În Monitorul Oficial nr. 383 din 19 mai a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 358/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, a organigramei, a parcului auto și a modului de utilizare a acestuia, precum și pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției.
În extras
Dispoziții generale
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, denumită în continuare Agenția, este instituție publică de interes național cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiției, care funcționează în temeiul Legii nr. 318/2015 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate și pentru modificarea și completarea unor acte normative, denumită în continuare Legea.
Art. 2.
Principiile după care se desfășoară activitatea Agenției sunt legalitatea, confidențialitatea, integritatea, autonomia operațională, celeritatea, eficiența și respectarea drepturilor și intereselor legitime ale proprietarilor, ale titularilor altor drepturi asupra bunurilor și ale terților.
CAPITOLUL II
Organizarea și structura Agenției
SECȚIUNEA 1
Dispoziții comune
Art. 3.
Personalul Agenției este format din directorul general, directorul general adjunct, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor în condițiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inspectori de urmărire și administrare bunuri, funcție publică specifică, în condițiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, funcționari publici, în condițiile Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și din personal contractual, în condițiile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 4.
(1) În cazul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, funcționarilor publici și personalului contractual din cadrul Agenției se aplică în mod corespunzător reglementările specifice referitoare la organizarea și desfășurarea examenului de promovare, evaluarea profesională, răspunderea disciplinară și concedii, aplicabile categoriilor de personal similare din cadrul Ministerului Justiției.
(2) Dispozițiile privind examenul de capacitate din Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 581/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind examenul de capacitate al judecătorilor stagiari și al procurorilor stagiari, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător și personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor din cadrul Agenției.
(3) În cazul inspectorilor de urmărire și administrare bunuri se aplică în mod corespunzător dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția prevederilor din Lege referitoare la ocuparea posturilor și la condițiile de vechime.
(4) Regulamentul de organizare și desfășurare a concursului pentru categoriile de personal prevăzute la alin. (5) lit. a) și b) din Lege se aprobă de către Consiliu, la propunerea directorului general.
(5) Prevederile legale în materia declarării averilor și a intereselor se aplică personalului Agenției în mod corespunzător.
(6) Funcțiile deținute în cadrul Agenției sunt incompatibile cu orice alte funcții publice sau private, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior, precum și a celor de instruire din cadrul Institutului Național al Magistraturii sau al Școlii Naționale de Grefieri, în condițiile legii.
SECȚIUNEA a 2-a
Conducerea Agenției
Art. 5.
(1) Agenția este condusă de un director general, judecător, procuror sau personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, numit prin ordin al ministrului justiției.
(2) Directorul general conduce activitatea Agenției, o reprezintă în relațiile cu autoritățile administrației publice, cu instituțiile publice centrale și locale, cu persoanele juridice și fizice române sau străine, precum și în justiție.
(3) Directorul general este ordonator terțiar de credite.
(4) În exercitarea atribuțiilor sale, directorul general emite decizii și instrucțiuni cu caracter administrativ, în condițiile legii.
(5) Directorul general poate delega, prin decizie, oricare dintre atribuțiile de conducere, reprezentare și angajare a Agenției directorului general adjunct sau conducătorilor de compartimente din cadrul Agenției. Delegarea atribuțiilor se va realiza cu respectarea principiului separării atribuțiilor persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de atribuțiile persoanelor care au calitatea de conducător al compartimentului financiar-contabil.
Art. 6.
