În Monitorul Oficial nr. 325 din 27 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Culturii nr.258/2016 pentru modificarea și completarea Regulamentului de organizare și funcționare a Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul culturii, nr. 2.668/2014.
În extras
Art. I.
Regulamentul de organizare și funcționare a Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul culturii, nr. 2.668/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 20 octombrie 2014, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Institutul colaborează cu instituții și autorități din domeniul învățământului de specialitate culturală la nivel național, cu instituții al căror obiect de activitate este statistica la nivel național, precum și cu alte autorități publice cărora le furnizează studii și cercetări interdisciplinare.”
2. Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 5
Pentru îndeplinirea obiectivelor, Institutul are următoarele atribuții principale:
1. În domeniul cercetării sectorului cultural:
a) efectuează studii, cercetări, studii de impact, analize pentru studiile de fundamentare pentru programele, politicile și strategiile Ministerului Culturii;
b) fundamentează politicile publice în domeniul culturii, la solicitarea Ministerului Culturii, și elaborează strategii culturale, în corelare cu politicile culturale enunțate de Ministerul Culturii;
c) propune actualizări și corelări de politici și strategii cu documente de referință europene pentru domeniul cultură;
d) propune actualizări și corelări de definiții ale sectoarelor culturale și creative de referință europene pentru domeniul cultură;
e) efectuează studii despre infrastructura sectorului cultural, instituțiile publice de cultură din România, economia culturii, sociologia culturii, piața forței de muncă în sectorul cultural, operatori culturali, precum și despre orice alt subiect legat de sectorul cultural din România;
f) identifică, evaluează și prognozează nevoile culturale și cercetează tendințele de consum cultural;
g) efectuează, la cerere, studii, cercetări, studii de impact, analize pentru studiile de fundamentare pentru proiectele și programele operatorilor publici și privați din sectorul cultural;
h) efectuează studii privind monitorizarea inserției socioprofesionale pe piața muncii;
i) efectuează studii de evaluare managerială a organizațiilor pentru îmbunătățirea eficacității organizaționale;
j) valorifică studiile, analizele, cercetările;
k) realizează studii privind cultura antreprenorială și propune strategii de promovare a antreprenoriatului în sectorul cultural;
l) efectuează studii de evaluare a mediului intern organizațional al operatorilor culturali pentru îmbunătățirea eficacității organizaționale;
m) dezvoltă programe și proiecte de cercetare fundamentală și aplicativă privind conservarea, restaurarea, managementul, promovarea și valorificarea patrimoniului cultural;
n) realizează activități privind educarea la locul de muncă și formare profesională continuă prin oferirea stagiilor de practică în cadrul instituției sau al instituțiilor partenere.
2. În domeniul cercetării statistice pentru cultură:
a) colectează, gestionează și analizează date statistice din toate sectoarele de activitate ale domeniului culturii din România;
b) colectează și gestionează baze de date din sectorul cultural de la toate instituțiile care dețin aceste date și realizează rapoarte statistice conform metodologiilor solicitate și acreditate de Institutul Național de Statistică;
c) comunică date statistice solicitate de Ministerul Culturii, precum și cele necesare raportărilor statistice europene (în calitate de cont satelit privind cultura);
d) furnizează, la cerere, date și analize solicitate Ministerului Culturii de către organismele internaționale preocupate de sectorul cultural;
e) dezvoltă rețele de colectare a datelor la nivel național și colaborează cu autorități locale sau centrale pentru îmbunătățirea colectării datelor.
