În Monitorul Oficial nr. 704 din 9 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 5.080/2016 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Metodologia privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar, denumită în continuare metodologie, reglementează:
a) condițiile de ocupare a funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar;
b) organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar;
c) numirea și eliberarea din funcție a directorilor și directorilor adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar.
(2) Prezenta metodologie se aplică:
a) unităților de învățământ preuniversitar de stat, centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, denumite în continuare CJRAE/CMBRAE, unităților de învățământ special, centrelor școlare pentru educație incluzivă, centrelor școlare, centrelor de excelență, palatelor și cluburilor copiilor, cluburilor sportive școlare, toate acestea denumite în continuare unități de învățământ de stat;
b) Palatului Național al Copiilor;
c) unităților de învățământ preuniversitar particular autorizate/acreditate, denumite în continuare unități de învățământ particular.
Art. 2.
(1) Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ de stat, din CJRAE/CMBRAE, din unitățile de învățământ special, din centrele școlare pentru educație incluzivă și centrele școlare, din centrele de excelență se organizează, în conformitate cu prevederile art. 257 alin. (2) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, de către inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, denumit în continuare inspectorat școlar.
(2) Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din Palatul Național al Copiilor se organizează de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, prin direcțiile generale care coordonează activitatea în învățământul preuniversitar.
(3) Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ particular autorizate/acreditate se organizează de către consiliul de administrație al fiecărei unități de învățământ.
Art. 3.
(1) La concursul pentru ocuparea funcției de director sau de director adjunct din unitățile de învățământ de stat și particular, precum și din Palatul Național al Copiilor pot candida persoanele care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții:
a) au absolvit cu diplomă de licență/absolvire studii universitare, respectiv, în cazul concursului de ocupare a funcției de director în grădinițe sau de director adjunct din unități de învățământ, studii universitare pedagogice/de institutori ori au absolvit cu diplomă de licență/absolvire studii universitare;
b) sunt membre ale corpului național de experți în management educațional, conform prevederilor art. 246 alin. (3) și art. 257 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
c) sunt titulare în învățământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată, au cel puțin gradul didactic II sau titlul științific de doctor în domeniul în care își desfășoară activitatea;
d) dovedesc calități profesionale, manageriale și morale, reflectate prin calificativele „Foarte bine” primite în ultimii 4 ani școlari lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, indiferent de perioada în care și-au desfășurat activitatea;
e) nu au fost sancționate disciplinar în ultimii 4 ani școlari anteriori anului desfășurării concursului, lucrați efectiv la catedră, în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, indiferent de perioada în care și-au desfășurat activitatea;
f) nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa o funcție de conducere în învățământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
g) sunt apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcției, conform prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
h) nu au avut statutul de „lucrător al Securității” sau „colaborator al Securității”.
(2) Cadrele didactice care au ocupat și funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice prezintă calificativele prevăzute la alin. (1) lit. d) obținute în urma evaluării activității desfășurate în această calitate.
(3) La concursul pentru ocuparea funcției de director al CJRAE/CMBRAE pot candida persoanele care îndeplinesc, cumulativ, condițiile prevăzute la alin. (1) și îndeplinesc condițiile de studii pentru ocuparea unui post de profesor în centre și cabinete de asistență psihopedagogică sau de profesor logoped, în concordanță cu Centralizatorul privind disciplinele de învățământ, domeniile și specializările, probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar, precum și disciplinele pentru examenul național de definitivare în învățământ în vigoare, denumit în continuare Centralizator.
(4) La concursul pentru ocuparea funcției de director/director adjunct al unei unități de învățământ special sau al centrului școlar/centrului școlar pentru educație incluzivă pot candida persoanele care îndeplinesc, cumulativ, condițiile prevăzute la alin. (1) și au specializarea necesară pentru ocuparea unei funcții didactice în învățământul special în concordanță cu Centralizatorul în vigoare.
