În Monitorul Oficial nr. 757 din 28 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 1026/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2016.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

1. Obiectivul Programului

Obiectivul Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2016, denumit în continuare Program, îl constituie promovarea spiritului antreprenorial, stimularea dezvoltării afacerilor și ocupării forței de muncă în domeniul IMM, facilitarea contactelor dintre potențialii întreprinzători/întreprinderi mici și mijlocii (IMM) și operatorii economici/instituțiile publice sau private care oferă servicii pentru sectorul IMM, în scopul creșterii numărului întreprinzătorilor de succes și îmbunătățirii performanțelor economice și tehnice ale IMM, stimularea și susținerea IMM inovative, promovarea produselor și serviciilor românești, stimularea și susținerea internaționalizării IMM.

Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

Programul urmărește:

– dezvoltarea contactelor de afaceri și stabilirea unor legături parteneriale între IMM, bănci și fonduri de garantare;

– dezvoltarea capacității și a spiritului antreprenorial prin organizarea de workshopuri în cadrul evenimentului;

– dezvoltarea abilităților inovative și consolidarea unui mediu economic competitiv;

– creșterea numărului de noi locuri de muncă și a beneficiilor aduse economiei naționale de către aplicanți.

Programul este parte integrantă a Săptămânii europene a IMM-urilor 2016. Săptămâna europeană a IMM-urilor este o campanie de promovare a antreprenoriatului în Europa și de informare a antreprenorilor despre ajutorul de care pot beneficia la nivel european, național și local. Acest eveniment pune la dispoziția IMM-urilor o gamă largă de informații, sfaturi, ajutor și idei în scopul dezvoltării activităților acestora. Săptămâna europeană a IMM-urilor încurajează și ajută IMM-urile să își atingă potențialul maxim, fiind una dintre măsurile luate pentru implementarea legii europene pentru întreprinderi mici (Small Business Act), prima politică-cadru exhaustivă pentru IMM-uri din UE și statele sale membre.

Săptămâna europeană a IMM-urilor urmărește:

– să informeze: să difuzeze informații în legătură cu asistența oferită de UE și autoritățile naționale întreprinderilor mici și mijlocii;

– să ofere asistență: să creeze un parteneriat EU-IMM, subliniind, pe de o parte, faptul că Europa este mai puternică dacă există IMM-uri competitive, iar, pe de altă parte, faptul că UE este gata să le susțină și să le ofere consiliere;

– să inspire: să motiveze IMM-urile existente să își lărgească orizonturile și să își dezvolte și extindă activitatea;

– să împărtășească: să difuzeze idei și să împărtășească experiența în domeniul antreprenoriatului cu alți antreprenori;

– să încurajeze: să încerce să convingă tinerii că antreprenoriatul este o opțiune profesională atractivă.

2. Descrierea Programului

2.1. Programul constă în organizarea la București a celei de-a VIII-a ediții naționale a Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2016, pe o perioadă de minimum 3 zile.

2.2. Târgul Întreprinderilor Mici și Mijlocii va fi organizat de Oficiul Teritorial pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație Ploiești (OTIMMC Ploiești), cu sprijinul Unității de Implementare a Proiectului, ale cărei componență și atribuții vor fi stabilite și aprobate prin ordin al ministrului economiei, comerțului și relațiilor cu mediul de afaceri. Acțiunile legate de organizarea și desfășurarea Programului se realizează de Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, prin Oficiul Teritorial pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație Ploiești, direct și/sau pe bază de contracte/acorduri de parteneriat încheiate cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, selectate printr-o procedură deschisă, transparentă, nediscriminatorie, necondiționată și suficient de promovată, în condițiile legii.

2.3. Acțiunile desfășurate în cadrul Programului sunt:

2.3.1. organizarea unei expoziții structurate pe secțiuni concomitente dedicate:

– instituțiilor și operatorilor economici care furnizează facilități, produse și servicii de asistență pentru IMM;

– promovării produselor și serviciilor realizate de către întreprinderile mici și mijlocii românești;

– promovării debutanților în afaceri;

– promovării IT, inventică și creație științifică;

– promovării educației antreprenoriale;

– promovării produselor și serviciilor realizate de către alte persoane juridice de drept public sau privat pentru întreprinderile mici și mijlocii din România;

2.3.2. organizarea de conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri și prezentări în scopul creșterii numărului întreprinzătorilor de succes și a competențelor antreprenoriale, îmbunătățirii performanțelor economice și tehnice ale IMM, stimulării întreprinderilor inovative, promovării produselor și serviciilor românești, precum și stimulării și susținerii internaționalizării IMM;

2.3.3. diseminarea de materiale informative referitoare la inițierea și dezvoltarea afacerilor.