3. În domeniul formării profesionale continue și al educației permanente:
a) determină nevoile de formare profesională ale angajaților instituțiilor publice și persoanelor juridice de drept privat cu activitate în domeniul cultural;
b) elaborează, în colaborare cu Autoritatea Națională pentru Calificări, cu Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și cu alte autorități și organisme în domeniu, standardele de pregătire profesională și standardele ocupaționale, tematici și programe specifice domeniului culturii;
c) organizează și desfășoară programe, cursuri și alte activități de formare profesională a personalului instituțiilor publice de cultură, indiferent de subordonare, persoanelor juridice de drept privat, precum și a persoanelor fizice;
d) propune Ministerului Culturii proiecte de formare a specialiștilor în domeniul protejării monumentelor istorice;
e) oferă servicii de educație recurentă sau compensatorie, formare profesională și educație civică, prin organizarea și desfășurarea de programe, cursuri și alte activități specifice;
f) organizează și desfășoară activități de evaluare și atestare a competențelor profesionale dobândite pe cale nonformală și informală;
g) organizează și desfășoară cursuri sau alte forme specifice de pregătire postliceală și postuniversitară, potrivit obiectului său de activitate, în condițiile legii;
h) elaborează și realizează aplicații practice pentru programele, cursurile și celelalte activități organizate;
i) organizează și desfășoară, în colaborare cu direcțiile de specialitate ale Ministerului Culturii și cu alte instituții ale acestuia, atestarea specialiștilor și experților în domeniul patrimoniului cultural, respectiv a personalului din instituțiile de spectacole;
j) sprijină activitatea și colaborează cu instituțiile de învățământ artistic și cu persoanele juridice de drept privat fără scop lucrativ din acest domeniu;
k) eliberează, în condițiile legii, diplome educaționale și certificate de absolvire persoanelor care au urmat programele și cursurile organizate;
l) realizează activități privind educarea la locul de muncă și formare profesională continuă prin oferirea stagiilor de practică în cadrul instituției sau al instituțiilor partenere;
m) oferă servicii de orientare profesională în colaborare cu entitățile educaționale din sistemul educațional național;
n) dezvoltă, perfecționează și pune la dispoziția persoanelor interesate aplicații informatice necesare formării profesionale și educației permanente specifice domeniului culturii;
o) participă la organizarea de programe și activități de formare profesională a personalului din domeniul cultelor, în ceea ce privește conservarea, evidența și punerea în valoare a patrimoniului cultural mobil și imobil deținut de unitățile de cult;
p) asigură îndrumarea metodologică pentru activitățile de formare profesională desfășurate de așezămintele culturale.
4. În domeniul managementului cultural:
a) elaborează și pune la dispoziția persoanelor juridice sau fizice interesate programe de management și marketing cultural;
b) asigură atestarea în domeniul managementului și formarea profesională a managerilor și a reprezentanților operatorilor culturali, conform legii;
c) elaborează studii, lucrări și metodologii cu aplicabilitate în domeniul culturii;
d) asigură consultanță de specialitate în domeniul managementului și marketingului cultural instituțiilor publice de cultură, indiferent de subordonare, și persoanelor juridice de drept privat;
e) colaborează cu alte instituții publice care au atribuții și dezvoltă programe în domeniul cultural;
f) dezvoltă aplicații informatice specifice managementului cultural;
g) elaborează și propune, în vederea aprobării prin ordin al ministrului culturii, sistemul multianual de planificare și management al pregătirii profesionale a personalului din instituțiile publice de cultură.
5. În domeniul dezvoltării instituționale:
a) acordă consultanță la solicitarea persoanelor juridice de drept privat și realizează examinări pentru evaluarea caracteristicilor profesionale și de personalitate ale persoanelor fizice pentru identificarea disponibilităților pentru activitatea de conducere;
b) pregătește și perfecționează specialiști în domenii care sunt solicitate de economia de piață, pentru sectorul culturii – legislație, managementul resurselor umane, managementul proiectelor, management financiar, marketing, informatică etc.;
c) elaborează proiectele metodologiilor și criteriilor de autorizare a persoanelor juridice cu activitate în domeniul culturii, precum și modalitățile de examinare finală și de certificare a pregătirii profesionale, pe care le supune aprobării Ministerului Culturii.