(5) La unitățile de învățământ în care există și nivelul preșcolar/primar, funcția de director adjunct poate fi ocupată și de educatoare/învățători sau institutori/profesori pentru învățământul preșcolar/primar, precum și de cadre didactice care au fost încadrate pe un post de educatoare/învățător/ institutor/profesor pentru învățământ preșcolar/profesor pentru învățământ primar, care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-h) și condițiile necesare pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământ preșcolar, respectiv profesor pentru învățământ primar, în conformitate cu prevederile art. 248 alin. (1) lit. d), respectiv art. 248 alin. (1) lit. e) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(6) În cazul unităților de învățământ cu predare integrală în limbile minorităților naționale, directorul are obligația cunoașterii limbii respective dovedite cu documente justificative. În cazul unităților de învățământ cu secții de predare în limbile minorităților naționale, unul dintre directori are obligația cunoașterii limbii respective dovedite cu documente justificative.
(7) Participarea la concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct în cazul unităților de învățământ cu predare în limbile minorităților naționale și al celor cu secții de predare în limbile minorităților naționale este condiționată de prezentarea de către candidat a unui document scris care să ateste consultarea organizației care reprezintă în Parlament minoritatea respectivă sau, dacă minoritatea nu are reprezentare parlamentară, consultarea grupului parlamentar al minorităților naționale.
(8) Participarea la concursul pentru ocuparea funcției de director și de director adjunct din liceele și seminariile teologice este condiționată de obținerea de către candidat a avizului scris (binecuvântării) din partea cultului respectiv.
(9) Nu pot ocupa funcțiile de director sau de director adjunct persoanele care desfășoară activități incompatibile cu demnitatea funcției didactice, cum sunt:
a) prestarea de către cadrul didactic a oricărei activități comerciale în incinta unității de învățământ sau în zona limitrofă, pe o rază de 500 m de imobilul/imobilele în care își desfășoară activitatea unitatea de învățământ pentru care candidează;
b) comerțul cu materiale obscene sau pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) practicarea, în public, a unor activități cu componență lubrică sau a altora care implică exhibarea, în manieră obscenă, a corpului.
Art. 4.
Ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar se realizează și cu respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare, și ale actelor normative în vigoare care reglementează conflictul de interese.
Art. 5.
Directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național, conform prevederilor art. 257 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizarea și desfășurarea concursului
Art. 6.
Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct se organizează în perioada stabilită de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice.
Art. 7.
Inspectoratul școlar publică în presa locală și centrală, precum și pe site-ul propriu, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs, funcțiile de director și de director adjunct vacante pentru concurs din unitățile de învățământ, conform precizărilor Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice.
Art. 8.
(1) Instituția care organizează concursul, inspectoratul școlar/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice/unitatea de învățământ particular are obligația de a anunța, în presa locală și centrală, organizarea concursului, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs, și de a afișa la sediul și pe site-ul inspectoratului școlar lista funcțiilor de conducere pentru care se organizează concurs, precum și informațiile referitoare la înscrierea și participarea la concurs a candidaților.
(2) Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, prin Direcția generală management și resurse umane, anunță, în presa centrală, organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director sau de director adjunct din cadrul Palatului Național al Copiilor, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs, și afișează la sediul și pe site-ul propriu lista funcțiilor de conducere pentru care se organizează concurs, precum și informațiile referitoare la înscrierea și participarea la concurs a candidaților.
(3) Inspectoratul școlar, în baza fișei-cadru a postului aprobate de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, elaborează fișele posturilor pentru director și director adjunct pentru fiecare unitate de învățământ. Acestea, împreună cu perioada de înscriere, metodologia de concurs, bibliografia-cadru pentru concurs, prevăzută în anexa nr. 10, și lista documentelor necesare înscrierii la concurs, se afișează la sediul și pe site-ul inspectoratului școlar.
