În Monitorul Oficial nr. 351 din 9 mai a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Tineretului și Sportului nr. 417/2016 privind aprobarea Metodologiei pentru Concursul național/local de proiecte de tineret, respectiv pentru Concursul național de proiecte studențești.
În extras
CAPITOLUL I
Tema și bugetul concursului
ARTICOLUL 1
Tema
(1) Prezenta metodologie se aplică tuturor concursurilor de proiecte de tineret și studențești organizate la nivel național de Ministerul Tineretului și Sportului, denumit în continuare MTS, și la nivel local de Direcțiile Județene pentru Sport și Tineret, respectiv Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București, denumite în continuare DJST, respectiv DSTMB, pentru implementarea Strategiei naționale în domeniul politicii de tineret pentru perioada 2015-2020.
(2) Tema pentru Concursul național/local de proiecte de tineret/studențești vizează obiective specifice și direcțiile de acțiune prevăzute în Strategia națională în domeniul politicii de tineret pentru perioada 2015-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 24/2015, și se încadrează în Programul de susținere a acțiunilor de tineret – P2, respectiv în Programul pentru dezvoltarea și diversificarea ofertei de servicii și programe pentru tineri, în special studenți – P4, în cazul Concursului național de proiecte studențești.
(3) Proiectele de tineret/studențești eligibile pot avea activități de tipul:
– cursuri/stagii;
– concursuri;
– festivaluri;
– cinemateci/videoteci;
– campanii, caravane;
– expoziții, târguri;
– manifestări sportive;
– activități culturale;
– cluburi de tineret;
– seminare, simpozioane, mese rotunde, dezbateri, conferințe, evenimente, întâlniri de lucru, ateliere de lucru, marcarea unor evenimente;
– centre de resurse;
– bănci și baze de date, biblioteci electronice; pagini web și platforme on-line; pagini web și platforme educaționale web și mobile;
– schimburi de experiență;
– servicii de consiliere, servicii de consultanță;
– editări, tipărituri, multiplicări, inscripționări.
ARTICOLUL 2
Bugetul
(1) Sumele aprobate pentru Concursul național/local de proiecte de tineret, respectiv pentru Concursul național de proiecte studențești se alocă din bugetul P2, respectiv P4 și sunt cele precizate în anunțul de participare, publicat în Monitorul Oficial al României și pe site-ul Ministerului Tineretului și Sportului (www.mts.ro), având ca limită maximă pe proiect suma precizată în anunțul de participare.
(2) Sumele nealocate ca urmare a desfășurării Concursului național/local de proiecte de tineret se reportează în cadrul P2, după caz, la decizia conducerii MTS/DJST/DSTMB, pentru:
a) proiecte de tineret proprii și proprii în parteneriat ale MTS, derulate prin Direcția Generală Tineret/DJST/DSTMB;
b) alte concursuri naționale/ locale de proiecte de tineret.
(3) Sumele nealocate ca urmare a desfășurării Concursului național de proiecte studențești se reportează la P4, după caz, pentru:
a) proiecte studențești proprii și proprii în parteneriat ale MTS, derulate prin Direcția Generală Tineret;
b) alte concursuri naționale de proiecte studențești.
CAPITOLUL II
Condiții și criterii de eligibilitate pentru proiectele de tineret și studențești în vederea finanțării
ARTICOLUL 3
Eligibilitate proiecte de tineret și studențești
Sunt eligibile proiectele de tineret și studențești care:
a) se înscriu în tema, obiectivele specifice și prioritățile anuale și multianuale stabilite pentru Concursul național/local de proiecte de tineret/studențești, prevăzute în anunțul de participare;
b) cuprind doar tipurile de activități eligibile pentru concurs, prevăzute la art. 1 alin. (3);
c) sunt depuse de solicitanți eligibili, conform art. 4;
d) se adresează:
d.1) tinerilor, definiți conform Legii tinerilor nr. 350/2006, cu modificările ulterioare, având vârsta cuprinsă între 14 și 35 de ani, inclusiv persoanelor care lucrează cu și pentru tineri;
d.2) studenților, definiți conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
d.3) se recomandă ca minimum 80% dintre participanții la proiecte să fie tineri cu vârsta cuprinsă între 14 și 35 de ani;
e) asigură contribuția proprie și/sau atrasă de minimum 10% din valoarea proiectului de tineret/studențesc;
f) realizează cel puțin punctajul minim de evaluare;
g) respectă prevederile legale în vigoare cu privire la normele de cheltuieli în domeniul activității de tineret, conform Hotărârii Guvernului nr. 259/2006,cu modificările ulterioare;
h) se încadrează în perioada de derulare stabilită pentru concurs, perioadă precizată în anunțul de participare publicat în Monitorul Oficial al României și pe site-ul Ministerului Tineretului și Sportului/DJST/DSTMB;
i) sunt însoțite de declarația pe propria răspundere conform căreia proiectul de tineret/ studențesc depus nu beneficiază de atribuirea mai multor contracte de finanțare nerambursabilă de la MTS/ DJST/DSTMB.
