În Monitorul Oficial nr. 606 din 27 iulie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 464/2017 privind ambarcaţiunile de agrement şi motovehiculele nautice. Prezenta hotărâre transpune Directiva 2013/53/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 noiembrie 2013 privind ambarcaţiunile de agrement şi motovehiculele nautice şi de abrogare a Directivei 94/25/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din 28 decembrie 2013.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Obiect
Prezenta hotărâre stabileşte cerinţe pentru proiectarea şi fabricarea produselor prevăzute la art. 2 alin. (1), precum şi norme privind libera lor circulaţie pe teritoriul României.
ARTICOLUL 2
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta hotărâre se aplică următoarelor produse, pentru care cerinţele esenţiale sunt prevăzute în anexa nr. 1:
a) ambarcaţiuni de agrement şi ambarcaţiuni de agrement parţial construite;
b) motovehicule nautice şi motovehicule nautice parţial construite;
c) componentele prevăzute în anexa nr. 2, în cazul în care sunt introduse separat pe piaţa Uniunii Europene, denumite în continuare componente;
d) motoare de propulsie care sunt instalate sau sunt destinate special pentru a fi instalate pe sau în ambarcaţiuni;
e) motoare de propulsie instalate pe sau în ambarcaţiuni care fac obiectul unei modificări majore a motorului;
f) ambarcaţiuni care fac obiectul unei transformări majore.
(2) Prezenta hotărâre nu se aplică următoarelor produse:
a) cu privire la cerinţele referitoare la proiectare şi construcţie prevăzute în anexa nr. 1 partea A:
(i) ambarcaţiuni concepute exclusiv pentru competiţii sportive, inclusiv ambarcaţiuni cu vâsle şi ambarcaţiunile destinate instruirii în canotaj, care au fost desemnate ca atare de către producător;
(ii) canoe şi caiace concepute pentru propulsie exclusiv prin forţă umană, gondole şi hidrobiciclete;
(iii) planşe pentru surfing concepute exclusiv pentru propulsie eoliană şi pentru a fi acţionate de una sau mai multe persoane care stau în picioare;
(iv) planşe pentru surfing;
(v) originale şi copii individuale ale ambarcaţiunilor istorice, concepute înainte de 1950, construite în cea mai mare parte din materiale originale şi desemnate ca atare de către producător;
(vi) ambarcaţiuni experimentale, cu condiţia să nu fie introduse pe piaţa Uniunii Europene;
(vii) ambarcaţiuni construite pentru uz propriu, cu condiţia să nu fie ulterior introduse pe piaţa Uniunii Europene în decursul unei perioade de 5 ani de la punerea în funcţiune a ambarcaţiunii;
(viii) ambarcaţiuni special destinate să aibă echipaj şi să transporte pasageri în scop comercial, cu excepţia celor prevăzute la alin. (3), indiferent de numărul pasagerilor;
(ix) submersibile;
(x) ambarcaţiuni pe pernă de aer;
(xi) ambarcaţiuni pe aripi portante;
(xii) ambarcaţiuni propulsate cu aburi produşi prin combustie externă pe bază de cărbune, cocs, lemn, petrol sau gaz;
(xiii) vehicule amfibii, de exemplu autovehicule cu tracţiune pe roţi sau pe şenile, care sunt capabile de funcţionare atât pe apă, cât şi pe uscat;
(xiv) produsele aflate în înzestrarea forţelor armate;
b) cu privire la cerinţele privind emisiile de gaze de eşapament prevăzute în anexa nr. 1 partea B:
(i) motoare de propulsie instalate sau destinate în mod special instalării pe următoarele produse:
(i.1) ambarcaţiuni concepute exclusiv pentru competiţii sportive care au fost desemnate ca atare de către producător;
(i.2) ambarcaţiuni experimentale, cu condiţia să nu fie introduse pe piaţa Uniunii Europene;
(i.3) ambarcaţiuni special destinate să aibă echipaj şi să transporte pasageri în scop comercial, cu excepţia celor prevăzute la alin. (3), indiferent de numărul pasagerilor;
(i.4) submersibile;
(i.5) ambarcaţiuni pe pernă de aer;
(i.6) ambarcaţiuni pe aripi portante;
(i.7) vehicule amfibii, de exemplu autovehicule cu tracţiune pe roţi sau pe şenile, care sunt capabile de funcţionare atât pe apă, cât şi pe uscat;
(i.8) produsele aflate în înzestrarea forţelor armate;
(ii) originale şi copii individuale ale motoarelor de propulsie istorice, realizate pe baza unor modele concepute înainte de 1950, care nu sunt produse în serie şi sunt instalate pe ambarcaţiunile prevăzute la lit. a) pct. (v) sau (vii);
(iii) motoare de propulsie construite pentru uz propriu, cu condiţia să nu fie introduse ulterior pe piaţa Uniunii Europene în decursul unei perioade de 5 ani de la punerea în funcţiune a ambarcaţiunii cu respectivul motor instalat la bord;
c) cu privire la cerinţele privind emisiile de zgomot prevăzute în anexa nr. 1 partea C:
(i) toate ambarcaţiunile prevăzute la lit. b);
(ii) ambarcaţiuni construite pentru uz propriu, cu condiţia să nu fie ulterior introduse pe piaţa Uniunii Europene pe o perioadă de 5 ani de la punerea în funcţiune a ambarcaţiunii.
