În Monitorul Oficial nr. 444 din 15 iunie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și al Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 549/518/2016 privind aprobarea Metodologiei pentru analiza potențialului turistic al teritoriului.
Interesat de legislație actualizată?
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Scopul prezentei metodologii pentru analiza potențialului turistic al teritoriului, denumită în continuare metodologie, îl constituie stabilirea modului de analiză în vederea evaluării/reevaluării potențialului turistic al teritoriului pentru reactualizarea periodică a anexelor la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 142/2008 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – zone cu resurse turistice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 190/2009, în conformitate cu prevederile art. 10 din actul normativ.
Semnificația sintagmelor utilizate în prezenta metodologie este cea prevăzută în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 142/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 190/2009.
(1) În înțelesul prezentei metodologii, potențialul turistic al teritoriului este rezultatul existenței resurselor turistice la nivelul teritoriului, resurse definite ca fiind componente ale mediului natural și antropic, care prin calitățile și specificul lor recunoscute și înscrise pot genera dezvoltarea uneia sau mai multor forme de turism, în măsura în care nu sunt supuse unui regim de protecție integrală.
(2) Unitate administrativ-teritorială cu resurse naturale și antropice foarte mari reprezintă unitatea administrativ-teritorială care a obținut peste 25,00 de puncte din maximul de 50 de puncte atribuite resurselor turistice, conform metodei de calcul prevăzute în anexele la prezenta metodologie.
(3) Unitate administrativ-teritorială cu resurse naturale și antropice mari reprezintă unitatea administrativ-teritorială care a obținut între 14,00 și 24,99 de puncte din maximul de 50 de puncte atribuite resurselor turistice, conform metodei de calcul prevăzute în anexele A și B la prezenta metodologie.
CAPITOLUL II
Comisia interinstituțională pentru evaluarea potențialului turistic al teritoriului
(1) În vederea actualizării anexelor la Planul de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – zone cu resurse turistice, în raport cu dinamica resurselor antropice, infrastructurii turistice și infrastructurii tehnice, potențialul turistic al teritoriului se analizează și se evaluează/reevaluează periodic de către Comisia interinstituțională pentru analiza potențialului turistic al teritoriului, denumită în continuare Comisia.
(2) Evaluarea/Reevaluarea potențialului turistic al teritoriului în vederea includerii/excluderii în anexele cuprinzând unitățile administrativ-teritoriale se face conform procedurii stabilite prin prezenta metodologie.
(1) Comisia este un organism cu caracter interinstituțional, interdisciplinar, fără personalitate juridică.
(2) Structura Comisiei este următoarea:
a) președinte, reprezentat de un secretar de stat din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, coordonator al domeniului amenajării teritoriului;
b) vicepreședinte, reprezentat de președintele Autorității Naționale pentru Turism;
c) membrii titulari, care participă la toate ședințele Comisiei:
(i) 2 reprezentanți ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice – Direcția generală dezvoltare regională și infrastructură;
(ii) 2 reprezentanți ai Autorității Naționale pentru Turism – Direcția infrastructură turistică;
(iii) un reprezentant al Ministerului Culturii;
(iv) un reprezentant al Institutului Național de Cercetare- Dezvoltare în Turism;
(v) un reprezentant, specialist în domeniul amenajării teritoriului, al Institutului Național de Cercetare- Dezvoltare în Construcții, Urbanism și Dezvoltare Durabilă „URBAN-INCERC”;
(vi) câte un reprezentant al structurilor asociative legal constituite ale autorităților administrației publice locale, respectiv al Asociației Comunelor din România, al Asociației Orașelor din România, al Asociației Municipiilor din România, al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România;
d) membrii asociați, care participă la ședințe în cazul în care este necesară analizarea și evaluarea/reevaluarea punctajului pentru domeniile de competență specifice instituției pe care o reprezintă:
(i) un reprezentant al Institutului Național al Patrimoniului;
(ii) un reprezentant al Institutului de Geografie al Academiei Române;
(iii) un reprezentant al Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală;
(iv) un reprezentant al Centrului Național pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale;
(v) un reprezentant al Institutului Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie;
(vi) un reprezentant al Institutului Național de Statistică;
e) secretarul Comisiei, un reprezentant al Direcției generale dezvoltare regională și infrastructură din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
(3) Constituirea nominală a Comisiei se face prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, în baza desemnării de către conducătorii instituțiilor și autorităților sus-menționate, transmise către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
(4) În funcție de necesități, la ședințele Comisiei pot fi invitați să participe, fără drept de vot, și alți specialiști din instituțiile și organizațiile interesate, cu competențe în domeniu. De asemenea, la ședințe poate fi invitat spre a-și susține punctul de vedere reprezentantul legal al unității administrativ-teritoriale care a solicitat evaluarea potențialului turistic.
