În Monitorul Oficial nr. 17 din 9 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.731/2016 privind aprobarea modelului-cadru al protocolului de colaborare în vederea schimbului de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală și instituțiile financiare nebancare.
[extras]
PROTOCOL DE COLABORARE
În temeiul următoarelor prevederi legale:
– prevederile art. 11 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile art. 7 lit. A pct. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”;
– prevederile Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 17/2012 privind unele condiții de creditare, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 9/2008 privind cunoașterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului, cu modificările ulterioare;
– prevederile Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile Legii nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare;
– prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare,
Agenția Națională de Administrare Fiscală -ANAF, cu sediul în București, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentată prin …., în calitate de președinte,
și
Instituția financiară nebancară ……., cu sediul în …………., reprezentată prin ……….,
în calitate de ……………, înscrisă în Registrul al Băncii Naționale a României (BNR), cu nr. …………… la data de …………..,
denumite în continuare părți, au convenit de comun acord încheierea prezentului protocol.
ARTICOLUL 1
Obiectul protocolului
Obiectul protocolului constă în organizarea unui cadru formal de îmbunătățire a activității de creditare prin reducerea riscului de fraudă și fluidizarea procesului operațional de creditare, ca urmare a simplificării documentației solicitate aplicantului, precum și prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, prin furnizarea cu operativitate a informațiilor deținute de fiecare parte semnatară.
ARTICOLUL 2
Obligațiile părților
În îndeplinirea obiectivelor prezentului protocol, părțile semnatare au obligația respectării prevederilor referitoare la protejarea secretului fiscal, conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
2.1. Obligațiile instituției financiare nebancare
2.1.1. În vederea interogării informațiilor de natură fiscală, instituția financiară nebancară semnatară a prezentului protocol va întreprinde următoarele activități:
a) va solicita acordul neechivoc, scris, în format letric, persoanelor fizice și persoanelor juridice, respectiv semnarea unui acord de consultare, transmitere și prelucrare a informațiilor din bazele de date ale Ministerului Finanțelor Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală, precum și a datelor cu caracter personal, aparținând clientului, denumit generic acord. Acest acord va conține datele de identificare ale persoanelor (CNP, CUI etc.), datele de contact (adresa, e-mail, telefon), precum și mențiunea expresă cu privire la valabilitatea acordului (Acordul este valabil 5 zile lucrătoare de la data semnării de către contribuabil.) conform anexei nr. 1 la prezentul protocol;
b) va arhiva aceste acorduri la nivel central și le va pune la dispoziția reprezentanților ANAF de fiecare dată când aceștia le vor solicita;
c) va solicita ANAF în numele contribuabilului, pe baza codului numeric personal (CNP), respectiv codului unic de identificare (CUI), informații fiscale despre solicitant pentru perioada aferentă ultimilor 2 (doi) ani fiscali încheiați, inclusiv informațiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat și data solicitării acestora;
d) solicitarea se va efectua după obținerea acordului scris al clientului și concomitent cu transmiterea fișierului de solicitare pentru obținerea informațiilor de natură fiscală, cu CNP/CUI către ANAF în format electronic;
e) va desemna persoane din cadrul departamentelor abilitate, care să efectueze verificările care se impun;
f) lista nominală cu persoanele desemnate și datele de contact: nume, funcție, adresă, e-mail, telefon va fi comunicată de către instituția financiară nebancară înainte de obținerea accesului. În cazul în care în perioada de valabilitate a acordului (prevăzut la anexa nr. 1 la prezentul protocol) lista nominală suportă modificări, aceasta va fi actualizată și comunicată ANAF în termen de o zi de la data modificării;
g) va pune în practică proceduri de revocare a drepturilor utilizatorilor (în contextul încetării, suspendării raporturilor de muncă în conformitate cu Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în alte cazuri în care instituția consideră că e necesar);
h) va pune la dispoziția clientului datele reprezentând veniturile, așa cum au fost primite de la ANAF, pentru toate lunile luate în calcul în cadrul analizei pentru acordarea creditului;