(3) Faptul că aceeaşi ambarcaţiune poate fi utilizată pentru închiriere şi/sau pentru instruirea sportivă şi recreativă nu exclude ca aceasta să intre sub incidenţa prezentei hotărâri în cazul în care este introdusă pe piaţa Uniunii Europene în scopul agrementului.
ARTICOLUL 3
Definiţii
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) acreditare – acreditare astfel cum este definită la art. 2 pct. 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93;
b) ambarcaţiune – orice ambarcaţiune de agrement sau motovehicul nautic;
c) ambarcaţiune construită pentru uz propriu – o ambarcaţiune construită în cea mai mare parte de către viitorul său utilizator, pentru utilizare proprie;
d) ambarcaţiune de agrement – orice ambarcaţiune de orice tip, cu excepţia motovehiculelor nautice, destinată a fi utilizată în scopuri sportive şi recreative, având o lungime a corpului între 2,5 m şi 24 m, indiferent de modul de propulsie;
e) autoritate competentă – autoritate competentă, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 50/2015, cu modificările ulterioare. Ministerul Transporturilor, denumit în continuare MT, organ al administraţiei centrale, este desemnat autoritate competentă, responsabilă pentru asigurarea măsurilor necesare aplicării prezentei hotărâri;
f) autoritate de supraveghere a pieţei – autoritate de supraveghere a pieţei, astfel cum este definită la art. 2 pct. 18 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008. Autoritatea Navală Română, denumită în continuare ANR, autoritate centrală de specialitate din subordinea MT, este desemnată ca autoritate de supraveghere a pieţei şi care verifică respectarea prevederilor prezentei hotărâri;
g) distribuitor – orice persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă un produs;
h) evaluare a conformităţii – procesul care demonstrează dacă au fost respectate cerinţele prevăzute în prezenta hotărâre referitoare la un produs;
i) familie de motoare – gruparea de motoare efectuată de producător, care, prin proiectarea lor, au caracteristici similare privind emisiile de gaze de eşapament sau de zgomot;
j) importator – orice persoană fizică ori juridică stabilită în Uniunea Europeană care introduce pe piaţa din România un produs dintr-o ţară terţă sau orice persoană fizică ori juridică stabilită în România care introduce pe piaţa Uniunii Europene un produs dintr-o ţară terţă;
k) importator privat – orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniunea Europeană care importă în Uniunea Europeană în cursul unei activităţi necomerciale un produs dintr-o ţară terţă cu intenţia de а-l pune în funcţiune pentru uz propriu;
l) introducere pe piaţă – punerea la dispoziţie a unui produs pentru prima dată pe piaţa Uniunii Europene;
m) legislaţia de armonizare a Uniunii Europene – orice legislaţie a Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor;
n) lungime a corpului – lungimea corpului măsurată în conformitate cu standardul armonizat;
o) marcaj CE – un marcaj prin care producătorul indică faptul că produsul este în conformitate cu cerinţele aplicabile prevăzute în legislaţia Uniunii Europene de armonizare care prevede aplicarea respectivului marcaj pe produs;
p) mod de propulsie – metoda prin care este propulsată ambarcaţiunea;
q) modificare majoră a motorului – modificarea unui motor de propulsie care poate eventual cauza depăşirea de către motor a limitelor pentru emisii prevăzute în anexa nr. 1 partea В sau poate mări puterea nominală a motorului cu peste 15%;
r) motor de propulsie – orice motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie sau prin compresie, utilizat direct sau indirect pentru propulsie;
s) motovehicul nautic – o ambarcaţiune destinată utilizării în scopuri sportive şi recreative, având o lungime a corpului mai mică de 4 m, care utilizează un motor de propulsie cu o pompă cu jet de apă ca sursă principală de propulsie şi este concepută să fie operată de către una sau mai multe persoane care stau jos, în picioare sau în genunchi, mai degrabă pe corpul ambarcaţiunii decât în interiorul acesteia;
