În Monitorul Oficial nr. 291 din 18 aprilie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 11/2016 al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice.
În extras
CAPITOLUL II
Continuitatea în alimentare
SECŢIUNEA 1
Obligaţii ale OD
OD are obligaţia să asigure continuitatea în alimentarea cu energie electrică în conformitate cu nivelurile de performanţă stabilite prin prezentul standard. OD ia toate măsurile pentru reducerea duratei întreruperilor şi pentru a le programa, la date şi ore care afectează cât mai puţin utilizatorul.
(1) În situaţia în care OD nu asigură nivelul de performanţă stabilit prin prezentul standard, utilizatorii racordaţi în zona din RED afectată au dreptul de a primi compensaţii.
(2) Compensaţiile se plătesc de către OD utilizatorilor ale căror instalaţii sunt racordate direct la reţeaua acestuia.
(3) În cazul în care responsabil pentru nerespectarea indicatorilor de performanţă este OD ce deţine RED din amonte de reţeaua la care sunt racordate instalaţiile utilizatorilor afectaţi, compensaţiile se plătesc conform alin. (2), urmând a fi recuperate de la OD responsabil prin solicitarea de despăgubiri conform contractului de distribuţie încheiat între cei doi OD conform reglementărilor în vigoare.
La solicitarea unui utilizator cu o putere aprobată de cel puţin 100 de kVA pe loc de consum, OD este obligat să negocieze includerea în contractul de distribuţie a unor prevederi speciale referitoare la continuitatea alimentării şi/sau calitatea tehnică a energiei electrice, suplimentare nivelurilor minime stabilite prin prezentul standard, convenind obligaţiile tehnice şi financiare care revin părţilor, cu evidenţierea distinctă a acestora în contractul de distribuţie.
OD este obligat să anunţe utilizatorii afectaţi de întreruperile planificate, menţionând durata estimată a acestora.
OD este îndreptăţit să întrerupă calea de alimentare/evacuare a energiei electrice în situaţiile şi condiţiile prevăzute în contractul-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, denumit în continuare contract-cadru pentru serviciul de distribuţie.
(1) Pentru lucrările de dezvoltare, retehnologizare şi mentenanţă, OD va stabili, împreună cu utilizatorii, o programare convenabilă pentru ambele părţi.
(2) OD informează utilizatorii şi, în cazul utilizatorilor de tip client final, furnizorii acestora cu privire la data, ora, precum şi durata întreruperilor necesare, după cum urmează:
a) în scris sau telefonic, cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor, în cazul clienţilor noncasnici mari, precum şi în cazul clienţilor vulnerabili din motive de sănătate/vârstă, încadraţi în această categorie conform prevederilor art. 19; pentru aceste categorii de clienţi, OD retransmite anunţul cu privire la data întreruperii cu 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor;
b) prin mass-media (minimum presă) şi pagina proprie de internet, în cazul locurilor de consum şi/sau de producere racordate la reţelele electrice de IT şi MT, cu excepţia celor aferente clienţilor prevăzuţi la lit. a), cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor;
c) prin mass-media (minimum presă) şi pagina proprie de internet, în cazul locurilor de consum şi/sau de producere racordate la reţelele electrice de JT, cu excepţia celor aferente clienţilor prevăzuţi la lit. a), cu minimum 2 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor.
(3) În situaţiile prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), pentru cazul în care contractul de distribuţie este încheiat între OD şi utilizator, OD informează utilizatorii şi individual, prin e-mail sau sms, dacă informaţiile privind adresa de e-mail sau numărul de telefon i-au fost puse la dispoziţie de către aceştia.
(4) În situaţia locurilor de consum şi/sau de producere prevăzute la alin. (2) lit. a), dacă se ajunge la o înţelegere cu majoritatea utilizatorilor afectaţi privind reprogramarea unei întreruperi planificate, OD anunţă toţi utilizatorii cu privire la noua dată, oră, precum şi durată a întreruperii necesare, cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a lucrărilor.