2.4. În vederea desfășurării evenimentului, Oficiul Teritorial pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație Ploiești, în calitate de organizator, va coopera cu instituțiile publice și/sau organizațiile reprezentative ale întreprinderilor mici și mijlocii la nivel național și european.

2.5. Din bugetul alocat desfășurării activităților specifice programului se pot suporta următoarele: publicitate TV și radio, editare de broșuri, editare de materiale de promovare și prezentare, editare/multiplicare de materiale pentru conferințe, seminare, mese rotunde, workshopuri și prezentări, închiriere spații, utilități, amenajare standuri și spații de conferințe, achiziție sau închiriere echipamente necesare desfășurării evenimentului, transmitere de invitații, onorarii traineri, cheltuieli de protocol, cheltuieli aferente deplasării și cazării IMM, precum și alte cheltuieli necesare organizării manifestărilor din cadrul evenimentului.

3. Bugetul Programului

Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2016, aprobat prin anexa nr. 3/35/26 la Legea bugetului de stat pe anul 2016 nr. 339/2015, cu modificările ulterioare, este de 3.000.000 lei. Din bugetul total alocat programului suma de lei va fi transferată Oficiului Teritorial pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație Ploiești pentru acoperirea tuturor cheltuielilor aferente organizării TIMM 2016, iar suma de 1.620.000 lei va fi transferată celor opt oficii teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație pentru decontarea cheltuielilor cu cazarea și transportul produselor/beneficiarilor.

Prin implementarea programului în anul 2016 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 450 de beneficiari.

4. Tipurile de ajutor financiar de minimis

4.1. Se asigură participarea gratuită la târg pentru aplicanții selectați în urma înscrierii în program.

4.2. Vor fi suportate cheltuielile de transport pentru beneficiari și pentru produsele acestora (după caz). Se acordă finanțare pentru transportul produselor, în cazul în care acestea necesită un transport separat și nu pot fi transportate în același mijloc de transport cu beneficiarul. Suma maximă acordată unui beneficiar pentru transport, cumulat, nu va depăși pentru târg 2000 lei. În limita acestor sume beneficiarul își poate deconta transportul. În cazul în care suma totală cheltuită depășește plafonul maxim diferența va fi suportată de către beneficiar. În cazul în care beneficiarul se deplasează cu autoturismul personal va primi contravaloarea a 7,5 litri carburant la 100 km parcurși.

Vor fi asigurate cheltuielile aferente cazării pentru beneficiari, în cuantum de maximum 1.600 lei/beneficiar pentru patru nopți de cazare, dar nu mai mult de 200 lei/noapte/persoană, conform anexei nr. 3, care face parte integrantă din prezenta procedură.

4.3. Beneficiarii de ajutor de minimis în cadrul Programului Pot beneficia de prevederile Programului operatorii economici: întreprinderi mici și mijlocii definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, sau legislației țării din care provine, care transpune în legislația națională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003, respectiv societățile, societățile cooperative, inclusiv societățile cooperative meșteșugărești mixte, persoanele fizice autorizate care desfășoară activități economice în mod independent, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, precum și asociațiile profesionale sau fundațiile, după caz, care se încadrează la data solicitării în una dintre următoarele categorii:

a) sunt organizate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare, și îndeplinesc condițiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici și mijlocii, potrivit dispozițiilor Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, conform anexelor nr. 4 și 5, care fac parte integrantă din prezenta procedură;

b) sunt persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale (înregistrate în registrul comerțului și autorizate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare;

c) sunt constituite ca asociații profesionale sau fundații.

5. Criterii de eligibilitate

Pot beneficia de prevederile Programului aplicanții, operatori economici, care îndeplinesc cumulativ la data solicitării următoarele criterii:

a) au capital social integral privat;

b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale, care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate;

c) au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250 în anul fiscal anterior;

d) au completat formularul de înscriere (anexele nr. 1 și 2 care fac parte integrantă din prezenta procedură) în cadrul Programului, iar în urma verificării au fost selectați să participe la eveniment;

e) nu au depășit plafonul de minimis de 200.000,00 euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică, așa cum este acesta definită de Regulamentul UE nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis și 100.000 euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri comunitare.

