În Monitorul Oficial nr. 588 din 2 august a.c. a fost publicată Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 31/2016 privind alocarea și/sau vărsarea de către asigurători a capitalului social pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
ARTICOLUL 1
Prevederi generale
(1) Prezenta normă reglementează procedura și condițiile în care un asigurător poate aloca din capitalul social propriu, aferent activității de asigurări de viață, sursele pentru constituirea capitalului necesar autorizării ca administrator al fondurilor de pensii facultative conform prevederilor art. 10 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Prezenta normă se aplică atât asigurătorilor supravegheați conform părții I din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cât și celor supravegheați conform părții a II-a din aceeași lege.
(3) Asigurătorul efectuează alocarea prevăzută la alin. (1) numai cu aprobarea prealabilă a Autorității de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în condițiile prezentei norme.
(4) După autorizarea desfășurării activității de administrare a fondurilor de pensii facultative este interzis orice transfer între activele, pasivele, veniturile și cheltuielile privind desfășurarea activității de asigurare și activele, pasivele, veniturile și cheltuielile aferente activității de administrare a fondurilor de pensii facultative, iar acestea trebuie organizate, evidențiate și administrate distinct pe cele două activități.
ARTICOLUL 2
Definiții
(1) Termenii, expresiile și acronimele utilizate în prezenta normă au semnificațiile prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 237/2015 și la art. 2 din Legea nr. 204/2006, cu modificările și completările ulterioare.
(2) În scopul prezentei norme, prin „asigurător” se înțelege asigurătorul, asigurătorul compozit și asigurătorul mixt, așa cum aceștia sunt definiți la art. 1 alin. (2) pct. 3, 4 și 6 din Legea nr. 237/2015.
ARTICOLUL 3
Condiții pentru aprobarea alocării
(1) Pentru a obține aprobarea A.S.F. prevăzută la art. 1 alin. (3), asigurătorul demonstrează că această operațiune nu afectează activitatea de asigurare, îndeplinind cumulativ următoarele condiții, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (2):
a) valoarea capitalului social alocat activității de asigurare este cel puțin la nivelul minim prevăzut la art. 3 alin. (5) din Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 20/2016 privind autorizarea și monitorizarea societăților de asigurare și reasigurare;
b) în cazul asigurătorului supravegheat conform părții I din Legea nr. 237/2015:
(i) deține fonduri proprii eligibile pentru a acoperi SCR și MCR;
(ii) asigurătorul compozit, inclusiv cel autorizat în condițiile art. 20 alin. (5) din Legea nr. 237/2015, demonstrează și că deține elemente de fonduri proprii de bază pentru a acoperi MCR noțională pentru activitatea de asigurări de viață conform prevederilor art. 49 alin. (2) lit. a) și alin. (3) din aceeași lege;
c) în cazul asigurătorului supravegheat conform părții a II-a din Legea nr. 237/2015:
(i) deține un fond de siguranță, o marjă de solvabilitate disponibilă și un coeficient de lichiditate, pentru activitatea de asigurări de viață, cel puțin egale cu nivelurile minime prevăzute de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 28/2015 privind funcționarea asigurătorilor supravegheați conform regimului național;
(ii) își acoperă rezervele tehnice brute constituite pentru activitatea de asigurări de viață, cu active admise să acopere aceste rezerve, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Asigurătorul demonstrează că îndeplinește condițiile prevăzute la alin. (1) atât la sfârșitul lunii anterioare depunerii documentației prevăzute la art. 4, cât și, în condițiile realizării transferului de capital pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative, pentru o perioadă de 3 ani calculați de la această dată.
ARTICOLUL 4
Documente și informații necesare pentru aprobarea alocării
În vederea obținerii aprobării, asigurătorul depune la A.S.F. următoarele documente:
a) hotărârile organelor competente ale asigurătorului privind aprobarea completării obiectului de activitate cu activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative și alocarea capitalului social în acest scop;
b) în cazul asigurătorului supravegheat conform părții I din Legea nr. 237/2015:
(i) următoarele raportări prevăzute de Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.450 al Comisiei din 2 decembrie 2015 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare în ceea ce privește machetele pentru transmiterea informațiilor către autoritățile de supraveghere în conformitate cu Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului, denumit în continuare Regulament, având ca dată de referință sfârșitul lunii anterioare depunerii la A.S.F. a documentației menționate în prezentul articol:
1. macheta prevăzută la art. 13 lit. a) din Regulament, privind fondurile proprii;
2. macheta prevăzută la art. 14 lit. a), b) sau c) din Regulament, după caz, privind SCR;
3. macheta prevăzută la art. 15 lit. a) sau b) din Regulament, după caz, privind MCR;
(ii) un plan de afaceri simplificat, întocmit pentru o perioadă de 3 ani calculați de la data prevăzută la pct. (i), care să cuprindă elementele prevăzute la art. 22 alin. (2) lit. a)—c) din Legea nr. 237/2015;
c) numai în cazul asigurătorului supravegheat conform părții a II-a din Legea nr. 237/2015, următoarele raportări întocmite conform machetelor prevăzute de prevederile legale în vigoare la data solicitării, pentru activitatea de asigurări de viață:
(i) raportări care să reflecte situația existentă la sfârșitul lunii anterioare depunerii la A.S.F. a documentației menționate în prezentul articol, privind:
1. marja de solvabilitate minimă și marja de solvabilitate disponibilă;
2. fondul de siguranță;
3. coeficientul de lichiditate;
4. situația activelor admise să acopere rezervele tehnice brute;
(ii) raportări care să reflecte valoarea estimată a indicatorilor prevăzuți la pct. (i), în condițiile realizării
transferului de capital pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative, pentru o perioadă de 3 ani calculați de la data prevăzută la pct. (i).