În Monitorul Oficial nr. 33 din 18 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 4.146/2015 al Ministerului Finanțelor Publice pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j), k), l), m) și n) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și la art. X și XI din Acordul dintre România și Statele Unite ale Americii privind statutul forțelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
1. Precizări generale
(1) Potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare(Codul fiscal), sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii în favoarea misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare, a personalului acestora, precum și a cetățenilor străini cu statut diplomatic sau consular în România, în condiții de reciprocitate. Cetățenii străini din România având statut diplomatic sau consular trebuie să fie notificați la Ministerul Afacerilor Externe pentru a beneficia de scutirea de taxă pe valoarea adăugată.
(2) În conformitate cu prevederile art. 294 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii în favoarea organismelor internaționale, altele decât cele menționate la art. 294 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, recunoscute ca atare de autoritățile publice din România, precum și a membrilor acestora, în limitele și în condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a acestor organisme sau de acordurile de sediu.
(3) Potrivit art. 294 alin. (1) lit. j) și l) din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii în favoarea cetățenilor străini cu statut diplomatic sau consular într-un alt stat membru și a organizațiilor internaționale și interguvernamentale recunoscute ca atare de autoritățile publice din România, acreditate într-un alt stat membru.
(4) Potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii către Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiții sau către organismele cărora li se aplică Protocolul din 8 aprilie 1965 privind privilegiile și imunitățile Comunităților Europene, în limitele și în condițiile stabilite de protocolul respectiv și de acordurile de punere în aplicare a respectivului protocol sau de acordurile de sediu, în măsura în care nu conduc la denaturarea concurenței. Instituțiile și/sau organismele care activează în România beneficiază de scutirea de taxă pe valoarea adăugată numai pentru achizițiile de bunuri și servicii a căror valoare totală depășește plafonul de 700 lei.
(5) Potrivit art. X și XI din Acordul dintre România și Statele Unite ale Americii privind statutul forțelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002, cu modificările și completările ulterioare, și înțelegerilor ulterioare semnate în baza acestui acord, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și prestările de servicii pentru forțele Statelor Unite ale Americii și pentru contractanții acestora, atunci când acționează pentru sau în numele forțelor Statelor Unite ale Americii, livrările de bunuri și prestările de servicii realizate de contractanți către forțele Statelor Unite ale Americii, precum și livrările de bunuri și prestările de servicii destinate uzului personal al membrilor forței Statelor Unite ale Americii în România, al personalului civil care însoțește forța și al membrilor lor de familie. Prin contractant al forțelor Statelor Unite ale Americii se înțelege orice entitate care livrează bunuri sau prestează servicii către forțele Statelor Unite ale Americii, inclusiv companii, corporații, întreprinderi și subcontractanți. Prin personal civil care însoțește forța și membrii de familie se înțelege componenta civilă și membrii de familie, prevăzuți la art. I paragraful 1 din Acordul dintre România și Statele Unite ale Americii privind statutul forțelor Statelor Unite ale Americii în România, semnat la Washington la 30 octombrie 2001, ratificat prin Legea nr. 260/2002, cu modificările și completările ulterioare.
(6) Potrivit art. 294 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri și/sau prestările de servicii către un alt stat membru decât România, destinate forțelor armate ale unui stat membru NATO, altul decât statul membru de destinație, pentru utilizarea de către forțele în cauză sau de către personalul civil care le însoțește sau pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor lor, atunci când forțele respective participă la o acțiune comună de apărare. În sensul art. 294 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal, prin acțiune comună de apărare se înțelege efortul comun de apărare a statelor membre NATO.
(7) Potrivit prevederilor art. 294 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri netransportate în afara României și/sau prestările de servicii efectuate în România, destinate fie forțelor armate ale celorlalte state membre NATO pentru utilizarea de către forțele în cauză sau de către personalul civil care le însoțește, fie pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor acestora, atunci când forțele respective participă la o acțiune comună de apărare. În sensul art. 294 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal, prin acțiune comună de apărare se înțelege efortul comun de apărare a statelor membre NATO.
(8) Sunt asimilate taxei pe valoarea adăugată și intră sub incidența reciprocității impozitele și taxele generale pe consum aplicate în statele în care sunt acreditate misiuni diplomatice și oficii consulare române.
