În Monitorul Oficial nr. 758 din 28 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 1125/2016 pentru aprobarea Protocolului de colaborare privind procedura eliberării și a plății onorariilor pentru eliberarea certificatelor de moștenitor, a certificatelor de moștenitor suplimentar, a certificatelor de legatar și a certificatelor de vacanță succesorală, în derularea Programului național de cadastru și carte funciară.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
I.
Părțile semnatare
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), cu sediul în București, Splaiul Independenței nr. 202 A, et. 1, sectorul 6, reprezentată de domnul Radu Codruț Ștefănescu, președinte al Consiliului de administrație, director general,
și
Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR), cu sediul în București, strada General Berthelot nr. 41, sectorul 1, București, reprezentată, conform Hotărârii Consiliului Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România nr. 3 din data de 4 martie 2016, de domnul notar public Vasile Varga, vicepreședinte,
II.
Principii generale care vor sta la baza colaborării dintre cele două instituții:
• ANCPI gestionează Programul național de cadastru și carte funciară (denumit în continuare Programul), în scopul înregistrării gratuite a tuturor imobilelor din România în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, prin realizarea planului cadastral al imobilelor și deschiderea cărților funciare.
• În aplicarea art. 9 alin. (24) din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările ulterioare (denumită în continuare Lege), în cadrul Programului, dreptul de proprietate și celelalte drepturi reale asupra unui imobil, inclusiv cele provenite din succesiune, se înscriu în documentele tehnice și reflectă situația tehnică și juridică actuală a imobilelor.
• Prin Memorandumul de înțelegere dintre Uniunea Europeană și România semnat la București la 5 noiembrie 2013 și la Bruxelles la 6 noiembrie 2013, ratificat prin Legea nr. 31/20141, a fost instituită obligația ca pentru accelerarea înregistrării sistematice a imobilelor să se identifice proceduri adecvate pentru o soluționare rapidă a cazurilor de succesiuni nedezbătute.
• În aplicarea acestor principii, prin Lege s-au prevăzut gratuități pentru cetățeni în vederea înscrierii în cartea funciară a imobilelor deținute în unitățile administrativ-teritoriale ce fac obiectul înregistrării sistematice, inclusiv scutirea de la plata onorariilor notariale pentru eliberarea certificatelor de moștenitor, a certificatelor de moștenitor suplimentare, a certificatelor de legatar, precum și a certificatelor de vacanță succesorală (denumite în continuare certificate de moștenitor), cu privire la imobile ce fac obiectul înregistrării sistematice, onorarii care vor fi achitate de ANCPI.
III.
Procedura sesizării Camerelor Notarilor Publici de către oficiile teritoriale, în vederea eliberării și comunicării certificatelor de moștenitor pentru imobilele ce fac obiectul înregistrării sistematice în evidențele de cadastru și carte funciară
Art. 1.
(1) În scopul realizării lucrărilor de înregistrare sistematică, ANCPI, prin oficiile de cadastru și publicitate imobiliară competente (denumite în continuare OCPI), ulterior deschiderii noilor cărți funciare pe numele defuncților, sesizează Camerele Notarilor Publici (denumite în continuare Camere), în a căror rază teritorială defuncții și-au avut ultimul domiciliu, în vederea emiterii certificatelor de moștenitor, comunicând lista persoanelor decedate, care au deținut imobile în unitățile administrativ-teritoriale care au făcut obiectul înregistrării sistematice a proprietăților în sistemul integrat de cadastru și carte funciară.
(2) Sesizarea OCPI competent prevăzută la alin. (1), în vederea emiterii certificatelor de moștenitor și a deschiderii/redeschiderii procedurii succesorale, se face printr-o cerere ce va fi însoțită de un centralizator ce cuprinde mențiuni despre numele, prenumele și datele de identificare ale defunctului și despre faptul că imobilele au făcut obiectul înregistrării sistematice, având atașate următoarele documente obținute de OCPI:
– sesizarea pentru deschiderea procedurii succesorale – anexa nr. 24 la Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului administrației și internelor nr. 2.052 bis/1.528/20062, pusă la dispoziția OCPI competent de către secretarul primăriei, care conține toate datele de identificare ale succesibililor;
– certificatul de deces, în copie, sau un extras de uz oficial de la registrul de stare civilă;
– extrasul de carte funciară pentru informare, pus la dispoziție de OCPI, în aplicarea prevederilor art. 11 alin. (2) lit. q) din Lege, care va fi utilizat la eliberarea certificatelor de moștenitor și despre care se va face mențiune în cuprinsul acestora, în vederea înscrierii în cartea funciară, conform art. 29 alin. (1) lit. e) din Lege;
– copii ale actelor de proprietate ale defunctului, colectate în cadrul lucrării de înregistrare sistematică de către persoana autorizată care efectuează lucrările de înregistrare sistematică.
Art. 2.
Camerele sesizate de către OCPI competent procedează la verificarea în Registrul de evidență a procedurilor succesorale, iar în funcție de rezultatul verificării se procedează după cum urmează:
– dacă succesiunea figurează ca fiind înregistrată în registru, sesizarea primită se repartizează notarului public pe numele căruia figurează înregistrat dosarul succesoral. Dacă acesta nu mai este în funcție, cauza se repartizează potrivit procedurii stabilite de către președintele Camerei unui alt notar public;
– dacă succesiunea nu figurează ca fiind înregistrată în registru, cauza se înregistrează și se repartizează, potrivit procedurii stabilite de către președintele Camerei, unui notar public din cadrul acesteia.
