În Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
A. Dispoziţii generale
1. Prin organ fiscal central competent, în sensul prezentei proceduri, se înţelege:
a) Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili – pentru contribuabilii mari;
b) administraţiile judeţene ale finanţelor publice – pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială;
c) administraţiile sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice – pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială;
d) administraţiile fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau Administraţia fiscală pentru contribuabili mijlocii Bucureşti – pentru contribuabilii mijlocii;
e) administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi – pentru contribuabilii, persoane impozabile înregistrate direct în scopuri de TVA.
2. Prezenta procedură se aplică de către structura cu atribuţii de inspecţie fiscală din cadrul organului fiscal central competent.
3. În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul unităţii fiscale se înţelege, după caz:
a) directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
b) şeful administraţiei judeţene a finanţelor publice;
c) şeful administraţiei sectorului a finanţelor publice, din municipiul Bucureşti;
d) şeful administraţiei pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice;
e) şeful Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii Bucureşti;
f) şeful Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi.
4. În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul adjunct al unităţii fiscale se înţelege, după caz:
a) directorul general adjunct – inspecţie fiscală din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
b) şeful administraţiei adjunct – inspecţie fiscală din cadrul administraţiei judeţene a finanţelor publice, după caz;
c) şeful administraţiei adjunct – inspecţie fiscală din cadrul administraţiei sectorului a finanţelor publice, din municipiul Bucureşti;
d) şeful administraţiei adjunct – inspecţie fiscală din cadrul administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice;
e) şeful administraţiei adjunct – inspecţie fiscală din cadrul Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii Bucureşti;
f) şeful administraţiei din cadrul Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi.
5. În sensul prezentei proceduri, prin cont de TVA se înţelege contul prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanţă.
B. Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
1. Transferurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă se efectuează în urma verificării efectuate de organul fiscal central competent.
2. (1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) din ordonanţă, titulari ai conturilor de TVA, pot solicita transferul sumelor din contul de TVA, prin depunerea, la organul fiscal central competent a Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, cod 310, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
Cererea se depune în format electronic sub forma unui fişier PDF care are ataşate două fişiere, astfel:
– un fişier XML, a cărui structură este disponibilă pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF); şi
– un fişier cu extensia zip care va conţine documentele justificative anexate la cerere.
Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare, secţiunea Depunere declaraţii, caz în care pentru depunerea cererii plătitorul trebuie să deţină un certificat digital calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.
Cererea în format electronic copiată pe suport CD şi însoţită de formularul listat şi semnat se poate depune şi direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poştă cu confirmare de primire.
Formularul se completează cu ajutorul programelor de asistenţă existente pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), secţiunea Servicii online, subsecţiunea Declaraţii electronice.
(2) Cererile pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se înregistrează în evidenţa organului fiscal competent, într-o fişă distinctă, denumită „Transfer de sume din contul de TVA”, în care va fi evidenţiat modul de soluţionare a cererilor şi care va cuprinde cel puţin:
– denumire solicitant;
– codul de înregistrare în scopuri de TVA;
– numărul şi data depunerii cererii;
– temeiul legal în baza căruia s-a solicitat aprobarea transferului;
– informaţii referitoare la modul de soluţionare a cererii.
(3) Cererea va fi însoţită de documente justificative, în copie, certificate conform cu originalul de către contribuabil, în funcţie de natura sumelor solicitate a fi transferate din contul de TVA, după cum urmează:
a) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanţă: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de cont, facturi;
b) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanţă: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte şi orice alte documente care pot susţine corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
c) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanţă: documentele de plată şi extrasele de cont din care rezultă suma transferată din contul curent;
d) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanţă: aceasta se realizează pe baza informaţiilor din evidenţa fiscală;
e) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanţă: documentele prevăzute de lege care au stat la baza plăţii în numerar şi/sau a plăţilor efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declaraţii vamale de import etc.), documentele de plată (în numerar, cu cardul din contul curent).
Responsabilitatea pentru conţinutul documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru toate situaţiile de mai sus pot fi anexate orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor din contul de TVA.
3. Cererea se soluţionează în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării la organul fiscal competent, prin emiterea deciziei/deciziilor de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
4. (1) La primirea cererii, organul fiscal verifică dacă:
– au fost prezentate toate documentele justificative înscrise în cererea de transfer, iar acestea sunt corelate cu sumele solicitate;
– documentele justificative prezentate sunt corelate cu temeiul legal menţionat în cerere.
(2) Pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor pentru aprobarea transferului din contul de TVA se procedează după cum urmează:
a) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanţă se identifică eroarea din documentele de plată şi se stabileşte dacă documentele depuse justifică eroarea pentru care se solicită aprobarea transferului;
b) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanţă se identifică facturile care au fost corectate sau facturile care au stat la baza ajustării bazei de impozitare a TVA, documentele potrivit prevederilor legale care au generat ajustarea bazei: contracte, acord etc.;
c) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanţă se identifică transferurile din conturile curente în contul de TVA şi dacă aceste sume reprezintă sume transferate din contul curent deschis la aceeaşi instituţie de credit;
d) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanţă, aceasta se realizează pe baza informaţiilor existente în evidenţa fiscală, obţinute prin accesarea bazelor de date sau pe baza informaţiilor solicitate şi transmise, în aceeaşi zi, de către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitor pentru respectarea condiţiei privind obligaţiile de plată pentru TVA şi de către compartimentul registru contribuabili, declaraţii fiscale şi gestiune dosare, pentru certificarea calităţii de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA;
e) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanţă, aceasta se realizează pe baza documentelor prevăzute de lege care au stat la baza plăţii în numerar şi/sau a plăţilor efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declaraţii vamale de import etc.), precum şi a documentelor de plată (în numerar, cu cardul din contul curent).
