În Monitorul Oficial nr. 124 din 15 februarie a.c. a fost publicat Ordinul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 6/2017 privind aprobarea Standardului de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Scop şi domeniu de aplicare
(1) Prezentul standard de performanţă, denumit în continuare standard, reglementează calitatea activităţii de furnizare a energiei electrice.
(2) Standardul stabileşte:
a) prevederi referitoare la calitatea activităţii de furnizare;
b) indicatorii de performanţă ce caracterizează calitatea activităţii de furnizare;
c) nivelurile garantate ale indicatorilor de performanţă garantaţi;
d) compensaţiile pe care furnizorii de ultimă instanţă le plătesc clienţilor finali beneficiari ai serviciului universal, în cazul nerespectării nivelurilor garantate ale indicatorilor de performanţă;
e) modul de raportare a indicatorilor de performanţă aferenţi activităţii de furnizare.
Prevederile standardului se aplică în relaţiile dintre furnizorul de energie electrică, denumit în continuare furnizor, şi:
a) clienţii finali cu care are încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, pe toată durata de valabilitate a acestora;
b) clienţii finali care solicită furnizorului o ofertă de furnizare a energiei electrice şi/sau contractarea furnizării energiei electrice;
c) clienţii finali în vederea intermedierii relaţiei cu operatorul de reţea, în cazul în care furnizorul a încheiat contractul de reţea cu operatorul de reţea la care este racordat locul de consum;
d) operatorii de reţea;
e) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiții şi abrevieri
(1) Abrevierile utilizate în cuprinsul standardului au următoarele semnificaţii:
ANRE – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
CF – client final;
FUI – furnizor de ultimă instanţă;
OR – operator de reţea;
OM – operator de măsurare.
(2) În înţelesul prezentului standard, termenii de mai jos au semnificaţiile următoare:
a) compensaţie – sumă de bani pe care furnizorul o plăteşte CF în cazul în care nivelul garantat al unui indicator de performanţă nu este atins;
b) indicator de performanţă – expresia cantitativă a gradului în care este satisfăcută o anumită necesitate a CF referitoare la calitatea activităţii de furnizare a energiei electrice şi, după caz, a serviciului de reţea;
c) indicator de performanţă general – indicator de performanţă care se referă la o componentă a calităţii activităţii de furnizare, ca valoare generală, la nivelul tuturor CF sau al unei anumite categorii a acestora;
d) indicator de performanţă garantat – indicator de performanţă individual, pentru care reglementările impun un anumit nivel şi care trebuie să fie respectat de către furnizor;
e) plângere – sesizare, reclamaţie, petiţie, contestaţie sau orice altă formă, definită ca exprimare a insatisfacţiei CF adresată furnizorilor de energie electrică, referitoare la activitatea prestată de aceştia şi/sau de către OR şi la care se aşteaptă în mod explicit sau implicit un răspuns sau o rezoluţie;
f) zi lucrătoare – orice zi calendaristică, alta decât sâmbăta, duminica sau zilele declarate libere la nivel naţional.
(3) Definiţiile prevăzute la alin. (2) se completează cu definiţiile din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu definiţiile din Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 64/2014, cu modificările ulterioare, şi Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Indicatori de performanţă
SECŢIUNEA 1
Informaţii generale privind activitatea de furnizare
Furnizorul ţine evidenţa locurilor de consum pentru care asigură furnizarea energiei electrice, atât a celor pentru care are contract de furnizare, cât şi a celor din proprietatea sa pentru care asigură furnizarea fără contract de furnizare, şi a energiei electrice furnizate acestora, pe categorii de CF (casnici, noncasnici mici şi noncasnici mari), conform următorilor indicatori de performanţă generali:
a) numărul de locuri de consum deservite la începutul perioadei de raportare;
b) numărul de locuri de consum noi şi locuri de consum preluate în cursul perioadei de raportare;
c) numărul de locuri de consum pentru care au încetat contractele de furnizare a energiei electrice în cursul perioadei de raportare;
d) numărul de locuri de consum deservite la sfârşitul perioadei de raportare;
e) numărul de locuri de consum deservite la sfârşitul perioadei de raportare pentru care furnizorul a încheiat contractele de reţea;
f) energie electrică furnizată în perioada de raportare, exprimată în MWh şi rotunjită la număr întreg.
