În Monitorul Oficial nr. 706 din 12 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2070/2016 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea și gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere și rectificare a informațiilor în/din cazierul fiscal, solicitare și eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul și conținutul formularisticii necesare, precum și nivelul de acces corespunzător la informațiile din cazierul fiscal.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea și gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere și rectificare a informațiilor în/din cazierul fiscal, solicitare și eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul și conținutul formularisticii necesare, precum și nivelul de acces corespunzător la informațiile din cazierul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 12 octombrie 2015, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal sunt Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, administrațiile pentru contribuabilii mijlocii, administrațiile județene ale finanțelor publice, serviciile fiscale municipale, administrațiile sectoarelor municipiului București ale finanțelor publice, precum și Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți și Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, pentru contribuabilii care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe în evidențele lor fiscale.”
2. La articolul 1, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
(„21) Administrațiile județene ale finanțelor publice sunt organe fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal și pentru contribuabilii care își au domiciliul fiscal în raza lor teritorială și care nu sunt înregistrați în evidențele fiscale ale organelor fiscale prevăzute la alin. (2).”
3. Anexa nr. 1 „Procedura de înscriere, scoatere și rectificare a informațiilor în/din cazierul fiscal, solicitare și eliberare a certificatului de cazier fiscal” se modifică după cum urmează:
a) La capitolul I „Procedura de înscriere în cazierul fiscal a faptelor și situațiilor prevăzute la art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal”, litera A punctul 4, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
„b1) întocmește fișe de înscriere pentru informațiile care privesc fapte sancționate contravențional care se înscriu în cazierul fiscal, pe baza documentelor transmise de autoritățile din afara agenției.”
b) La capitolul I litera B, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
„1. Compartimentele juridice din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al unităților sale subordonate vor comunica în timp util organelor cu atribuții de constatare a faptelor și de aplicare a sancțiunilor, denumite în continuare «organe constatatoare», soluțiile pronunțate în dosarele prin care s-au soluționat definitiv de către instanțele de judecată plângerile împotriva proceselor-verbale/actelor de control, în baza Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.”
c) La capitolul I litera B, punctul 2, partea introductivă a literei a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) organele constatatoare din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al unităților sale subordonate, astfel:”.
d) La capitolul I litera B, punctul 2, după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
„c) compartimentul de specialitate, pentru faptele care constituie contravenții constatate și sancționate de organele din afara agenției, în termen de 5 zile de la primirea documentelor prin care au fost constatate și sancționate contravențiile.”
e) La capitolul I litera B, punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:
„3. Fișele de înscriere întocmite de organele/compartimentele prevăzute la pct. 2 lit. a) și b) se transmit compartimentului de specialitate.”
f) La capitolul I litera B, după punctul 3 se introduc punctele 4-10, cu următorul cuprins:
„4. Actele prin care s-au constatat și sancționat contravenții, care potrivit legii, se înscriu în cazierul fiscal al contribuabililor, întocmite de către organele constatatoare din afara agenției, se transmit, în copie, organului fiscal competent în a cărui rază teritorială își are domiciliul fiscal contribuabilul sancționat, în termen de 5 zile de la data la care aceste acte au rămas definitive, potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.
5. De la registratură, acestea se repartizează compartimentului de specialitate.
6. În ipoteza în care organul fiscal prevăzut la pct. 4 nu are în structura sa compartiment de specialitate, documentația primită se transmite, cel târziu în următoarea zi lucrătoare, organului fiscal competent pentru gestionarea cazierului fiscal al respectivilor contribuabili.
7. Pe baza documentelor primite, compartimentul de specialitate întocmește fișa de înscriere în cazierul fiscal, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin, pe care o transmite, împreună cu actele prin care s-au constatat faptele și s-au aplicat sancțiunile, compartimentului juridic din cadrul aceluiași organ fiscal sau din cadrul organului fiscal ierarhic superior, în vederea avizării.
8. Compartimentul juridic analizează documentația primită și, în cazul în care constată că fișa de înscriere a fost întocmită corect, o restituie compartimentului de specialitate, în termen de cel mult două zile lucrătoare, în vederea înscrierii acesteia în cazierul fiscal al contribuabilului.
9. În situația în care compartimentul juridic constată că fișa de înscriere nu a fost întocmită corect, acesta înștiințează compartimentul de specialitate, în vederea remedierii deficiențelor constatate.
