În Monitorul Oficial nr. 11 din 7 ianuarie a.c. a fost publicată Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2015 privind autorizarea fondului de pensii administrat privat care abrogă abrogă Norma nr. 4/2007 privind autorizarea fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 16 martie 2007, cu completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1
Prezenta normă reglementează procedura, condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în procesul de autorizare a fondului de pensii administrat privat.
Art. 2
Fondul de pensii administrat privat se înfiinţează în scopul punerii în practică a unei scheme de pensii private al cărei prospect a fost autorizat de A.S.F. în condiţiile legii.
Art. 3
Fondurile de pensii administrate privat pot funcţiona pe teritoriul României numai pe baza deciziei de autorizare emise de A.S.F.
Art. 4
Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
CAPITOLUL II
Înfiinţarea fondului de pensii administrat privat
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 5
(1) Fondul de pensii administrat privat se constituie pe bază de contract de societate, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Codul civil, prevederilor Legii şi ale prezentei norme.
(2) Iniţiativa constituirii unui fond de pensii administrat privat aparţine fondatorilor acestuia, care îndeplinesc condiţiile pentru a deveni participanţi conform prevederilor Legii şi ale normelor emise în aplicarea acesteia.
(3) Numărul fondatorilor necesar constituirii unui fond de pensii administrat privat este de minimum 5 persoane.
Art. 6
Sediul fondului de pensii administrat privat este acelaşi cu cel al administratorului.
Art. 7
(1) Membrii fondatori semnează un contract de administrare cu un administrator de fond de pensii administrat privat, denumit în continuare administrator, contract prin care fondul de pensii administrat privat îşi însuşeşte schema de pensii private al cărei prospect a fost autorizat de A.S.F.
(2) Prin contractul de administrare, membrii fondatori ai fondului de pensii împuternicesc administratorul să reprezinte fondul de pensii administrat privat în raporturile cu terţii, inclusiv în faţa instanţelor judecătoreşti.
SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul minim al contractului de societate
Art. 8
Contractul de societate are următorul conţinut minim:
a) părţile contractante;
b) denumirea fondului de pensii administrat privat;
c) fundamentarea legală a constituirii fondului de pensii administrat privat;
d) durata fondului de pensii administrat privat;
e) obiectivele fondului de pensii administrat privat;
f) drepturile şi obligaţiile părţilor;
g) atribuţiile şi responsabilităţile administratorului referitoare la activitatea de administrare a fondului de pensii administrat privat;
h) limitele mandatului acordat fondatorilor;
i) unitatea de fond – definiţia, descrierea, valoarea iniţială;
j) forţa majoră – definire;
k) clauze privind încetarea contractului în condiţiile prevăzute în Codul civil şi de Lege, proceduri şi modalităţi de protecţie a participanţilor în asemenea cazuri;
l) dispoziţii din care să rezulte că participanţii devin parte contractuală prin semnarea actului individual de aderare;
m) alte clauze.
CAPITOLUL III
Procedura de modificare a contractului de societate
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 9
(1) Contractul de societate poate fi modificat cu îndeplinirea procedurii prevăzute în prezenta normă.
(2) Procedura de modificare a contractului de societate cuprinde două etape:
a) obţinerea avizului prealabil de modificare a contractului de societate, emis în baza cererii şi a documentelor depuse de administratorul care solicită modificarea;
b) obţinerea avizului definitiv de modificare a contractului de societate, după îndeplinirea tuturor cerinţelor stabilite prin prezenta normă.
Art. 10
Modificarea contractului de societate se poate face la propunerea administratorului sau a majorităţii participanţilor la fondul respectiv, dacă în contractul de societate nu este prevăzut altfel.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de avizare prealabilă a modificării contractului de societate
Art. 11
(1) Pentru a obţine avizul prealabil de modificare a contractului de societate, administratorul depune la A.S.F. o cerere de avizare prealabilă a modificării acestuia, însoţită de următoarele documente:
a) nota de fundamentare a administratorului;
b) proiectul actului adiţional la contractul de societate;
c) documentul de informare şi solicitare a consimţământului participanţilor;
d) dovada plăţii taxei de avizare a modificării contractului de societate.
(2) Nota de fundamentare prevăzută la alin. (1) lit. a) conţine cel puţin următoarele:
a) motivaţia modificării contractului de societate;
b) modificările propuse de administratori şi/sau de către participanţii la fondul de pensii, evidenţiate comparativ;
c) menţiunea că exprimarea voinţei proprii a participantului trebuie să se realizeze în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data transmiterii documentului de informare şi solicitare a consimţământului participanţilor.
