţe în cadrul programului «Prima casă» pot fi acordate exclusiv garanţii în condiţiile împărţirii riscurilor şi a pierderilor între statul român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, denumit în continuare MFP, prin Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii – S.A. – IFN, denumit în continuare FNGCIMM, şi Finanţator, proporţional cu procentul de garantare stabilit potrivit legii.”
2. La articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) După finalizarea procedurilor de valorificare a bunului care face obiectul contractului de garanţie, în cadrul procedurii de executare silită, organele fiscale competente ale ANAF solicită acordul MFP şi îl comunică finanţatorilor în vederea efectuării de către aceştia a formalităţilor de radiere din cartea funciară a ipotecii şi a interdicţiilor prevăzute de lege.”
3. În anexa nr. 2, articolul 5.10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5.10.
Orice modificări ale condiţiilor iniţiale prevăzute în contractul de garantare vor fi solicitate FNGCIMM pe formularul din anexa nr. 7 la prezenta convenţie şi vor fi aprobate/respinse de FNGCIMM, în condiţiile prezentei convenţii. Pe baza acestei aprobări FNGCIMM redactează, semnează şi transmite Finanţatorului actul adiţional la contractul de garantare în 5 (cinci) exemplare, în vederea semnării lui de către Finanţator şi beneficiar. Ulterior semnării, Finanţatorul remite FNGCIMM două exemplare originale ale acestuia. Nu pot face obiectul actelor adiţionale acele clauze ale contractului de garantare care privesc condiţiile de eligibilitate ale Programului. Diminuarea duratei finanţării garantate, ca urmare a rambursărilor anticipate parţiale, nu va face obiectul unui act adiţional la contractul de garantare dacă Finanţatorul realizează această operaţiune prin refacerea graficului de rambursare a creditului şi nu modifică contractul de credit prin act adiţional.”
4. În anexa nr. 2, la articolul 6.1, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„h) să efectueze formalităţile de înscriere/radiere în/din cartea funciară a unei singure ipoteci legale de rang I asupra locuinţei achiziţionate în cadrul Programului, instituite în baza legii în favoarea statului român, reprezentat de MFP, valabilă pe toată durata finanţării, precum şi cele de notare/radiere în/din cartea funciară a interdicţiilor de înstrăinare a locuinţei pe o perioadă de 5 ani de la data dobândirii acesteia şi de grevare cu alte sarcini pe toată durata finanţării. Înscrierea ipotecii legale şi notarea interdicţiilor se efectuează în temeiul contractului de garantare, iar radierea ipotecii legale şi a interdicţiilor se face în baza acordului FNGCIMM. Pentru emiterea acordului de radiere, Finanţatorul transmite letric/electronic la FNGCIMM în termen de 60 de zile de la data la care beneficiarul Programului a rambursat integral finanţarea garantată în cadrul Programului, anticipat sau la termen, solicitarea de emitere a acordului prevăzut la art. 6.3 lit. i), utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 11, însoţită de următoarele documente în copie certificată:
– extrasul de cont de credit al beneficiarului sau un document echivalent, din care să rezulte data rambursării integrale a creditului, anticipată sau la termen, şi suma rambursată;
– declaraţia pe propria răspundere privind identitatea beneficiarului real al tranzacţiilor în numerar mai mari de 15.000 euro, prevăzută în anexa nr. 12;
– contractul de garantare şi actele adiţionale ulterioare, precum şi alte documente (de exemplu, CI şi certificat de căsătorie pentru beneficiarii căsătoriţi, certificat de divorţ, de moştenitor, de deces etc.), după caz.
Transmiterea electronică se va efectua prin intermediul unei aplicaţii web puse la dispoziţie de către FNGCIMM şi se va realiza prin ataşarea în aplicaţia web a solicitării de emitere a acordului şi a documentelor aferente scanate în format A4, PDF, rezoluţie 300 dpi.
