În Monitorul Oficial nr. 439 din 13 iunie a.c. a fost republicată Legea nr. 5/2014 privind unele măsuri pentru facilitarea schimbului transfrontalier de informații referitoare la încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și pentru facilitarea executării sancțiunilor aplicate acestor încălcări, în temeiul art. IV din Legea nr. 55/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 14 aprilie 2016, dându-se textelor o nouă numerotare.
Interesat de legislație actualizată?
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Prezenta lege are drept scop facilitarea schimbului transfrontalier de informații între autoritățile competente din România și cele din celelalte state membre sau din statele participante, privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, atunci când încălcarea a fost săvârșită cu un vehicul înmatriculat într-un stat membru sau stat participant, altul decât statul în care a fost săvârșită fapta, precum și facilitarea executării de către autoritățile române a sancțiunilor aplicate pentru încălcări săvârșite pe teritoriul României cu vehicule înmatriculate în alte state membre și în statele participante.
(2) În vederea realizării scopului prevăzut la alin. (1), prezenta lege stabilește:
- a) autoritatea publică română prin intermediul căreia se va asigura schimbul transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, în calitate de punct național de contact;
- b) modalitatea de efectuare a schimbului de informații prin utilizarea căutării automatizate a datelor de înmatriculare a vehiculelor și proprietarilor sau deținătorilor acestora;
- c) modalitatea de informare, de către autoritățile române competente, a proprietarului, deținătorului vehiculului sau a persoanei identificate în alt mod, cu privire la încălcarea, pe teritoriul României, a normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, dacă această încălcare este săvârșită cu un vehicul înmatriculat într-un alt stat membru;
- d) regimul juridic al încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră ce au fost săvârșite pe teritoriul României.
(3) Prezenta lege se aplică în relația cu Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Irlanda, Regatul Danemarcei și Confederația Elvețiană, începând cu data la care aceste state vor face obiectul aplicării Directivei (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră.
(4) Prezenta lege nu aduce atingere dispozițiilor Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și normelor de drept internațional și european relevante în domeniul cooperării judiciare în materie penală.
(5) Prezenta lege se aplică în relația cu un stat terț în baza și în condițiile acordului încheiat de un stat terț cu Uniunea Europeană în vederea participării la schimbul de date privind înmatricularea vehiculelor potrivit Directivei (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015, de la momentul intrării în vigoare a acestui acord.
Art. 2.
(1) În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
- a) stat membru – stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European;
- b) autorități române competente – autorități române cu atribuții stabilite potrivit legii pentru constatarea și sancționarea încălcărilor normelor de circulație care afectează siguranța rutieră prevăzute la art. 3 alin. (1), săvârșite pe teritoriul României;
- c) căutare automatizată – procedură de acces direct printr-un serviciu de comunicații electronice care presupune consultarea, de către autoritatea competentă a unui stat membru sau stat participant, în timp real, a sistemului de evidență aparținând altui/altor state membre sau state participante, sub formă de cerere transmisă, ori transmiterea, printr-un singur mesaj de comunicare, către punctele naționale de contact ale acestor state a unui lot de date conținând cereri sau răspunsuri multiple, care se va prelucra automatizat;
- d) punct național de contact – autoritate competentă desemnată de către un stat membru sau stat participant pentru schimbul de date privind înmatricularea vehiculului;
- e) stat participant – stat terț cu care Uniunea Europeană a încheiat un acord în vederea participării la schimbul de date privind înmatricularea vehiculelor;
- f) vehicul – orice autovehicul supus înmatriculării, conform legislației naționale a statului membru sau a statului participant;
- g) statul în care s-a săvârșit încălcarea – statul membru sau statul participant în care s-a săvârșit încălcarea normelor de circulație care afectează siguranța rutieră;
- h) statul de înmatriculare – statul membru sau statul participant în care este înmatriculat vehiculul cu care s-a săvârșit încălcarea normelor de circulație care afectează siguranța rutieră;
- i) exces de viteză – depășirea limitei maxim admise de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- j) nefolosirea centurii de siguranță – încălcarea obligației de a purta centura de siguranță sau de a folosi dispozitive de siguranță pentru copii, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare ori, după caz, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- k) nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului – nerespectarea obligației de a opri vehiculul la culoarea roșie a semaforului sau la orice alt semnal de oprire echivalent, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- l) conducerea sub influența alcoolului – conducerea unui vehicul de către o persoană aflată sub influența băuturilor alcoolice, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori, după caz, potrivit Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- m) conducerea sub influența substanțelor psihoactive – conducerea unui vehicul de către o persoană aflată sub influența drogurilor sau a altor substanțe cu efecte similare, faptă stabilită și sancționată potrivit art. 336 alin. (2) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, potrivit legislației statului în care a fost constatată fapta, altul decât România, dacă fapta este prevăzută și sancționată și de legile din România;
- n) nefolosirea căștii de protecție – nerespectarea obligației de a purta casca de protecție în timpul circulației pe drumurile publice de către conducătorii motocicletelor/mopedelor și persoanele transportate pe acestea, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- o) utilizarea unei benzi interzise – nerespectarea interdicției sau restricției de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- p) utilizarea ilegală a unui telefon mobil sau a altui dispozitiv de comunicare în timpul conducerii – nerespectarea interdicției de a utiliza telefonul mobil sau alt echipament de comunicare în timpul conducerii fără utilizarea dispozitivului de tip „mâini libere”, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau nerespectarea interdicției de a utiliza telefonul mobil sau alt echipament de comunicare în timpul conducerii, astfel cum această faptă este stabilită și sancționată potrivit legislației statului în care s-a săvârșit încălcarea, altul decât România;
- q) deținătorul vehiculului – persoana fizică sau juridică, alta decât proprietarul, pe numele căreia este efectuată operațiunea de înmatriculare a vehiculului sau care este înscrisă în certificatul de înmatriculare ca utilizator al vehiculului în virtutea unui drept legal potrivit dispozițiilor legale sau, după caz, a legislației statului de înmatriculare, altul decât România.
