În Monitorul Oficial nr. 118 din 13 februarie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2017 pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 51/2015 privind unele măsuri pentru realizarea de investiții la operatorii economici din industria de apărare și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Contextul regional geopolitic actual impune adoptarea unor măsuri urgente astfel încât industria națională de apărare să poată realiza produse militare sensibile și strategice care să satisfacă necesitățile de înzestrare ale instituțiilor din cadrul Forțelor Sistemului Național de Apărare (FSNA) pe timp de pace, la instituirea stărilor de asediu, de urgență, de mobilizare sau de război, ținând seama de interesul național și de angajamentele guvernamentale asumate în relația cu structurile NATO și UE,
având în vedere că în prezent cea mai mare parte a operatorilor economici din industria de apărare au o situație economico-financiară dificilă care nu le permite sub actuala reglementare efectuarea de investiții în echipamente și dotări necesare în angajarea în contracte care să le aducă surse financiare necesare revenirii economice prin plata datoriilor către bugetul de stat,
ținând cont de posibilitățile limitate ale statului, în calitate de acționar al acestor societăți de a susține programele de investiții necesare retehnologizării capacităților de producție pentru apărare,
astfel, operatorii economici din industria de apărare au nevoie stringentă de investiții în fluxurile de fabricație, dotările tehnologice și cele destinate infrastructurii pentru cercetare-dezvoltare și inovare, precum și în reabilitarea capacităților de producție pentru apărare și eficientizarea consumului de energie al acestora, pentru a putea satisface nevoile de produse și servicii ale acestor instituții și care au ca scop satisfacerea intereselor esențiale de securitate.
Neadoptarea acestei măsuri conduce la menținerea stării economice precare a operatorilor economici din industria de apărare, fapt ce îi duce în imposibilitatea realizării de produse militare sensibile și strategice care să satisfacă necesitățile de înzestrare ale instituțiilor din cadrul Forțelor Sistemului Național de Apărare (FSNA), precum și a asigurării securității aprovizionării pe timp de pace, criză sau război, aspect care creează vulnerabilități și constituie risc cu impact major asupra interesului esențial de securitate al României, risc ce trebuie evitat, luând în considerare actualul context regional geopolitic.
În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situație de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
După articolul 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2015 privind unele măsuri pentru realizarea de investiții la operatorii economici din industria de apărare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 4 noiembrie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 79/2016, se introduce un nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51.
În cazul realizării investițiilor prevăzute la art. 5 din surse proprii, prin derogare de la prevederile art. 26 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, sumele obținute din vânzarea de active de către operatorii economici din industria națională de apărare, care au un plan de restructurare sau reorganizare aprobat în condițiile legii, se utilizează astfel:
1. 60% pentru efectuarea de investiții, astfel cum sunt prevăzute la art. 2 lit. c), conform planului de restructurare sau reorganizare aprobat;
2. diferența de 40% în următoarea ordine, pentru:
a) plata datoriilor către bugetul de stat și bugetele locale, inclusiv a datoriilor provenind din plățile efectuate de Ministerul Finanțelor Publice în contul garanțiilor executate pentru credite interne și externe, precum și din credite externe contractate direct de stat din care s-au făcut subîmprumuturi;
b) plata datoriilor către bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale;
c) plata altor datorii;
d) finanțarea activităților cuprinse în obiectul de activitate;
e) efectuarea cheltuielilor legate de îndeplinirea obligațiilor legale de conformare cu cerințele de protecție a mediului, după caz;
f) alte destinații.”
La data abrogării art. 1-7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2015 privind unele măsuri pentru realizarea de investiții la operatorii economici din industria de apărare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 823 din 4 noiembrie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 79/2016, se abrogă și art. 51din același act normativ.