În Monitorul Oficial nr. 330 din 8 mai a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 484/2017 pentru aprobarea Metodologiei de calcul, evidenţiere şi acordare de la bugetul de stat a compensaţiei de serviciu public în transportul feroviar public de călători.
Pentru stabilirea, până la data de 1 octombrie a fiecărui an, a nivelului compensaţiei aferente pachetului minim social denumit obligaţie de serviciu public prin Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, care urmează să fie asigurat în anul următor, Ministerul Transporturilor va analiza informaţiile privind:
a) execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor de transport feroviar de călători pentru exerciţiul financiar încheiat;
b) prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pentru anul în curs şi execuţia preliminată a acestuia pentru flecare operator de transport feroviar de călători;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli propus de operatorii de transport feroviar de călători pentru anul următor;
d) alte date statistice privind activitatea operatorilor de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri şi cheltuieli, transmise de aceştia în formatul şi la termenele solicitate de Ministerul Transporturilor;
e) nivelul realizat/estimat al costului mediu pe un tren-km din pachetul de servicii la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri şi cheltuieli;
f) numărul de călători-km realizaţi/estimaţi la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri şi cheltuieli;
g) nivelul venitului mediu la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători pe un tren-km aferent fiecărei categorii de trenuri din pachetul de servicii, exclusiv valoarea compensaţiei pentru pachetul social primit pentru perioadele analizate;
h) numărul de călători-km estimaţi pe fiecare categorie de tren.
Diferenţa dintre costurile de operare şi veniturile înregistrate de operatorii de transport feroviar de călători, la care se adaugă cota de profit conform prevederilor art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, devine baza de evaluare a compensaţiei propuse pentru anul calendaristic următor, aferentă pachetului de servicii. Compensaţia propusă va fi repartizată pentru indicatorul tren-km şi călători-km, pe ranguri de tren.
Sumele necesare asigurării compensaţiilor pentru serviciile cuprinse în pachetul de servicii se vor aloca din bugetul Ministerului Transporturilor, cu încadrarea în bugetul aprobat anual pentru transportul feroviar de călători, în condiţiile legii.
(1) După aprobarea bugetului de stat, repartizarea compensaţiei pe fiecare operator de transport feroviar se realizează de Ministerul Transporturilor proporţional cu volumele de tren-km şi călători-km, pe ranguri de tren, prevăzute a fi realizate în cadrul pachetului de servicii contractat de aceştia. Repartizarea compensaţiei se face conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(2) Compensaţia repartizată fiecărui operator de transport feroviar, defalcată pentru indicatorii călători-km şi tren-km, pe ranguri de tren, va fi cuprinsă în contractele/actele adiţionale încheiate cu aceştia, cu respectarea prevederilor art. 5,art. 38 şi ale art. 39 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a pct. 2 din anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007.
(1) Pentru acordarea compensaţiei de la bugetul de stat pentru serviciile publice de transport din cadrul pachetului de servicii, operatorii de transport feroviar de călători transmit Ministerului Transporturilor următoarele documente:
a) până la data de 7 ale lunii curente:
(i) Cererea de acordare a compensaţiei preliminate pe luna curentă (N), însoţită de declaraţia pe propria răspundere, conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie, care cuprinde o coloana cu indicatorii preliminaţi pe luna curentă (N), o coloană cu indicatorii preliminaţi pe luna anterioară (N-1) şi o coloană cu indicatorii realizaţi pe luna (N-2);
(ii) Situaţia indicatorilor realizaţi pe luna (N-2), conform anexei nr. 3 la prezenta metodologie, care cuprinde volumul de tren-km, pe rang de tren şi rute de circulaţie, volumul de călători-km, pe rang de tren şi regularizările aferente volumului de tren-km şi călători-km, pe rang de tren;
(iii) Pentru luna (N-2), documentele prevăzute în Ordinul ministrului finanţelor publice şi ministrului transporturilor nr. 65/1.712/2016 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activităţi desfăşurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor;
b) până la data de 31 ianuarie a anului următor:
(i) Decontul final privind utilizarea compensaţiilor acordate de la bugetul de stat, cu încadrarea în prevederile contractelor/actelor adiţionale încheiate în ceea ce priveşte respectarea ponderii compensaţiei pentru tren-km şi a celei pentru călători-km în totalul veniturilor realizate;
(ii) Dovada, confirmată de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. (C.F.R. – S.A.) privind efectuarea transportului feroviar public de călători aferent obligaţiei de serviciu public şi declaraţia pe propria răspundere privind volumul de călători-km realizat.
(2) Compensaţia ce se va acorda în luna curentă (N) va fi afectată de sumele de regularizat din luna (N-2).
(3) Pentru luna decembrie, compensaţia se va acorda ca diferenţă dintre compensaţia prevăzută în contractul/actul adiţional la acesta şi compensaţia acordată până la luna decembrie.
(4) Compensaţia necuvenită ca urmare a nerealizării indicatorilor tren-km şi călători-km, precum şi neîncadrarea în ponderile compensaţiei pe tren-km şi călători-km în total venituri vor fi regularizate cu bugetul de stat până la data de 31 ianuarie a anului următor.
(5) La data depunerii situaţiilor financiare încheiate pentru anul de referinţă, operatorii de transport feroviar de călători vor transmite Ministerului Transporturilor dovada încadrării în cota de profit prevăzută la art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar sumele aferente depăşirii acestui prag de rentabilitate vor fi restituite bugetului de stat până la aceeaşi dată, aceasta constituind termenul legal de regularizare cu bugetul statului.
C.F.R. – S.A. va urmări, va certifica şi va transmite spre avizare lunar Ministerului Transporturilor situaţia volumului de tren-km realizat de operatorii de transport feroviar de călători, pe rute de transport.