(5) În situaţia în care, din motive obiective, OD renunţă la întreruperea planificată, acesta are obligaţia de a informa utilizatorii ce urmau a fi afectaţi de aceasta cu minimum 24 de ore înainte de data prevăzută pentru începerea lucrărilor.
(6) La solicitarea unui utilizator, transmisă în scris conform art. 38, OD apelează la mijloace speciale (de exemplu, alimentări provizorii, lucru sub tensiune, grupuri generatoare mobile), cu scopul limitării duratei/puterii întrerupte sau chiar a eliminării întreruperilor, sau realizează lucrările necesare în afara programului normal de lucru al solicitantului.
(7) În situaţia prevăzută la alin. (6), cheltuielile suplimentare ale OD se suportă de utilizator în condiţiile în care OD îi adresează o propunere tehnică şi financiară înaintea începerii lucrărilor, cu excepţia consumatorilor vulnerabili.
(1) Într-un an calendaristic, pentru lucrările de dezvoltare şi mentenanţă, OD nu cauzează unui utilizator mai mult de:
a) 4 întreruperi planificate cu durata de maximum 8 ore fiecare, în mediul urban;
b) 8 întreruperi planificate cu durata de maximum 8 ore fiecare, în mediul rural.
(2) În scopul realizării lucrărilor de retehnologizare a unor reţele electrice care alimentează un număr mai mare de 2.000 de utilizatori pentru care nu există soluţii tehnice cu caracter provizoriu (în vederea asigurării alimentării/evacuării energiei electrice), precum şi a lucrărilor necesare pentru racordarea unor noi utilizatori se acceptă ca OD să efectueze într-un an calendaristic 2 întreruperi planificate, cu durata de maximum 8 ore fiecare, în plus faţă de numărul întreruperilor prevăzut la alin. (1).
(1) Pentru remedierea instalaţiilor în urma unor evenimente accidentale care necesită o intervenţie imediată, OD ia toate măsurile necesare şi anunţă, dacă este posibil, pe orice cale şi în timpul cel mai scurt utilizatorii cu privire la ora şi durata întreruperii care urmează.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), pentru calculul indicatorilor de continuitate, această întrerupere se consideră ca fiind neplanificată.
(3) Dacă remedierea instalaţiilor nu necesită o intervenţie imediată, OD anunţă utilizatorii, cu minimum 24 ore înainte de întrerupere, prin intermediul mass-mediei (minimum presă) şi pagina de internet şi e-mail/sms, iar la calculul indicatorilor de continuitate, întreruperea se consideră ca fiind planificată.
(1) În termen de 5 de zile calendaristice de la data producerii unui incident deosebit în RED, OD concesionar este obligat să informeze ANRE, precizând şi numărul locurilor de consum şi/sau de producere afectate.
(2) În cadrul raportului prevăzut la art. 44, OD concesionar transmite ANRE un centralizator anual al incidentelor deosebite din RED, însoţit de rapoartele de analiză aferente acestora.
(1) OD asigură sosirea echipei de intervenţie în minimum de timp din momentul în care a luat cunoştinţă de întreruperea căii de alimentare/evacuare a energiei electrice la un loc de consum şi/sau de producere, astfel încât restabilirea acesteia, după o întrerupere neplanificată, să se realizeze, de la data intrării în vigoare a Standardului până la data de 31 decembrie 2018, după cum urmează:
a) pentru mediul urban, în condiţii normale de vreme, în maximum 8 ore;
b) pentru mediul rural, în condiţii normale de vreme, în maximum 18 ore;
c) pentru mediul urban sau rural, în condiţii meteorologice deosebite, în maximum 48 de ore.
(2) Începând cu 1 ianuarie 2019, restabilirea căii de alimentare/evacuare a energiei electrice la un loc de consum şi/sau de producere, după o întrerupere neplanificată, trebuie să se realizeze după cum urmează:
a) pentru mediul urban, cu excepţia municipiilor reşedinţă de judeţ, în condiţii normale de vreme, în maximum 6 ore;
b) pentru municipiile reşedinţă de judeţ, în condiţii normale de vreme, în maximum 4 ore;
c) pentru mediul rural, în condiţii normale de vreme, în maximum 12 ore;
d) pentru mediul urban sau rural, în condiţii meteorologice deosebite, în maximum 48 de ore.
