În Monitorul Oficial nr. 155 din 1 martie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 230/2016 al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor privind aprobarea Planului de management al Rezervației Naturale Codrul secular Runc.
În extras
CAPITOLUL I
Introducere
1.1. Elemente generale ale planului de management
1.1.1. Scopul planului de management
Rezervațiile naturale sunt acele arii naturale protejate ale căror scopuri sunt protecția și conservarea unor habitate și specii naturale importante sub aspect floristic, faunistic, forestier, hidrologic, geologic, speologic, paleontologic, pedologic.
Datorită transformărilor majore suferite de mediul înconjurător, mai ales sub influența factorului antropic, se impun adoptarea și aplicarea unor măsuri menite să protejeze elementele constitutive de bază ale arboretului Runc.
Planul de management are ca principal scop menținerea echilibrului ecologic al arboretului Runc.
De asemenea se vor crea posibilități de studiere a particularităților acestui arboret și se va încuraja dezvoltarea de proiecte ce au ca scop studierea genofondului exemplarelor de fag din această arie naturală protejată.
O componentă importantă a managementului ariei naturale protejate și cu aplicare imediată o constituie componenta educațională.
1.1.2. Obiectivele planului de management
Plecând de la argumentele care au stat la baza constituirii Rezervației Naturale Codrul secular Runc, în baza consultării factorilor interesați, a fost stabilit un set de obiective specifice.
Managementul rezervației naturale se face în funcție de caracteristicile ei, prin măsuri active de gospodărire pentru menținerea habitatelor și protejarea anumitor specii, grupuri de specii și comunități biotice.
Această rezervație corespunde categoriei IV, și anume arie de gestionare a habitatelor/speciilor: arie protejată administrată în special pentru conservarea naturii prin intervenții manageriale.
Pe lângă activitățile științifice, după caz, pot fi admise activități turistice, educaționale, organizate.
Obiectivele planului de management sunt următoarele:
a) asigurarea statutului favorabil de conservare al pădurii de fag și a habitatului particular din zonă;
b) protejarea cadrului natural;
c) promovarea unui turism care să nu afecteze negativ aria protejată, să ducă la creșterea respectului pentru valorile naturale;
d) conștientizarea și educarea publicului și a factorilor interesați, pentru înțelegerea importanței conservării naturii.
1.1.3. Principiile planului de management
Principiile planului de management urmăresc trasarea unor linii generale pe care se va sprijini implementarea planului de management.
Principiul opiniei generale unitare
Crearea unei imagini unitare asupra unui teritoriu, prin cunoașterea integrată a structurii și funcționalității lui, se constituie într-un atu incontestabil pentru dezvoltarea echilibrată a acelui spațiu. Cunoașterea unitară a valorilor și a problemelor permite acțiunea eficientă pentru selectarea celor mai bune măsuri conforme cu aspirațiile factorilor de decizie, populației locale și cu obiectivele de conservare pe termen mediu și lung.
Existența unei opinii generale comune reprezintă o condiție esențială de abordare pluriinstituțională a unor aspecte de care depinde reușita aplicării prevederilor prezentului plan de management. Astfel, integrarea într-un sistem de cooperare a acțiunilor tuturor factorilor de decizie din zonă cu cele ale custodelui ariei protejate constituie un pas înainte în scopul creșterii eficienței managementului ariei protejate.
Principiul dezvoltării durabile, ameliorării calității vieții și asigurării coerenței managementului
Planul de management urmărește îmbunătățirea gestionării patrimoniului natural și cultural al zonei prin promovarea acțiunilor fără impact asupra ariei naturale protejate, menținerea condițiilor de viață și a resurselor naturale regenerabile pentru generațiile viitoare, cel puțin la nivelul celor existente pentru generația actuală.
