În Monitorul Oficial nr. 789 din 7 octombrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 716/2016 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.872/2005.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.872/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 6 februarie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14 alineatul (3), litera m) va avea următorul cuprins:
„m) destinația bunurilor, în cazul dizolvării, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor legii, precum și a celor achiziționate ori edificate din bani publici de către organizații, după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, care urmează procedura prevăzută de lege.”
2. Articolul 69 va avea următorul cuprins:
„Art. 69.
(1) Organizațiile și federațiile se dizolvă:
a) de drept;
b) prin hotărâre judecătorească.
(2) Organizațiile și federațiile se dizolvă de drept prin:
a) imposibilitatea desfășurării activităților pentru care au fost constituite pe o perioadă de 3 ani, constatată prin hotărârea adunării generale sau a consiliului de administrație al federației;
b) apariția unei situații care face ca existența organizației sau federației să nu mai fie necesară, aprobată prin hotărârea adunării generale sau a consiliului de administrație al federației;
c) imposibilitatea constituirii adunării generale a organizației sau a consiliului de administrație al federației, dacă această situație durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, organele de conducere trebuiau constituite. În acest caz, constatarea dizolvării se realizează la cererea oricărei persoane interesate, prin ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale de aprobare a dizolvării, în baza avizului Oficiului de reglementare;
d) alte cauze prevăzute de lege sau statut.
(3) Înainte de convocarea adunării generale a organizației sau consiliului de administrație al federației pentru aprobarea dizolvării de drept, prevăzută la alin. (2) lit. a) și b), consiliul de administrație înaintează Oficiului de reglementare documentația de justificare a îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (2) și o propunere de lichidare. Declanșarea dizolvării și lichidării se va face pe baza avizului Oficiului de reglementare.
(4) În cazurile de dizolvare prevăzute la alin. (1) lit. b), lichidatorii numiți prin hotărâre judecătorească depun această hotărâre la Oficiul de reglementare pentru înscrierea în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(5) În cazul dizolvării prevăzute de alin. (1) lit. a), lichidatorii numiți prin hotărârea adunării generale a organizației/federației depun această hotărâre la Oficiul de reglementare pentru înscrierea în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(6) Lichidatorii numiți fac inventarul și încheie un bilanț în care se constată situația exactă a activului și pasivului organizației/federației, imediat după intrarea lor în funcție.
(7) Lichidatorii sunt obligați să primească și să păstreze registrele și orice alte acte ale organizației/federației până la radierea organizației din Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare. De asemenea, ei țin un registru cu toate operațiunile lichidării în ordinea datei acestora.
(8) Lichidatorii își îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
(9) Încheierea procesului de lichidare se face cu avizul Oficiului de reglementare. Lichidatorii depun documentația care atestă finalizarea procesului de lichidare a organizației sau federației, necesară pentru emiterea ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale de aprobare a lichidării, cu respectarea prevederilor art. 22.
(10) Oficiul de reglementare va radia organizația/federația din Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare în termen de 5 zile de la data emiterii ordinului de aprobare a lichidării.”
3. Articolul 73 va avea următorul cuprins:
„Art. 73.
(1) Organizațiile constituite potrivit legii pot formula cereri de transmitere fără plată a dreptului de proprietate asupra infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, aflată în administrarea Agenției, administrarea societăților, institutelor de cercetare și producție agricolă, unităților de învățământ agricol și silvic, precum și a altor instituții publice, cu respectarea condițiilor rezolutorii prevăzute de art. 27 alin. (1) și (11) din lege.
(2) Predarea-preluarea infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului se face pe bază de protocol încheiat între reprezentantul proprietarului infrastructurii, pe de o parte, și organizație, pe de altă parte. Conținutul minim al protocolului de transmitere a dreptului de proprietate, precum și protocoalele încheiate în baza acestui conținut minim se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, la propunerea Agenției.”
4. Articolul 74 va avea următorul cuprins:
„Art. 74.
Infrastructura de îmbunătățiri funciare aparținând domeniului privat al unităților administrativ-teritoriale se poate transmite, la cerere, în proprietatea organizațiilor ori federațiilor, conform prevederilor art. 27 alin. (2) din lege. Predarea- preluarea infrastructurii de îmbunătățiri funciare aparținând domeniului privat al unităților administrativ-teritoriale se face pe bază de protocol încheiat între reprezentantul proprietarului infrastructurii, pe de o parte, și organizație sau federație, pe de altă parte.”
5. Articolul 75 se abrogă.
6. La articolul 76, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Odată cu trecerea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului se transmite și terenul aferent acesteia, inclusiv suprafața zonelor de protecție ale acestei infrastructuri, în condițiile prevăzute de lege.”
7. Articolul 83 se abrogă.
8. Articolul 84 va avea următorul cuprins:
„Art. 84.
(1) Elementele de calcul prevăzute la art. 63 alin. (1) din lege se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
(2) Tariful de livrare a apei pentru irigații acoperă costurile prevăzute de art. 63 alin. (2) din lege și include taxa pe valoarea adăugată, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.”
9. Articolele 85, 87 și 88 se abrogă.
10. Articolul 90 va avea următorul cuprins:
„Art. 90.
Până la aplicarea abonamentului prevăzut de art. 66 din lege, la solicitarea beneficiarilor, Agenția va pune în funcțiune stațiile de pompare de desecare și va percepe tarifele pentru serviciile de evacuare a apei prin rețeaua de desecare, calculate conform legislației în vigoare.”
11. Articolul 91 se abrogă.
12. În anexa nr. 1 la normele metodologice, punctele 43.3 și 43.4 vor avea următorul cuprins:
„43.3. După încheierea procesului de lichidare, adunarea generală va hotărî asupra utilizării, distribuirii sau valorificării activelor rămase, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor achiziționate ori edificate din bani publici de către organizații după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, care urmează destinația prevăzută de lege.
43.4. Activele rămase, cu excepția bunurilor obținute conform prevederilor Legii nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele achiziționate ori edificate din bani publici de către organizații, după preluarea în proprietate a infrastructurii secundare de irigații aparținând domeniului privat al statului, pot fi transmise către alte organizații sau federații, potrivit următoarei proceduri:
a) după adoptarea hotărârii de dizolvare, lichidatorii vor prelua activele aflate în patrimoniul organizației printr-un protocol semnat cu consiliul de administrație;
b) în cazul în care datoriile organizației depășesc valoarea disponibilului financiar și a creanțelor pe care organizația le are asupra altor debitori, se va face publicitate pentru scoaterea la vânzare prin licitație a activelor aflate în proprietatea organizației și se va organiza licitația propriu-zisă;
c) în cazul în care datoriile organizației nu depășesc valoarea disponibilului financiar și a creanțelor, vor fi adresate organizațiilor care au teritorii învecinate sau federațiilor cereri de participare la preluarea în proprietate a activelor și a infrastructurii de îmbunătățiri funciare;
d) în cazul lipsei de interes din partea vreunei organizații cu teritoriul învecinat sau a federației, activele se vor vinde prin licitație publică.”