(3) Termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) se calculează din momentul în care OD a luat cunoştinţă, prin anunţarea de către utilizator sau ca urmare a indicaţiilor echipamentelor specifice instalate în reţea, de întreruperea căii de alimentare/evacuare a energiei electrice.
(4) La solicitarea telefonică a utilizatorilor, OD furnizează informaţii actualizate continuu cu privire la momentul estimat al restabilirii căii de alimentare/evacuare cu energie electrică.
(5) Pentru minimizarea duratei întreruperii neplanificate, OD este obligat să aplice soluţii tehnice cu caracter temporar în vederea asigurării alimentării/evacuării energiei electrice la/de la locurile de consum şi/sau de producere.
(1) Începând cu 1 ianuarie 2017, OD concesionar monitorizează şi transmite ANRE în cadrul raportului anual prevăzut la art. 44 numărul întreruperilor lungi neplanificate, ce afectează un loc de consum şi/sau de producere racordat la IT şi MT apărute într-un an calendaristic, în condiţii normale de vreme. Pentru nivelul de JT, până la data de 31 decembrie 2018, monitorizarea numărului întreruperilor lungi neplanificate ce afectează un loc de consum şi/sau de producere se realizează acolo unde s-au implementat sisteme de măsurare inteligentă a energiei electrice.
(2) În cadrul întreruperilor lungi neplanificate prevăzute la alin. (1) nu sunt incluse întreruperile accidentale provocate de terţi. Întreruperile accidentale provocate de terţi se monitorizează şi se raportează distinct de către OD, în cadrul raportului prevăzut la art. 44.
(3) Pentru perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020 numărul întreruperilor lungi neplanificate ce afectează un loc de consum şi/sau de producere racordat la reţelele electrice de JT, într-un an calendaristic, în condiţii normale de vreme, nu poate fi mai mare de:
a) 12 întreruperi neplanificate, în mediul urban;
b) 24 de întreruperi neplanificate, în mediul rural.
(4) Pentru perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2022, numărul întreruperilor lungi neplanificate ce afectează un loc de consum şi/sau de producere racordat la reţelele electrice de JT, într-un an calendaristic, în condiţii normale de vreme, nu poate fi mai mare de:
a) 8 întreruperi neplanificate, în mediul urban;
b) 16 întreruperi neplanificate, în mediul rural.
(5) Începând cu 1 ianuarie 2023, numărul întreruperilor lungi neplanificate ce afectează un loc de consum şi/sau de producere racordat la reţelele electrice de JT într-un an calendaristic, în condiţii normale de vreme, nu poate fi mai mare de 8 întreruperi indiferent de zonă.
(6) În condiţiile prevăzute la alin. (1), începând cu 1 ianuarie 2019, numărul întreruperilor lungi neplanificate ce afectează un loc de consum şi/sau de producere racordat la reţelele electrice de IT sau MT, într-un an calendaristic, în condiţii normale de vreme, nu poate fi mai mare de 3 întreruperi indiferent de zonă.
Dacă titularul contractului de furnizare/distribuţie aduce la cunoştinţă OD şi prezintă o confirmare medicală de la un medic specialist, vizată şi de medicul de familie, că o persoană locuind la locul său de consum necesită menţinerea în viaţă prin aparate electrice, intrând astfel în categoria clienţilor vulnerabili, OD este obligat:
a) să înregistreze adresa/locul de consum drept o instalaţie specială, din motive umanitare;
b) să ia toate măsurile pentru evitarea deconectării respectivului loc de consum;
c) să rezolve cu prioritate întreruperile neplanificate care afectează respectivul loc de consum;
d) să asigure o sursă suplimentară de alimentare a respectivului loc de consum;
e) să ofere utilizatorului un număr de telefon de urgenţă;
f) dacă este cazul, să permită ca relaţia cu clientul vulnerabil respectiv să se poată desfăşura prin intermediul unei terţe persoane, împuternicite de titularul contractului de furnizare/distribuţie încheiat pentru locul de consum respectiv.