SECŢIUNEA a 2-a
Răspuns la solicitările privind asigurarea furnizării energiei electrice
(1) Furnizorul pune la dispoziţia celor interesaţi, în scris, prin intermediul punctului unic de contact/punctelor de informare regională/locală, şi în format electronic, prin intermediul paginii proprii de internet, următoarele:
a) condiţiile generale pentru asigurarea furnizării energiei electrice;
b) ofertele-tip definite pe fiecare categorie de CF, conform prevederilor regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, în vigoare;
c) informaţiile strict necesare pe care solicitantul trebuie să le pună la dispoziţia furnizorului, pentru întocmirea unei oferte de furnizare personalizate, prevăzute în anexa nr. 1;
d) lista documentelor necesare întocmirii contractului de furnizare a energiei electrice, conform prevederilor regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, în vigoare.
(2) La o solicitare de contractare a furnizării energiei electrice, furnizorul pune la dispoziţia solicitantului următoarele:
a) lista cu informaţiile/documentele pe care solicitantul trebuie să le pună la dispoziţia furnizorului în vederea întocmirii ofertei personalizate şi a contractului de furnizare a energiei electrice – la data depunerii solicitării la sediul furnizorului/punctul unic de contact/punctele de informare regională/locală, respectiv în termenul de 3 zile lucrătoare, în situaţia în care solicitarea este transmisă prin poştă, fax, poştă electronică sau prin intermediul unui centru de telefonie;
b) o ofertă privind condiţiile echitabile de furnizare a energiei electrice, care conţine, obligatoriu, preţul de furnizare, termenii de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare, elaborat în conformitate cu reglementările în vigoare – în maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrarea la furnizor a solicitării privind asigurarea furnizării energiei electrice şi transmiterea de către solicitant a informaţiilor/documentelor menţionate la lit. a);
c) propunerea de contract de furnizare a energiei electrice, semnată de furnizor, după primirea acceptului CF pentru oferta transmisă de furnizor şi a documentelor necesare încheierii contractului de furnizare a energiei electrice.
(1) Indicatorii de performanţă generali sunt:
a) numărul contractelor de furnizare încheiate cu CF ca urmare a ofertelor-tip şi/sau a ofertelor de furnizare personalizate transmise la solicitarea acestora, în condiţii şi la preţuri negociate;
b) numărul de încălcări ale termenului de emitere a ofertelor de furnizare;
c) numărul de compensaţii plătite CF pentru nerespectarea termenului de emitere a ofertelor de furnizare.
(2) Indicatorul de performanţă garantat este termenul de emitere a ofertei de furnizare, reprezentând numărul de zile lucrătoare de la înregistrarea la furnizor a cererii de ofertă şi a documentelor necesare întocmirii ofertei, până la transmiterea de către furnizor a ofertei de furnizare. Termenul de emitere a ofertei de furnizare nu trebuie să depăşească 15 zile lucrătoare.
(3) În cazurile în care termenul prevăzut la alin. (2) este depăşit, FUI va plăti CF beneficiari ai serviciului universal compensaţia corespunzătoare prevăzută în anexa nr. 3.
SECŢIUNEA a 3-a
Soluţionarea plângerilor privind facturarea
(1) Furnizorul precizează în contractele de furnizare a energiei electrice intervalul de timp în care se emite factura de energie electrică. Orice modificare a intervalului de emitere a facturii se comunică CF prin metodele de comunicare stabilite prin contractele de furnizare a energiei electrice.
(2) La solicitarea CF care nu a primit factura de energie electrică după 10 zile de la termenul prevăzut la alin. (1), furnizorul este obligat să pună la dispoziţia acestuia o copie a facturii, astfel:
a) dacă solicitarea a fost transmisă prin poştă, fax sau poştă electronică copia facturii se transmite, de regulă, prin acelaşi mijloc de comunicare prin care solicitarea a fost primită sau conform solicitării CF, în termen de 2 zile lucrătoare de la primire;
b) dacă solicitarea se face prin prezentarea CF la sediul furnizorului/punctul unic de contact/punctele de informare regională/locală, după caz, copia facturii este pusă imediat la dispoziţia CF, dacă CF nu solicită altfel;
c) dacă solicitarea se face printr-un centru de telefonie, copia facturii este pusă imediat la dispoziţia CF dacă acesta are posibilitatea primirii imediate a acesteia, sau prin orice alt mijloc de comunicare stabilit prin contractul de furnizare a energiei electrice, în termen de 2 zile lucrătoare de la primire.