În Monitorul Oficial nr. 15 din 8 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 3795/2015 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Normelor tehnice privind înființarea, funcționarea și desființarea punctelor vamale în cadrul birourilor vamale.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
Activitatea vamală se exercită de Agenția Națională de Administrare Fiscală prin Direcția Generală a Vămilor și prin direcțiile regionale vamale și birourile vamale care funcționează în cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.
Art. 2.
(1) Punctele vamale se înființează și își desfășoară activitatea în cadrul și în subordinea directă a birourilor vamale, prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la propunerea Direcției Generale a Vămilor.
(2) Punctele vamale care se înființează trebuie să fie amplasate în conformitate cu deciziile administrațiilor locale referitoare la restricțiile de circulație impuse mijloacelor de transport marfă.
(3) Înființarea unui punct vamal poate fi:
a) solicitată de un operator economic, când punctul vamal înființat funcționează numai pentru operatorul economic solicitant;
b) dispusă, la inițiativa Direcției Generale a Vămilor, din rațiuni de ordin economic și de facilitare a comerțului, când punctul vamal înființat funcționează pentru orice persoană.
Art. 3.
În aplicarea art. 2 alin. (3) lit. a), operatorul economic solicitant trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:
a) să aibă statutul de operator economic autorizat (AEO);
b) să nu aibă obligații bugetare restante reprezentând impozite, taxe, contribuții, inclusiv contribuții individuale ale salariaților și orice alte venituri bugetare, cu excepția celor eșalonate la plată, precum și a celor suspendate în condițiile legii;
c) să nu înregistreze debite față de autoritatea vamală;
d) să fi plasat bunuri sub un regim vamal determinat în baza unui număr de cel puțin 5.000 de operațiuni vamale, în perioada ultimelor 12 luni anterioare lunii în care a fost depusă cererea pentru înființarea punctului vamal;
e) să întocmească și să depună declarațiile vamale numai în nume propriu și pe seama sa;
f) să asigure în mod gratuit spațiul necesar desfășurării activității personalului vamal, corespunzător funcționării în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
g) să asigure în mod gratuit toate utilitățile necesare funcționării punctului vamal;
h) să asigure în mod gratuit birotica și logistica necesare desfășurării activității personalului vamal, inclusiv calculatoare cu acces la internet și imprimante;
i) să dispună de echipamente IT și de comunicații de date (internet minimum 100 Mb) impuse de utilizarea Sistemului informatic integrat vamal;
j) să asigure transportul gratuit al personalului vamal între sediul biroului vamal și locația punctului vamal, cu respectarea programului de funcționare aprobat;
k) să dispună de spații corespunzătoare din punct de vedere tehnic, destinate exclusiv efectuării controlului fizic total;
l) să dispună de spații corespunzătoare și autorizate conform legislației în vigoare, destinate în mod exclusiv depozitării și conservării bunurilor;
m) să constituie o garanție în contul biroului vamal în subordinea căruia își va desfășura activitatea punctul vamal, potrivit prevederilor art. 189-200 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar, cu modificările și completările ulterioare, a cărei valoare de referință corespunde cuantumului drepturilor vamale la import care s-ar putea naște cu privire la mărfurile importate de operatorul economic pe o perioadă de cel puțin o săptămână, fiind stabilită de biroul vamal împreună cu operatorul economic pe baza datelor referitoare la mărfurile importate în ultimele 12 luni anterioare lunii în care a fost depusă cererea pentru înființarea punctului vamal, luându-se în calcul taxele vamale cele mai ridicate aferente acestor mărfuri.
Art. 4.
(1) În cazul înființării punctului vamal la solicitarea unui operator economic, cererea de înființare se adresează, în scris, Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală a Vămilor și va fi însoțită de toate documentele furnizate de către operatorul economic prin care se probează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 3.
(2) La solicitarea Direcției Generale a Vămilor, biroul vamal în a cărui arie de competență își are sediul operatorul economic și în subordinea căruia urmează să își desfășoare activitatea punctul vamal întocmește un raport, al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme, în care sunt arătate, în mod detaliat, motivele care justifică sau nu înființarea punctului vamal.
(3) Direcția Generală a Vămilor analizează cererea operatorului economic împreună cu raportul biroului vamal, având în vedere și alte aspecte funcționale, cum ar fi: numărul de posturi ale biroului vamal și personalul vamal existent, distanța dintre punctul vamal și sediul biroului vamal în subordinea căruia urmează a funcționa acesta și distanța față de sediile altor puncte vamale.
(4) Cererea care îndeplinește cerințele de la alin. (1), împreună cu propunerea justificată a Direcției Generale a Vămilor, se transmite președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea aprobării înființării punctului vamal.
