În Monitorul Oficial nr. 17 din 11 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3.433/2015 al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiții, inclusiv în sectorul pomicol, pentru procesarea și marketingul produselor agricole în vederea obținerii de produse neagricole”.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat, cu titlul „Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiții, inclusiv în sectorul pomicol, pentru procesarea și marketingul produselor agricole în vederea obținerii de produse neagricole”, denumită în continuare schemă, în baza căreia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor definite în mod general și abstract, cu respectarea prevederilor art. 13 și 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, denumit în continuare Regulamentul GBER, care este regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare.
(2) Schema vizează acțiunile specifice și beneficiarii eligibili conform fișelor tehnice ale submăsurii 4.2 – Sprijin pentru investiții în procesarea/marketingul produselor agricole, denumită în continuare sM4.2 și submăsurii 4.2a – Investiții în procesarea/marketingul produselor din sectorul pomicol, denumită în continuare sM4.2a, aferente măsurii 4 – Investiții în active fizice din cadrul Programului național de dezvoltare rurală 2014-2020 (PNDR 2014-2020).
Art. 2.
(1) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, prin Direcția generală dezvoltare rurală – Autoritate de management pentru Programul național de dezvoltare rurală, denumită în continuare AM PNDR, are calitatea de furnizor de ajutor în cadrul prezentei scheme, iar Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, are calitatea de administrator al acestei scheme.
(2) Textul prezentei scheme este publicat integral pe paginile web ale MADR și AFIR la adresele www.madr.ro și www.afir.info.
CAPITOLUL II
Scopul și obiectivele schemei
Art. 3.
(1) Scopul acordării sprijinului este de a crește competitivitatea întreprinderilor prin realizarea de produse noi, cu valoare adăugată, fără a afecta însă concurența pe piața internă și comerțul intracomunitar într-o măsură contrară interesului comun.
(2) Necesitatea sprijinului și contribuția la dezvoltarea regională au în vedere sprijinirea realizării de investiții inițiale în active corporale și necorporale, inclusiv în sectorul pomicol, pentru procesarea de produse agricole prevăzute în anexa I la Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, în vederea obținerii de produse neagricole.
Art. 4.
(1) Obiectivul general al prezentei scheme vizează îmbunătățirea nivelului de performanță al întreprinderilor, prin creșterea competitivității întreprinderilor care realizează investiții în domeniile de intervenții eligibile menționate în anexele nr. 1 și 2.
(2) Obiectivele specifice ale prezentei scheme vizează:
a) introducerea de noi tehnologii și procedee pentru obținerea de noi produse neagricole sau de o calitate superioară și deschiderea de noi piețe interne, în special în contextul unor lanțuri alimentare integrate;
b) creșterea calității produselor obținute, a siguranței alimentare și obținerea de noi produse competitive, cu impact economic asupra procesării ulterioare în întreprinderi, cu asigurarea standardelor sanitar-veterinare și de siguranță alimentară;
c) creșterea numărului de locuri de muncă.
CAPITOLUL III
Domeniul de aplicare
Art. 5.
Prezenta schemă se adresează întreprinderilor care realizează investiții inițiale în active corporale și/sau necorporale, inclusiv în sectorul pomicol, pentru procesarea și marketingul produselor agricole, în domeniile de intervenții eligibile prevăzute în anexele nr. 1 și 2, întreprinderi situate în următoarele regiuni de dezvoltare din România:
a) Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, care grupează județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare și Maramureș;
b) Regiunea de Dezvoltare Centru, care grupează județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu;
c) Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, care grupează județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui;
d) Regiunea de Dezvoltare Sud-Est, care grupează județele Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Vrancea și Tulcea;
e) Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia, care grupează județele Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman;
f) Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia, care grupează județele Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea;
g) Regiunea de Dezvoltare Vest, care grupează județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș;
h) Regiunea de Dezvoltare București-Ilfov, care grupează municipiul București și județul Ilfov.