Promovarea dezvoltării armonioase a fondului forestier și cinegetic
Pădurile, prin funcțiile de protecție și socioeconomice pe care le îndeplinesc, constituie o avuție de interes național, de care trebuie să beneficieze întreaga societate. În acest scop este necesară asigurarea gestionării durabile a pădurilor, prin stabilirea de măsuri eficiente de administrare, pentru conservarea și protecția resurselor genetice valoroase.
Susținerea intensă a informării populației, dezvoltării culturale și a educației permanente
Dezvoltarea culturală, promovarea educației și a informării populației reprezintă modalități de dezvoltare a unor spații pe termen lung, în condițiile în care resursele umane formate nu se îndreaptă spre alte direcții.
Principiul precauției și transparenței în luarea deciziei
Orice acțiune sau decizie, indiferent de caracterul ei, trebuie să fie analizată din punctul de vedere al costurilor și beneficiilor pe care aceasta le presupune, dar și din prisma efectelor negative asupra mediului și asupra colectivităților locale. Beneficiile pe termen scurt nu trebuie să reprezinte un criteriu de adoptare a deciziilor. Precauția este un instrument de mediu foarte util pentru evitarea apariției unor areale cu disfuncționalități. Aceasta nu impune excluderea activităților economice dintr-un spațiu, ci includerea în faza de investiție a aspectelor ce privesc impactul asupra mediului. Evaluarea impactului asupra mediului realizată în această etapă trebuie să reprezinte un ghid de desfășurare a activităților, beneficiarul investiției fiind obligat să îl respecte conform legislației de mediu în vigoare.
Principiul precauției trebuie să stea la baza tuturor deciziilor care privesc în mod direct sau indirect rezervația. Unde există amenințarea unei reduceri semnificative sau a pierderii diversității biologice, lipsa certitudinii științifice totale nu trebuie folosită ca motiv pentru amânarea măsurilor de evitare sau de reducere a acestui pericol.
Se impune o transparență ridicată în luarea deciziilor, situațiile conflictuale fiind astfel îndepărtate.
Principiul conservării diversității biologice
Diversitatea biologică are o importanță deosebită dată în primul rând de valoarea ei ecologică, genetică, socială, economică, științifică, educațională, culturală, recreativă și estetică. Diversitatea biologică prezintă o importanță deosebită pentru evoluție și pentru conservarea ecosistemelor și speciilor. Cerința fundamentală pentru conservarea diversității biologice este conservarea in situ a ecosistemelor și habitatelor naturale, menținerea și refacerea populațiilor viabile de specii în mediul lor natural. Flora și fauna sălbatică reprezintă o componentă de neînlocuit a sistemelor naturale.
Protecția și conservarea habitatelor, a speciilor de plante și animale sălbatice este reglementată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru creșterea eficienței acțiunilor de protecție a habitatelor și a speciilor de plante și animale se propun o serie de măsuri:
a) informarea publicului asupra importanței acestei arii naturale protejate;
b) o mai bună cunoaștere a politicilor organismelor decizionale și a obiectivelor lor;
c) identificarea conflictelor dintre utilizatorii de resurse și mediul natural.
Planul de management stabilește un cadru de acțiune în scopul conservării diversității biologice, în special a habitatelor.
1.2. Bazele legale
1.2.1. Bazele legale ale înființării ariei naturale protejate
Rezervația Naturală Codrul secular Runc s-a constituit ca arie naturală protejată prin Hotărârea Guvernului nr. 2.151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone, încadrată conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, în categoria de rezervație naturală cu caracter predominant floristic și forestier.
1.2.2. Bazele legale ale elaborării planului de management
Elaborarea planului de management se face în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Prevederile acestui plan de management vor fi respectate atât de custodele ariei naturale protejate, de autoritățile care reglementează activități pe teritoriul ariilor naturale protejate, cât și de persoanele fizice și juridice care dețin sau care administrează terenuri și alte bunuri și/sau care desfășoară activități în perimetrul și în vecinătatea ariei naturale protejate.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare, după aprobarea planului de management autoritățile publice locale au obligația de a actualiza documentațiile de amenajare a teritoriului și urbanism, prin integrarea în cuprinsul lor a prevederilor referitoare la rezervația naturală.