În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de minimis menționate mai sus, întreprinderea solicitantă nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracție din ajutor care nu depășește aceste plafoane.

În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.

În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

Ajutorul de minimis acordat prin prezenta măsură poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/20121 al Comisiei, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.

Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost) echivalent în lei.

Pentru fuziunile și/sau achizițiile ce modifică statutul controlului, în cazul depășirii plafoanelor valorice prevăzute de art. 12 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, acestea vor fi notificate Consiliului Concurenței, punerea în aplicare a tranzacției de natura concentrării economice fiind posibilă doar după obținerea unei decizii de autorizare din partea autorității de concurență. Aspectul poate viza și tranzacțiile de divizare menționate mai sus, în cazul în care activele și/sau întreprinderea cu funcționare deplină rezultate depășesc pragurile valorice prevăzute de Legea concurenței nr. 21/1996, republicată.

Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.

6. În cadrul Programului nu sunt eligibile la finanțare:

– societățile bancare, societățile de asigurare și reasigurare, societățile de administrare a fondurilor financiare de investiții, societățile de valori mobiliare;

– activitățile de intermedieri financiare (cod CAEN 64, 65); activitățile auxiliare intermedierilor financiare (cod CAEN 66); activitățile juridice, de contabilitate și revizie contabilă, consultanță în domeniul fiscal (cod CAEN 69);

– selecția și plasarea forței de muncă (cod CAEN 78);

– activitățile de studii de piață și de sondaj (cod CAEN 7320);

– activitățile de pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/20002;

– activitățile legate de producția primară a produselor

agricole, așa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 104/2000;

– activitățile de prelucrare și comercializare a produselor agricole, așa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în următoarele cazuri:

a) când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de operatorii economici respectivi;

b) când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral transferat producătorilor primari (fermieri).

Prin prelucrarea produselor agricole se înțelege orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare.

Prin comercializarea produselor agricole se înțelege deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;

– activitățile legate de export, și anume ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

– ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;

– operatorii economici care activează în sectorul carbonifer, așa cum este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui;

– ajutoarele pentru achiziționarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terților sau contra cost.

În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în unul dintre sectoarele exceptate enumerate mai sus, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prevederile acesteia se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.

Pentru a beneficia de prevederile schemei, întreprinderea în cauză trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

7. Modalitatea de derulare a Programului

7.1. Înscrierea în Program și solicitarea acordului de principiu pentru participarea la târg se fac completând formularul de înscriere în Program (anexa nr. 1), accesând site-ul www.aippimm.ro.

7.2. Data de la care este activă completarea formularului de înscriere, precum și perioada de înscriere se comunică pe site-ul www.aippimm.ro cu cel puțin (cinci) 5 zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis.

7.3. În vederea obținerii acordului de principiu pentru participare la târg, operatorul economic va completa și va transmite formularul de preselecție (anexa nr. 1 la prezenta procedură), începând cu ora 10,00 a primei zile de înscriere până la ora 20,00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire până la epuizarea locurilor. Admiterea în Program se va face în ordinea înscrierii on-line.

7.4. Formularul de înscriere, corect și integral completat, va putea fi transmis o singură dată.

7.5. (1) După expirarea termenului prevăzut la subpct. 7.3 se va publica pe site-ul instituției, la adresa www.aippimm.ro, lista cu solicitanții înscriși în Program.

(2) Întreaga documentație va fi încărcată on-line, în cadrul aplicației electronice.

8. Verificarea și selecția beneficiarilor

8.1. Verificarea și selecția aplicanților se vor face de către Unitatea Programare, Selecție, Evaluare și Contractare, denumită în continuare UPSEC, din cadrul OTIMMC Ploiești, în baza documentației depuse on-line.

8.2. În vederea administrării corespunzătoare a Programului, în cadrul OTIMMC Ploiești se constituie UPSEC, ale cărei număr de persoane, atribuții și responsabilități vor fi stabilite prin decizia șefului OTIMMC.