ş) operatori economici – producătorul, reprezentantul autorizat, importatorul şi distribuitorul;
t) organism de evaluare a conformităţii – un organism care efectuează activităţi de evaluare a conformităţii, inclusiv etalonare, testare, certificare şi inspecţie;
ţ) organism naţional de acreditare – organism naţional de acreditare, astfel cum este definit la art. 2 pct. 11 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;
u) producător – orice persoană fizică sau juridică ce fabrică un produs sau care comandă proiectarea sau fabricarea unui produs şi comercializează produsul respectiv sub numele sau marca comercială proprie;
v) punere în funcţiune – folosirea pentru prima dată în Uniunea Europeană de utilizatorul final a unui produs reglementat de prezenta hotărâre;
w) punere la dispoziţie pe piaţă – orice furnizare pe piaţa Uniunii Europene a unui produs în vederea distribuirii, consumului sau utilizării, în cadrul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;
x) rechemare – orice măsură ce are scopul de a returna un produs care a fost pus deja la dispoziţia utilizatorului final;
y) reprezentant autorizat – orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniunea Europeană care a primit un mandat scris din partea producătorului pentru a acţiona în numele acestuia în legătură cu sarcini specifice;
z) retragere – orice măsură ce are scopul de a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a unui produs în lanţul de aprovizionare;
aa) standard armonizat – standard armonizat astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. с) din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE şi 93/15/CEE ale Consiliului și a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE şi 2009/105/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului și de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului şi a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
bb) supraveghere a pieţei – activităţile desfăşurate şi măsurile luate de autorităţile definite la lit. e) și f) pentru a asigura că produsele sunt conforme cerinţelor aplicabile prevăzute în legislaţia Uniunii Europene de armonizare şi că nu pun în pericol sănătatea, siguranţa sau alte aspecte referitoare la protecţia intereselor publice;
cc) transformare majoră a ambarcaţiunii -o transformare a unei ambarcaţiuni care schimbă modul de propulsie a acesteia, implică o modificare majoră a motorului sau modifică ambarcaţiunea într-o asemenea măsură încât ar putea să nu îndeplinească cerinţele esenţiale aplicabile în materie de siguranţă şi de mediu prevăzute în prezenta hotărâre.
ARTICOLUL 4
Cerinţe esenţiale
(1) Produsele prevăzute la art. 2 alin. (1) pot fi puse la dispoziţie pe piaţă sau pot fi puse în funcţiune doar în cazul în care nu pun în pericol sănătatea şi siguranţa persoanelor, a bunurilor sau a mediului, dacă sunt corect întreţinute și utilizate în conformitate cu scopul căruia îi sunt destinate şi numai cu condiţia ca acestea să îndeplinească cerinţele esenţiale aplicabile prevăzute în anexa nr. 1.
(2) ANR, prin procedura proprie, se asigură că produsele prevăzute la art. 2 alin. (1) sunt puse la dispoziţie pe piaţa din România sau puse în funcţiune pe teritoriul României numai dacă respectă cerinţele prevăzute la alin. (1).
ARTICOLUL 5
Dispoziţiile naţionale privind navigaţia
Prezenta hotărâre nu contravine adoptării unor dispoziţii privind navigaţia în anumite sectoare de cale navigabilă în scopul protecţiei mediului, pentru configurarea căilor navigabile și pentru asigurarea siguranţei căilor navigabile, sub rezerva ca aceste dispoziţii să nu impună modificarea ambarcaţiunilor conforme cu prezenta hotărâre.