În situaţia în care, până la data emiterii deciziei/deciziilor prevăzute la pct. 3, contribuabilul depune o cerere prin care renunţă la aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prezenta procedură încetează, acest fapt urmând a fi consemnat în fişa „Transfer de sume din contul de TVA”, prevăzută la pct. 2 alin. (2).
5. Rezultatul analizei cererii şi documentelor justificative anexate la aceasta va fi consemnat de către organul fiscal în Referatul privind soluţionarea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.
6. Referatul se avizează de şeful de serviciu coordonator şi se aprobă de către conducătorul adjunct al unităţii fiscale.
7. După aprobarea referatului se va proceda la emiterea deciziei/deciziilor de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care va/vor cuprinde:
– motivul de fapt şi temeiul de drept care au stat la baza aprobării sau respingerii transferului sumelor din contul de TVA;
– suma solicitată a fi transferată din contul/conturile de TVA;
– suma aprobată a fi transferată din contul/conturile de TVA;
– suma respinsă a fi transferată din contul/conturile de TVA.
8. În cazul în care contribuabilul se încadrează în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă, organul fiscal, în baza referatului prevăzut la pct. 6, întocmeşte decizia/deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă integral transferul sumelor din contul de TVA, situaţie în care nu este necesară realizarea audierii, prevăzută la pct. 10.
9. În cazul în care contribuabilul nu se încadrează în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă, în baza referatului prevăzut la pct. 6, organul fiscal întocmeşte decizia/deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care se supune/supun aprobării, numai după realizarea audierii contribuabilului, prevăzută la pct. 10.
10. Înainte de luarea deciziei de aprobare parţială sau de respingere integrală a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, organul fiscal asigură exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, situaţie în care termenul de soluţionare a cererii se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitaţiei către contribuabil şi data prezentării acestuia la organul fiscal. Organul fiscal înştiinţează contribuabilul cu privire la prelungirea termenului de soluţionare a cererii, asupra obligativităţii de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele şi informaţiile solicitate, precum şi asupra posibilităţii de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei în vederea soluţionării cererii.
Potrivit prevederilor art. 9 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, audierea se consideră îndeplinită în situaţiile în care contribuabilul/plătitorul refuză explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii sau contribuabilul/plătitorul nu se prezintă, din orice motiv, la două termene consecutive stabilite de organul fiscal în vederea audierii.
La finalizarea audierii se va încheia o minută, semnată de organul fiscal şi de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relaţia cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puţin următoarele elemente: numele şi prenumele organului fiscal care participă la audiere, numele şi prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere, data la care are loc audierea, informaţii referitoare la cererea contribuabilului (număr şi data cererii, sume solicitate), documentele şi informaţiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil, constatările organului fiscal cuprinse în referat, precum şi punctul de vedere al contribuabilului.
11. După audiere, organul fiscal consemnează rezultatul verificării documentelor prezentate de contribuabil în decizia/deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prin care se va stabili, după caz:
– aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul se încadrează în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă;
– aprobarea parţială sau respingerea integrală a transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul nu se încadrează, parţial sau total, în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă. Situaţii în care se dispune respingerea totală sau parţială a transferului sumelor din contul de TVA pot fi, spre exemplu: ca urmare a faptului că nu au fost prezentate documentele solicitate prin invitaţie, documentele sunt incomplete sau documentele şi informaţiile furnizate nu justifică încadrarea în situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă.
12. Decizia/Deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se avizează de şeful de serviciu şi de conducătorul adjunct al unităţii fiscale şi se înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
13. În vederea soluţionării cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se vor emite decizii de soluţionare, astfel încât numărul deciziilor să fie egal cu numărul instituţiilor de credit cuprinse în cererea depusă de contribuabil.
14. Fiecare decizie de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă (integral sau parţial) sau se respinge integral transferul sumelor din contul de TVA, întocmită potrivit pct. 8 sau 11, se emite în trei exemplare, din care două exemplare, semnate numai de conducătorul unităţii fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al treilea exemplar se transmite organului fiscal cu atribuţii de gestionare a dosarului fiscal. Contribuabilul va utiliza un exemplar la instituţia de credit/unitatea de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se aprobă/respinge transferul de sume.
15. Împotriva deciziei/deciziilor de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ.
16. După finalizarea procedurii, toate documentele anexate la cerere sau prezentate de contribuabil, precum şi cele emise în derularea procedurii se transmit organului fiscal cu atribuţii de gestionare a dosarului fiscal.