ARTICOLUL 4
Eligibilitate solicitanți
(1) Solicitanți eligibili pentru Concursul național/local de proiecte de tineret/studențești sunt organizațiile neguvernamentale nonprofit, denumite în continuare ONG, în condițiile legii:
a) sunt ONG acele organizații înființate legal și cu sediul în România, organizate și conduse conform legislației românești în vigoare cu privire la organizațiile neguvernamentale, respectiv asociații, fundații și federații, constituite și care funcționează conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, fundațiile județene pentru tineret și a municipiului București și Fundația Națională pentru Tineret, care funcționează conform Legii nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret și a municipiului București și al Fundației Naționale pentru Tineret, cu modificările și completările în vigoare;
b) au menționate în statut/actul constitutiv tipurile de activități pe care urmează să le desfășoare prin proiect.
(2) Sunt solicitanți eligibili organizațiile care au respectat în ultimii doi ani contractele de finanțare nerambursabilă acordate și/sau parteneriatele semnate cu finanțatorul și au raportat corect, complet și la timp în cadrul respectivelor contracte de finanțare/parteneriate.
(3) Dacă nu depășesc numărul de proiecte depuse prevăzut în anunțul de participare.
(4) Organizațiile care completează formularul de finanțare pentru Concursul național/local de proiecte pentru tineret/studenți on-line de pe platforma electronică (care are structura prevăzută în anexa nr. 1) și depun proiecte în termenul-limită de depunere, stabilit în anunțul de participare.
(5) Au transmis prin anexare în platforma electronică următoarele documente, scanate în format pdf/jpg (documentele care nu sunt lizibile nu vor fi luate în considerare):
a) Hotărârea judecătorească de înființare, definitivă și irevocabilă, și hotărârile judecătorești rămase definitive și irevocabile prin care s-au admis modificări ale statutului și actului constitutiv;
b) statutul în vigoare înscris în Registrul asociațiilor și fundațiilor și actul constitutiv;
c) certificatul de înscriere în Registrul asociațiilor și fundațiilor, certificatul de înregistrare fiscală, certificatul de atestare fiscală;
d) declarația de integritate semnată de reprezentantul legal al ONG conform modelului din anexa nr. 2;
e) planul de activități al proiectului, bugetul și lista de indicatori conform anexei nr. 1b, anexei nr. 1a, respectiv anexei nr. 1c;
f) CV-urile membrilor echipei de proiect.
ARTICOLUL 5
Solicitanți neeligibili
Solicitanți neeligibili pentru Concursul național/local de proiecte de tineret/studențești sunt ONG care:
a) se află în faliment, în administrarea unei autorități judiciare sau în curs de lichidare, și-au suspendat activitățile, sunt subiect al procedurilor vizând aceste aspecte sau sunt într-o situație similară, ca urmare a aplicării unei proceduri similare prevăzute în legislația sau reglementările naționale în vigoare;
b) sunt vinovate de grave erori profesionale dovedite prin orice mijloace pe care finanțatorul le poate justifica;
c) nu și-au îndeplinit obligațiile referitoare la plata contribuțiilor la asigurările sociale sau la plata taxelor și impozitelor la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile legale;
d) au făcut obiectul unei hotărâri definitive și irevocabile pentru fraudă, corupție, implicarea într-o organizație criminală sau orice altă activitate ilegală în detrimentul intereselor financiare, fără să existe dovezi că s-au luat în ultimii ani măsuri de corecție în acest sens;
e) au fost declarate a fi într-o situație gravă de nerespectare a obligațiilor contractuale privind procedurile de achiziție sau procedurile de acordare a finanțărilor;
f) sunt subiect al unui conflict de interese cu organizații sau persoane direct sau indirect implicate în procedura de acordare a finanțării nerambursabile;
g) sunt vinovate de distorsionări grave în procesul de transmitere a informațiilor solicitate de finanțator sau nu reușesc să furnizeze informațiile solicitate.
CAPITOLUL III
Organizarea Concursului național/local de proiecte de tineret, respectiv a Concursului național
de proiecte studențești
ARTICOLUL 6
Anunțul de participare
(1) Anunțarea publică a Concursului național de proiecte de tineret și a Concursului național de proiecte studențești, respectiv intenția de atribuire a contractelor de finanțare, se face de către Ministerul Tineretului și Sportului prin:
a) anunț în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a;
b) anunț într-un cotidian central;
c) anunț pe site-ul MTS și al unităților din subordine, într-un mod în care să fie vizibil și ușor de accesat;
d) anunț pe paginile active de interacțiune media on-line ale MTS.