(9) Se consideră îndeplinite condițiile de reciprocitate și în cazul în care în statele în care sunt acreditate misiuni diplomatice și oficii consulare ale României nu sunt legiferate taxa pe valoarea adăugată sau alte impozite ori taxe generale pe consum. Ca regulă generală, recunoașterea acestei reciprocități de fapt va fi condiționată de încheierea unor acorduri bilaterale. În vederea încheierii acestor acorduri, Ministerul Afacerilor Externe, prin structurile competente, participă, alături de reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice, la realizarea demersurilor necesare în vederea respectării procedurii prevăzute de Legea nr. 590/2003 privind tratatele.
(10) Instituțiile/Persoanele eligibile prevăzute la alin. (1)-(7) sunt denumite în continuare persoane scutite. În scopul aplicării prezentelor norme, persoanele scutite se consideră stabilite într-un stat dacă activează sau, după caz, sunt acreditate ori au sediul în statul respectiv, denumit țară gazdă. Contractanții forțelor Statelor Unite ale Americii, care acționează pentru sau în numele forțelor Statelor Unite ale Americii, se consideră stabiliți în România în scopul aplicării prezentelor norme dacă activează în România, chiar dacă aceștia nu au sediul activității economice sau un sediu fix pe teritoriul României. Criteriile prevăzute la art. 266 alin. (2) din Codul fiscal nu sunt aplicabile pentru determinarea locului în care este stabilită o persoană scutită conform prezentelor norme.
(11) Prin aplicarea prezentelor norme se reglementează procedura de aplicare a scutirilor de TVA pentru achizițiile efectuate în România de persoanele scutite prevăzute la alin. (10) și se evită situația în care, în urma dispariției frontierelor dintre statele membre ale Uniunii Europene, ar dispărea și posibilitatea scutirii de la plata taxei pe valoarea adăugată la efectuarea de achiziții într-un alt stat membru. În cadrul scutirii de taxă pe valoarea adăugată menționate mai sus se vor aplica restricțiile pe care le-a stabilit țara gazdă pentru scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată pe piața locală din acea țară. Prin țară gazdă se înțelege statul în care sunt stabilite persoanele scutite menționate la alin. (10). Țara gazdă va trebui să facă cunoscut faptul că, în ceea ce privește achizițiile efectuate pe teritoriul său ori în alt stat membru, poate fi acordată această scutire, prin autentificarea unui certificat de scutire pe care persoana scutită trebuie să o solicite țării gazdă. Pentru fiecare achiziție efectuată în alt stat membru se va solicita autentificarea unui astfel de certificat, cu excepția instituțiilor Comunităților Europene și a Organizației Tratatului Atlanticului de Nord. Țara gazdă poate stabili totodată ca persoanele scutite menționate la alin. (10) să autentifice independent certificatele de scutire pentru achizițiile destinate uzului oficial. Pentru achizițiile destinate uzului personal, acest lucru nu este posibil. Organele fiscale și operatorii economici se pot confrunta cu certificatele respective în 3 moduri:
a) persoanele scutite stabilite în România pot solicita autentificarea certificatelor de scutire pentru achizițiile din România, conform prevederilor pct. 2;
b) persoanele scutite stabilite în România pot solicita autentificarea certificatelor de scutire pentru efectuarea de achiziții în alte state membre sau pentru achiziții intracomunitare de bunuri efectuate în România, conform prevederilor pct. 3;
c) persoanele scutite stabilite în alte state membre se pot prezenta în România cu certificate de scutire autentificate de alte state membre, conform prevederilor pct. 4.
(12) Prin organ fiscal care deservește persoanele scutite, în sensul prezentelor norme, se înțelege Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, administrațiile județene ale finanțelor publice sau administrațiile sectoarelor 1-6 ale finanțelor publice, după caz, în a căror rază teritorială își are sediul/reședința solicitantul sau, după caz, își desfășoară activitatea ori are loc acțiunea pentru care se solicită aplicarea scutirii de taxă.
2. Scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru achizițiile efectuate în România de persoanele scutite stabilite în România
2.1. Scutirea directă
Art. 2.
(1) Scutirea directă de taxă pe valoarea adăugată se realizează prin facturare fără taxă pe valoarea adăugată de către furnizorii de bunuri și/sau prestatorii de servicii, în favoarea persoanelor scutite stabilite în România, prevăzute la art. 1 alin. (1), (2), (4), (5) și (7).
