În Monitorul Oficial nr. 823 din 18 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 5415/2016 pentru aprobarea Procedurii privind recunoașterea programelor de formare psihopedagogică finalizate în statele membre ale Uniunii Europene, în statele semnatare ale acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană, în vederea continuării studiilor sau desfășurării activității didactice în România.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
În sensul prezentei proceduri, recunoașterea constă în evaluarea și compatibilizarea nivelului, domeniului și/sau a specializării programului de formare psihopedagogică finalizat în statele membre ale Uniunii Europene, în statele semnatare ale acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană cu cel din sistemul național de învățământ, cu luarea în considerare a cerințelor de admitere la respectivul program de formare psihopedagogică și care se poate finaliza cu eliberarea unui atestat prin care i se acordă titularului aceleași drepturi în vederea continuării programului de formare psihopedagogică și/sau accesului la piața forței de muncă, ca și absolvenților programelor de formare psihopedagogică acreditate din România.
Prezenta procedură se aplică cetățenilor din statele membre ale Uniunii Europene, statele semnatare ale acordului privind Spațiul Economic European și din Confederația Elvețiană, care solicită recunoașterea, în România, a programelor de formare psihopedagogică finalizate în respectivele state în vederea continuării pregătirii psihopedagogice și/sau accesului la piața forței de muncă din România.
Atestatul de recunoaștere a programului de formare psihopedagogică reprezintă documentul care certifică faptul că titularul a absolvit un program de formare psihopedagogică într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană.
Recunoașterea poate fi solicitată de către următoarele categorii de cetățeni:
a) cetățeni români, cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, statelor semnatare ale acordului privind Spațiul Economic European sau ai Confederației Elvețiene;
b) membrii de familie ai cetățenilor europeni care provin din state terțe, așa cum sunt definiți la art. 2 alin. (1) pct. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulație pe teritoriul României a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și a cetățenilor Confederației Elvețiene, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) cetățeni ai statelor terțe care au dobândit drept de ședere permanent pe teritoriul României sau drept de ședere pe termen lung acordat de către unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, state semnatare ale acordului privind Spațiul Economic European sau Confederației Elvețiene;
d) cetățeni ai statelor terțe ce beneficiază de o formă de protecție internațională pe teritoriul României.
(1) În procedura de evaluare a actelor de studii în vederea recunoașterii programului/programelor de formare psihopedagogică, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice analizează și verifică:
a) condițiile de acces;
b) statutul instituției de învățământ superior emitente;
c) nivelul studiilor;
d) durata studiilor;
e) numărul de puncte/credite transferabile acumulate;
f) domeniul de studiu/profilul/programul de studiu/ specializarea/forma de învățământ;
g) curriculumul;
h) volumul de muncă/rezultatele învățării.
(2) În cazul în care evaluarea elementelor menționate la alin. (1) evidențiază diferențe substanțiale, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice poate:
a) recunoaște, prin aplicarea de măsuri compensatorii, respectiv continuarea formării, susținerea de examene de diferență și/sau efectuarea de stagii de practică în departamentele de specialitate din unități/instituții de învățământ acreditate cu specializarea în cauză acreditată, în vederea armonizării diferențelor dintre studiile efectuate în străinătate și programele de formare psihopedagogică furnizate din sistemul de învățământ superior din România;
b) respinge motivat cererea de recunoaștere.
(1) Actele de studii nu se recunosc în următoarele situații:
a) instituția de învățământ care a eliberat actul de studii și/sau programul de studii nu este recunoscută în statul de origine;
b) dacă înscrierea la programul de formare psihopedagogică pentru care se solicită recunoașterea s-a realizat pe baza unei diplome obținute la o instituție de învățământ neacreditată în statul de origine;
c) dacă înscrierea la programul de studii pentru care se solicită recunoașterea s-a realizat pe baza unei diplome care nu îndeplinește condițiile de acces;
d) în cazul în care există suspiciuni cu privire la existența unor documente false de studii în dosar, caz în care se sesizează organele abilitate;
e) dacă actul de studii nu face parte din categoria actelor de studii eliberate în sistemul de învățământ superior din statul emitent.
(2) Situațiile prevăzute la alin. (1) nu sunt limitative, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice poate dispune respingerea motivată a cererii de recunoaștere și în alte cazuri, cu respectarea legislației naționale și a bunelor practici și recomandări internaționale.