ARTICOLUL 6
Libera circulaţie
(1) ANR nu poate restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă sau, având în vedere și prevederile art. 5, punerea în funcţiune pe teritoriul României a ambarcaţiunilor care sunt conforme cu prezenta hotărâre.
(2) ANR nu poate restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă a ambarcaţiunilor parţial construite, în cazul în care producătorul sau importatorul declară, în conformitate cu anexa nr. 3, că sunt destinate să fie finalizate de alte persoane.
(3) ANR nu poate restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă sau punerea în funcţiune pe teritoriul României a componentelor care sunt conforme cu prezenta hotărâre şi care sunt destinate încorporării în ambarcaţiuni, în conformitate cu declaraţia producătorului sau a importatorului prevăzută la art. 15.
(4) ANR nu poate restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă sau punerea în funcţiune pe teritoriul României a niciunuia din următoarele motoare de propulsie:
a) motoare, montate sau nu pe ambarcaţiuni, conforme cu prezenta hotărâre;
b) motoare montate pe ambarcaţiuni şi omologate în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 332/2007 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfă și stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor gazoase şi de particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei atmosferei, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt conforme cu etapele III A, III В sau IV ale limitelor de emisii pentru motoarele AC utilizate în alte aplicaţii decât propulsia navelor pentru navigaţie interioară, locomotivelor, automotoarelor, astfel cum se prevede în anexa nr. I pct. 4.1.2 a directivei respective, conforme cu prezenta hotărâre, cu excepţia cerinţelor privind emisiile de gaze de eşapament prevăzute în anexa nr. 1 partea B;
c) motoarele montate pe ambarcaţiuni şi omologate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2009 privind omologarea de tip a autovehiculelor și a motoarelor cu privire la emisiile provenite de la vehicule grele (Euro VI) și accesul la informaţii privind repararea şi întreţinerea vehiculelor şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 şi a Directivei 2007/46/CE și de abrogare a Directivelor 80/1.269/СEЕ, 2005/55/CE și 2005/78/CE, conforme cu prezenta hotărâre, cu excepţia cerinţelor privind emisiile de gaze de eşapament prevăzute în anexa nr. 1 partea B.
(5) Prevederile alin. (4) lit. b) și c) se aplică numai dacă, în situaţia în care un motor este adaptat pentru instalarea pe o ambarcaţiune, persoana care realizează adaptarea să se asigure că s-a ţinut pe deplin cont de datele şi de alte informaţii disponibile de la producătorul motorului pentru a se asigura că, în situaţia în care este instalat în conformitate cu instrucţiunile de instalare furnizate de persoana care adaptează motorul, motorul respectiv continuă să îndeplinească cerinţele privind emisiile de gaze de eşapament prevăzute fie în actele interne de transpunere a Directivei 97/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 1997 privind apropierea legislaţiilor statelor membre referitoare la măsurile împotriva emisiei de poluanţi gazoşi şi de pulberi provenind de la motoarele cu ardere internă care urmează să fie instalate pe echipamentele mobile fără destinaţie rutieră, fie în Regulamentul (CE) nr. 595/2009, conform declaraţiei producătorului motorului. Persoana care adaptează motorul declară, astfel cum este prevăzut la art. 15, că motorul continuă să îndeplinească cerinţele privind emisiile de gaze de eşapament prevăzute fie în Directiva 97/68/CE, fie în Regulamentul (CE) nr. 595/2009, conform declaraţiei producătorului motorului, în cazul în care este instalat în conformitate cu instrucţiunile de instalare furnizate de persoana care adaptează motorul.
(6) La târguri, expoziţii, demonstraţii şi la alte evenimente de acest tip, ANR nu restricţionează prezentarea produselor prevăzute la art. 2 alin. (1), care nu sunt conforme cu dispoziţiile prezentei hotărâri, cu condiţia ca un semn vizibil să indice clar că aceste produse nu sunt conforme cu prezenta hotărâre şi că nu vor fi puse la dispoziţie sau puse în circulaţie în Uniunea Europeană înainte ca acestea să devină conforme.