În cazul în care asupra beneficiarului a fost finalizată executarea silită imobiliară pentru recuperarea valorii de executare a garanţiei, după finalizarea procedurilor de valorificare de către organele competente din cadrul ANAF a locuinţei achiziţionate/construite în cadrul Programului, finanţatorii radiază ipoteca şi interdicţiile legale instituite în favoarea statului român, din cartea funciară, în baza comunicărilor organelor fiscale competente ale ANAF însoţite de acordul MFP.
În cazul în care are loc recuperarea integrală prin plata creanţei bugetare rezultate din plata valorii de executare a garanţiei de către beneficiar, finanţatorii radiază ipoteca şi interdicţiile legale, instituite în favoarea statului român, din cartea funciară, în baza comunicărilor organelor fiscale competente ale ANAF însoţite de acordul MFP. Ipoteca şi interdicţiile legale instituite în favoarea Finanţatorului se radiază din cartea funciară în baza acordului eliberat de Finanţator în conformitate cu normele proprii;”.
5. În anexa nr. 2, la articolul 6.3, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„i) să emită acordul privind radierea ipotecii şi a interdicţiilor din cartea funciară a imobilului achiziţionat/construit din finanţarea garantată după data rambursării integrale a finanţării garantate, la termen sau anticipată, sau după data lichidării creditului acordat iniţial în cadrul Programului, corespunzător procentului garanţiei acordate în numele şi în contul statului, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 13, şi să transmită Finanţatorului acordul de radiere într-un exemplar original;”.
6. În anexa nr. 2, la articolul 7.1 alineatul (1), literele c), e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„c) încheierea de intabulare a ipotecii legale de rangul I în favoarea statului român, prin MFP, în copie certificată, şi extras de carte funciară actualizat, emis cu cel mult 30 de zile înainte de data transmiterii cererii de plată, din care să rezulte că ipoteca legală în favoarea statului român, reprezentat de MFP, şi a Finanţatorului, după caz, are rangul I şi că au fost notate interdicţiile prevăzute de lege (exemplar original);
………………………………………………………………………………………………………………………………
e) notificarea băncii către toţi beneficiarii sau garanţii prevăzuţi în contractul de garantare cu privire la declararea exigibilităţii anticipate a finanţării garantate şi la data acesteia, însoţită de dovada transmiterii, în copii certificate pentru conformitate cu originalul; din documentele anexate trebuie să rezulte faptul că notificarea a fost transmisă beneficiarului la adresa de domiciliu şi la adresa locuinţei achiziţionate/construite prin Program, cu cel puţin 15 zile înainte de data declarării exigibilităţii anticipate;
f) prima poliţă de asigurare, precum şi cea mai recentă poliţă de asigurare (inclusiv poliţa PAD pentru asigurările încheiate începând cu data de 9.07.2015 sau după prima aniversare anuală în cazul asigurărilor facultative multianuale existente la data de 9.07.2015, după caz) a locuinţei sau a lucrărilor de construcţii-montaj pentru imobilul cu destinaţia de locuinţă aflat în construcţie, după caz, prezentate de beneficiar, chiar dacă valabilitatea celei mai recente poliţe a expirat, în copie certificată pentru conformitate cu originalul.”
7. În anexa nr. 2, la articolul 7.2, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:
„(71) În termen de o zi lucrătoare de la încasarea oricărei sume în contul beneficiarului Programului, ulterior trecerii la restanţă a întregii finanţări garantate, Finanţatorul transmite solicitarea de modificare a cererii de plată, în baza căreia FNGCIMM va modifica valoarea de executare a garanţiei printr-un addendum la decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei. Addendumul se comunică Finanţatorului şi MFP în ziua adoptării acestuia de către FNGCIMM, pe fax sau prin poştă electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să se transmită şi documentul în original, cu respectarea termenului prevăzut la art. 5.3.”
8. În anexa nr. 2, la articolul 7.2, după alineatul (14) se introduc două noi alineate, alineatele (15) şi (16), cu următorul cuprins:
„(15) În cazul în care beneficiarul Programului solicită Finanţatorului repunerea în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de credit şi de garantare înainte ca FNGCIMM să transmită ANAF documentele necesare efectuării procedurii de executare silită, Finanţatorul analizează în baza reglementărilor interne capacitatea acestuia de a achita creditul rămas de rambursat şi dobânzile aferente şi, în termen de 3 zile de la primirea solicitării beneficiarului, emite decizia de aprobare/respingere a repunerii.
