În Monitorul Oficial nr. 785 din 6 octombrie a.c. a fost publicată Decizia Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 98/2016 privind constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
PROIECT UCMR – ADA
METODOLOGIE
privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune
1. Utilizarea de către organismele de radiodifuziune prin radiodifuzare a operelor muzicale gestionate colectiv de către UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor se poate face numai în baza unei autorizații licență neexclusivă eliberată de acest organism de gestiune colectivă.
2. Prin utilizator în sensul prezentei metodologii se înțelege orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică ce radiodifuzează, prin orice mijloc sau procedeu, opere muzicale în cadrul unui post de radio, astfel cum este definită radiodifuzarea prin art. 151 din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare.
3. În scopul încheierii autorizației licența neexclusivă organismul de radiodifuziune are obligația să depună la sediul UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor o cerere de autorizare, semnată de reprezentantul său legal, prin care, pe lângă datele de identificare ale utilizatorului și denumirea postului de radio, va declara pe propria răspundere:
a) frecvențele pentru care deține licența din partea Consiliului Național al Audiovizualului;
b) ponderea medie estimată a utilizării operelor muzicale pentru fiecare frecvență/licență CNA;
c) lista completă a localităților acoperite de fiecare frecvență și numărul de persoane stabile recenzate pentru fiecare localitate în care poate fi recepționat postul de radio;
d) operatorii de cablu care preiau postul de radio.
Utilizatorii au obligația de a atașa cererii de încheiere a autorizației licență neexclusivă copii de pe licența/licențele audiovizuală(e) și de pe autorizația/autorizațiile tehnică(e) de funcționare, însoțite de anexele sale cuprinzând hărțile zonelor de serviciu.
4. Utilizatorii au obligația să plătească UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor remunerația reprezentând drepturi patrimoniale de autor de radiodifuzare a operelor muzicale într-un cuantum de 9% din veniturile ce constituie baza de calcul al remunerației prevăzute la pct. 5 al metodologiei, în cazul în care ponderea utilizării operelor muzicale reprezintă 100% din timpul de emisie al utilizatorului pe acel post de radio și, respectiv, frecvență.
În cazul în care ponderea utilizării operelor muzicale este mai mică de 100% din timpul de emisie, remunerația procentuală aplicabilă asupra veniturilor ce constituie baza de calcul al remunerațiilor se calculează după următoarea formulă x = 9y/100, unde x reprezintă remunerația cuvenită autorilor, calculată procentual, iar y este ponderea radiodifuzării operelor muzicale de către fiecare utilizator, stabilită tot procentual.
La remunerațiile prevăzute de prezenta metodologie se adaugă TVA.
5. Baza de calcul asupra căreia se aplică remunerația procentuală prevăzută de prezenta metodologie este reprezentată de totalitatea veniturilor obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare, ce includ venituri din: abonamente/taxa pentru serviciul public de radiodifuziune, publicitate, bartere, sponsorizări, subvenții, alocații, numere suprataxate, concursuri și jocuri radiodifuzate, închirieri spațiu emisie, venituri din radiodifuzări realizate în urma unei comenzi, venituri din asocieri în participațiune obținute din activitatea de radiodifuzare etc., precum și veniturile realizate de societățile de intermediere a publicității realizate pentru publicitatea difuzată pe posturile de radio ale radiodifuzorului.
Pentru utilizatorii care nu obțin venituri, baza de calcul al remunerației o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de către utilizator pentru activitatea de radiodifuzare (incluzând, dar fără a se limita la, cheltuielile de personal, cheltuielile pentru serviciile prestate de terți, achiziții de orice fel etc.), în trimestrul pentru care remunerația este datorată.
