În Monitorul Oficial nr. 149 din 26 februarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 189/2016 al Ministerului Sănătății pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcționare al Spitalului de Psihiatrie Poiana Mare.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Spitalul de Psihiatrie Poiana Mare, denumit în continuare spital, este instituție publică, cu personalitate juridică, cu rol în asigurarea de servicii medicale, funcționând conform prevederilor legale în vigoare privind reforma în domeniul sănătății și participând la asigurarea stării de sănătate a populației.
(2) Sediul spitalului este în comuna Poiana Mare, județul Dolj, Strada Gării nr. 40.
(3) Spitalul de Psihiatrie Poiana Mare este unitate sanitară de interes public național aflată în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Sănătății.
Art. 2.
Spitalul asigură asistență medicală de specialitate (spitalicească și ambulatorie) pentru populația județului Dolj, precum și pentru județele limitrofe.
Art. 3.
(1) Ministerul Sănătății exercită controlul asupra activității spitalului, precum și asupra modului de aplicare de către acesta a dispozițiilor legale în vigoare în domeniul sanitar.
(2) Îndrumarea, coordonarea și monitorizarea activității desfășurate de spital se exercită de Ministerul Sănătății, ca autoritate centrală în domeniul asistenței de sănătate publică.
(3) Activitățile organizatorice și funcționale cu caracter medico-sanitar din spital, precum și procedurile și manevrele medicale sunt supuse reglementărilor în vigoare. Problemele de etică și deontologie profesională sunt de competența Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Farmaciștilor din România, a Colegiului Psihologilor din România sau a Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, după caz.
(4) Personalul spitalului este constituit din personal contractual, iar în vederea stabilirii atribuțiilor și răspunderilor s-au avut în vedere acte normative specifice sistemului sanitar, precum și Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(5) Salarizarea personalului de conducere din spital, precum și a celorlalte categorii de personal se stabilește conform legii.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate și atribuțiile spitalului
Art. 4.
(1) Spitalul furnizează servicii medicale preventive, curative și de recuperare în specialitatea psihiatrie, pentru adulți, cu respectarea normelor privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare.
(2) Spitalul prestează servicii de spitalizare continuă în cursul cărora furnizează servicii medicale în profilul spitalului.
(3) Spitalul prestează servicii medicale ambulatorii în cadrul cărora furnizează următoarele servicii: consultații, investigații, stabilirea diagnosticului, indicații terapeutice medicamentoase, psihoterapie și consiliere psihologică.
Art. 5.
Spitalul este integrat într-un sistem funcțional unitar prin care se asigură:
a) accesul populației la toate formele de asistență medicală psihiatrică;
b) colaborarea cu alți furnizori de servicii medicale cu atribuții în rezolvarea unor probleme de sănătate publică, sub coordonarea Direcției de Sănătate Publică a Județului Dolj, cum ar fi cele din programele naționale: tuberculoză, infecția cu virus HIV/SIDA, diabet zaharat, nutriție și boli metabolice;
c) continuitatea acordării asistenței medicale de specialitate în toate stadiile de evoluție a bolii, prin cooperarea permanentă a medicilor din această unitate sau cu cei din alte unități;
d) continuitatea acordării asistenței medicale prin organizarea liniilor de gardă, conform legislației în vigoare;
e) utilizarea eficientă a personalului de specialitate și a mijloacelor tehnice de investigație și tratament;
f) dezvoltarea și perfecționarea continuă a asistenței medicale în concordanță cu ultimele noutăți din domeniu;
g) respectarea legislației în vigoare pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
Art. 6.
Spitalul asigură calitatea actului medical prin:
a) efectuarea consultațiilor, investigațiilor, tratamentelor și a altor îngrijiri medicale ale bolnavilor spitalizați, cu respectarea protocoalelor de diagnostic și terapeutice;
b) stabilirea corectă a diagnosticului și a conduitei terapeutice pentru pacienții spitalizați;
c) furnizarea tratamentului adecvat și respectarea condițiilor de prescriere a medicamentelor prevăzute în nomenclatorul de medicamente, conform reglementărilor în vigoare;
d) aprovizionarea, depozitarea și distribuirea medicamentelor potrivit normelor în vigoare; urmărirea calității medicamentelor în vederea creșterii eficienței tratamentelor, evitarea riscului terapeutic, informarea și documentarea în domeniul medicamentelor;
e) aprovizionarea cu substanțe și materiale de curățenie și dezinfectante;
f) asigurarea unui microclimat corespunzător;
g) prevenirea și combaterea infecțiilor nosocomiale;
h) aprovizionarea în vederea asigurării unei alimentații corespunzătoare afecțiunii, atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ, respectând alocația de hrană conform legislației în vigoare, precum și servirea mesei în condiții de igienă;
i) încadrarea cu personal medico-sanitar și cu alte categorii de personal, conform normativelor de personal în vigoare, care să permită funcționarea spitalului în condiții de eficiență;
j) informarea despre serviciile medicale oferite și despre modul în care sunt furnizate atât pacienților, cât și populației, în general;
k) asigurarea accesibilității, continuității și calității serviciilor pentru persoanele cu tulburări psihice prin derularea Programului Național de Sănătate Mintală și Profilaxie în patologia psihiatrică.