6. Institutul gestionează, actualizează și certifică următoarele registre naționale:
a) Registrul instituțiilor de spectacole sau concerte, parte componentă a Registrului artelor spectacolului, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 21/2007 privind instituțiile și companiile de spectacole sau concerte, precum și desfășurarea activității de impresariat artistic, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 353/2007, cu modificările ulterioare;
b) Registrul impresarilor artistici, persoane fizice sau juridice, parte componentă a Registrului artelor spectacolului, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 21/2007 privind instituțiile și companiile de spectacole sau concerte, precum și desfășurarea activității de impresariat artistic, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 353/2007, cu modificările ulterioare;
c) baza de date – Registrul managerilor culturali;
d) Registrul specialiștilor, experților și verificatorilor tehnici, precum și procedurile de atestare și înscriere în acesta, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului culturii;
e) Registrul evaluatorilor de specialitate pentru evaluarea managerilor culturali.
7. Alte atribuții:
a) editează și comercializează publicații de specialitate, potrivit obiectului său de activitate;
b) propune Ministerului Culturii, în vederea aprobării prin ordin, tarife pentru serviciile oferite;
c) organizează și întreține o bază de date, precum și un centru de documentare specifice obiectului său de activitate;
d) organizează manifestări științifice – mese rotunde, colocvii, ateliere, simpozioane, schimburi de experiență și de informare documentară – în domeniile sale de competență;
e) desfășoară activități de cazare și masă în spațiile pe care le are în administrare.”
3. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 7
Funcționarea Institutului se asigură prin activitatea personalului angajat în baza contractului individual de muncă și prin colaborarea cu formatori și specialiști în domeniile de activitate ale instituției.”
4. La articolul 8, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 8
(1) Numărul de posturi ale Institutului este 41.”
5. La articolul 10, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (2)-(4), cu următorul cuprins:
„(2) Institutul stabilește și realizează programul de activitate, programele de cercetare, proiectele și programele educaționale și de formare profesională proprii, cu respectarea prevederilor legale.
(3) Institutul colaborează cu universitățile de profil artistic și cultural din România, precum și cu centrele sau institutele de cercetare statistică și/sau culturală.
(4) Institutul este organism responsabil pentru realizarea contului satelit privind cultura (Satellite account on culture).”
6. La articolul 12 alineatul (2), literele b) și aa) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„b) propune spre aprobare ministrului culturii bugetul, statele de funcții și statele de funcții modificatoare ale Institutului, la termenele și în condițiile stabilite de autoritate;
…………………………………………………….
aa) propune și soluționează contestațiile în legătură cu stabilirea salariilor de bază, sporurilor, premiilor și a altor drepturi asemănătoare care se acordă în condițiile legii;”.
7. La articolul 12, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(6) În absența managerului, atribuțiile și competențele acestuia pot fi delegate, prin decizie scrisă, celorlalte persoane cu funcții de conducere din cadrul Institutului, în condițiile legii.”
8. La articolul 13, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 13
(1) Consiliul administrativ al Institutului este organism colegial cu rol consultativ, alcătuit din 9 membri, după cum urmează:
a) managerul, în calitate de președinte al Consiliului administrativ;
b) directorul Direcției cercetare;
c) directorul Direcției formare profesională;
d) șeful Serviciului cercetare;
e) șeful Serviciului formare profesională;
f) contabilul-șef;
g) un membru din cadrul Compartimentului științific cercetare-dezvoltare;
h) directorul adjunct;
i) șeful Serviciului marketing, comunicare, publicații și IT.”
9. La articolul 16, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Consiliul de specialitate îndeplinește rolul consiliului științific pentru activitatea de cercetare.”
10. La articolul 16, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(2) Consiliul de specialitate este alcătuit din maximum 9 membri, după cum urmează:
a) managerul Institutului – președinte;
b) reprezentanți din domeniul cercetării;
c) reprezentanți din domeniul formării profesionale;
d) reprezentanți din învățământul universitar;
e) reprezentanți ai Ministerului Culturii.”
11. La articolul 17, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
„d) avizează planul de cercetare și de formare profesională;”.