8.3. UPSEC din cadrul OTIMMC Ploiești va verifica documentele încărcate on-line. După finalizarea verificării, UPSEC din cadrul OTIMMC Ploiești va transmite aplicanților prin fax, e-mail, poștă, o scrisoare de respingere în cazul în care se constată că:

– documentația depusă este incorectă;

– solicitanții au declarat în formularul de înscriere informații care nu sunt corecte/reale;

– solicitanții nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate prevăzute în prezenta procedură;

– activitatea solicitantului sau produsele/serviciile pe care le comercializează/produce nu fac obiectul prezentului program.

Pentru solicitanții acceptați de principiu de către UPSEC, OTIMMC Ploiești va transmite scrisoarea de înștiințare privind participarea la târg în limita locurilor disponibile/în afara locurilor disponibile. Solicitanții care au primit scrisoare de înștiințare privind participarea la târg în limita locurilor disponibile vor transmite, în termen de 3 (trei) zile lucrătoare de la data primirii înștiințării la OTIMMC Ploiești, Acordul de participare la Târgul Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

8.4. Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri va publica pe site-ul www.aippimm.ro lista cu aplicanții admiși și respinși pentru participare la târg.

8.5. OTIMMC Ploiești va informa în scris beneficiarul cu privire la cuantumul maxim al ajutorului și caracterul de minimis al acestuia, făcând în mod explicit trimitere la Regulamentul nr. 1.407/2013 al Comisiei Europene privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 352 din 24 decembrie 2013, menționând titlul acestuia și la referința de publicare din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

9. Primirea și soluționarea contestațiilor

9.1. În conformitate cu dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim în urma comunicării UPSEC, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situații.

9.2. Astfel, solicitantul se poate adresa OTIMMC Ploiești, formulând o contestație, în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.

9.3. Contestația se formulează în scris și va cuprinde:

– denumirea operatorului economic;

– obiectul contestației;

– motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază contestația;

– dovezile pe care se întemeiază;

– semnătura reprezentantului legal al operatorului economic sau a împuternicitului acestuia.

9.4. Termenul de soluționare este de 5 zile de la data primirii contestației.

9.5. Comunicarea soluționării contestației se va face prin fax/e-mail/poștă.

9.6. Pentru soluționarea contestațiilor, se va constitui în cadrul OTIMMC o Comisie de soluționare a contestațiilor formată din membrii care nu au participat la evaluarea dosarului.

9.7. Numărul de persoane, atribuțiile și responsabilitățile Comisiei de soluționare a contestațiilor vor fi stabilite prin decizia ordonatorului de credite al OTIMMC.

10. Decontarea cheltuielilor cu transportul beneficiarilor

10.1. Participanții vor depune la OTIMMC în raza căruia beneficiarul își are sediul social (anexa nr. 6 care face parte integrantă din prezenta procedură) cererea-tip de decontare (anexa nr. 7 care face parte integrantă din prezenta procedură) însoțită de documentele justificative menționate în secțiunea B a anexei nr. 8 care face parte integrantă din prezenta procedură, în maximum 10 zile lucrătoare de la închiderea târgului. Pentru acordarea AFN se va constitui în cadrul OTIMMC o Unitate de Plată, denumită în continuare UP, ale cărei număr de persoane, atribuții și responsabilități vor fi stabilite prin decizia șefului OTIMMC. Virarea efectivă a sumei care constituie AFN se face de către UP, pe baza deciziei șefului OTIMMC, exprimată prin ordonanțarea individuală, în contul ce cuprinde grupul de cifre 50.70, deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază teritorială își au sediul sau la care sunt luați în evidență fiscală, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în conturile deschise la bănci din România pentru operatorii economici care nu pot deschide conturi la Trezoreria Statului, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

10.2. Decontarea cheltuielilor legate de transport pe perioada celor 3 zile de participare la târg se va face pe baza unei Cereri-tip de decontare (anexa nr. 7 la prezenta procedură), pe care solicitantul trebuie să o depună la sediul OTIMMC în raza căruia beneficiarul își are sediul social, împreună cu următoarele documente justificative:

– documentele justificative prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta procedură, pentru fiecare activitate/cheltuială eligibilă;