Președintele Comisiei are următoarele atribuții:
a) organizează întrunirile, prin intermediul secretarului acesteia. În acest sens, stabilește data convocării Comisiei, convoacă membrii permanenți, precum și după caz, membrii asociați, convoacă eventualii invitați, precizează rolul acestora, precum și momentul intervențiilor lor pe parcursul reuniunii;
b) asigură conducerea ședințelor de analiză a potențialului turistic al teritoriului;
c) semnează procesul-verbal privind evaluările realizate în cadrul întâlnirii și semnează documentele oficiale ale Comisiei.
Vicepreședintele Comisiei are următoarele atribuții:
a) asigură conducerea ședințelor de analiză a potențialului turistic al teritoriului, în cazul în care președintele Comisiei lipsește;
b) semnează procesul-verbal privind evaluările realizate în cadrul întâlnirii pe care a condus-o și semnează documentele oficiale.
(1) Membrii Comisiei au următoarele atribuții:
a) participă la întâlnirile de analiză a potențialului turistic al teritoriului, pentru care au fost convocați;
b) analizează potențialul turistic al teritoriului, formulează verbal sau în scris observații și recomandări și solicită, când este necesar, informații suplimentare în vederea acordării punctajului, conform anexei A;
c) în cazul în care nu participă la întâlnirea pentru analizarea potențialului turistic al teritoriului transmite în scris sau în formă electronică punctul de vedere.
(2) Membrii Comisiei au următoarele obligații:
a) să respecte confidențialitatea informațiilor și a datelor stabilite ca având acest regim;
b) să nu aibă interese de afaceri sau financiare în legătură cu documentațiile supuse analizei.
Secretarul Comisiei are următoarele atribuții:
a) propune președintelui Comisiei calendarul desfășurării întâlnirilor de lucru și analiză a potențialului turistic al teritoriului;
b) transmite membrilor Comisiei invitația de participare prin poșta electronică, cu minimum 7 zile calendaristice înaintea datei întâlnirii de lucru și analiză a potențialului turistic al teritoriului;
c) participă la întâlnirea de analiză, întocmește procesul-verbal al ședinței și transmite ulterior câte o copie a acestuia fiecărui membru;
d) anexează, dacă este cazul, la procesul-verbal al ședinței toate punctele de vedere transmise în scris de membrii Comisiei;
e) comunică deciziile Comisiei factorilor interesați;
f) secretarul nu are drept de vot;
g) va asigura întocmirea procesului-verbal al ședinței, va consemna numărul de voturi cu care s-au luat deciziile, precum și sinteza argumentației deciziei, iar, dacă este cazul, va transmite către beneficiar recomandările, observațiile și solicitările suplimentare în cazul dosarelor restituite spre completare sau respinse;
h) recomandările, observațiile și solicitările suplimentare constituie atribut al Comisiei, iar secretarul comunică decizia Comisiei;
i) semnează împreună cu președintele Comisiei procesele-verbale ale ședințelor, numerotate și înregistrate în ordinea cronologică a ședințelor;
j) asigură arhivarea documentelor primite, a copiilor convocărilor de întrunire, a rapoartelor, a actelor administrative de răspuns, a altor documente relevante.
Comisia își desfășoară activitatea în cadrul ședințelor de analiză, care se convoacă trimestrial sau ori de câte ori este necesar, în vederea reevaluării periodice a potențialului turistic al teritoriului și în vederea soluționării solicitărilor de analiză depuse de către autoritățile administrației publice locale.
(1) Pentru reevaluarea periodică a potențialului turistic al teritoriului pentru unitățile administrativ-teritoriale declarate ca fiind „zone cu resurse turistice cu concentrare mare și foarte mare” se va întocmi de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice împreună cu Autoritatea Națională pentru Turism un raport, în funcție de criteriile de evaluare prezentate în anexa A la prezenta metodologie, pe baza datelor actualizate obținute de la autoritățile administrației publice locale și de la instituțiile de specialitate.
(2) Pentru evaluarea potențialului la solicitarea autorităților administrației publice locale, Comisia analizează dosarul de analiză prevăzut de prezenta metodologie și va întocmi un raport care conține concluziile analizei.
(1) Ședințele de analiză se desfășoară în prezența a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor Comisiei, inclusiv a membrilor asociați invitați.
(2) La calculul numărului membrilor prezenți prevăzuți la alin. (1) se includ și membrii care, absentând motivat, depun la secretarul Comisiei punctele de vedere scrise cu privire la analiza potențialului turistic al teritoriului.