Art. 7.
(1) În acordarea asistenței medicale, personalul medico-sanitar trebuie să se conformeze normelor de etică și deontologie, să acționeze întotdeauna în interesul bolnavului și pentru promovarea stării de sănătate a populației, să aibă o atitudine activă față de nevoile de îngrijire a sănătății fiecărui cetățean, să îngrijească toți bolnavii cu același interes, fără discriminare și fără condiționare de avantaje materiale sau servicii personale.
(2) Pentru prejudicii cauzate pacienților, din culpă medicală, răspunderea este individuală și revine persoanei care a cauzat prejudiciul.
(3) Personalul spitalului este obligat să asigure în fiecare an respectarea clauzelor prevăzute în contractul de furnizare de servicii medicale spitalicești în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate încheiat cu casa județeană de asigurări de sănătate. Nerespectarea clauzelor contractuale reprezintă abatere disciplinară și nu exclude răspunderea administrativă, patrimonială sau penală, după caz.
Art. 8.
(1) Spitalul are obligația de a înregistra persoanele cărora li se acordă asistență medicală, de a întocmi fișa de consultație, foaia de observație și alte asemenea acte stabilite prin dispozițiile legale.
(2) La externarea pacientului se vor elibera: biletul de externare, scrisoarea medicală, prescripția medicală, certificatul de constatare a decesului (după caz).
(3) Obligațiile și răspunderile care revin personalului sanitar din înregistrarea și raportarea activității desfășurate, documentele folosite și circuitul acestora se stabilesc prin procedurile standard de realizare a serviciilor medicale și respectă prevederile legale în domeniu.
Art. 9.
Spitalul acordă asistență medicală în caz de urgență, ori de câte ori se solicită aceste servicii, oricărei persoane care se prezintă la spital, dacă starea de sănătate a persoanei este critică, asigurând, dacă este cazul, transportul medicalizat la o altă unitate medico-sanitară de profil.
Art. 10.
Spitalul verifică dacă pacientul are calitatea de asigurat. În situația în care pacientul nu poate face dovada că este asigurat, spitalul va acorda serviciile medicale de urgență necesare, va evalua situația medicală a pacientului și îl va externa, dacă internarea nu se mai justifică; la solicitarea pacientului care nu are calitatea de asigurat, se poate continua internarea, cu suportarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale de către acesta.
Art. 11.
Spitalul are obligația să respecte confidențialitatea față de terți asupra datelor și informațiilor serviciilor medicale acordate asiguraților, precum și intimitatea și demnitatea acestora, conform legislației în vigoare privind drepturile pacientului.
Art. 12.
Alte atribuții ale spitalului:
a) Acordă servicii medicale de specialitate tuturor asiguraților, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care și-a virat contribuția pentru aceștia, în mod nediscriminatoriu și cu respectarea dreptului la libera alegere a furnizorului de servicii medicale în situația trimiterii pentru consultații interdisciplinare.
b) Raportează datele solicitate de instituțiile abilitate privind furnizarea serviciilor medicale și starea de sănătate a persoanelor consultate sau tratate.
c) Încheie contract cu casa județeană de asigurări de sănătate.
d) Spitalul raportează indicatorii prevăzuți în normele privind execuția, raportarea și controlul programelor naționale de sănătate și utilizează eficient sumele cu această destinație.
e) Transmite instituțiilor abilitate datele necesare în vederea validării și decontării serviciilor spitalicești.
f) Asigură utilizarea formularelor cu regim special unice pe țară, conform prevederilor legale în vigoare referitoare la sistemul de asigurări sociale de sănătate.
