În Monitorul Oficial nr. 769 din 28 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale nr. 5.062/2017 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar.
CAPITOLUL I
Prezenta metodologie reglementează cadrul general al aprobării auxiliarelor didactice de către Ministerul Educaţiei Naţionale, denumit în continuare MEN, în scopul utilizării acestora în unităţile de învăţământ preuniversitar.
(1) Pentru reglementarea utilizării la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar se defineşte termenul de .Auxiliare didactice” ca fiind materiale-suport elaborate în sprijinul profesorilor şi al elevilor, pentru implementarea adecvată şi eficientă a ‘curriculumului naţional. Această categorie de auxiliare poate include: culegeri de texte/cântece, culegeri de exerciţii/probleme, culegeri de teste/itemi de evaluare, pachete de fişe de activitate independentă, caiete de muncă/activitate independentă etc., care pot fi prezentate în format tipărit şi/sau în format electronic/digital.
(2) Variantele/Modelele de subiecte, itemii cuprinşi de acestea, precum şi baremele de evaluare şi de notare elaborate pentru toate examenele şi concursurile naţionale/olimpiade, în coordonarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE, nu pot fi preluate în lucrări destinate comercializării.
Prin prezenta metodologie se reglementează:
a) diferenţierea între auxiliarele pentru care este necesară solicitarea aprobării prin ordin al ministrului şi cele pentru care este necesară solicitarea avizării de către secretarul de stat;
b) constituirea comisiilor de aprobare/avizare;
c) procedura de aprobare, respectiv cea de avizare;
d) criteriile de conformitate pe care trebuie să le respecte auxiliarele didactice pentru a fi aprobate/avizate;
e) calendarul de aprobare/avizare, care este comunicat anual.
(1) Auxiliarele didactice utilizate în unităţile de învăţământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, în conformitate cu art. 69 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Auxiliarele didactice care au fost realizate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană, al celor cu finanţare internaţională sau în cadrul altor proiecte strategice se supun unei proceduri de avizare prin decizie a secretarului de stat cu atribuţii în domeniu.
(3) Prin excepţie de la alin. (1) şi (2), în cazul instrumentelor destinate dezvoltării competenţelor elevilor, elaborate de către instituţii, societăţi ştiinţifice recunoscute la nivel naţional şi internaţional şi/sau publicate de edituri de prestigiu naţional şi internaţional (de exemplu, Academia Română, Academia Oamenilor de Ştiinţă, Consiliul Britanic, Institutul Cervantes, Institutul Goethe, Editurile Oxford, Cambridge etc.), pentru utilizarea extinsă, la clasă, este necesar acordul MEN, conform anexei nr. 3.
(4) MEN, prin CNEE, efectuează verificarea criteriilor de conformitate şi propune pentru aprobare, anual, în două sesiuni, lista auxiliarelor didactice disponibile pentru utilizarea în sistemul de învăţământ preuniversitar.
Solicitantul aprobării sau al avizului pentru auxiliare didactice propuse, denumit în continuare solicitant, poate fi autor, editor, producător, comerciant/furnizor autorizat sau alte instituţii recunoscute, care au ca obiect de activitate învăţământul/educaţia/formarea şi colaborează cu cadre didactice şi specialişti în domeniul la care face referire auxiliarul.
Auxiliarele didactice supuse aprobării/avizării trebuie să vizeze în mod explicit formarea competenţelor generale şi/sau a celor specifice ale elevilor şi să corespundă cerinţelor curriculumului naţional şi programelor pentru olimpiadele şcolare, aprobate prin ordin al ministrului, în vigoare.
Auxiliarele didactice depuse pentru aprobare/avizare trebuie să specifice nivelul (de exemplu, grupa/clasa/vârsta/formaţiunea de studiu căreia i se adresează etc.) şi să se adreseze în mod explicit tipurilor de activităţi didactice (de exemplu, activităţi remediale, activităţi pentru elevi cu cerinţe educaţionale speciale, activităţi pentru elevi capabili de performanţă etc.), altor activităţi care vizează dezvoltarea competenţelor-cheie, multi/pluridisciplinare, transdisciplinare etc., conform anexei nr. 2.
(1) Auxiliarele didactice propuse pentru aprobare/avizare se depun la sediul CNEE pe suport electronic (CD, DVD) în format PDF, împreună cu anexele nr. 1 şi 2, completate.
(2) Pentru obţinerea acordului MEN prevăzut la art. 4 alin. (3), solicitanţii completează formularele din anexele nr. 1 şi 3, care se depun la sediul CNEE.
(3) Pentru anul şcolar 2017-2018, solicitările de aprobare/avizare a auxiliarelor didactice se depun în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii.
CAPITOLUL II
Comisiile de aprobare/avizare
Comisiile de aprobare/avizare sunt constituite prin decizie a directorului general al CNEE.
(1) Comisiile de aprobare/avizare a auxiliarelor didactice se constituie pe niveluri de învăţământ/discipline/domenii de pregătire/activităţi educative.
(2) Comisiile de aprobare/avizare au în componenţă următoarele categorii de personal: inspectori şi specialişti din Ministerul Educaţiei Naţionale, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, Centrul Naţional de Dezvoltare a învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), inspectori şcolari din cadrul inspectoratele şcolare, precum şi cadre didactice care fac parte din comisiile naţionale de specialitate sau alte cadre didactice cu experienţă în domeniu, propuse de către reprezentanţi ai MEN/inspectorate şcolare judeţene(ISJ)/al municipiului Bucureşti (ISMB), la solicitarea CNEE.
(1) Comisia de aprobare/avizare are următoarea structură:
a) preşedinte: reprezentant al MEN;
b) vicepreşedinte: reprezentant al CNEE, ISE, CNDIPT;
c) 3 membri: cadre didactice componente ale comisiilor naţionale de specialitate, cadre didactice şi/sau inspectori de specialitate din ISMB/ISJ;
d) secretar: reprezentant al CNEE.
(2) În situaţia în care există auxiliare didactice elaborate în limba de predare a minorităţilor naţionale, cei trei membri ai Comisiei de aprobare/avizare trebuie să fie cunoscători ai limbii materne respective.
(3) Membrii comisiei de aprobare/avizare semnează un angajament prin care declară că nu se află în conflict de interese şi nici în incompatibilitate cu calitatea de membru, conform modelului din anexa nr. 5.
Comisia de aprobare/avizare are următoarele atribuţii:
a) elaborează procedura de lucru a comisiei;
b) realizează verificarea criteriilor de conformitate în cazul solicitărilor supuse aprobării/avizării. Durata desfăşurării acestei etape este de 30 de zile lucrătoare de la încheierea perioadei prevăzute în calendarul anual al CNEE pentru depunerea solicitărilor, cu excepţia primei sesiuni de aprobare/avizare, când va fi de 60 de zile lucrătoare;
c) întocmeşte documentaţia în vederea aprobării prin ordin al ministrului educaţiei naţionale sau a obţinerii avizului secretarului de stat pentru învăţământul preuniversitar.
Membrilor comisiei de aprobare/avizare li se eliberează de către CNEE adeverinţe care specifică îndeplinirea atribuţiilor în cadrul comisiei.
MEN, prin CNEE, elaborează o procedură operaţională prin care se stabilesc anual: modalitatea de aprobare/avizare a auxiliarelor didactice, documentele întocmite ca urmare a evaluării şi calendarul activităţilor.
Pentru fiecare auxiliar pentru care se solicită aprobare/aviz, CNEE percepe un tarif stabilit prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.