(2) Prin dispozitiv de siguranță pentru copii prevăzut la alin. (1) lit. j), în sensul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori al Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările și completările ulterioare, se înțelege dispozitiv de fixare în scaun pentru copii.
(3) Prin semnal de oprire echivalent culorii roșii a semaforului, prevăzut la alin. (1) lit. k), în sensul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se înțelege lumina roșie a dispozitivelor instalate pentru semnalizarea benzilor cu circulație reversibilă.
(4) Prin echipament de comunicare, prevăzut la alin. (1) lit. p), în sensul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se înțelege orice echipament tehnic având și funcția de telefon mobil.
CAPITOLUL II
SECȚIUNEA 1
Domenii de aplicare
Art. 3.
(1) Prezenta lege se aplică următoarelor încălcări ale normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, denumite în continuare încălcări:
- a) excesul de viteză;
- b) nefolosirea centurii de siguranță;
- c) nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului;
- d) conducerea sub influența alcoolului;
- e) conducerea sub influența substanțelor psihoactive;
- f) nefolosirea căștii de protecție;
- g) utilizarea unei benzi interzise;
- h) utilizarea ilegală a unui telefon mobil sau a altor dispozitive de comunicare în timpul conducerii.
(2) Schimbul transfrontalier de informații între statele membre, precum și între statele membre și statele participante, în cazul încălcărilor prevăzute la alin. (1), se realizează prin accesul punctelor naționale de contact ale acestor state la următoarele date privind înmatricularea vehiculelor aflate în sistemele de evidență aparținând altor state membre sau statelor participante:
- a) date privind vehiculele;
- b) date privind proprietarii sau deținătorii vehiculelor.
(3) Potrivit prezentei legi, schimbul transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră presupune accesul și obținerea datelor, în condițiile alin. (2), prin căutare automatizată realizată prin intermediul platformei informatice EUCARIS, a cărei componentă națională este administrată potrivit legii de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Afacerilor Interne, denumită în continuare DRPCIV.
(4) Prevederile prezentei legi referitoare la accesul punctului național de contact român la datele privind înmatricularea vehiculelor din sistemele de evidență aparținând altor state membre sau statelor participante se aplică în situația încălcărilor săvârșite pe teritoriul României cu vehicule înmatriculate într-un alt stat membru sau într-un stat participant, dacă:
- a) au fost constatate de către autoritățile române competente cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic sau prin intermediul mijloacelor tehnice de constatare folosite în condițiile legii;
- b) autoritățile române competente nu dețin datele persoanelor responsabile de încălcări și efectuează investigații în vederea identificării acestora.
SECȚIUNEA a 2-a
Puncte naționale de contact și autoritățile române competente
Art. 4.
(1) Se desemnează DRPCIV ca punct național de contact pentru România, în scopul:
- a) furnizării automate a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2) către punctele naționale de contact ale statelor membre și ale statelor participante, în condițiile prezentei legi;
- b) asigurării accesului autorităților române competente pentru a efectua căutarea automatizată a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2) în sistemele de evidență ale statelor membre sau ale statelor participante, în condițiile prezentei legi.
(2) Căutarea automatizată prevăzută la alin. (1) lit. b) și colectarea datelor privind înmatricularea vehiculelor de către autoritățile române competente se realizează prin intermediul DRPCIV, doar în vederea efectuării investigațiilor privind încălcările săvârșite pe teritoriul României cu vehicule înmatriculate într-un alt stat membru sau într-un stat participant.
(3) Căutarea automatizată prevăzută la alin. (1) lit. b) se realizează în situația în care autoritățile române competente nu dețin datele persoanelor responsabile de încălcările săvârșite pe teritoriul României cu vehicule înmatriculate într-un alt stat membru sau într-un stat participant și efectuează investigații în vederea identificării acestora.
(4) Căutarea automatizată prevăzută la alin. (1) lit. b) este condiționată de utilizarea de către autoritățile române competente a unui număr de înmatriculare complet.
(5) Procedura de căutare și de furnizare a datelor privind înmatricularea vehiculelor prevăzute la art. 3 alin. (2), precum și elementele acestor date se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.*)
Art. 5.
(1) Punctele naționale de contact ale statelor membre, altele decât România, sunt autorizate:
- a) să acceseze automatizat Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, denumit în continuare RNEPCVI, constituit la nivelul DRPCIV potrivit Ordonanței Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea și evidența pașapoartelor simple și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare; și
- b) să efectueze căutări automatizate privind datele prevăzute la art. 3 alin. (2) existente în RNEPCVI.
(2) Punctele naționale de contact ale statelor participante sunt autorizate să realizeze activitățile prevăzute la alin. (1) doar în condițiile acordului încheiat de statul terț cu Uniunea Europeană în vederea participării la schimbul de date privind înmatricularea vehiculelor potrivit Directivei (UE) 2015/413 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 martie 2015.
(3) Autorizarea prevăzută la alin. (1) și (2) constă în conferirea accesului automatizat la RNEPCVI în vederea efectuării, de către autoritățile competente din statul în care s-a săvârșit încălcarea cu un vehicul înmatriculat în România, a investigațiilor referitoare la încălcări, astfel cum acestea sunt definite în legislația națională a acestui stat.
(4) Obținerea de către punctele naționale de contact ale statelor în care s-a săvârșit încălcarea, altele decât România, a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2), prin căutare automatizată, se realizează în mod gratuit și este condiționată de utilizarea unui număr de înmatriculare complet.