12. La articolul 18, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins:
„(8) Consiliul de specialitate se consideră legal întrunit în prezența a două treimi din numărul total al membrilor săi.”
13. La articolul 19, literele a), g), o) și t) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„a) pregătește și avizează bugetele, planifică și controlează toate operațiunile financiare și contabile legate de activitatea Institutului și le supune aprobării managerului;
……………………………
g) organizează și conduce contabilitatea pe bază de angajamente, lichidare, ordonanțare și plată a cheltuielilor instituțiilor publice, conform legislației aplicabile în materie;
……………………………
o) avizează și înaintează dările de seamă statistice cu caracter financiar la termenele prevăzute;
…………………………..
t) asigură fondurile necesare pentru deplasările salariaților Institutului în țară, în interesul serviciului, la manifestări culturale etc., pe baza ordinelor de deplasare prezentate, organizează evidența operativă a acestora și verifică deconturile, conform reglementărilor în vigoare, urmărind încadrarea corectă în cheltuielile aprobate;”.
14. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
„Art. 191
(1) Directorul adjunct este în subordinea directă a managerului și asigură coordonarea Serviciului marketing, comunicare, publicații și IT și a Compartimentului administrativ, cu respectarea legii, a reglementărilor și deciziilor conducerii pentru atingerea următoarelor obiective:
a) promovarea Institutului și utilizarea integrală a capacității de lucru a acestuia, prin identificarea de noi beneficiari și contractarea de proiecte;
b) coordonarea și armonizarea obiectivelor Institutului cu resursele disponibile;
c) asigurarea echilibrului dintre activitățile specifice Institutului: cercetarea în domeniul culturii, formarea profesională continuă, educația permanentă, managementul în domeniul culturii;
d) elaborarea și propunerea spre aprobare a măsurilor de îmbunătățire a activității economico-financiar-contabile și administrative a instituției.
(2) Directorului adjunct îndeplinește următoarele atribuții principale:
a) formulează propuneri de proiecte de acte normative care reglementează domeniile de activitate a Institutului;
b) urmărește și asigură respectarea legislației, actelor normative, a ordinelor și dispozițiilor aplicabile activităților desfășurate la nivelul Institutului;
c) participă la implementarea strategiei de dezvoltare instituțională;
d) dezvoltă relații de parteneriat în limita mandatului dat de manager;
e) participă la elaborarea proiectului anual al bugetului instituției și monitorizează executarea acestuia;
f) avizează alocarea resurselor (umane, materiale, financiare, informaționale etc.) în funcție de programele de dezvoltare instituțională desfășurate la nivelul Institutului;
g) asigură evaluarea activităților specifice Institutului;
h) menține legăturile cu ordonatorul principal de credite și alte instituții din sfera de activitate a Institutului, în limita mandatului primit;
i) participă la elaborarea planului operațional anual privind activitățile specifice Institutului;
j) monitorizează și controlează elaborarea rapoartelor periodice aferente tuturor activităților desfășurate la nivelul Institutului, în limita competențelor date;
k) repartizează pe compartimente lucrările primite de la ordonatorul principal de credite și urmărește rezolvarea acestora în termen, potrivit dispozițiilor legale și în termenele stabilite;
l) elaborează propunerile pentru planificarea activităților tematice ale Consiliului administrativ;
m) urmărește ducerea la îndeplinire a sarcinilor rezultate din ședințele Consiliului administrativ și informează managerul asupra stadiului și a modului de realizare a acestora;
n) mediază, negociază, asigură rezolvarea stărilor conflictuale la nivelul instituției, în limita competențelor și mandatului primit;
o) se îngrijește de accesarea de fonduri externe nerambursabile, de finanțări naționale și coordonează proiectele rezultate;
p) participă la implementarea activităților rezultate din desemnarea Institutului ca organism responsabil pentru realizarea contului satelit privind cultura;
q) îndeplinește orice alte atribuții în domeniile de activitate ale Institutului, date de manager.”