(2) Anunțarea publică a Concursului local de proiecte de tineret, respectiv intenția de atribuire a contractelor de finanțare, se face de către DJST/DSTMB prin:
a) anunț în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a;
b) anunț într-un cotidian local;
c) anunț pe site-ul MTS și al DJST/DSTMB, într-un mod în care să fie vizibil și ușor de accesat;
d) anunț pe paginile active de interacțiune media on-line ale MTS și ale DJST/DSTMB.
(3) Publicarea poate fi completată și prin utilizarea altor mijloace de informare.
(4) Data apariției anunțurilor și afișarea pe site-ul MTS/DJST/DSTMB trebuie să fie cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de data-limită de depunere a proiectelor.
(5) Anunțul de participare cuprinde: perioada de organizare și locul desfășurării concursurilor, suma alocată, tema concursului, obiectivele specifice, direcțiile de acțiune, termenele-limită, locul de unde se pot obține informații cu privire la metodologia de finanțare și alte detalii referitoare la eligibilitatea solicitanților, a activităților și a cheltuielilor care să vină în sprijinul realizării unor proiecte de calitate de către solicitanți.
(6) Metodologia de finanțare se poate obține de la sediul MTS/DJST/DSTMB sau descărca de pe site-ul MTS/DJST/DSTMB.
(7) ONG au dreptul să solicite în scris, inclusiv prin poșta electronică, clarificări privind documentația de finanțare, cu cel puțin 6 zile calendaristice înainte de data-limită de depunere a proiectelor.
(8) MTS/DJST/DSTMB are obligația de a răspunde în scris, cu cel puțin 4 zile înainte de data-limită de depunere a proiectelor. Toate întrebările și răspunsurile vor fi postate pe site-ul MTS/DJST/DSTMB, fără indicarea persoanelor care au transmis întrebările.
(9) În situația în care la data-limită de depunere nu există cel puțin doi solicitanți înscriși, MTS/DJST/DSTMB are obligația să repete concursul/concursurile cu respectarea prevederilor alin. (1)-(7).
(10) Dacă și în situația prevăzută la alin. (7) se va înscrie la concurs un singur solicitant, concursul/concursurile se va/vor organiza.
ARTICOLUL 7
Susținerea beneficiarilor și pregătirea proiectelor
În perioada de pregătire a proiectelor, MTS/DJST/DSTMB poate să susțină potențialii beneficiari prin organizarea de întâlniri și transmiterea, prin intermediul website-ului sau a altor mijloace de comunicare, a unor tutoriale cu privire la pregătirea proiectelor.
ARTICOLUL 8
Depunerea proiectelor
(1) Perioada de depunere a proiectelor de tineret/studențești este cea precizată în anunțul de participare.
(2) Proiectul de tineret/studențesc se transmite on-line, prin completarea formularului de pe platforma www.proiecte.mts.ro, și se anexează toate documentele solicitate, în format scanat pdf/jpg. Platforma va funcționa atât pentru concursurile naționale, cât și pentru cele locale.
(3) După data și ora-limită de depunere a proiectelor, portalul se închide și nu mai permite transmiterea de proiecte.
(4) În cazul în care până la data lansării anunțului de participare pentru concursurile naționale și locale platforma nu este dezvoltată și/sau operațională, proiectele se depun la MTS (Registratură) – str. Vasile Conta nr. 16, sectorul 2, București, România, respectiv la adresele DJST/DSTMB, în plic sigilat, având mențiunea „Pentru Concursul național de proiecte de tineret”/„Pentru Concursul local de proiecte de tineret”/„Pentru Concursul național de proiecte studențești” (după caz). Plicul conține formularul de finanțare completat în original și pe suport digital (CD/DVD/USB), documentele scanate care trebuiau să fie încărcate pe platforma on-line, formularul de finanțare în format Word, planul de activități și bugetul în format Excel.
(5) În cazul în care, după lansarea platformei, aceasta va fi nefuncțională în perioada de depunere a proiectelor, MTS/DJST/DSTMB anunță pe site că depunerea se face cu respectarea alin. (4).
ARTICOLUL 9
Comisiile de selecție
(1) Selecția proiectelor de tineret/studențești se realizează de către comisiile de selecție constituite în acest scop la nivelul MTS, respectiv DJST/DSTMB.
(2) Comisiile de selecție pentru Concursul național de proiecte de tineret/studențești și atribuțiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului tineretului și sportului, conform Hotărârii Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare.
(3) La nivelul MTS, comisiile de selecție includ persoane nominalizate din cadrul Direcției Generale Tineret. În comisia de selecție pot fi nominalizați și membri aparținând altor compartimente ale MTS.
