În Monitorul Oficial nr. 556 din 13 iulie a.c. a fost publicată Hotărârea Camerei Auditorilor Financiar din România nr. 55/2017 privind stabilirea unor derogări de la Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar și a altor activități desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 18/2016.
Pentru procedurile de inspecţie/revizuire pentru asigurarea calităţii efectuate de DMCCP în trimestrele II şi III din anul 2017 asupra misiunilor încheiate până la data de 31.12.2016, se stabilesc următoarele derogări de la Normele privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 18/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 şi nr. 538 bis din 18 iulie 2016 (Normele DMCCP sau HCAFR nr. 18/2016):
1. Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (1) lit. d) din HCAFR nr. 18/2016, pentru revizuirile derulate în trimestrele II şi III ale anului 2017, nota de inspecţie nu cuprinde identificarea onorariilor aferente contractelor în baza cărora s-au desfăşurat misiunile selectate pentru revizuirea calităţii.
2. Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (4) din Normele DMCCP, ale pct. 1 din anexa nr. 1 la norme – Obiectivele de revizuire a calităţii activităţii de audit financiar și a altor activități desfăşurate de auditorii financiari şi ale anexei nr. 1 la Obiective, în cazul revizuirii pentru asigurarea calităţii activităţii de audit financiar/audit statutar, efectuată în cadrul inspecţiilor derulate de DMCCP în trimestrele II şi III ale anului 2017:
a) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. I secţiunea В pct. 8 din anexa nr. 1 la Obiective, cu următorul conţinut: „Conţine scrisoarea misiunii referiri privind bazele de la care pleacă calcularea onorariului sau orice aranjamente legate de facturare? (ISA 210 «Convenirea asupra termenilor misiunilor de audit» A23)”;
b) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivelor prevăzute la cap. VI secţiunea В pct. 44 lit. f) şi g) din anexa nr. 1 la Obiective;
c) se suspendă aplicarea prevederilor pct. 44 partea introductivă şi lit. с)-e) de la cap. VI secţiunea В din anexa nr. 1 la Obiective; pe perioada suspendării se aplică următoarele prevederi: „Auditorul financiar a documentat modul de planificare a misiunii de audit financiar? Procedurile analitice pentru revizuirea acestui aspect constau în: […] c) selectarea de către auditorul financiar a echipei de auditori corespunzători misiunii; d) documentarea bugetului de timp al misiunii; e) modul de alocare a bugetului de timp membrilor echipei de audit”.
3. Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (4) din Normele DMCCP şi de la anexa nr. 7.1 la Obiective, în cazul revizuirii pentru asigurarea calităţii misiunilor de auditare a fondurilor finanţate de UE şi alte fonduri nerambursabile de la alţi donatori (ISRS 4400), efectuată în cadrul inspecţiilor derulate de DMCCP în trimestrele II şi III ale anului 2017:
a) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. I secţiunea В pct. 4 din anexa nr. 7.1 la Obiective, cu următorul conţinut: „Scrisoarea misiunii şi/sau contractul de prestări servicii conţin referiri cu privire la onorariul aferent misiunii conform recomandărilor ISRS 4400 şi ISA 210 «termenii misiunii»?”;
b) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. VI secţiunea A pct. 6, cu următorul conţinut: „A documentat auditorul financiar modul de respectare a prevederilor Normelor CAFR pentru stabilirea numărului mediu minim de ore pentru finalizarea unei misiuni pe bază de proceduri convenite?”;
c) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. VI secţiunea A pct. 9, cu următorul conţinut: „Auditorul financiar a documentat fundamentarea onorariului licitat, ţinând cont de cerinţele prezentate la pct. 6-8 şi stabilirea procentului pe care onorariul oferit îl deţine faţă de suma bugetată?”;
d) nu se selectează şi nu se verifică modul de respectare de către auditorul inspectat a obiectivului prevăzut la cap. VI secţiunea A pct. 10, cu următorul conţinut: „A documentat auditorul financiar aspectele relevante în cazul oferirii unor onorarii care diferă semnificativ de sumele alocate de autoritatea contractantă pentru realizarea misiunii, care au fost înscrise în bugetul Proiectului? Aceste aspecte se referă la: a) precizările şi detaliile furnizate în scris, cu privire la ofertă, la cererea autorităţii contractante, conform art. 202 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 în cazul unui preţ oferit, aparent neobişnuit de scăzut (mai mic decât 85% din valoarea estimată a contractului); b) identificarea ameninţărilor generate de interesul propriu la adresa competenţei profesionale şi a atenţiei cuvenite, generate, dacă onorariul perceput este atât de mic încât ar putea fi dificil să se realizeze misiunea în conformitate cu standardele tehnice şi profesionale aplicabile; c) evaluarea importanţei ameninţării generate de practicarea unui onorariu foarte mic în funcţie de factorii prevăzuţi de secţiunea 240 din Codul etic al profesioniştilor contabili, respectiv: natura misiunii; limitele valorilor posibile ale onorariului; baza pentru determinarea onorariului; dacă rezultatul tranzacţiei va fi revizuit de o terţă parte independentă; d) documentarea aplicării măsurilor de protecţie pentru eliminarea sau reducerea ameninţării la un nivel acceptabil, recomandate de Codul etic.”
4. Prin derogare de la prevederile art. 27 alin. (3) din Normele DMCCP şi de la anexa nr. 2 la Normele DMCCP, notele de inspecţie întocmite de DMCCP în cadrul procedurilor de revizuire pentru asigurarea calităţii din trimestrele II şi III ale anului 2017 se vor întocmi după cum urmează:
a) La descrierea documentelor de lucru aferente misiunilor selectate de echipa de inspecţie pentru cuprinderea în revizuirea pentru asigurarea calităţii, paragraful 7 din nota de inspecţie nu cuprinde sintagma „reprezentând …% din volumul valoric al activităţii desfăşurate de auditorul financiar în perioada verificată”, aplicându-se următoarea sintagmă: „cuprinzând un număr reprezentativ de dosare de audit aferente misiunilor derulate, care să permită echipei de inspecţie formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al sistemului propriu de control al calităţii, conformităţii dosarelor de audit cu acesta şi asupra modului de respectare a standardelor profesionale aplicabile şi a altor reglementări emise de Cameră”.
b) În cuprinsul celui de-al doilea tabel din nota de inspecţie nu se evidenţiază coloana denumită „Valoare (lei)” şi nici rândurile intitulate „Total inspectat:”, „Valoarea contractelor” şi „Procentaj din total venituri (%)”.
c) La capitolul VI, secţiunea a) din Nota de inspecţie nu se prezintă pct. 6.4, iar pct. 6.5 se renumerotează în mod corespunzător.
d) În tabelul din anexa nr. 1 la Nota de inspecţie, la coloana intitulată „Audit financiar” şi rândul VI se va indica raportul număr proceduri selectate/total proceduri ca fiind 25/50.
e) În tabelul din anexa nr. 1 la Nota de inspecţie, la coloana intitulată „Proceduri convenite” şi rândul VI se va indica raportul număr proceduri selectate/total proceduri ca fiind 12/21.