Modul de calcul al numărului de călători-km care utilizează abonamente de călătorie, cărţi de circulaţie şi autorizaţii de călătorie este prevăzut în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezenta metodologie.
Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (1), în scopul asigurării continuităţii serviciului public de transport feroviar de călători, acordarea compensaţiei se va face după cum urmează:
a) în cazul în care Legea bugetului nu a fost aprobată până la finele anului anterior, în lunile până la aprobarea bugetului de stat, sumele acordate de la bugetul de stat vor fi în limita a 1/12 din sumele alocate prin contractele/actele adiţionale aprobate pentru anul anterior;
b) în cazul în care Legea bugetului de stat a fost aprobată, dar contractele se aprobă ulterior începerii anului bugetar, dar nu mai târziu de 30 iunie, serviciile prestate până la data la care contractele se aprobă, se decontează după aprobarea contractelor, conform prevederilor contractuale, în limitele bugetare anuale aprobate prin legea bugetului de stat, cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat;
c) după aprobarea Legii bugetului de stat, a contractelor/actelor adiţionale, după caz, regularizarea sumelor acordate se face potrivit prevederilor contractelor/actelor adiţionale încheiate şi a prezentei metodologii.
Responsabilitatea pentru datele şi informaţiile transmise Ministerului Transporturilor de operatorii de transport feroviar de călători revine acestora, în baza certificării fiecărui document prin semnăturile autorizate.
(1) Responsabilitatea în monitorizarea contractelor/ actelor adiţionale la acestea, încheiate cu operatorii de transport feroviar de călători, precum şi stabilirea nivelului indicatorilor preliminaţi/realizaţi pentru serviciul public de transport feroviar de călători revine Ministerului Transporturilor, prin direcţia de specialitate în transportul feroviar.
(2) Responsabilitatea pentru acordarea lunară a compensaţiei calculate pe baza indicatorilor stabiliţi de direcţia de specialitate în transportul feroviar, atât în ceea ce priveşte compensaţia potrivit indicatorilor preliminaţi, cât şi sumele de regularizat potrivit indicatorilor realizaţi, precum şi corelarea cu sumele justificate şi avizate potrivit Ordinului ministrului finanţelor publice şi ministrului transporturilor nr. 65/1.712/2016, revine Ministerului Transporturilor, prin direcţia de specialitate economică.
(3) Deconturile finale transmise de operatorii de transport feroviar de călători până la data de 31 ianuarie a anului următor, avizate de direcţia de specialitate în transportul feroviar din punctul de vedere al indicatorilor realizaţi în cadrul pachetului de servicii contractat, precum şi de direcţia de specialitate economică din punctul de vedere al compensaţiilor acordate pentru serviciile prestate, vor constitui documentele potrivit cărora se vor înregistra în evidenţa contabilă a Ministerului Transporturilor cheltuielile cu compensaţiile utilizate de operatorii de transport feroviar de călători, în limita prevăzută în contractele/actele adiţionale încheiate.
(1) Modificarea în cursul anului a pachetului de servicii aprobat conform prezentei metodologii se poate face, fără depăşirea volumului anual aprobat de tren-km şi călători-km, cu condiţia ca acestea să fie aprobate conform modelului din anexa nr. 5, după cum urmează:
a) în funcţie de cerinţele pieţei de transport, astfel:
(i) pentru trenurile programate să circule pe secţiile de circulaţie interoperabile sau pe secţiile de circulaţie neinteroperabile administrate de C.F.R. – S.A., la propunerea operatorului de transport feroviar de călători interesat, cu avizul C.F.R. – S.A. privind capacităţile disponibile şi cu aprobarea ministrului transporturilor;
(ii) pentru trenurile programate să circule pe secţiile de circulaţie neinteroperabile închiriate, la propunerea operatorului de transport feroviar care are contract de servicii publice încheiat pe acele secţii de circulaţie, cu avizul gestionarului de infrastructură privind capacităţile disponibile şi cu aprobarea ministrului transporturilor;
(iii) pentru trenurile nou-introduse şi/sau a căror trasă se modifică odată cu schimbarea mersului de tren;
b) în funcţie de lucrările la infrastructura feroviară sau de necesitatea adaptării la situaţii independente de voinţa operatorului de transport – inundaţii, fenomene meteorologice deosebite, defectarea materialului rulant în parcurs (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane), defectări ale elementelor infrastructurii feroviare, accidente sau evenimente feroviare, astfel:
(i) pentru trenurile programate să circule pe secţiile de circulaţie interoperabile sau pe secţiile de circulaţie neinteroperabile administrate de C.F.R. – S.A., la propunerea operatorului de transport feroviar de călători interesat, cu avizul C.F.R. – S.A. privind capacităţile disponibile, modificări care se transmit lunar, centralizat, însoţite de Nota de aprobare elaborată conform modelului din anexa nr. 5, cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare, care vor fi analizate de către Ministerul Transporturilor în termen de 10 zile de la data primirii, în vederea aprobării;
(ii) pentru trenurile programate să circule pe secţiile de circulaţie neinteroperabile închiriate, la propunerea operatorului de transport feroviar care are contract de servicii publice încheiat pe acele secţii de circulaţie, cu avizul C.F.R. – S.A./gestionarului de infrastructură, modificări care se transmit lunar, centralizat, însoţite de Nota de aprobare elaborată conform modelului din anexa nr. 5, cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare, care vor fi analizate de către Ministerul Transporturilor în termen de 10 zile de la data primirii, în vederea aprobării.
(2) Operarea modificărilor pachetului de servicii, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor de la alin. (1), se face prin includerea în situaţia realizărilor aferente lunii respective a modificărilor intervenite.