În Monitorul Oficial nr. 463 din 22 iunie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
Art. I.
Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (2) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(2) Prezenta lege se aplică drumurilor noi și drumurilor existente, după cum urmează:
a) autostrăzilor, drumurilor expres, precum și drumurilor aparținând rețelei rutiere transeuropene, astfel cum este definită la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport;
b) drumurilor de interes național;
c) drumurilor de interes județean și străzilor de categoria I și a II-a.
…………………………………………………………………………………….
(5) Rețeaua rutieră care face obiectul prezentei legi cuprinde:
a) autostrăzile;
b) drumurile expres;
c) drumurile internaționale «E»;
d) drumurile naționale principale;
e) drumurile naționale secundare;
f) drumurile de interes județean;
g) străzile de categoria I și a II-a.”
2. La articolul 2 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) asigurarea independenței auditorului de siguranță rutieră față de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, după caz;”.
3. La articolul 3, literele a), b) și l) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„a) auditul de siguranță rutieră – verificarea detaliată, tehnică și sistematică, independentă, din punctul de vedere al siguranței, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la momentul imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic;
b) auditorul de siguranță rutieră – persoana atestată conform prevederilor art. 6 și 8 să efectueze evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră în condițiile prevăzute de art. 5 alin. (1), precum și inspecția de siguranță rutieră, în condițiile prevăzute de art. 5 alin. (2);
…………………………………………………………………………………….
l) modificarea substanțială – orice modernizare sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului, după cum urmează:
(i) în plan orizontal: aliniamente, curbe, respectiv razele acestora;
(ii) în profil longitudinal: declivități, curbe verticale pentru racordarea declivităților succesive, respectiv razele acestora, pasul de proiectare;
(iii) în profil transversal: lățimi ale elementelor componente ale drumurilor în aliniamente, supralărgiri ale platformei și părții carosabile ale drumurilor în curbe, pante transversale (dever-uri), înclinări de taluzuri, precum și orice schimbare adusă proiectului de reglementare a circulației prin indicatoare și marcaje;”.
4. La articolul 3, litera h) se abrogă.
5. La articolul 3, după litera o) se introduce o nouă literă, litera p), cu următorul cuprins:
„p) inspecția de siguranță rutieră suplimentară – inspecția efectuată pe drumul public care are ca scop fie identificarea eventualelor cauze legate de infrastructură, care au favorizat sau au cauzat producerea unui accident rutier soldat cu persoane decedate, fie urmărirea modului de respectare a dispozițiilor cuprinse în raportul de inspecție de siguranță rutieră.”
6. La capitolul II, titlul se modifică și va avea următorul cuprins:
„Dobândirea și încetarea calității de auditor de siguranță rutieră”
7. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 4.
Poate fi auditor de siguranță rutieră o persoană dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
a) nu are mențiuni înscrise în certificatul de cazier judiciar;
b) îndeplinește condiția de a avea competență profesională prealabilă în vederea admiterii la cursurile de formare a auditorilor, adică:
(i) are studii superioare dovedite cu diplomă de licență și diplomă de master recunoscute, în una dintre specialitățile construcției și proiectării drumurilor și podurilor, construcții civile, ingineria transporturilor sau ingineria autovehiculelor rutiere ori studii echivalente potrivit prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și o experiență profesională de cel puțin 3 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile menționate; sau
(ii) a activat ca polițist rutier în grad de ofițer și are o experiență de cel puțin 10 ani în sistematizarea traficului rutier;
c) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranță rutieră și a promovat examenul de atestare a calității de auditor de siguranță rutieră, în condițiile prevăzute de prezenta lege;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activități;
e) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialității sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
f) deține permis de conducere categoria B.”
8. Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 5.
(1) Auditul de siguranță rutieră și evaluarea de impact asupra siguranței rutiere se efectuează în regim de liberă practică de către auditori de siguranță rutieră, desemnați de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., în condițiile prezentei legi.
(2) Inspecția de siguranță rutieră se efectuează de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R., cel puțin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranță rutieră în conformitate cu prevederile prezentei legi. Auditorii de siguranță rutieră angajați ai Autorității Rutiere Române – A.R.R. nu pot efectua audit de siguranță rutieră și evaluare de impact asupra siguranței rutiere conform prevederilor alin. (1).
(3) Modalitatea de desfășurare a activității de inspecție de siguranță rutieră și modul de întocmire a raportului de inspecție de siguranță rutieră de către personalul din cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R., ținând cont de prevederile pct. 3 al anexei nr. 3 la prezenta lege, se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.”
9. La articolul 6, alineatele (1), (2), (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 6.
(1) Formarea profesională prevăzută la art. 4 lit. c), precum și perfecționarea profesională a auditorilor de siguranță rutieră se asigură prin organizarea de programe de formare/perfecționare profesională de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate, în baza standardului ocupațional avizat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. și aprobat în condițiile legislației în vigoare. Până la adoptarea standardului ocupațional menționat, cursurile de formare și perfecționare profesională a auditorilor de siguranță rutieră se vor desfășura în baza programelor-cadru aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Durata și conținutul programelor de formare profesională prevăzute la alin. (1) se stabilesc în baza programelor-cadru de formare profesională aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea Autorității Rutiere Române – A.R.R., în funcție de competențele deținute anterior de candidați. Formarea auditorilor de siguranță rutieră are ca obiectiv însușirea de către candidați a tuturor competențelor necesare desfășurării activităților de evaluare de impact asupra siguranței rutiere, audit de siguranță rutieră și inspecție de siguranță rutieră.