(4) Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, prin direcțiile generale care coordonează activitatea învățământului preuniversitar, elaborează fișele posturilor pentru funcțiile de director și director adjunct din cadrul Palatului Național al Copiilor. Acestea, împreună cu perioada de înscriere, metodologia de concurs, bibliografia-cadru pentru concurs și lista documentelor necesare înscrierii la concurs, se afișează la sediul și pe site-ul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice.
(5) Înscrierea la concurs se încheie cu 10 zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs. La solicitarea oricărui candidat, unitatea de învățământ are obligația de a-i pune la dispoziție proiectul de dezvoltare instituțională al acesteia și/sau orice informații publice necesare pentru elaborarea ofertei manageriale.
(6) Desfășurarea probelor de concurs la care participă candidații se înregistrează audiovideo. Fișierele rezultate se înregistrează pe suport DVD și se arhivează alături de celelalte documente de concurs.
(7) Presa poate realiza înregistrări/fotografii/preluări de imagine în timpul desfășurării probei de interviu doar cu acordul persoanelor implicate în desfășurarea probei.
Art. 9.
(1) Dosarul de înscriere la concurs se încarcă electronic pe platforma informatică dedicată și trebuie să conțină obligatoriu următoarele documente:
a) cerere/cereri de înscriere completată/completate electronic potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b) cartea de identitate;
c) certificatul de naștere și, dacă este cazul, certificatul de căsătorie;
d) hotărârile judecătorești/alte documente pentru persoana care și-a schimbat numele din diferite motive, dacă este cazul;
e) actele de studii: diplomă de bacalaureat/certificat de competențe, în situația candidaților absolvenți ai liceelor pedagogice cu specializarea educatoare/învățător, diplomă de absolvire/certificat de competențe, în situația candidaților absolvenți ai școlilor postliceale pedagogice cu specializarea educatoare/învățător sau ai colegiilor universitare pedagogice de institutori, diplomă de licență/absolvire a studiilor universitare, foi matricole/suplimente de diplomă;
f) documentul care atestă calitatea de membru al corpului național de experți în managementul educațional;
g) ultimul document de numire/transfer/repartizare ca titular în învățământul preuniversitar;
h) certificatul ultimului grad didactic obținut sau diploma de doctor/adeverința care atestă obținerea titlului de doctor, după caz;
i) documente justificative privind îndeplinirea condiției prevăzute la art. 3 alin. (6);
j) adeverință/adeverințe care atestă obținerea calificativelor „Foarte bine” în ultimii 4 ani școlari anteriori anului școlar în care se desfășoară concursul, lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, indiferent de perioada în care candidatul și-a desfășurat activitatea, corespunzătoare funcțiilor îndeplinite în perioada respectivă;
k) adeverință/adeverințe care atestă că nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 4 ani școlari anteriori anului școlar în care se desfășoară concursul, lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, indiferent de perioada în care și-a desfășurat activitatea;
l) cazier judiciar;
m) certificat medical eliberat în temeiul prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, conform Ordinului ministrului educației și cercetării științifice și al ministrului sănătății nr. 3.177/147/2015 privind aprobarea formularului specific al certificatului medical necesar pentru încadrarea și menținerea într-o funcție de conducere sau de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar;
n) declarațiile pe propria răspundere care să ateste că nu a avut statutul de „lucrător al Securității” sau „colaborator al Securității” și că nu se află în una dintre situațiile de incompatibilitate prevăzute la art. 3 alin. (9), art. 4 sau 5;
o) binecuvântarea cultului emisă în vederea ocupării prin concurs a funcției de director sau de director adjunct, în cazul liceelor și seminariilor teologice, respectiv documentul scris care atestă consultarea organizației care reprezintă minoritatea respectivă în Parlamentul României sau, dacă minoritatea nu are reprezentare parlamentară, documentul scris care atestă consultarea grupului parlamentar al minorităților naționale, în cazul unităților de învățământ cu predare într-o limbă a unei minorități naționale;
p) curriculum vitae Europass, conform modelului elaborat prin Decizia nr. 2.241/2004/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 decembrie 2004 de instituire a unui cadru comunitar unic pentru transparența calificărilor și competențelor (Europass), potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, la care se anexează documente doveditoare care să susțină declarațiile din curriculum vitae;
q) scrisoarea de intenție în care candidatul prezintă cum apreciază că răspunde criteriilor de competență, expertiză, profil personal și atribuțiilor funcției de director/director adjunct la unitatea de învățământ pentru care candidează;
r) oferta managerială/ofertele manageriale pentru unitatea/unitățile de învățământ pentru care candidează;
s) declarație pe propria răspundere privind veridicitatea conținutului documentelor din dosarul de înscriere la concurs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9.