(4) La nivelul DJST/DSTMB, comisiile de selecție sunt formate din minimum 3 membri. Majoritatea membrilor trebuie să aibă competențe în domeniul tineretului, cu prioritate în domeniul programelor de tineret. În comisie va participa minimum o persoană care are competențe de evaluator de proiecte și minimum o persoană care are competențe economice.
(5) Ministrul tineretului și sportului/directorul DJST/DSTMB numește o persoană responsabilă cu aplicarea procedurii de evaluare și selecție a proiectelor în fiecare comisie, persoană care devine președinte al comisiei de selecție.
(6) Ministrul tineretului și sportului/directorul DJST/DSTMB are dreptul de a nominaliza membri de rezervă pentru membrii comisiilor de selecție, dar poate înlocui un membru al comisiilor de selecție cu un membru de rezervă numai dacă persoana care urmează să fie înlocuită nu are posibilitatea, din motive obiective, de a-și îndeplini atribuțiile care rezultă din calitatea de membru al comisiilor de selecție. După producerea înlocuirii, calitatea de membru al comisiilor de selecție este preluată de către membrul de rezervă, care își exercită atribuțiile aferente până la finalizarea procedurii de selecție.
(7) Ministrul tineretului și sportului/directorul DJST/DSTMB are dreptul de a decide, cu scopul de a sprijini activitățile de evaluare, desemnarea pe lângă comisiile de selecție a unor specialiști externi, numiți experți cooptați. Experții cooptați pot fi desemnați încă de la începutul procesului de evaluare sau pe parcursul acestui proces, în funcție de problemele care ar putea impune expertiza acestora. Decizia de desemnare a experților cooptați trebuie să precizeze atribuțiile și responsabilitățile specifice ale acestora și să justifice necesitatea participării lor la procesul de evaluare. Atribuțiile și responsabilitățile experților externi cooptați se rezumă, după caz, numai la evaluarea proiectelor și/sau analiza efectelor de natură juridică pe care le pot determina anumite elemente ale proiectelor.
(8) Cooptarea unor experți externi în comisiile de selecție este recomandabilă, iar experții sunt selectați în baza unui apel public deschis.
(9) Experții cooptați au obligația de a elabora un raport de specialitate cu privire la aspectele asupra cărora, pe baza expertizei pe care o dețin, își exprimă punctul de vedere.
(10) Experții cooptați prezintă raportul lor de evaluare, asupra căruia decid membrii comisiei.
(11) Pe baza evaluării realizate de experții cooptați și/sau de membrii comisiei și pe baza deciziei privind punctajul acordat de membrii comisiei se realizează selecția proiectelor ce vor fi finanțate.
(12) Pe parcursul desfășurării procesului de evaluare, comisiile și experții cooptați au obligația de a păstra confidențialitatea asupra conținutului proiectelor.
(13) La întrunirile comisiilor de selecție au dreptul de a participa numai membrii acestora și experții cooptați, în cazul în care aceștia au fost cooptați.
(14) Regulile de evitare a conflictului de interese prevăzute de legislația în domeniul achizițiilor publice sunt aplicabile prin analogie atât membrilor comisiilor de selecție, cât și experților cooptați.
(15) Membrii comisiilor de selecție și experții cooptați semnează o declarație de confidențialitate și imparțialitate pe propria răspundere.
(16) În cazul în care unul dintre membrii desemnați în comisiile de selecție sau unul dintre experții cooptați constată, oricând pe parcursul exercitării atribuțiilor, că se află într-o situație de incompatibilitate/conflict de interese, atunci acesta solicită de îndată înlocuirea sa din componența comisiei respective. Situațiile de incompatibilitate/conflict de interese pot fi sesizate MTS/DJST/DSTMB și de către terți. În cazul apariției unei situații de incompatibilitate/conflict de interese, ministrul tineretului și sportului/directorul DJST/DSTMB verifică informațiile semnalate și, dacă acestea se confirmă, dispune înlocuirea membrului comisiei de selecție/expertului cooptat.
(17) Modul de lucru al comisiilor de evaluare este stabilit de comun acord între membrii acestora, urmând a se avea în vedere calendarul de realizare a evaluării, publicat prin anunțul de selecție.
(18) La finalul concursului, comisia întocmește un raport al procedurii, semnat de președinte și de membrii comisiei.
ARTICOLUL 10
Selecția proiectelor
Selecția se realizează în două etape:
a) etapa de analiză administrativă a documentelor și evaluare eliminatorie, fără punctaj, a eligibilității solicitanților și proiectelor (eligibilitatea activităților propuse, a cheltuielilor și valorii totale a bugetului și a perioadei de desfășurare a activităților);
b) etapa de evaluare pe bază de punctaj, care se realizează doar pentru acele proiecte care au promovat etapa eliminatorie.