2.1.2. Instituția financiară nebancară semnatară a prezentului protocol va transmite ANAF date privind următoarele categorii de informații:
a) lunar, toate solicitările referitoare la activitatea de creditare (aprobate sau respinse), respectiv identitatea clientului, tipul contractului de credit, cerere de creditare aprobată sau refuzată și informații privind creditul și tranzacții, conform anexei nr. 2a la prezentul protocol;
b) lunar, date referitoare la activitatea de leasing, respectiv informații despre persoana fizică/persoana juridică și informații despre bunul care face obiectul leasingului, respectiv date de identificare unice despre bun în cazul bunurilor identificate prin serii unice, identitatea utilizatorului final, valoarea de intrare a bunului, valoarea contractului de leasing, durata contractului de leasing (dată inițiere – termen VR), soldul clientului la data raportării către ANAF, numărul zilelor de întârziere la plată, conform anexei nr. 2b la prezentul protocol;
c) lunar, date referitoare la scrisorile de garanție, respectiv suma garantată, identitatea beneficiarului, identitatea solicitantului, termen de valabilitate – data expirării conform anexei nr. 2c la prezentul protocol;
d) la solicitarea ANAF, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare vor transmite, în format letric, copii ale dosarelor de creditare, cu toată documentația aferentă depusă de solicitant;
e) după obținerea acordului contribuabilului, în conformitate cu anexa nr. 1 la prezentul protocol, se vor transmite și datele referitoare la informațiile din istoricul situației existente, începând cu 1 ianuarie 2013 și până la data semnării acestuia.
2.2. Obligațiile Agenției Naționale de Administrare Fiscală
2.2.1. ANAF va transmite, în termen de maximum 2 (două) zile lucrătoare de la data solicitării, cu excepția cazurilor de forță majoră, informațiile de natură fiscală, aferente ultimilor 2 ani fiscali încheiați, inclusiv informațiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat și data solicitării acestora, personalului desemnat al instituției financiare nebancare semnatare, potrivit procedurii comune de lucru.
2.2.2. ANAF va colabora cu Serviciul de Telecomunicații Speciale în vederea asigurării accesului securizat al personalului desemnat al instituției financiare nebancare.
ARTICOLUL 3
Modalități de realizare a schimbului de informații
3.1. Schimbul de informații între părți (actualizarea bazelor de date) se va realiza periodic, cu respectarea legislației în vigoare, conform procedurii de lucru comune.
3.2. Formatul datelor transmise se stabilește de comun acord, la nivel de experți, conform procedurii comune de lucru.
3.3. În termen de maximum 30 de zile de la data semnării prezentului protocol părțile vor stabili și vor semna procedura de lucru comună. Procedura de lucru se va semna la nivelul structurilor tehnice ale celor două instituții și va conține toate detaliile privind modalitatea de implementare a serviciilor din punct de vedere organizatoric și procedural.
ARTICOLUL 4
Protecția datelor cu caracter personal
4.1. Prelucrarea datelor ce constituie obiectul prezentului protocol intră sub incidența Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.
4.2. Datele cu caracter personal vor fi utilizate exclusiv pentru realizarea scopului prevăzut la art. 1 din prezentul protocol, cu respectarea legislației în vigoare.
4.3. Prelucrarea datelor se face cu respectarea dreptului persoanei vizate (i) de acces, (ii) de intervenție asupra datelor, (iii) de opoziție, (iv) de a nu fi supus unei decizii individuale și (v) de a se adresa justiției, precum și cu informarea persoanei vizate cu privire la condițiile în care pot fi exercitate.
4.4. Prelucrarea datelor se face cu respectarea confidențialității și securității datelor; în acest sens, părțile se obligă să aplice măsurile tehnice și organizatorice adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, precum și împotriva oricărei altei forme de prelucrare ilegală. Respectivele măsuri trebuie să asigure un nivel de securitate adecvat în ceea ce privește riscurile pe care le reprezintă prelucrarea, raportat la natura datelor care trebuie protejate și la tehnologia utilizată în procesul de prelucrare.
4.5. În situația în care părțile constată existența unui incident cu privire la securitatea datelor, se vor informa reciproc și vor dispune măsurile prevăzute de actele normative în vigoare.
4.6. În vederea asigurării respectării prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare, atât Agenția Națională de Administrare Fiscală, cât și Instituția financiară nebancară asigură publicarea pe portalul propriu a informațiilor care fac obiectul prezentului protocol.