(2) După încheierea perioadei de înscriere la concurs nu se mai admite încărcarea altor documente pe platforma informatică dedicată în vederea completării dosarului de concurs. În situația în care, după încheierea perioadei de înscriere, se constată că un candidat nu a încărcat pe platforma informatică dedicată toate documentele obligatorii solicitate, candidatul respectiv este declarat respins și pierde dreptul de a participa la probele de concurs.
(3) Dacă o persoană dorește să candideze pentru funcția de director sau de director adjunct la mai multe unități de învățământ, aceasta trebuie să depună cereri distinct pentru fiecare funcție și, respectiv, pentru fiecare unitate de învățământ pentru care candidează.
Art. 10.
(1) La nivelul inspectoratului școlar se constituie, prin decizia inspectorului școlar general, o comisie de verificare a dosarelor încărcate electronic de către candidați pe platforma informatică dedicată, pentru înscrierea la concursul de ocupare a funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ de stat și particular prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și c), alcătuită din 3-5 membri, din care fac parte obligatoriu consilierul juridic al inspectoratului școlar și inspectorul școlar pentru management instituțional.
(2) La nivelul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice se constituie, prin ordin de serviciu aprobat de secretarul de stat care coordonează învățământul preuniversitar, o comisie de verificare a dosarelor încărcate electronic, pe platforma informatică dedicată, de către candidații la concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din Palatul Național al Copiilor, alcătuită din 3 membri: un consilier juridic și 2 inspectori generali/consilieri/inspectori/experți din cadrul direcțiilor generale care coordonează activitatea învățământului preuniversitar.
(3) În cazurile în care se constată neîndeplinirea condițiilor de înscriere la concurs sau lipsa documentelor obligatorii prevăzute la art. 9, dosarul se respinge și se afișează motivele respingerii. Comunicarea către candidat a motivelor respingerii se realizează prin adresă scrisă de către inspectoratul școlar/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice/unitatea de învățământ particular.
Art. 11.
(1) Inspectorul școlar general emite, cu 10 zile lucrătoare înainte de prima zi a sesiunii de concurs, deciziile de constituire a comisiilor de concurs pentru unitățile de învățământ de stat prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a).
(2) Cu cel mult 3 zile calendaristice înainte de data-limită la care inspectoratul școlar emite decizia de constituire a comisiilor de concurs, consiliile de administrație ale unităților de învățământ pentru care se organizează concurs transmit inspectoratului școlar listele cuprinzând cadrele didactice propuse a face parte din comisia de concurs, precum și reprezentanții autorităților publice locale nominalizați în același scop, cu precizarea datelor de contact: telefon, e-mail, adresa de corespondență poștală etc.
(3) În vederea constituirii comisiilor de concurs pentru unitățile de învățământ de stat, imediat după publicarea anunțului în presă privind organizarea concursului, consiliile de administrație ale unităților de învățământ pentru care se organizează concurs se adresează în scris:
a) autorităților administrației publice locale/județene, după caz, pentru desemnarea a 2 reprezentanți care să facă parte din comisiile de concurs;
b) consiliului reprezentativ al părinților din unitatea de învățământ, pentru desemnarea unui reprezentant care să participe la concurs în calitate de observator;
c) dacă este cazul, consiliului școlar al elevilor din unitatea de învățământ, pentru desemnarea unui reprezentant care să participe la concurs în calitate de observator.