……………………………………………………………………………………..
(5) Auditorii sunt obligați să participe o dată la 2 ani la cursurile de perfecționare profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate.
(6) Participarea la cursurile de perfecționare profesională este condiționată de dovada îndeplinirii condițiilor privind cazierul judiciar și permisul de conducere, prevăzute la art. 4 lit. a) și f).”
10. La articolul 6, alineatul (4) se abrogă.
11. La articolul 8, alineatele (1), (2), (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 8.
(1) Accesul la profesia de auditor de siguranță rutieră se realizează conform prevederilor prezentei legi.
(2) Examinarea candidaților în vederea atestării ca auditor de siguranță rutieră se efectuează de Comisia prevăzută la art. 7 alin. (1) în conformitate cu prevederile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor.
……………………………………………………………………………………..
(4) Comisia comunică conducerii Autorității Rutiere Române – A.R.R. numele și datele de identificare ale persoanelor care au obținut atestatul de auditor de siguranță rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor de siguranță rutieră, denumit în continuare Registru. Lista auditorilor, actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române – A.R.R.
(5) Pentru cetățeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparținând Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene, care a dobândit calitatea de auditor de siguranță rutieră în unul dintre aceste state, Comisia recunoaște certificatul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza căruia cetățeanul exercită legal profesia, potrivit prevederilor Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare.”
12. La articolul 8, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) În situația în care prestatorul de servicii de audit de siguranță rutieră dorește să își desfășoare activitatea în România în mod ocazional sau temporar, în condițiile art. 353 alin. (1) și alin. (3) lit. a)-c) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, acesta este înscris într-o secțiune specială a registrului prevăzut la alin. (4).”
13. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 9.
(1) Calitatea de auditor de siguranță rutieră încetează în următoarele cazuri:
a) la cerere, prin renunțare făcută în scris de către persoana respectivă;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplinește una dintre condițiile prevăzute la art. 4 lit. a), d), e) și f);
c) în caz de deces.
(2) Încetarea calității de auditor de siguranță rutieră se dispune de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., prin rezoluția de retragere a atestatului, în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1), dar numai după notificarea auditorului în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru a elimina cauza într-un termen prestabilit.
(3) În caz de încetare a calității de auditor de siguranță rutieră, numele acestuia se radiază din Registru.”
14. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 10.
(1) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construiește sau se modifică substanțial, se realizează potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 și se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranței rutiere.
(2) Raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranță rutieră care contribuie la alegerea soluției propuse și să furnizeze toate informațiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opțiuni evaluate.
(3) Auditul de siguranță rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranță rutieră și se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripțiilor prevăzute în anexa nr. 2:
a) studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții;
b) proiect tehnic și detalii de execuție;
c) anterior recepției la terminarea lucrărilor la drumul public;
d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.
(4) Raportul rezultat în urma evaluării de impact/auditului de siguranță rutieră are anexat un set de recomandări privind remedierea eventualelor deficiențe constatate.
(5) Inspecția de siguranță rutieră se realizează obligatoriu pentru fiecare drum public al rețelei rutiere care face obiectul prezentei legi, din 2 în 2 ani, se concretizează într-un raport de inspecție de siguranță rutieră și cuprinde verificarea periodică a elementelor care influențează siguranța rutieră în conformitate cu listele-cadru de verificare și, după caz, analiza posibilelor efecte ale lucrărilor rutiere în curs de execuție asupra siguranței traficului și identificarea aspectelor legate de prevenirea accidentelor.
(6) Raportul rezultat în urma inspecției de siguranță rutieră are anexat un set de recomandări și/sau un set de dispoziții privind remedierea eventualelor deficiențe constatate.
(7) Dispozițiile din raportul de inspecție de siguranță rutieră privind remedierea eventualelor deficiențe constatate sunt obligatorii pentru administratorul drumului inspectat, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (8).
(8) Setul de măsuri care pot fi dispuse de raportul de inspecție de siguranță rutieră, prin lucrări de intervenții generale executate de administratorul drumului, precum și termenele de punere în executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor.
(9) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere sau auditul de siguranță rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă de auditori, după caz, în funcție de complexitatea lucrării.
(10) În cazul unui accident rutier soldat cu persoane decedate, înregistrat pe un drum public, organele de poliție care anchetează cazul notifică în termen de 15 zile Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. cu privire la accident, furnizând datele prevăzute în anexa nr. 4.
(11) În termen de 90 de zile de la notificarea prevăzută la alin. (10), Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. efectuează o inspecție de siguranță rutieră suplimentară la locul accidentului cu scopul identificării eventualelor cauze legate de infrastructură care au favorizat sau au cauzat producerea accidentului.
(12) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. efectuează, de asemenea, inspecții de siguranță rutieră suplimentare pe tronsoanele anterior inspectate, după expirarea termenelor
prevăzute la alin. (8), pentru urmărirea modului de respectare a dispozițiilor cuprinse în raportul de inspecție de siguranță rutieră.
(13) În raportul de inspecție de siguranță rutieră suplimentară, efectuată în condițiile prevăzute la alin. (11), un punct distinct îl va constitui analiza eventualelor dispoziții din rapoartele de inspecție periodice/suplimentare anterioare, care nu au fost rezolvate în termenul stabilit conform alin. (8) până la data accidentului și care, eventual, au constituit cauza accidentului.”