Art. 6.
(1) În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate în următoarele sectoare:
a) sectorul pescuitului și al acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
b) sectorul producției agricole primare;
c) sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; sau
(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;
d) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia nr. 2010/787 a Consiliului;
e) sectorul siderurgic;
f) sectorul cărbunelui;
g) sectorul construcțiilor navale;
h) sectorul fibrelor sintetice;
i) sectorul transporturilor și al infrastructurii conexe;
j) sectorul producerii și distribuției de energie și al infrastructurii pentru aceasta.
(2) Prezenta schemă nu se aplică:
a) ajutoarelor destinate activităților legate de exportul către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;
c) ajutoarelor regionale individuale pentru investiții acordate unui beneficiar care a închis aceeași activitate sau o activitate similară în Spațiul Economic European în cei 2 ani care au precedat depunerea cererii sale pentru acordarea de ajutoare regionale de investiții sau care, în momentul depunerii cererii de ajutor, are planuri concrete de a închide o astfel de activitate într-o perioadă de 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care solicită ajutoare, în zona în cauză;
d) măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiționată de obligația ca beneficiarul să își aibă sediul în statul membru relevant sau să fie stabilit cu preponderență în statul membru respectiv; cu toate acestea, cerința de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plății ajutorului este permisă;
e) măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiționată de obligația ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel național sau servicii naționale.
(3) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse, menționate la alin. (1), cât și în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activități, cu condiția ca întreprinderea să demonstreze, prin documente și evidențe financiar-contabile, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă, respectiv să evidențieze separarea activităților sau o distincție între costuri.
CAPITOLUL IV
Definiții
Art. 7.
În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:
1. ajutor de stat – orice măsură care îndeplinește criteriile prevăzute în art. 107 alin. (1) din TFUE;
2. întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de forma juridică, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia;
3. întreprinderi micro, mici și mijlocii sau IMM – sunt acele întreprinderi care au mai puțin de 250 de angajați și a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro. Astfel:
(i) în cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mijlocie se definește ca fiind întreprinderea care are între 50 și 249 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deține active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
(ii) în cadrul categoriei de IMM, întreprinderea mică reprezintă întreprinderea care are între 10 și 49 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deține active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 10 milioane euro;
(iii) în cadrul categoriei de IMM, microîntreprinderea este întreprinderea care are mai puțin de 10 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă și/sau deține active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 2 milioane euro.
O întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25% sau mai mult din capitalul ori din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, solidar ori individual, de unul sau de mai multe organisme publice.
Datele folosite pentru calcularea numărului de angajați și a valorilor financiare, perioada de referință, precum și stabilirea modului de calcul al acestor date ale unei întreprinderi trebuie să respecte prevederile anexei I la Regulamentul GBER, coroborate cu cele ale Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare;
4. întreprinderi mari – întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile pentru a fi considerate IMM;
5. întreprindere în dificultate – în conformitate cu prevederile Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate, înseamnă o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare:
a) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată, alta decât o IMM care există de cel mult 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată” se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social” include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
b) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății, alta decât o IMM care există de cel mult 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății” se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;
e) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:
1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și
2. capacitatea de acoperire a dobânzilor, calculată pe baza EBITDA1, se situează sub valoarea 1,0;
6. ajutoare regionale pentru investiții – ajutoarele regionale acordate pentru o investiție inițială sau pentru o investiție inițială în favoarea unei noi activități economice;
