În Monitorul Oficial nr. 575 din 28 iulie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice nr. 1261/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, denumită în continuare Comisia superioară, funcționează în conformitate cu prevederile art. 901 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege, în structura Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, denumită în continuare ANPD.
Art. 2.
(1) Componența nominală a Comisiei superioare se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, la propunerea ANPD, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Activitatea de secretariat a Comisiei superioare este asigurată de către personal din structura ANPD, la propunerea președintelui ANPD, prin completarea atribuțiilor prevăzute în fișa postului.
Art. 3.
(1) Comisia superioară își desfășoară activitatea de soluționare a contestațiilor în ședințe conduse de către președintele acesteia, în prezența a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor nominalizați prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice.
(2) Comisia superioară se întrunește în ședințe săptămânale, de luni până vineri și ori de câte ori este necesar, justificat prin volumul activității, la convocarea președintelui acesteia.
Art. 4.
(1) La ședințele Comisiei superioare participă, cu statut de observator, un reprezentant al Consiliului Național al Dizabilității din România.
(2) Convocarea membrilor Comisiei superioare și a observatorului din partea Consiliului Național al Dizabilității din România se poate realiza și prin mijloace electronice.
(3) În situația în care unul dintre membri nu poate lua parte la ședință, din motive independente de voința sa, va anunța din timp președintele Comisiei superioare, menționând cauzele care îl împiedică să participe.
(4) Întârzierile în soluționarea contestațiilor, apărute din culpa membrilor Comisiei superioare, excluzând motivele independente de voința acestora, pot atrage înlocuirea lor, la propunerea președintelui ANPD, prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice.
(5) În cazul în care un membru absentează de la ședințe de două ori consecutiv fără motive temeinice, acesta va fi înlocuit.
(6) Pe perioada absenței temporare a președintelui, un membru, medic, al Comisiei superioare va prelua atribuțiile acestuia.
(7) Președintele este obligat să precizeze întrunirea cvorumului legal în conținutul procesului-verbal de ședință.
Art. 5.
La finalul fiecărei ședințe sau în prima zi lucrătoare, în cazul în care Comisia superioară se întâlnește în zile libere sau nelucrătoare, secretarul întocmește un proces-verbal de ședință și un opis al dosarelor soluționate. Procesul-verbal de ședință împreună cu o copie a convocării și a opisului dosarelor reprezintă documentele care stau la baza acordării indemnizației de ședință, reglementată de lege.
Art. 6.
(1) Deciziile Comisiei superioare se iau în ședințele legal întrunite potrivit art. 3 alin. (1), cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenți.
(2) Președintele își exercită votul după exprimarea voinței tuturor membrilor Comisiei superioare.
(3) În caz de paritate de voturi, votul președintelui este decisiv.
Art. 7.
(1) În exercitarea atribuțiilor de coordonare metodologică a comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, județene sau ale sectoarelor municipiului București, denumite în continuare comisii de evaluare, Comisia superioară emite precizări și instrucțiuni cu caracter metodologic care sunt obligatorii pentru aplicarea unitară a prevederilor legale.
(2) În exercitarea atribuțiilor privind soluționarea contestațiilor formulate în condițiile legii, la certificatele de încadrare în grad și tip de handicap, eliberate de comisiile de evaluare, Comisia superioară emite decizii de admitere sau decizii de respingere a contestației.
(3) În exercitarea atribuțiilor privind reevaluarea persoanelor adulte cu handicap ca urmare a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în urma unor acțiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice sau ca urmare a autosesizării, Comisia superioară emite:
a) decizii de reevaluare;
b) decizii de încadrare în grad și tip de handicap;
c) decizii de neîncadrare în grad și tip de handicap.
(4) Deciziile emise de Comisia superioară pot fi atacate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cererile adresate instanței fiind scutite de taxa judiciară de timbru.
(5) În situația în care, în urma atacării în instanță a deciziei Comisiei superioare potrivit alin. (4), s-a obținut o sentință civilă definitivă, Comisia superioară emite următoarele decizii:
a) decizie de anulare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 7;
b) decizie de anulare și încadrare în grad și tip de handicap, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 8;
c) decizie de anulare și neîncadrare în grad de handicap, ca urmare a reevaluării dosarului dispuse de instanță, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 9.
(6) În situația în care în decizia Comisiei superioare au fost constatate erori materiale, aceasta va fi îndreptată prin decizie de îndreptare a erorii materiale, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10.
(7) Punerea în executare a deciziilor se face de către direcția generală de asistență socială și protecția copilului din unitatea administrativ-teritorială în care a fost eliberat certificatul de încadrare în grad și tip de handicap sau care asigură plata prestațiilor sociale, după caz.
(8) Modelele deciziilor emise potrivit alin. (2), (3), (5) și (6) sunt prevăzute în anexele nr. 1-10.
CAPITOLUL II
Procedura de soluționare a contestațiilor
Art. 8.
(1) Contestațiile la certificatele de încadrare în grad și tip de handicap se depun numai la secretariatul comisiei de evaluare care a eliberat documentul sau la registratura ANPD.
(2) În situația în care contestația se depune la registratura ANPD, aceasta se transmite secretariatului Comisiei superioare și se înregistrează în Registrul de corespondență al Comisiei superioare.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se vor considera contestații inclusiv petițiile depuse la orice autoritate publică și aduse la cunoștința ANPD din care rezultă nemulțumirea persoanei cu privire la certificatul de încadrare în grad de handicap.
Art. 9.
(1) În situația înregistrării contestației la secretariatul comisiei de evaluare, acesta va transmite Comisiei superioare contestația, dovada comunicării certificatului de încadrare în grad și tip de handicap și dosarul persoanei în cauză, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare.
(2) Dosarul va cuprinde un opis al documentelor transmise care vor fi semnate și ștampilate conform cu originalul de către secretariatul comisiei de evaluare.
Art. 10.
(1) În situația înregistrării contestației la registratura ANPD, secretariatul Comisiei superioare solicită comisiilor de evaluare transmiterea dosarului persoanei, ulterior înregistrării acesteia în Registrul de corespondență al Comisiei superioare.
(2) Comisia de evaluare, prin secretariatul acesteia, are obligația de a transmite documentele solicitate în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare.
(3) Termenul de soluționare a contestațiilor curge de la data înregistrării dosarului în Registrul de corespondență al Comisiei superioare.
Art. 11.
(1) Dosarul persoanei cuprinde obligatoriu, în copie, următoarele documente: certificatul de încadrare în grad și tip de handicap contestat, documentele care au stat la baza evaluării sociale, medicale și psihologice, raportul de evaluare complexă și orice alte documente care au determinat stabilirea încadrării în grad și tip de handicap.
(2) În situația în care în urma analizării dosarului se constată faptul că acesta nu conține documentele prevăzute în lege, Comisia superioară va solicita serviciului de evaluare complexă completarea cu documentele necesare și transmiterea de îndată a acestora. În acest caz, termenul de soluționare a contestației se va prelungi corespunzător de la data primirii și înregistrării la registratura Comisiei superioare a documentelor solicitate.