(1) Directorul general îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) organizează, conduce și controlează, în condițiile legii, activitatea Agenției;
b) repartizează lucrările personalului din subordine, direct sau, după caz, prin intermediul directorului general adjunct, șefilor de serviciu ori șefilor de birou, stabilește modul de soluționare a acestora, prioritatea lor și, după caz, termenele în care trebuie rezolvate;
c) aprobă, prin decizie, Regulamentul de ordine interioară al Agenției;
d) aprobă, prin decizie sau instrucțiune, norme interne, proceduri de lucru și formulare aplicabile în activitatea Agenției;
e) comunică ministrului justiției și Consiliului Agenției raportul anual de audit extern independent;
f) convoacă reuniunile Consiliului Agenției, propune ordinea de zi și o aduce la cunoștința membrilor Consiliului;
g) prezintă Consiliului Agenției informări și rapoarte semestrial sau ori de câte ori îi sunt cerute;
h) prezintă spre aprobare Consiliului Agenției raportul anual de activitate, inclusiv sub forma bilanțului anual prevăzut la art. 37 alin. (1) din Lege, strategia operațională a Agenției și Regulamentul de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante din categoriile de personal prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. a) și b) din Lege;
i) prezintă spre avizare Consiliului Agenției metodologia de lucru privind evaluarea și valorificarea bunurilor mobile sechestrate, precum și propunerile de politici publice în domeniul recuperării creanțelor provenite din infracțiuni;
j) propune ministrului justiției înființarea de structuri teritoriale fără personalitate juridică ale Agenției;
k) prezintă spre aprobare ministrului justiției statele de funcții și personal;
l) propune ministrului justiției politici publice în domeniul de competență al Agenției;
m) dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Regulamentului de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante din categoriile de personal prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. a) și b) din Lege, a metodologiei de lucru privind evaluarea și valorificarea bunurilor mobile sechestrate, precum și a altor decizii și instrucțiuni cu caracter normativ;
n) asigură cadrul instituțional necesar pentru dezvoltarea, implementarea, menținerea și îmbunătățirea sistemului de management al calității în activitatea Agenției;
o) asigură implementarea prevederilor Ordinului secretarului general al Guvernului nr. 400/2015 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice, cu modificările și completările ulterioare.
(2) În materia resurselor umane, directorul general exercită următoarele atribuții:
a) exercită competențele privind numirea, promovarea, sancționarea, încetarea exercitării funcției, angajarea personalului contractual, precum și toate celelalte aspecte ce țin de desfășurarea raporturilor de muncă sau de serviciu privind personalul din cadrul Agenției, cu respectarea procedurilor și condițiilor prevăzute de lege;
b) repartizează personalul Agenției în servicii și birouri, putând înființa compartimente în cadrul serviciilor și birourilor;
c) numește, în condițiile legii, prin decizie, în funcțiile de șef serviciu și șef birou dintre categoriile de personal prevăzute la art. 14 alin. (5) lit. a)-c) din Lege, stabilind categoria de personal pentru aceste funcții de conducere;
d) întocmește fișele de post, stabilind responsabilitățile directorului general adjunct și ale personalului cu funcții de conducere din cadrul Agenției, cu excepția șefului Serviciului suport operațional, a cărui fișă de post este întocmită de către directorul general adjunct;
e) aprobă fișele de post ale personalului Agenției;
f) evaluează, în condițiile legii, activitatea profesională a directorului general adjunct și a personalului cu funcții de conducere din cadrul Agenției, cu excepția șefului Serviciului suport operațional, pe baza criteriilor de performanță stabilite pentru îndeplinirea obiectivelor specifice, și contrasemnează fișele de evaluare și rapoartele de evaluare a performanțelor profesionale ale personalului din subordine;
g) aprobă planul anual de pregătire profesională a personalului Agenției.
(3) În calitate de ordonator terțiar de credite, directorul general exercită următoarele atribuții:
a) transmite ordonatorului principal de credite proiectul de buget al Agenției, propunerile de virări de credite, precum și propunerile de rectificări bugetare;
b) răspunde de angajarea și utilizarea creditelor de angajament și creditelor bugetare numai în limita prevederilor și destinațiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea Agenției și cu respectarea dispozițiilor legale;
c) răspunde de angajarea și utilizarea creditelor de angajament și creditelor bugetare, pe baza bunei gestiuni financiare;
d) asigură organizarea și ținerea la zi a contabilității și prezentarea la termen a situațiilor financiare asupra situației patrimoniului aflat în administrare și execuției bugetare;
e) asigură organizarea sistemului de monitorizare a programului de achiziții publice și a programului de lucrări de investiții publice;
f) asigură organizarea și ținerea la zi a evidenței patrimoniului, conform prevederilor legale;
g) răspunde de organizarea activității de control financiar preventiv propriu.
Art. 7.
(1) Directorul general este ajutat de un director general adjunct, funcție publică de conducere, numit prin ordin al ministrului justiției, la propunerea ministrului finanțelor publice.