7. investiție inițială – o investiție în active corporale și/sau necorporale legată de crearea unei noi unități, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior, o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente;
8. investiție inițială pentru o nouă activitate economică – o investiție în active corporale și necorporale legată de înființarea unei noi unități sau de diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă;
9. aceeași activitate sau o activitate similară – activitate care face parte din aceeași clasă, respectiv cod numeric de patru cifre, a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire, așa cum este prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.037/90 al Consiliului, precum și a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice;
10. active corporale – active precum terenuri și clădiri, instalații, utilaje și echipamente;
11. active necorporale – active care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;
12. data acordării ajutorului – data semnării contractului de finanțare;
13. demararea lucrărilor de execuție a proiectului sau a unei activități – fie demararea activităților sau a lucrărilor de construcție aferente investiției, fie primul angajament obligatoriu din punct de vedere juridic de a comanda echipamente sau de a contracta servicii sau orice alt angajament care face ireversibil proiectul ori activitatea, luându-se în considerare situația care survine prima în ordine cronologică; cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor sau a activității;
14. cheltuieli eligibile – cheltuieli privind realizarea de investiții specifice sM4.2 și sM4.2a, cu respectarea prevederilor art. 14 din Regulamentul GBER;
15. costuri generale ale proiectului – acele costuri necesare pentru pregătirea și implementarea proiectului, constând în cheltuieli pentru consultanță, proiectare, monitorizare și management, inclusiv onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, taxele pentru eliberarea certificatelor, potrivit art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, precum și cele privind obținerea avizelor și autorizațiilor necesare implementării proiectelor, prevăzute în legislația națională;
16. intensitatea ajutorului de stat – valoarea brută a ajutorului, exprimată ca procentaj din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale proiectului. Toate cifrele utilizate reprezintă sume determinate înainte de aplicarea impozitelor directe. Ajutoarele plătibile în mai multe tranșe se actualizează la valoarea de la data acordării lor. Rata de actualizare este rata de referință în vigoare la data acordării acestora, calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referință și de scont;
17. Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 – documentul programatic, în sensul art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013, în care sunt prevăzute măsurile și sumele alocate României pentru perioada de programare 2014-2020, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare nr. 3.508 din 26 mai 2015;
18. măsură – set de operațiuni din cadrul PNDR 2014-2020, care contribuie la realizarea uneia sau mai multora dintre prioritățile Uniunii Europene în materie de dezvoltare rurală;
19. submăsură – set de operațiuni grupate sub un cod unic alocat în cadrul unei măsuri în conformitate cu anexa I partea 5 din Regulamentul de punere în aplicare nr. 808/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR);
20. procedură de evaluare și selectare a proiectelor – procedura de detaliere a etapelor și a documentelor necesare din momentul depunerii cererii de finanțare a proiectului până la semnarea contractului și cuprinsă într-un manual elaborat de AFIR, aprobată prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, ce va fi publicat imediat după adoptare pe pagina web a MADR și, respectiv, pe pagina AFIR;
21. Ghidul solicitantului – detaliere tehnică și financiară a fiecărei măsuri, care cuprinde setul de informații necesare solicitantului pentru pregătirea, derularea și implementarea proiectului, elaborat pentru fiecare măsură PNDR, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și publicat pe site-ul organismului de implementare;
22. cerere de plată – solicitarea scrisă pe care beneficiarul o depune la AFIR pentru obținerea rambursării, în limita intensității ajutorului, a cheltuielilor eligibile efectuate pe parcursul implementării proiectului. La cererea de plată se atașează documentele justificative de plată;
23. proiect eligibil – proiectul care îndeplinește condițiile de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă și care poate fi selectat, conform criteriilor de selecție aprobate și detaliate în manualele de proceduri și în Ghidul solicitantului;
24. contract de finanțare – documentul juridic încheiat între AFIR și beneficiar prin care se stabilesc obiectul, drepturile și obligațiile părților, durata de execuție, valoarea, plata, precum și alte dispoziții și condiții specifice, prin care se acordă asistență financiară nerambursabilă din FEADR în scopul atingerii obiectivelor măsurilor cuprinse în PNDR;.