– pentru cheltuielile legate de transport sunt considerate documente justificative: bon fiscal pentru combustibil în termen/bilet de tren/bilet de autocar/bilet de microbuz, în funcție de mijlocul de transport cu care solicitantul s-a deplasat. În cazul în care acesta se deplasează cu autoturismul personal sau al firmei va primi contravaloarea a 7,5 litri carburant la 100 km parcurși, dar nu mai mult de 2000 lei. Conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării, în cadrul localității, în interesul serviciului, cu modificările și completările ulterioare, se va rambursa contravaloarea a 7,5 litri carburant la 100 km parcurși doar pentru proprietarul autoturismului (persoană fizică sau firmă), chiar dacă se deplasează în același scop mai multe persoane care sunt pasageri în autoturism. Conform noilor prevederi ale Codului fiscal, bonurile de benzină, pentru a fi considerate documente justificative pentru transport trebuie să îndeplinească următoarea condiție: să fie emise cu maximum 2 (două) zile înainte de începerea evenimentului și maximum 2 (două) zile după finalizarea acestuia.

– copia cererii de deschidere/extrasului contului ce cuprinde grupul de cifre 5070, deschis la Trezoreria Statului în a cărei rază teritorială își au sediul sau la care sunt luați în evidență fiscală, sau copia cererii de deschidere/extrasului contului deschis la băncile comerciale din România sau Uniunea Europeană pentru operatorii economici care nu pot deschide conturi la Trezoreria Statului în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

– angajamentul beneficiarului (anexa nr. 9 care face parte integrantă din prezenta procedură) de a raporta efectele participării în Program pe o perioadă de 3 ani, începând cu anul 2017, către Unitatea Monitorizare, Control și Raportare din cadrul OTIMMC, conform formularului de raportare (anexa nr. 9) la prezenta procedură;

– opisul cu documentele care însoțesc cererea-tip de eliberare a AFN, secțiunea B a anexei nr. 8 la prezenta procedură, semnat de către reprezentantul legal/împuternicit.

10.3. Întreaga documentație va fi depusă în 2 (două) exemplare:

– un original și o fotocopie certificată; cele 2 (două) exemplare ale dosarelor vor fi puse într-un plic sigilat și vor fi depuse la sediile OTIMMC.

Destinatar:

– OTIMMC;

– UPSEC – pentru „Târgul Întreprinderilor Mici și Mijlocii 2016”.

Expeditor:

– denumirea completă a firmei solicitante;

– nr. de înregistrare în registrul comerțului;

– CUI/codul de înregistrare fiscală;

– suma decontată;

– adresa solicitantului, inclusiv județul;

– numărul de înregistrare.

10.4. Documentele originale vor fi restituite beneficiarilor în baza unui proces-verbal. Acestea vor fi ridicate de către operatorii economici de la sediul OTIMMC, după verificarea conformității copiilor și virarea efectivă a sumelor decontate.

10.5. Nerespectarea prevederilor actualei proceduri de către beneficiarii de AFN duce la recuperarea ajutorului acordat, împreună cu dobânzile aferente.

10.6. Recuperarea ajutorului de minimis se va efectua conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

10.7. Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral la adresa www.aippimm.ro. și în termen de 15 zile de la data adoptării se transmite spre informare Consiliului Concurenței, în conformitate cu art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.

10.8. Raportarea și monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de minimis se fac în conformitate cu legislația comunitară și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007.

10.9. Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, prin OTIMMC, va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată regula cumulului la nivelul întreprinderii unice, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare nu depășește la nivelul întreprinderii unice pragul de 200.000 euro, echivalentul în lei, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile ce își desfășoară activitatea în domeniul transportului de mărfuri în contul terților sau contra cost.

10.10. Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat/ajutorului de minimis.

10.11. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul Programului vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis și a altor ajutoare de stat. Aceștia sunt obligați să arhiveze evidența specifică și să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.

10.12. Pe baza unei cereri scrise, ministerul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis.

11. Confidențialitate

11.1. Documentele justificative depuse de către solicitanți în cadrul Programului sunt confidențiale, membrii UPSEC având obligația de a nu dezvălui informații menționate în acestea către terțe persoane, cu excepția cazului în care informațiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului în exercitarea atribuțiilor ce le revin.

11.2. Ministerul și OTIMMC sunt autorizate să publice, în orice formă și mediu, incluzând internetul, informațiile referitoare la numele beneficiarului, suma și/sau scopul cheltuielilor decontate, așezarea geografică (localitatea și județul).

12. Precizări

Documentele originale depuse de către beneficiari în vederea decontării în cadrul Programului vor fi păstrate la sediul OTIMMC, la dispoziția operatorilor economici, în vederea ridicării de către aceștia, până cel târziu la data de 30 iunie 2017.