(2) Persoanele scutite stabilite în România, prevăzute la art. 1 alin. (1), (2), (5) și (7), pot beneficia de scutire directă pe baza unui certificat valabil care atestă că sunt îndreptățite să beneficieze de scutire. Exemplarul original al certificatului de scutire se transmite furnizorului/prestatorului pentru a justifica aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată. În cazul livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii care se efectuează continuu, cum sunt: livrările de gaze naturale, de apă, serviciile telefonice, livrările de energie electrică, termică, precum și pentru serviciile de închiriere sau leasing, certificatul de scutire este valabil pentru o perioadă de 12 luni consecutive, în limita valorii înscrise în acesta și, după caz, în formularul de comandă anexat. În cazul depășirii valorii înscrise în certificatul de scutire pentru aceste livrări/prestări se va solicita autentificarea unui nou certificat sau, după caz, pentru diferența respectivă se poate solicita restituirea taxei conform procedurii descrise la pct. 2.2. Furnizorul/Prestatorul va aplica scutirea de TVA pentru toate facturile privind livrări de bunuri sau prestări de servicii care se efectuează continuu, emise în perioada de valabilitate a certificatului.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), pentru închirierea sau leasingul de bunuri imobile persoanele scutite stabilite în România, prevăzute la art. 1 alin. (1), pot beneficia de scutirea directă de TVA pe baza avizului privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate, care este valabil pentru o perioadă de 12 luni consecutive de la data emiterii acestuia. Pentru închirierea sau leasingul de bunuri imobile prestatorii aplică scutirea de TVA cu drept de deducere pe baza avizului privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate prezentat de persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (1). Prestatorii care nu primesc de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) avizul valabil privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate aplică fie scutirea de TVA fără drept de deducere prevăzută la art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, fie regimul de taxare în cazul în care au optat, conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal, pentru taxarea operațiunilor de închiriere sau leasing de bunuri imobile. Avizul privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate se solicită Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, ori de câte ori este cazul. O copie de pe aviz se transmite prestatorilor pentru justificarea scutirii directe de TVA aplicate pentru închirierea sau leasingul de bunuri imobile.
(4) Pentru aplicarea scutirii directe de către instituțiile și/sau organismele prevăzute la art. 1 alin. (4) nu este obligatorie prezentarea certificatului de scutire. Instituțiile și/sau organismele prevăzute la art. 1 alin. (4) pot beneficia de scutire directă pe baza unui formular de comandă în care vor certifica faptul că sunt îndreptățite să beneficieze de scutire. Exemplarul original al formularului de comandă se transmite furnizorului/prestatorului pentru a justifica aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată. Instituțiile și/sau organismele care activează în România beneficiază de scutirea de taxă pe valoarea adăugată numai pentru achizițiile de bunuri și servicii a căror valoare este egală cu sau mai mare de 700 lei, inclusiv taxa care ar fi datorată dacă respectiva operațiune nu ar fi scutită. În cazul livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii care se efectuează continuu și al serviciilor de închiriere sau leasing efectuate în beneficiul instituțiilor și/sau organismelor care activează în România, scutirea este aplicabilă dacă valoarea fiecărei facturi este egală cu sau mai mare de 700 lei, inclusiv taxa care ar fi datorată dacă respectiva operațiune nu ar fi scutită.
(5) Pentru închirierea sau leasingul de bunuri imobile, prestatorii aplică scutirea de TVA cu drept de deducere pe baza certificatului de scutire valabil prezentat de persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (2), (5) și (7) și, respectiv, pe baza formularului de comandă prezentat de persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (4). Prestatorii care nu primesc un certificat de scutire valabil de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2), (5) și (7) și, respectiv, un formular de comandă de la persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (4) aplică fie scutirea de TVA fără drept de deducere prevăzută la art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, fie regimul de taxare în cazul în care au optat conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal pentru taxarea operațiunilor de închiriere sau leasing de bunuri imobile.
(6) Formularul certificatului care trebuie completat de persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (1), (2), (5) și (7) va fi solicitat de la autoritățile fiscale care le deservesc. Certificatul de scutire și, după caz, formularul de comandă anexat la acesta se completează în 3 exemplare sau, după caz, în 4 exemplare de către contractanții forțelor Statelor Unite ale Americii, pe fiecare furnizor/prestator de la care persoanele scutite urmează să efectueze cumpărări. Un exemplar al certificatului și, după caz, al formularului de comandă se reține de furnizor/prestator, un exemplar se reține de forțele Statelor Unite ale Americii în cazul contractanților acestora, un exemplar rămâne la emitent și un alt exemplar va fi păstrat de autoritatea fiscală care le deservește. Modelul certificatului de scutire pentru persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (1), (2) și (7) este prevăzut în anexa nr. 1, iar pentru persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (5), modelul certificatului de scutire este prevăzut în anexa nr. 2. În situația în care contractanții forțelor Statelor Unite ale Americii, care acționează pentru sau în numele forțelor Statelor Unite ale Americii, realizează către forțele Statelor Unite ale Americii exclusiv livrări de bunuri și/sau prestări de servicii scutite conform prezentelor norme, nu au obligația să solicite înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată conform art. 316 din Codul fiscal.
