În Monitorul Oficial nr. 700 din 8 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 138/2016 privind organizarea și executarea controalelor în Ministerul Afacerilor Interne.


Acces non-stop la legislație actualizată

În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

Prezentul ordin reglementează organizarea și executarea controalelor în Ministerul Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, prin stabilirea următoarelor elemente:

a) conceptul și tipurile de control;

b) scopul și principiile care stau la baza executării controalelor;

c) competențele structurilor și personalului cu atribuții de control;

d) obiectivele și modalitățile de desfășurare a controlului;

e) documentele elaborate pentru materializarea acțiunilor de control;

f) măsurile propuse de personalul cu atribuții de control pentru îmbunătățirea activității instituționale.

Art. 2.

(1) Dispozițiile prezentului ordin se aplică tuturor categoriilor de personal, astfel cum este definit de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Dispozițiile prezentului ordin se aplică și personalului din serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor, exclusiv pentru exercitarea competențelor privind coordonarea și controlul metodologic ale activității acestora.

(3) Prezentul ordin nu aduce atingere activităților care, prin acte normative de același nivel sau superior, sunt date în competența de control a altor organisme.

Art. 3.

În sensul prezentului ordin, expresiile și termenii utilizați au următorul înțeles:

a) entitate MAI – orice unitate a aparatului central, precum și orice unitate, instituție sau structură din subordinea sau din cadrul MAI ori aflată în subordinea acestora;

b) conducătorii entităților MAI – șefi și comandanți ai entităților MAI;

c) structură de control – direcția, serviciul, biroul sau compartimentul care are atribuții de control, organizat(ă) la nivelul unei entități MAI, cu excepția Corpului de control al ministrului;

d) personal de control – personalul care exercită atribuții de control, în condițiile prezentului ordin;

e) personal supus controlului – personalul entității MAI, a cărui activitate este supusă controlului.

CAPITOLUL II

Concept și tipuri de control, scopul și principiile care stau la baza executării controalelor

Art. 4.

(1) În sensul prezentului ordin, controlul desemnează activitatea specifică constând în analiza, verificarea și măsurarea realizării cantitative și calitative a unor performanțe, sarcini sau lucrări, compararea acestora cu obiectivele planificate și indicarea măsurilor ce se impun pe parcursul ori la sfârșitul acestei activități pentru menținerea stării de normalitate a activității entității MAI.

(2) Tipurile de control care se organizează și se execută potrivit prezentului ordin sunt următoarele:

a) inspecția – reprezintă controlul general, ierarhic superior, dispus de către ministrul afacerilor interne, care vizează o examinare complexă, multidisciplinară a activității entității MAI, în scopul evaluării modului de îndeplinire a sarcinilor stabilite prin planurile strategice sau proprii și de realizare a obiectivelor planificate, a competenței și capacității conducătorului entității MAI ori ale celorlalte persoane cu funcții de conducere din competența de numire a conducerii MAI sau superioară, precum și în scopul identificării și corectării deficiențelor, disfuncțiilor ori neregulilor constatate;

b) controlul de fond – reprezintă verificarea dispusă de conducătorul entității MAI, în scopul evaluării activității structurilor subordonate ori ale celor pe care le coordonează și controlează metodologic, a competenței și capacității persoanelor cu funcții de conducere din cadrul acestora, al identificării și corectării deficiențelor, disfuncțiilor sau neregulilor constatate;

c) controlul tematic – reprezintă verificarea prin care se urmăresc constatarea, analizarea, evaluarea, îndrumarea și/sau sprijinul unei/unor activități determinate;

d) controlul inopinat – reprezintă verificarea desfășurată cu operativitate în vederea identificării unor eventuale deficiențe privind legalitatea, corectitudinea și exactitatea îndeplinirii atribuțiilor de serviciu la nivelul unei entități MAI.

Art. 5.

Executarea controalelor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a)-c) se face în scopul creșterii eficacității activității desfășurate de entitățile MAI, prin compararea rezultatelor obținute – a valorilor ce caracterizează starea unităților la un moment dat – cu standardele specificate prin strategii, programe/planuri strategice și proprii – valorile planificate, al identificării neregulilor și soluționării problemelor cu care se confruntă echipa managerială, precum și al stabilirii măsurilor optime pentru prevenirea unor deficiențe sau disfuncții.

Art. 6.

Principiile care stau la baza executării controalelor sunt:

a) principiul legalității – presupune ca toate activitățile specifice controlului să fie desfășurate cu respectarea prevederilor Constituției și ale legislației în materie;

b) principiul obiectivității – presupune o evaluare corectă și reală a rezultatelor obținute, a cauzelor care au determinat neregulile și a măsurilor necesare înlăturării ori diminuării efectelor negative și integrării celor pozitive;

c) principiul responsabilității – personalul ce execută activități de control răspunde pentru corectitudinea și plenitudinea constatărilor, precum și de acțiunile susținute în procesul de control;

d) principiul eficacității – se referă la oportunitatea și finalitatea controlului, în scopul atingerii obiectivelor propuse;

e) principiul eficienței – are în vedere maximizarea rezultatelor activității de control în raport cu resursele utilizate: umane, financiare, de timp;

f) principiul prevenției – presupune prevederea și identificarea posibilelor erori și nereguli în scopul prevenirii acestora pe întreg parcursul desfășurării procesului de management;

g) principiul viziunii unitare – activitatea de control trebuie să aibă la bază o viziune unitară a problematicii, atât în sensul reglementărilor, cât și al generalizării experienței pozitive;

h) principiul coordonării și cooperării unitare – în sensul că unitatea centrală de control coordonează toate activitățile de control și în același timp cooperează cu structurile implicate;

i) principiul perfecționării – presupune perfecționarea personalului care efectuează activitatea de control, precum și diseminarea informațiilor, a bunelor practici și a instrumentelor de lucru în domeniu;

j) principiul continuității – activitățile de control trebuie să aibă un caracter permanent;

k) principiul operativității – presupune efectuarea și finalizarea la timp și în mod complet a activității de control, într-o manieră cât mai simplificată, în vederea înlăturării disfuncționalităților constatate, cu respectarea regulilor prevăzute de lege.

CAPITOLUL III

Reguli generale privind competența

Art. 7.

(1) Corpul de control al ministrului este structura centrală constituită la nivel de direcție generală, aflată în subordinea directă a ministrului afacerilor interne, care are competență materială și teritorială generală în executarea controalelor la entitățile MAI.

(2) Corpul de control al ministrului efectuează inspecții, controale tematice și controale inopinate.

(3) Inspecția se execută la entitățile MAI, precum și la autorități ale administrației publice locale, în limitele competențelor stabilite de lege.

(4) Controalele tematice și cele inopinate se efectuează, de regulă, la entitățile MAI ai căror conducători sunt în competența de numire a conducerii MAI sau superioară, inclusiv la instituțiile prefectului.

(5) La ordinul ministrului afacerilor interne, controalele tematice și cele inopinate se efectuează la orice entitate MAI.