(3) Documentul de informare şi solicitare a consimţământului participanţilor prevăzut la alin. (1) lit. c) conţine cel puţin:
a) modificările propuse la contractul de societate, evidenţiate comparativ cu prevederile din contractul în vigoare;
b) menţiunea că exprimarea voinţei proprii a participantului trebuie să se realizeze în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data transmiterii documentului;
c) menţiunea că participanţii care nu sunt de acord cu modificările propuse la contractul de societate pot solicita, în scris, transferul la un alt fond de pensii administrat privat, fără penalităţi de transfer, toate cheltuielile aferente transferului fiind în sarcina administratorului.
(4) Prin documentul de informare şi solicitare a consimţământului, participanţilor le este adus la cunoştinţă faptul că, în cazul în care nu se obţine acordul participanţilor cu privire la modificările aduse contractului de societate, solicitările de transfer depuse ca urmare a exprimării dezacordului cu privire la modificarea contractului de societate nu produc efecte, iar modificarea contractului de societate nu are loc.
Art. 12
(1) A.S.F. hotărăşte cu privire la cererea de avizare prealabilă în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea ultimului document aferent cererii, transmis de către solicitant.
(2) Orice solicitare a A.S.F. privind informaţii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii.
(3) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente se solicită completarea sau înlocuirea acestora, după caz.
Art. 13
(1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a uneia dintre condiţiile prevăzute în prezenta normă atrage respingerea cererii de avizare prealabilă a modificării contractului de societate.
(2) Avizul prealabil sau decizia de respingere, scrisă şi motivată, se comunică solicitantului în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.
(3) În termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării acesteia, decizia de respingere poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 554/2004.
Art. 14
O nouă cerere de avizare prealabilă a modificării contractului de societate poate fi adresată A.S.F. numai după ce au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a cererii iniţiale.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de obţinere a consimţământului participanţilor cu privire la modificarea contractului de societate
Art. 15
(1) Pentru modificarea contractului de societate este necesară obţinerea consimţământului participanţilor la respectivul fond de pensii administrat privat, existenţi la data comunicării avizului prealabil.
(2) În vederea obţinerii consimţământului participanţilor cu privire la modificarea contractului de societate, administratorul fondului de pensii administrat privat procedează, în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării avizului prealabil, la publicitatea operaţiunii, după cum urmează:
a) publicarea pe pagina proprie de internet a documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a)–c);
b) publicarea unui anunţ, în cel puţin două cotidiene de circulaţie naţională, pe o perioadă de cel puţin 3 zile consecutive, prin care face cunoscută publicarea pe pagina proprie de internet a documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a)–c);
c) transmiterea către participanţi a documentului de informare şi solicitare a consimţământului prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. c).
Art. 16
Administratorul este obligat să transmită documentul de informare şi solicitare a consimţământului participanţilor, prin servicii poştale, la ultima adresă de corespondenţă a participantului.
Art. 17
(1) Participanţii îşi pot exprima voinţa în mod expres, în scris, în termenul prevăzut la art. 11 alin. (3) lit. b).
(2) În cazul în care participanţii nu îşi manifestă voinţa în termenul prevăzut la art. 11 alin. (3) lit. b), se consideră că şi-au dat consimţământul în mod tacit.
Art. 18
(1) În termen de maximum 40 de zile lucrătoare de la data avizului prealabil, dar nu mai devreme de cea de-a 35-a zi lucrătoare de la data obţinerii acestuia, administratorul întocmeşte un raport referitor la îndeplinirea obligaţiilor privind obţinerea consimţământului participanţilor.
(2) În raportul prevăzut la alin. (1) trebuie să se menţioneze cel puţin modul de îndeplinire a obligaţiilor de publicitate cu menţionarea exactă a datelor de efectuare a acestora, numărul participanţilor care au fost informaţi în scris şi numărul participanţilor care şi-au exprimat dezacordul cu privire la modificarea contractului de societate.
(3) Dacă în urma întocmirii raportului prevăzut la alin. (1) se constată că nu s-a obţinut consimţământul participanţilor, expres sau tacit, administratorul publică pe pagina proprie de internet un anunţ prin care se aduce la cunoştinţa acestora faptul că modificarea contractului de societate nu mai are loc şi notifică A.S.F. în acest sens.