(7) În cazul persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1), (2), (5) și (7), certificatul de scutire și, după caz, formularul de comandă care se anexează la acesta sunt valabile dacă sunt autentificate prin semnare și ștampilare de autoritățile competente din România. Autoritățile fiscale aplică certificatului un număr de ordine. Autoritățile din România competente să autentifice certificatele de scutire și, după caz, formularele de comandă sunt:
a) în cazul persoanelor scutite prevăzute la art. 1 alin. (1), (2) și (7), autoritatea fiscală teritorială din România care le deservește;
b) în cazul persoanelor scutite prevăzute la art. 1 alin. (5), forțele Statelor Unite ale Americii și autoritatea fiscală teritorială care le deservește.
(8) În vederea autentificării certificatelor de scutire:
a) persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (1) solicită avizul în scris privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate din partea Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, ori de câte ori este cazul;
b) persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (2) solicită confirmarea în scris privind încadrarea în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu din partea Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, ori de câte ori este cazul;
c) persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (7) solicită o adresă scrisă emisă de structura organizatoare a activităților de cooperare din cadrul Ministerului Apărării Naționale cu forțele armate ale statelor străine membre NATO, care să confirme că acestea se află în România pentru a lua parte la efortul comun de apărare, ori de câte ori este cazul.
Aceste avize vor fi prezentate autorității fiscale competente.
(9) Răspunderea pentru verificarea respectării condițiilor de reciprocitate și a încadrării în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu revine Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
(10) Scutirea directă nu se poate aplica pentru livrările de bunuri și/sau prestările de servicii efectuate în mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente în care persoanele scutite ocupă o parte cu titlu de proprietar sau de chiriaș, precum și pentru livrările de carburanți auto efectuate de stațiile de distribuție, pentru care se emit bonuri fiscale conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
2.2. Scutirea prin restituire
Art. 3.
(1) Restituirea către persoanele scutite prevăzute la art. 1 alin. (1), (2), (4), (5) și (7) a taxei pe valoarea adăugată achitate, aferentă bunurilor și serviciilor achiziționate în România, se aplică în cazul în care nu s-a aplicat scutirea directă prevăzută la art. 2, precum și în orice alte situații în care nu se poate aplica scutirea directă.
(2) Restituirea taxei pe valoarea adăugată se efectuează de către autoritatea fiscală care deservește persoanele scutite. În vederea restituirii taxei, solicitanții trebuie să prezinte următoarele documente:
a) o cerere de restituire a taxei pe valoarea adăugată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, și, în cazul persoanelor scutite prevăzute la art. 1 alin. (1) și (2), avizul în scris privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate, respectiv confirmarea în scris privind încadrarea în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu, din partea Direcției protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe. Direcția protocol din cadrul Ministerului Afacerilor Externe eliberează trimestrial un singur aviz privind îndeplinirea condițiilor de reciprocitate, respectiv o singură confirmare privind încadrarea în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu, aferente fiecărei cereri de restituire, fără a se putea reveni retroactiv asupra acestora;
b) un borderou care să cuprindă în ordine cronologică pentru fiecare achiziție următoarele informații: denumirea, numărul și data documentului, valoarea fără TVA, valoarea TVA, valoarea inclusiv TVA, denumirea, numărul și data documentului de plată corespunzător și suma achitată;
c) copii de pe facturile în care sunt consemnate bunurile și serviciile achiziționate în cursul trimestrului pentru care se solicită restituirea;
d) copii de pe bonurile fiscale emise în cursul trimestrului pentru care se face restituirea, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a căror valoare individuală, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro, la cursul de schimb prevăzut la art. 290 din Codul fiscal. În situația în care această valoare este depășită, solicitanții trebuie să prezinte copii de pe facturile emise în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
e) copii de pe documentele care atestă achitarea contravalorii bunurilor/serviciilor și a taxei pe valoarea adăugată aferente, până la data depunerii cererilor;
f) pentru livrările de bunuri și/sau prestările de servicii efectuate în mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, în care instituțiile/persoanele eligibile prevăzute la art. 1 ocupă o parte cu titlu de proprietar sau de chiriaș, în locul documentelor prevăzute la lit. c) se va prezenta decontul cuprinzând cheltuielile comune și taxa pe valoarea adăugată, întocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-părți pe care colocatarul este obligat să o plătească, potrivit normelor legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari;
g) în cazul persoanelor menționate la art. 1 alin. (7), o adresă scrisă emisă de structura organizatoare a activităților de cooperare din cadrul Ministerului Apărării Naționale cu forțele armate ale statelor străine membre NATO, care să confirme faptul că acestea se află în România pentru a lua parte la efortul comun de apărare, ori de câte ori este cazul.