(3) Comisia analizează potențialul turistic în conformitate cu metoda de calcul prevăzută în prezenta metodologie și acordă sau recalculează, după caz, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială pentru care se realizează evaluarea/reevaluarea potențialului turistic un punctaj, după caz, consemnat în procesul-verbal al ședinței.
(4) În baza analizei și calculării punctajelor obținute, Comisia emite:
a) decizia de aprobare a includerii unei unități administrativ-teritoriale în lista zonelor cu resurse turistice cu concentrare mare sau foarte mare, în Planul de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – Zone cu potențial turistic, în cazul în care sunt obținute cel puțin 14 puncte;
b) decizia de respingere a includerii unei unități administrativ-teritoriale în lista zonelor cu resurse turistice cu concentrare mare sau foarte mare, în Planul de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – Zone cu potențial turistic, în cazul în care sunt obținute mai puțin de 14 puncte;
c) decizia excluderii unității administrativ-teritoriale din cadrul listei zonelor cu resurse turistice cu concentrare mare sau foarte mare din cadrul Planului de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – Zone cu resurse turistice, în situația reevaluării periodice a potențialului turistic al teritoriului, în cazul în care nu mai este asigurat punctajul minim, respectiv 14 puncte.
(5) Decizia se comunică autorităților administrației publice locale din cadrul unităților administrativ-teritoriale pentru care s-a realizat evaluarea/reevaluarea potențialului turistic al teritoriului, în termen de 30 de zile calendaristice de la data ședinței Comisiei.
(6) Decizia poate fi contestată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acesteia.
(1) Contestațiile se soluționează de către Comisia de contestații, a cărei componență nominală se aprobă prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, în baza desemnării de către conducătorii instituțiilor și autorităților sus-menționate, transmise către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, distinct de membrii Comisiei.
(2) Comisia de contestații se întrunește în mod legal în prezența a cel puțin jumătate plus unu din membrii cu drept de vot.
(3) Actul administrativ emis ca urmare a soluționării contestației formulate poate fi contestat conform Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
(1) Membrii Comisiei de contestații au următoarele atribuții:
a) analizează și soluționează contestațiile;
b) întocmesc raportul de evaluare aspectelor contestate;
c) emit decizia privind soluționarea favorabilă sau nefavorabilă, după caz, care va fi comunicată contestatarilor în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
(2) Membrii Comisiei de contestații au următoarele obligații:
a) să respecte confidențialitatea informațiilor și a datelor stabilite ca având acest regim;
b) să nu aibă interese de afaceri sau financiare în legătură cu documentațiile supuse analizei.
CAPITOLUL III
Analizarea potențialului turistic al teritoriului la solicitarea autorităților administrației publice locale
(1) Pentru realizarea analizei, reprezentantul legal al unității administrativ-teritoriale pe teritoriul căreia există resurse naturale și antropice care pot genera dezvoltarea uneia sau mai multor forme de turism întocmește, prin structurile de specialitate din cadrul primăriei, dosarul de analiză a potențialului turistic al teritoriului, urmărind criteriile de evaluare prezentate în anexa A, care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(2) Dosarul de analiză a potențialului turistic al teritoriului se depune la registratura Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în vederea analizării sale de către Comisie.
(1) Dosarul de analiză a potențialului turistic al teritoriului conține următoarele documente:
a) solicitare de analiză a potențialului turistic de către Comisie, care cuprinde inclusiv argumentarea solicitării, semnată de către reprezentantul legal al unității administrativ-teritoriale;
b) fișa de evaluare a potențialului turistic al teritoriului, completată, conform anexei B, care face parte integrantă din prezenta metodologie;
c) copia hotărârii consiliului local de aprobare a efectuării demersurilor de înscriere a unității administrativ-teritoriale în Planul de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – zone cu resurse turistice;
d) documentația justificativă relevantă (extrase din studii, rapoarte, lucrări științifice) pentru argumentarea creșterii punctajului în raport cu cel acordat prin Planul de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a – zone cu resurse turistice, în vigoare.
(2) Dosarul prezentat va fi ștampilat pe fiecare pagină și însușit de către reprezentantul legal al unității administrativ-teritoriale.
(3) Datele și informațiile prezentate în dosarul de analiză a potențialului turistic al teritoriului trebuie să fie reale și actuale, având specificată data înregistrării acestora și sursa respectivă.
(1) Comisia poate solicita autorităților administrației publice locale documente suplimentare care să ateste punctajul acordat în momentul autoevaluării pentru stabilirea potențialului turistic al teritoriului.
(2) Autoritățile administrației publice locale trebuie să prezinte toate documentele justificative cerute de Comisie, în cadrul ședințelor Comisiei sau în termenul stabilit de aceasta, în vederea fundamentării deciziei.