Pentru documentațiile de amenajarea teritoriului și urbanism care vor fi realizate ulterior aprobării planului de management, în cadrul acestora trebuie să existe prevederi referitoare la aria naturală protejată. În acest sens este necesar avizul custodelui, atât pentru actualizarea documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanism existente, cât și pentru cele care vor fi elaborate în viitor.
În vederea localizării cu exactitate a ariei naturale protejate în documentațiile de amenajare a teritoriului și urbanism, în piesele grafice/desenate ale documentațiilor, este necesar ca, prin grija autorității administrației publice locale competente, să fie incluse și limitele ariei naturale protejate, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
1.2.3. Cadrul legal pentru administrarea ariei protejate
Conform Convenției de custodie nr. 90 din 3 martie 2010 și Actului adițional nr. 2, aria protejată este atribuită în custodie R.N.P. – Romsilva, Direcția Silvică Bacău, Ocolul Silvic Fântânele.
Rezervația Naturală Codrul secular Runc funcționează în baza următoarelor acte normative și legislative:
a) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 2.151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone;
c) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare;
d) Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – secțiunea a III-a – zone protejate;
e) Ordinul ministrului mediului și schimbărilor climatice nr. 1.052/2014 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare și custodie a ariilor naturale protejate, cu modificările ulterioare;
f) Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare;
g) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 139/2005 privind administrarea pădurilor din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 38/2006, cu modificările ulterioare;
h) Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 1.540/2011 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind termenele, modalitățile și perioadele de colectare, scoatere și transport al materialului lemnos, cu modificările și completările ulterioare;
i) Legea nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice, cu modificările ulterioare;
j) Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare;
k) Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare;
l) Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările ulterioare.
1.3. Procesul de elaborare a planului de management
1.3.1. Cadru de realizare și instituții implicate
Planul de management al Rezervației Naturale Codrul secular Runc este realizat conform prevederilor legale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Planul de management este elaborat prin participarea unui grup de lucru operativ, constituit din reprezentanți nominalizați ai instituțiilor interesate de pe raza ariei protejate.
Instituțiile participante la realizarea planului de management sunt:
a) Direcția Silvică Bacău;
b) Instituția Prefectului Județul Neamț;
c) Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, Facultatea de Științe – secția biologie;
d) Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Biologie;
e) Consiliul Local al Localității Bahna;
f) Complexul Muzeal de Științele Naturii „Ion Borcea” Bacău.
1.3.2. Etape în elaborarea planului de management
Planul de management se bazează pe direcții prioritare și acțiuni concrete pentru îndeplinirea obiectivelor rezervației naturale.
Definirea direcțiilor prioritare s-a realizat ținând cont de realitățile existente și de obiectivele realizabile.
Au fost identificate ca domenii prioritare conservarea diversității biologice, promovarea activităților de educație și conștientizare a publicului, promovarea imaginii ariei naturale protejate.
Au fost stabilite acțiunile pentru toate domeniile prioritare, luând în considerare resursele tehnice, financiare și umane necesare pentru implementarea acestora și sursele posibile de finanțare.
1.3.3. Modalități de implicare a publicului
Planul de management pentru aria protejată „Codrul secular Runc” a fost dezbătut în cadrul unor întâlniri cu reprezentanți ai ONG-urilor interesate de activitățile de conservare a naturii.
1.3.4. Proceduri de modificare a planului de management
Planul de management al Rezervației Naturale Codrul secular Runc este realizat într-o manieră flexibilă, datorită fenomenelor naturale imprevizibile, care pot afecta suprafețe de teren și care obligă la reconsiderarea măsurilor de conservare a biodiversității.
Se impune adoptarea unui management adaptativ, care să țină seama de direcțiile de acțiune stabilite, astfel încât să se poată realiza principalele obiective de conservare ale ariei protejate.