Dosarul pentru recunoașterea, în România, a programului/programelor de formare psihopedagogică finalizate într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană în vederea continuării studiilor sau desfășurării activității didactice, cuprinde următoarele documente:
a) cererea-tip prin care se solicită eliberarea atestatului de recunoaștere a competențelor pentru profesia didactică prin absolvirea unui program de formare psihopedagogică într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană, conform anexei care face parte integrantă din prezenta procedură;
b) actul de studii care atestă finalizarea programului de formare psihopedagogică ce urmează a fi supus recunoașterii, în copie și în traducere legalizată;
c) actul de studii (diploma de bacalaureat/absolvire/ licență/master) și suplimentul la diploma de bacalaureat/ absolvire/licență/master, în copie;
d) atestatul de recunoaștere a studiilor, emis de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, în copie;
e) programa analitică/planul de învățământ a/al formării psihopedagogice finalizate într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau Confederația Elvețiană, în copie și în traducere legalizată;
f) certificatul de competențe lingvistice, limba română, nivel C1, potrivit Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi Străine, eliberat de o instituție de învățământ superior acreditată care organizează cursul pregătitor pentru învățarea limbii române, în copie; sunt exceptate de la obligația de a prezenta certificatul de competențe lingvistice persoanele care prezintă acte de studii românești (diplome, certificate) sau acte de studii, situații școlare atestând cel puțin patru ani de studii consecutivi, urmați într-o unitate școlară din sistemul național din România;
g) documente personale de identificare, precum și dovada de schimbare a numelui, în copie.
(1) În vederea recunoașterii programelor de pregătire psihopedagogică finalizate într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană se înființează, în cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, prin ordin al ministrului, Comisia Specializată de Recunoaștere, formată din reprezentanți desemnați ai unităților de învățământ și instituțiilor de învățământ superior.
(2) Comisia Specializată de Recunoaștere are drept scop recunoașterea pregătirii psihopedagogice finalizate, alocarea de credite profesionale transferabile programelor de formare psihopedagogică finalizate, precum și echivalarea numărului de credite profesionale transferabile obținute de personalul din învățământul preuniversitar în cadrul formării psihopedagogice finalizate într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană.
(3) Comisia Specializată de Recunoaștere are un regulament propriu de organizare și funcționare și stabilește procedurile proprii de recunoaștere.
Comisia Specializată de Recunoaștere are următoarele atribuții:
a) analizează și evaluează documentația transmisă de Direcția generală management și resurse umane, în baza procedurilor proprii;
b) evaluează programul/programele de formare psihopedagogică finalizată de solicitant într-un stat membru al Uniunii Europene, stat semnatar al acordului privind Spațiul Economic European sau în Confederația Elvețiană;
c) pronunță o decizie cu privire la solicitarea de recunoaștere.
(1) Durata de soluționare a dosarelor este de 45 de zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului complet la Registratura Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice.
(2) Termenul de soluționare prevăzut la alin. (1) se poate prelungi în cazuri justificate, solicitantul fiind anunțat în scris, prin curier poștal sau poștă electronică.
(3) Atestatul de recunoaștere a programului de formare psihopedagogică se eliberează titularului sau unei persoane împuternicite ori, la cererea scrisă a solicitantului, se transmite prin scrisoare recomandată la adresa indicată de acesta.
(4) Atestatul de recunoaștere a programului de formare psihopedagogică neridicat se păstrează în arhiva Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice pentru o perioadă nedeterminată.
(5) În cazul pierderii, distrugerii complete sau deteriorării parțiale a atestatului de recunoaștere a programului de formare psihopedagogică se poate elibera un duplicat al acestuia.
(6) Pentru eliberarea duplicatului, solicitantul adresează, în scris, o cerere, însoțită de următoarele documente: copie a actului de studii care a fost recunoscut; copie a actului de identitate; declarație notarială cu privire la încadrarea în una din situațiile menționate la alin. (5).
(1) Decizia Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice poate fi contestată printr-o cerere motivată și, după caz, în baza unui dosar întocmit și depus în conformitate cu prezenta procedură.
(2) Termenul de rezolvare a contestațiilor este de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării lor la Registratura Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice.
(3) Soluția de respingere a contestației poate fi atacată de solicitant în instanță, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.