(16) În termen de două zile lucrătoare de la aprobarea repunerii, Finanţatorul restituie MFP sumele încasate reprezentând valoarea de executare a garanţiei şi solicită FNGCIMM repunerea beneficiarului în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de garantare.”
9. În anexa nr. 2, la articolul 11.5, după liniuţa a zecea se introduc trei noi liniuţe, cu următorul cuprins:
„- anexa nr. 11 – Solicitare de radiere a ipotecii legale înscrise în favoarea statului român şi a interdicţiilor prevăzute de lege în cadrul programului «Prima casă»;
– anexa nr. 12 – Declaraţie privind identitatea beneficiarului real;
– anexa nr. 13 – Acord privind radierea ipotecii legale înscrise în favoarea statului român şi a interdicţiilor prevăzute de lege în cadrul programului «Prima casă».”
10. În anexa nr. 2, anexa nr. 5 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
11. În anexa nr. 2, după anexa nr. 10 se introduc trei noi anexe, anexele nr. 11-13, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 2-4 la prezentul ordin.
12. În anexa nr. 3, la articolul 1, alineatele (1)-(21) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 1.
(1) Prezenta convenţie reglementează termenii şi condiţiile mandatului acordat FNGCIMM de către MFP, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea garanţiilor şi promisiunilor de garantare rezultate din aplicarea programului «Prima casă», denumit în continuare Programul, pentru finanţările şi, respectiv, garanţiile şi promisiunile de garantare acordate din plafonul alocat/reutilizat/valoarea de reîntregire a plafonului, care intră/nu intră sub incidenţa împărţirii riscurilor şi a pierderilor între stat şi Finanţator, proporţional cu procentul de garantare, conform opţiunii exprimate de Finanţator în condiţiile art. 1 alin. (31) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului «Prima casă», aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Potrivit Programului, FNGCIMM garantează, în numele şi în contul statului, creditele acordate persoanelor fizice pentru achiziţia unei locuinţe care face parte din una dintre categoriile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) şi e) din Hotărârea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului «Prima casă», cu modificările şi completările ulterioare.
(21) Potrivit Programului, FNGCIMM garantează, în numele şi în contul statului, creditele acordate persoanelor fizice pentru construcţia unei locuinţe care face parte din una dintre categoriile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. с) şi d) din Hotărârea Guvernului nr. 717/2009, cu modificările şi completările ulterioare.”
13. În anexa nr. 3, la articolul 2, litera d1) se abrogă.
14. În anexa nr. 3, la articolul 2, după litera g) se introduc două noi litere, literele h) şi i), cu următorul cuprins:
„h) emite acordul în vederea radierii dreptului de ipotecă legală de rang I în favoarea statului român, a interdicţiei de înstrăinare pe o perioadă de 5 ani şi a interdicţiei de grevare cu alte sarcini pe toată durata finanţării, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea deciziei de respingere a cererii de plată;
i) emite acordul privind radierea dreptului de ipotecă legală de rang I în favoarea statului român, a interdicţiei de înstrăinare pe o perioadă de 5 ani şi a interdicţiei de grevare cu alte sarcini pe toată durata finanţării garantate, la solicitarea organelor competente ale ANAF în a căror rază teritorială are domiciliul fiscal debitorul beneficiar al finanţării garantate. Acordul se emite în situaţia recuperării integrale de către ANAF a valorii de executare a garanţiei plătite Finanţatorului de către MFP şi a tuturor accesoriilor aferente, precum şi în situaţia recuperării integrale prin plata creanţei bugetare rezultate din plata valorii de executare a garanţiei de către beneficiar şi se transmite organelor competente ale ANAF în a căror rază teritorială are domiciliul fiscal debitorul beneficiar al finanţării garantate.”
15. În anexa nr. 3, la articolul 3, litera a1) se abrogă.