25. avize și acorduri necesare investiției – documentele-parte a cadrului legislativ, administrativ și operațional, inclusiv din domeniul mediului, prin intermediul cărora, în baza protocoalelor de colaborare, AFIR și celelalte instituții responsabile vor asigura verificarea proiectelor finanțate prin măsurile PNDR 2014-2020, astfel încât investițiile să respecte legislația în vigoare;
26. comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte rezervate acestei activități;
27. producția agricolă primară – producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la TFUE, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;
28. prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
29. produse agricole – produsele enumerate în anexa I la TFUE, cu excepția produselor obținute din pescuit și din acvacultură, enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;
30. produse neagricole – produsele de origine agricolă, dar neprevăzute în anexa I la TFUE, obținute prin procesarea materiilor prime produse agricole conform anexei 1 la TFUE, cu excepția produselor piscicole și de acvacultură;
31. investiții colective – investiții realizate de către cooperative sau grupuri de producători legate de asigurarea cooperării între producători, prin promovarea unor investiții în facilități comune mai eficiente și profitabile, cum sunt echipamente, infrastructură și altele. Aceste investiții vor deservi interesul membrilor din cadrul cooperativelor și grupurilor de producători;
32. lanțul alimentar integrat – succesiunea de etape și operații din cadrul aceleiași unități implicate în producerea, procesarea, distribuția, depozitarea și manipularea produselor agroalimentare, de la producția primară până la comercializare;
33. forme asociative – grupuri de producători – recunoscute potrivit Ordonanței Guvernului nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 338/2015, cu modificările și completările ulterioare, societăți cooperative – organizate conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, precum și cooperative agricole – organizate potrivit Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare; formele asociative au personalitate juridică și sunt asimilate unei întreprinderi, potrivit definiției de la pct. 2. În situația în care ajutorul de stat primit de o formă asociativă se transferă membrilor acesteia, care se încadrează în definiția întreprinderii, acești membri sunt considerați beneficiarii finali ai ajutorului de stat, iar criteriile de eligibilitate și cumul se verifică pentru aceștia din urmă;
34. data acordării ajutorului de stat – data la care se semnează contractul de finanțare.
CAPITOLUL V
Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 8.
(1) În cadrul prezentei scheme se acordă ajutor de stat regional pentru investiții sub formă de grant și acesta constă în rambursarea cheltuielilor eligibile suportate și plătite de către beneficiar.
(2) Ajutorul se acordă în urma selectării și notificării beneficiarului privind acceptarea cererii de finanțare, urmată de încheierea contractului de finanțare între AFIR și beneficiar. Contractele de finanțare vor fi încheiate cel târziu până pe 31 decembrie 2020. Contractul trebuie să facă referire expresă la faptul că se acordă un ajutor de stat în baza Regulamentului GBER și valoarea acestuia.
(3) Plata efectivă a ajutorului se efectuează eșalonat, în tranșe conforme etapelor de execuție, în urma prezentării de către beneficiar a cererilor de plată și a documentelor justificative de plată, prevăzute în procedurile specifice ale AFIR. Plata ajutorului către beneficiarii schemei se poate face până la 31 decembrie 2023.
Art. 9.
(1) În conformitate cu art. 45 alin. (4) și art. 63 ale Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 beneficiarii sprijinului acordat prin prezenta schemă pot primi, după semnarea contractului, un avans în procent de maximum 50% din ajutorul public aferent proiectului, iar plata acestuia se va face după prezentarea unei garanții eliberate de o instituție financiară bancară sau nebancară înscrisă în registrul special al Băncii Naționale a României, reglementat de legislația națională în domeniu, care corespunde procentului de 100% din suma avansului.
(2) Garanția prevăzută la alin. (1) poate fi prezentată de beneficiarii privați și sub formă de poliță de asigurare eliberată de o societate de asigurări, autorizată potrivit legislației în vigoare.
(3) Garanțiile prevăzute la alin. (1) și (2) nu trebuie să constituie un ajutor de stat, conform Comunicării Comisiei din 20 iunie 2008 cu privire la aplicarea art. 87 și 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanții (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:155:00 10:0022:RO:PDF).