6. În cazul în care, prin aplicarea procentului prevăzut la pct. 4 asupra bazei de calcul prevăzute la pct. 5, rezultă o sumă trimestrială mai mică decât cea prevăzută în tabelele de mai jos, utilizatorul datorează UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor remunerația minimă forfetară potrivit tabelelor de mai jos în funcție de potențialii receptori ai emisiunilor, de veniturile realizate din radiodifuzare și de ponderea în care sunt utilizate operele muzicale în total timp de emisie, după cum urmează:
Tabel 1 Pondere muzică peste 85% |
Venituri trimestriale (lei) |
|||||
Potențiali receptori |
sub 20.000 lei |
20.001—30.000 lei |
30.001—40.000 lei |
40.001—50.000 lei |
50.001—60.000 lei |
peste 60.001 lei |
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei) |
||||||
peste 4.000.000 |
1200 |
1800 |
2400 |
3000 |
3600 |
3700 |
(1.500.000—4.000.000) |
1000 |
1500 |
2000 |
2400 |
2700 |
3000 |
(500.000—1.500.000) |
900 |
1300 |
1500 |
2000 |
2400 |
|
(300.000—500.000) |
800 |
1100 |
1250 |
1800 |
||
(150.000—300.000) |
700 |
1000 |
1200 |
|||
(50.000—150.000) |
600 |
900 |
||||
sub 50.000 |
500 |
Tabel 2 Pondere muzică 75%—85% |
Venituri trimestriale (lei) |
|||||||
Potențiali receptori |
sub 20.000 lei |
20.001—30.000 lei |
30.001—40.000 lei |
40.001—50.000 lei |
50.001—60.000 lei |
peste 60.000 lei |
||
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei) |
||||||||
peste 4.000.000 |
800 |
1200 |
1600 |
2000 |
2400 |
2800 |
||
(1.500.000—4.000.000) |
700 |
1100 |
1400 |
1900 |
2200 |
2400 |
||
(500.000—1.500.000) |
600 |
1000 |
1300 |
1700 |
2000 |
|||
(300.000—500.000) |
500 |
900 |
1250 |
1600 |
||||
(150.000—300.000) |
450 |
850 |
1200 |
|||||
(50.000—150.000) |
425 |
800 |
||||||
sub 50.000 |
400 |
Tabel 3 Pondere muzică 50%—75% |
Venituri trimestriale (lei) |
|||||
Potențiali receptori |
sub 20.000 lei |
20.001—30.000 lei |
30.001—40.000 lei |
40.001—50.000 lei |
50.001—60.000 lei |
peste 60.000 lei |
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei) |
||||||
peste 4.000.000 |
700 |
1050 |
1400 |
1750 |
2100 |
2450 |
(1.500.000—4.000.000) |
600 |
900 |
1300 |
1650 |
1900 |
2100 |
(500.000—1.500.000) |
500 |
850 |
1200 |
1500 |
1750 |
|
(300.000—500.000) |
450 |
800 |
1100 |
1400 |
||
(150.000—300.000) |
400 |
750 |
1050 |
|||
(50.000—150.000) |
375 |
700 |
||||
sub 50.000 |
350 |
Tabel 4 Pondere muzică 35%—50% |
Venituri trimestriale (lei) |
|||||
Potențiali receptori |
sub 20.000 lei |
20.001—30.000 lei |
30.001—40.000 lei |
40.001—50.000 lei |
50.001—60.000 lei |
peste 60.000 lei |
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei) |
||||||
peste 4.000.000 |
650 |
975 |
1300 |
1625 |
1950 |
2275 |
(1.500.000—4.000.000) |
550 |
900 |
1150 |
1500 |
1800 |
1950 |
(500.000—1.500.000) |
500 |
800 |
1050 |
1400 |
1625 |
|
(300.000—500.000) |
400 |
750 |
1000 |
1300 |
||
(150.000—300.000) |
375 |
700 |
975 |
|||
(50.000—150.000) |
350 |
650 |
||||
sub 50.000 |
325 |
Tabel 5 Pondere muzică sub 35% |
Venituri trimestriale (lei) |
|||||
Potențiali receptori |
sub 20.000 lei |
20.001—30.000 lei |
30.001—40.000 lei |
40.001—50.000 lei |
50.001—60.000 lei |
peste 60.000 |
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei) |
||||||
peste 4.000.000 |
600 |
900 |
1200 |
1500 |
1800 |
2100 |
(1.500.000—4.000.000) |
525 |
825 |
1125 |
1400 |
1650 |
1800 |
(500.000—1.500.000) |
450 |
750 |
1050 |
1300 |
1500 |
|
(300.000—500.000) |
400 |
700 |
975 |
1200 |
||
(150.000 — 300.000) |
350 |
650 |
900 |
|||
(50.000—150.000) |
325 |
600 |
||||
sub 50.000 |
300 |
7. Prin potențiali receptori în sensul pct. 6 din prezenta metodologie se înțelege totalitatea populației stabile recenzate în toate localitățile în care pot fi recepționate programele postului de radio emise prin intermediul totalității licențelor audiovizuale ale utilizatorului, respectiv prin orice mijloc care servește la propagarea cu fir sau fără fir, inclusiv prin satelit, prin cablu sau internet. Populația stabilă recenzată este cea publicată de către Institutul Național de Statistică.
8. Pentru utilizatorii care utilizează mai multe frecvențe pe care radiodifuzează servicii de programe, programe sau spoturi publicitare diferite de cele radiodifuzate de frecvența principală, remunerațiile prevăzute de prezenta metodologie se determină și se datorează pentru fiecare frecvență în parte.