10. După primirea avizului de la compartimentul juridic, compartimentul de specialitate înregistrează în registrul unic de evidență fișele de înscriere și procedează la înscrierea informațiilor în cazierul fiscal al contribuabilului, în termen de o zi lucrătoare de la data primirii”.
g) La capitolul I litera D2, punctele 3 și 4 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„3. Lista contribuabililor pentru care s-au emis decizii de declarare a inactivității fiscale, cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului, se centralizează la nivelul administrației județene a finanțelor publice, pentru toate unitățile fiscale din județul respectiv.
4. (1) Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, administrațiile județene ale finanțelor publice, administrațiile pentru contribuabilii mijlocii, administrațiile sectoarelor municipiului București, precum și Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți și Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București transmit Direcției generale de tehnologia informației listele cuprinzând contribuabilii declarați inactivi fiscal, cu excepția inactivității temporare înscrise la registrul comerțului, motivul pentru care a intervenit starea de inactivitate, precum și perioada în care au intervenit situațiile de declarare a stării de inactivitate.
4. (2) Direcția generală de tehnologia informației solicită Oficiului Național al Registrului Comerțului, în baza protocolului de colaborare, datele de identificare ale reprezentanților legali/reprezentanților desemnați ai contribuabililor care figurează în această listă, existenți în perioada în care au intervenit situațiile de declarare a inactivității fiscale.”
h) La capitolul II „Procedura de actualizare a faptelor și situațiilor înscrise în cazierul fiscal”, litera A, punctul 9 se abrogă.
i) La capitolul II litera C1 la punctele 3 și 6 și la litera C2 la punctele 3 și 6, sintagma „organe cu atribuții de control care au constatat contravențiile și au aplicat sancțiunile” se modifică și se înlocuiește cu sintagma „organe constatatoare.”
j) La capitolul II litera C1 punctul 9, sintagma „dispozițiile secțiunii A punctul 6” se modifică și se înlocuiește cu sintagma „dispozițiile secțiunii A punctul 8”.
k) La capitolul II, după litera C2 se introduce o nouă literă, litera C3, cu următorul cuprins:
„C3. Dispoziții speciale privind scoaterea din evidența cazierului fiscal a informațiilor privind faptele sancționate contravențional de către organele constatatoare din afara agenției
1. Informațiile privind faptele sancționate contravențional de către organele constatatoare din afara agenției se scot din evidența cazierului fiscal la cererea contribuabilului, în condițiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Ordonanța Guvernului nr. 39/2015, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, într-o perioadă de o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale.
2. În situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor, la cererea contribuabilului.
3. La cererea de scoatere din evidența cazierului fiscal a informațiilor privind faptele prevăzute la pct. 1, formulată după împlinirea termenului de o lună prevăzut de lege, contribuabilul trebuie să depună dovada achitării amenzii contravenționale.
4. După verificarea documentelor depuse de către contribuabil, compartimentul de specialitate completează formularul 501 «Fișa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal», dispozițiile secțiunii A pct. 8 fiind aplicabile în mod corespunzător.
5. În situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în termen de 5 ani de la data înscrierii în cazierul fiscal a informațiilor privind faptele sancționate contravențional, compartimentul de specialitate completează formularul 501 «Fișa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal», pentru scoaterea din evidența cazierului fiscal a informațiilor privind faptele sancționate contravențional, dispozițiile secțiunii A pct. 8 fiind aplicabile în mod corespunzător.”
4. Anexa nr. 2 se modifică după cum urmează:
a) În formularele 500 „Fișa de înscriere în cazierul fiscal”, 501 „Fișa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal”, 502 „Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal”, 503 „Cerere de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal”, 504 „Certificat de cazier fiscal”, 505 „Fișa de înscriere în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul”, 506 „Fișa de înscriere în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală”, 507 „Fișa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind atragerea răspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul” și 508 „Fișa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală”, rubrica „Județ” se înlocuiește cu rubrica „Județ/Țară”.
b) Anexa la Certificatul de cazier fiscal 504 se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezentul ordin.
5. Anexa nr. 3 se modifică după cum urmează:
a) la punctul I „Fișa de înscriere în cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/1”,subpunctele 6 și 7 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„6. Se utilizează la înscrierea în cazierul fiscal al contribuabililor a informațiilor privind faptele constatate și sancționate de către organele cu atribuții în acest sens.
7. Se întocmește în două exemplare de către organul constatator, de către compartimentul juridic sau de către compartimentul de specialitate.”
b) la punctul II „Fișa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/2”, subpunctele 7, 8 și 9, sintagma „organul de control constatator” se înlocuiește cu sintagma „organul constatator”.