(2) În caz de imposibilitate de exercitare a atribuțiilor prevăzute de lege de către directorul general, directorul general adjunct exercită atribuțiile acestuia.
(3) În cazurile în care directorul general se află în concediu sau în deplasare în țară sau în străinătate, acesta deleagă atribuțiile sale directorului general adjunct, șefilor de servicii sau șefilor de birouri din cadrul Agenției.
(4) Directorul general adjunct exercită competențele delegate prin decizie de directorul general, conduce Compartimentul plăți și coordonează activitatea Serviciului suport operațional, calitate în care întocmește fișa de post pentru șeful acestui serviciu și evaluează, în condițiile legii, activitatea profesională a acestuia.
SECȚIUNEA a 3-a
Alte funcții de conducere
Art. 8.
Șefii de serviciu și șeful de birou exercită următoarele atribuții:
a) planifică, organizează, conduc, controlează și răspund de activitatea compartimentului;
b) realizează efectiv lucrările de o complexitate și importanță deosebită;
c) întocmesc fișele de post, stabilind responsabilitățile personalului din subordine, pe care le supun aprobării directorului general al Agenției;
d) evaluează, în condițiile legii, activitatea profesională a personalului, pe baza reglementărilor legale aplicabile fiecărei categorii de personal din cadrul Agenției;
e) repartizează personalului din subordine lucrările atribuite spre soluționare compartimentului pe care îl conduc;
f) răspund de repartizarea echilibrată a sarcinilor către personalul din subordine;
g) asigură cunoașterea și aplicarea de către personalul din subordine a dispozițiilor emise de conducătorii ierarhici;
h) urmăresc și iau măsuri pentru corecta aplicare a legislației în vigoare în domeniul de activitate al compartimentului pe care îl conduc;
i) urmăresc respectarea normelor de conduită de către personalul din subordine și sesizează abaterile conducerii Agenției;
j) acordă personalului din subordine dreptul de acces direct la sistemele informatice și de comunicații, conform atribuțiilor de serviciu ale acestora;
k) informează conducerea Agenției cu privire la orice problemă care poate afecta realizarea activităților acesteia;
l) verifică, avizează sau aprobă, după caz, lucrările elaborate în cadrul compartimentului pe care îl conduc;
m) realizează programarea concediilor de odihnă și urmăresc efectuarea acestora în conformitate cu programarea aprobată;
n) formulează propuneri privind pregătirea profesională a personalului din subordine și privind îmbunătățirea activității compartimentului pe care îl conduc;
o) răspund în fața directorului general sau a directorului general adjunct pentru activitatea realizată;
p) reprezintă Agenția în relații cu persoane fizice sau juridice din țară și din străinătate, în limita mandatului încredințat de conducerea Agenției;
q) stabilesc, cu avizul șefului ierarhic superior, persoana din subordine căreia să îi delege atribuțiile pe perioada absenței de la serviciu, cu acordul acesteia din urmă;
r) asigură dezvoltarea, implementarea, menținerea și îmbunătățirea sistemului de management al calității în activitatea structurilor pe care le conduc;
s) exercită alte atribuții legate de specificul lor de activitate, primite de la superiorii ierarhici, în condițiile legii.
SECȚIUNEA a 4-a
Compartimentele din cadrul Agenției
Art. 9.
(1) Agenția dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de servicii și birouri, compus din 50 de posturi, inclusiv directorul general și directorul general adjunct.
(2) Statele de funcții și personal se aprobă prin ordin al ministrului justiției.
(3) Prin decizie a directorului general al Agenției se stabilesc: repartizarea personalului Agenției în cadrul serviciilor, birourilor și compartimentelor, înființarea de compartimente în cadrul serviciilor și birourilor, stabilirea categoriei de personal pentru funcțiile de șef serviciu și șef birou.
(4) Aparatul administrativ al Agenției este organizat în următoarele servicii și birouri:
a) Biroul identificare și urmărire bunuri;
b) Serviciul administrare și valorificare bunuri;
c) Serviciul juridic, comunicare și registratură;
d) Serviciul suport operațional;
e) Compartimentul plăți.