(3) Persoanele scutite pot solicita rambursarea taxei pe valoarea adăugată facturate și achitate de acestea pentru bunuri ce le-au fost livrate sau servicii care le-au fost prestate în beneficiul lor în România, trimestrial, cel mai târziu până la finele lunii următoare încheierii trimestrului pentru care se solicită restituirea.
(4) Prin excepție de la termenul de depunere a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată prevăzut la alin. (3), misiunile diplomatice și oficiile consulare ale statelor în care exercițiul bugetar se încheie la data de 30 septembrie pot solicita restituirea taxei pe valoarea adăugată pentru trimestrul III în două tranșe, prin depunerea cererii de restituire și a documentelor justificative, separat pentru lunile iulie și august, până la finele lunii septembrie, și separat pentru luna septembrie, până cel târziu la finele lunii octombrie.
(5) Prin excepție de la prevederile alin. (3) și (4), în situația în care persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1), (2), (4), (5) și (7) nu au depus în termenele prevăzute la alin. (3) și (4) cererile de restituire a taxei pe valoarea adăugată și/sau documentația aferentă, la solicitarea acestora președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adăugată. În acest sens, pe baza documentelor prevăzute la alin. (2), depuse de solicitanți, autoritatea fiscală competentă va întocmi un referat semnat de conducătorul acesteia, din care să rezulte că, deși cererile de restituire au fost depuse cu întârziere față de termenele prevăzute la alin. (3) și (4), sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege și de prezentul ordin pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adăugată, care va fi înaintat președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea efectuării restituirii taxei pe valoarea adăugată.
3. Scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru achizițiile efectuate în alte state membre de persoanele scutite stabilite în România și pentru achizițiile intracomunitare realizate în România de către aceste persoane scutite
Art. 4.
(1) Pentru fiecare achiziție din alt stat membru, persoanele scutite stabilite în România pot solicita autentificarea unui certificat de scutire la autoritatea fiscală teritorială care le deservește, din care să reiasă că persoana în cauză poate face obiectul scutirii, conform art. 151 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, cu modificările și completările ulterioare. Certificatul servește de asemenea și pentru scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru achiziția intracomunitară realizată în România, conform art. 276 alin. (1) din Codul fiscal, de către persoanele scutite stabilite în România.
(2) Certificatul de scutire este prevăzut în Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a măsurilor de punere în aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, modelul în limba română fiind prevăzut în anexa nr. 4.
(3) Certificatul de scutire și, după caz, formularul de comandă se completează în 3 exemplare, pe fiecare furnizor/prestator din alt stat membru de la care persoanele scutite efectuează cumpărări. Un exemplar al certificatului și, după caz, al formularului de comandă se predau furnizorului/prestatorului, un exemplar rămâne la emitent și un alt exemplar va fi păstrat de autoritatea fiscală care deservește persoanele scutite.
(4) Certificatul de scutire și, după caz, formularul de comandă sunt autentificate prin semnare și ștampilare de autoritățile competente din România care aplică un număr de ordine. Certificatul poate fi autentificat dacă se respectă condițiile valabile pentru persoanele scutite respective în cazul scutirii interne, cu excepția condițiilor de reciprocitate și a încadrării în limitele și condițiile stabilite de convențiile internaționale de instituire a organismelor sau de acordurile de sediu.
(5) În cazul în care pentru persoana scutită este valabilă o limită exprimată în lei și prețul este menționat în valută, la convertire se va lua în considerare ultimul curs de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României la data solicitării autentificării certificatului.
(6) Indiferent de sistemul ales de statul membru din care se efectuează cumpărările, cu certificatul respectiv se poate obține scutire directă în momentul achiziției sau se poate solicita la autoritățile fiscale din străinătate restituirea taxei pe valoarea adăugată plătite în respectivul stat membru.
(7) Autoritatea fiscală teritorială din România va păstra o copie a fiecărui certificat emis, în vederea soluționării unor eventuale cereri de transmitere de informații venite din partea statului în care a avut loc achiziția.