(5) Atunci când cererea îndeplinește cerințele de la alin. (1), însă Direcția Generală a Vămilor, în urma analizei efectuate în conformitate cu alin. (3), constată că nu se justifică înființarea punctului vamal, cererea este respinsă, decizia fiind comunicată în scris solicitantului, cu prezentarea motivelor pe care se întemeiază.
(6) Cererea care nu îndeplinește cerințele de la alin. (1) se soluționează de către Direcția Generală a Vămilor, prin transmiterea către solicitant a deciziei de respingere a cererii, cu prezentarea motivelor pe care se întemeiază.
(7) Decizia de respingere a cererii poate fi atacată în condițiile și termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 5.
(1) În cazul înființării punctului vamal conform art. 2 alin. (3) lit. b), la solicitarea Direcției Generale a Vămilor, biroul vamal în subordinea căruia urmează să funcționeze punctul vamal întocmește un raport în care sunt prezentate motivele care justifică înființarea punctului vamal din rațiuni economice și de facilitare a comerțului și este confirmată existența necesarului de tehnică de calcul și comunicații.
(2) Direcția Generală a Vămilor transmite raportul întocmit de biroul vamal Direcției tehnologia informației, comunicații și statistică vamală care, după ce îl analizează din punct de vedere al îndeplinirii condițiilor tehnice pentru funcționarea Sistemului informatic integrat vamal, comunică Direcției Generale a Vămilor avizul său favorabil sau nefavorabil privind înființarea punctului vamal.
(3) În baza avizului comunicat de Direcția tehnologia informației, comunicații și statistică vamală, Direcția Generală a Vămilor analizează raportul biroului vamal, având în vedere o mai bună repartizare a resurselor umane în funcție de personalul vamal existent, în scopul eficientizării activității biroului vamal prin înființarea punctului vamal ce urmează să funcționeze, și transmite președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală propunerea de înființare a punctului vamal, în vederea aprobării.
Art. 6.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind înființarea punctului vamal potrivit art. 2 va fi comunicat, de către Direcția Generală a Vămilor, Direcției tehnologia informației, comunicații și statistică vamală pentru atribuirea codului de identificare în sistemul informatic și pentru asigurarea liniei de comunicații, precum și Direcției generale de organizare și resurse umane, direcției generale regionale a finanțelor publice și direcției regionale vamale în cadrul căreia funcționează biroul vamal unde se înființează punctul vamal.
Art. 7.
(1) Activitatea punctului vamal se desfășoară cu lucrătorii vamali încadrați potrivit statului de funcții al biroului vamal în a cărui subordine a fost înființat.
(2) În funcție de specificul și volumul activității desfășurate, șeful biroului vamal asigură funcționarea fiecărui punct vamal prin repartizarea prin ordin de serviciu a personalului necesar și a unui număr suficient de formulare specifice destinate utilizării în activitatea vamală.
(3) Trimestrial sau ori de câte ori situația o cere, șeful biroului vamal întocmește planul de supraveghere vamală a punctului/punctelor vamal(e) și îl transmite spre avizare la Direcția Generală a Vămilor – Direcția supraveghere și control vamal.
Art. 8.
(1) Biroul vamal în subordinea căruia funcționează punctul vamal înființat conform art. 2 alin. (3) lit. a) are obligația să verifice, trimestrial, îndeplinirea de către operatorul economic a condițiilor prevăzute la art. 3.
(2) În situația în care condițiile prevăzute la art. 3 nu mai sunt întrunite în mod cumulativ, pe baza raportului întocmit de biroul vamal în care se constată acest lucru, Direcția Generală a Vămilor propune președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală încetarea funcționării și desființarea punctului vamal înființat la solicitarea operatorului economic. Raportul biroului vamal este întocmit potrivit modelului din anexă.
(3) Încetarea funcționării și desființarea unui punct vamal înființat conform art. 2 alin. (3) lit. a) poate fi propusă președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală de Direcția Generală a Vămilor și la cererea operatorului economic care a solicitat înființarea punctului vamal.
(4) Încetarea funcționării și desființarea unui punct vamal înființat conform art. 2 alin. (3) lit. b) poate fi propusă președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală de Direcția Generală a Vămilor, pe baza unui raport întocmit de biroul vamal, când din rațiuni de ordin economic activitatea punctului vamal nu mai poate continua.
(5) Punctele vamale se desființează și își încetează activitatea prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
(6) Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind desființarea punctului vamal va fi comunicat Direcției tehnologia informației, comunicații și statistică vamală, pentru închiderea valabilității codului de identificare atribuit în sistemul informatic și desființarea liniei de comunicații, dacă este cazul.
Art. 9.
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, punctele vamale înființate potrivit prevederilor Ordinului vicepreședintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 553/2005 privind aprobarea Normelor unitare de structură pentru înființarea și funcționarea punctelor vamale își încetează activitatea.