Art. 3.
După primirea de la Cameră a sesizării OCPI cu privire la dezbaterea procedurii succesorale, notarul public procedează la înregistrarea acesteia în evidențele biroului și la stabilirea termenului de dezbatere a succesiunii.
Art. 4.
(1) După eliberarea certificatului de moștenitor, originalul acestuia, împreună cu documentul contabil emis de către notarul public instrumentator, constând în factura fiscală privind onorariul notarial, se înaintează OCPI în a cărui rază teritorială se află imobilele care fac obiectul Programului în vederea înscrierii în cartea funciară. O copie a acestor documente se înaintează de către notarul public instrumentator Camerei din care face parte.
(2) Camera, primind de la notarul public copiile certificatelor de moștenitor împreună cu facturile fiscale, întocmește un centralizator în care sunt menționate datele defunctului, numărul și data certificatului de moștenitor, imobilele ce fac obiectul acestuia, identificate prin număr cadastral și număr de carte funciară, precum și cuantumul onorariului datorat.
(3) Camerele vor ține evidența sesizărilor de deschidere a procedurilor succesorale comunicate de OCPI în cadrul Programului, pe care le vor informa la cerere în legătură cu stadiul dosarelor nesoluționate.
Art. 5.
(1) Certificatele de moștenitor întocmite în aplicarea dispozițiilor prezentului protocol vor purta mențiunea că sunt eliberate la cererea OCPI, în cadrul Programului, conform dispozițiilor art. 9 alin. (7) din Lege, și se intabulează din oficiu.
(2) În situația în care cererea de înscriere a certificatului de moștenitor a fost respinsă motivat de existența unor erori materiale, notarul public are obligația de a rectifica erorile din actul astfel emis, cu respectarea prevederilor Legii nr. 36/1995 a notarilor publici și a activității notariale, republicată.
(3) În cazul prevăzut la alineatul anterior, plata onorariului notarial se va efectua de către oficiul teritorial, sub condiția atașării de către OCPI la documentele de plată a încheierii de carte funciară care să ateste efectuarea înscrierii în cartea funciară.
(4) Plata onorariului notarial se face de către ANCPI, prin OCPI care a sesizat Camera, în contul indicat de către notarul public instrumentator pe documentul de plată, în termen de 30 de zile de la data depunerii de către Cameră a centralizatorului prevăzut la art. 4 alin. (2), a facturilor fiscale și a copiilor certificatelor de moștenitor.
(5) Plata se face pe baza facturilor fiscale emise de notar, a centralizatorului lunar și a certificatelor de moștenitor emise potrivit prezentului protocol, transmise prin intermediul Camerei. ANCPI urmează să emită o procedură internă cu privire la modul de efectuare a plății în limitele stabilite prin prezentul protocol.
(6) Plata se va efectua sub condiția eliberării certificatelor de moștenitor în termen de 2 ani de la data finalizării înregistrării sistematice, conform dispozițiilor art. 9 alin. (9) din Lege. În cazul în care procedura succesorală se finalizează peste acest termen, onorariul se suportă de către moștenitori, conform Ordinului ministrului justiției nr. 46/C din 6 ianuarie 2011 pentru aprobarea Normelor privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publici, cu completările ulterioare.
(7) Cuantumul onorariului notarial achitat de ANCPI pentru eliberarea de către notarii publici a certificatelor de moștenitor, a certificatelor de moștenitor suplimentar, a certificatelor de legatar și a certificatelor de vacanță succesorală, întocmite cu privire la imobile ce au făcut obiectul înregistrării sistematice, este stabilit în condițiile legii. Pentru acest onorariu nu se percepe TVA, conform art. 9 alin. (6) din Lege.
IV.
Dispoziții finale
Art. 6.
În aplicarea dispozițiilor art. 9 alin. (11) din Lege, dispozițiile referitoare la calculul, încasarea și virarea impozitului pe venitul din transferul proprietăților imobiliare nu sunt aplicabile actelor notariale prin care operează transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia constatate prin certificatele de moștenitor prevăzute de prezentul protocol. Înscrierea în cartea funciară a imobilelor în cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică este scutită de la plata tarifelor. În cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică nu se datorează niciun fel de alte taxe sau impozite directe sau indirecte către bugetul de stat sau bugetele locale, astfel cum prevede art. 9 alin. (10) din Lege.
Art. 7.
În aplicarea Programului și a dispozițiilor art. 80 din Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, republicată, în cazurile în care, pe parcursul derulării procedurii dezbaterii succesorale, notarul public constată necesitatea analizării unor înscrisuri noi, OCPI vor comunica notarilor publici documentele și informațiile necesare pentru soluționarea cauzelor succesorale care se află în evidențele acestora sau care le-au fost puse la dispoziție de alte instituții publice.
Art. 8.
În aplicarea și cu respectarea dispozițiilor prezentului protocol de colaborare, părțile semnatare, precum și OCPI și Camerele vor putea emite instrucțiuni comune sau proprii, după caz.
Art. 9.
Prezentul protocol s-a încheiat în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare dintre părțile semnatare, va intra în vigoare la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va înceta în termen de 2 ani de la finalizarea Programului.
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ,
Radu Codruț Ștefănescu,
președinte
Director general
UNIUNEA NAȚIONALĂ A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMÂNIA,
Vasile Varga,
vicepreședinte
Notar public