g) Completează corect și la zi formularele utilizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.
h) Respectă dreptul la libera alegere de către asigurat a medicului și a furnizorului.
i) Încheie acorduri de colaborare cu spitalele din județ sau din alte județe pentru pacienții critici, în vederea respectării protocoalelor de transfer interclinic al pacientului critic.
j) Asigură permanența serviciilor medicale furnizate asiguraților internați.
k) Stabilește programul de lucru și îl afișează la loc vizibil.
l) Stabilește sarcinile și obligațiile de serviciu pentru personalul angajat.
m) Asigură condițiile necesare pentru aplicarea măsurilor de protecție a muncii, de protecție civilă și pază contra incendiilor, conform normelor în vigoare.
n) Asigură gestiunea datelor și informațiilor medicale prin utilizarea unui program informatic securizat de management spitalicesc.
o) Asigură semnalizarea corespunzătoare, în zonă și în interior, a circuitelor funcționale, în special a celor utilizate de pacientul internat.
p) Îndeplinește și alte atribuții prevăzute de alte acte normative în vigoare.
q) Asigură în permanență asistența medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale și alte situații de criză.
r) Încurajează aparținătorii pacienților cu probleme psihiatrice să se implice în îngrijirea acestora.
s) Asigură libertatea de deplasare a pacientului în afara secției, în cadrul spitalului, cu excepția perioadelor de vizită medicală, carantine, necesităților de imobilizare la pat etc.
t) Asigură păstrarea anonimatului pacientului și a confidențialității datelor prin reglementări interne specifice:
1. toate informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul acestuia;
2. informațiile cu caracter confidențial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul își dă consimțământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres;
3. în cazul în care informațiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditați, implicați în tratamentul pacientului, acordarea consimțământului nu mai este obligatorie;
4. pacientul are acces la datele medicale personale;
5. medicul va păstra secretul profesional și va acționa în acord cu dreptul legal al fiecărei persoane la respectarea vieții sale private din punctul de vedere al informațiilor referitoare la sănătatea sa;
6. obligația medicului de a păstra secretul profesional este opozabilă inclusiv față de membrii familiei persoanei respective;
7. obligația medicului de a păstra secretul profesional persistă și după ce persoana respectivă a încetat să îi fie pacient sau a decedat;
8. transmiterea datelor referitoare la sănătatea persoanei: medicul, la solicitarea persoanei în cauză, o va informa pe aceasta sau pe persoana desemnată de aceasta cu privire la orice informație pe care o deține referitoare la starea de sănătate a persoanei în cauză;
9. derogări de la regula păstrării secretului profesional;
10. derogări de la dreptul fiecărei persoane la respectarea vieții sale private din punctul de vedere al informațiilor referitoare la sănătate sunt numai cele prevăzute în mod expres de lege;
11. în cadrul procesului de cercetare medicală, participarea persoanelor cu tulburări psihice se face atât cu consimțământul lor, cât și cu consimțământul familiei (ori, în lipsa familiei, a reprezentanților lor legali);
12. informațiile confidențiale pot fi folosite pentru cercetare medicală și publicate numai în condițiile păstrării anonimatului pacienților participanți la programul de cercetare (cu excepția cazurilor când este menționat în scris acordul pacienților și al familiei sau al reprezentanților lor legali);
13. pacienții spitalizați fără consimțământul lor nu pot fi folosiți ca subiecți de cercetare.
u) Asigură gestionarea dosarului pacientului astfel:
1. pe toată perioada spitalizării, foaia de observație clinică generală a bolnavului internat pe secție se păstrează în dosarele cu foi de observație ale secției respective, în camera asistentului-șef, care va fi responsabil de gestiunea dosarelor pacienților;
2. dosarul va avea un opis zilnic care cuprinde: numele și prenumele pacientului; numărul foii de observație; salonul/ rezerva unde se află internat;
3. o listă centralizată cu pacienții, foaia de observație clinică generală corespunzătoare și salonul unde sunt aceștia cazați vor fi afișate zilnic la camera asistentelor;
4. foaia de observație clinică generală va însoți bolnavul la investigațiile paraclinice și, după completarea acesteia de către medicul respectiv, va fi adusă și returnată de către personalul însoțitor asistentului-șef sau medicului de gardă, după caz.
v) Asigură anunțarea aparținătorilor în cazul decesului pacientului, cu respectarea procedurilor interne în astfel de situații.