În Monitorul Oficial nr. 3 din 5 ianuarie a.c. a fost publicată Norma nr. 24/2015 a Autorității de Supraveghere Financiară privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat, act care abrogă Norma nr. 10/2010 privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 20/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 bis din 26 august 2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte dispoziții contrare.


Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

Prezenta normă reglementează obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat.

Art. 2.

Prezenta normă se aplică următoarelor categorii de entități, denumite în continuare entități raportoare:

a) administratori de fonduri de pensii administrate privat, denumiți în continuare administratori;

b) depozitari ai fondurilor de pensii administrate privat, denumiți în continuare depozitari;

c) brokeri de pensii private.

Art. 3.

(1) Termenii și expresiile utilizate în prezenta normă au semnificația prevăzută la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege.

(2) De asemenea, în înțelesul prezentei norme, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:

a) format de raportare – format standardizat folosit de sistemul informatic de raportări pentru transferul de date, respectiv standardul formatului de raportare Extensible Markup Language, denumit în continuare XML;

b) indicatori primari – date și informații colectate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuareS.F., prin intermediul sistemului informatic de raportări;

c) instrucțiuni tehnice – reguli prin care se stabilesc cerințele minime de raportare specifice fiecărui raport periodic;

d) raport periodic – un set de indicatori primari solicitați de A.S.F., care se regăsesc într-un formular de raportare și au aceeași periodicitate de transmitere și același termen de raportare;

e) sistem informatic de raportări -sistemul informatic prin care A.S.F. colectează indicatori primari de la entitățile raportoare, denumit în continuare SIR.

CAPITOLUL II

Obligațiile entităților raportoare

SECȚIUNEA 1

Dispoziții generale privind rapoartele periodice

Art. 4.

(1) Rapoartele periodice se completează de către entitățile raportoare conform documentelor justificative.

(2) Rapoartele periodice transmise trebuie să fie reale, corecte și complete.

(3) În cazul în care nu există date, rapoartele periodice sunt completate cu zero.

(4) Rapoartele periodice se completează în limba română.

Art. 5.

(1) Entitățile raportoare transmit A.S.F.:

a) numele, funcția și datele de contact ale persoanelor responsabile cu întocmirea și transmiterea raportărilor;

b) structura organizatorică din care face parte fiecare persoană dintre cele menționate la lit. a);

c) numele, funcția și datele de contact ale persoanelor care asigură conducerea structurilor organizatorice menționate la lit. b).

(2) Administratorul are obligația de a transmite A.S.F. informațiile prevăzute la alin. (1), inclusiv pentru persoanele responsabile cu publicarea informațiilor pe pagina de internet a administratorului, conform prevederilor prezentei norme.

(3) Orice modificare a informațiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se transmite A.S.F. în ziua lucrătoare următoare apariției acesteia.

(4) Informațiile prevăzute la alin. (1)-(3) se transmit A.S.F. conform anexei nr. 7, sub semnătura electronică extinsă a persoanei care asigură conducerea activității pentru care se întocmesc raportări sau a persoanei responsabile cu întocmirea și transmiterea rapoartelor, în baza regulamentelor interne ale entității raportoare, precum și a responsabilităților corespunzătoare fișei de post.

Art. 6.

(1) Entitățile raportoare transmit A.S.F. toate rapoartele periodice, în format electronic, sub semnătura electronică extinsă a persoanei care asigură conducerea activității pentru care se întocmesc raportări sau a persoanei responsabile cu întocmirea și transmiterea rapoartelor, după caz, cu excepția situațiilor în care se prevede altfel.

(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) sunt transmise în formatul standard de raportare XML, conform instrucțiunilor tehnice de raportare, cu excepția situațiilor în care se prevede altfel.

(3) Pentru transmiterea electronică, entitățile raportoare au obligația de a se înregistra ca utilizatori în aplicația SIR.

Art. 7.

La solicitarea A.S.F., entitățile raportoare transmit rapoartele periodice pe suport hârtie, sub semnătura reprezentantului legal, respectiv a persoanei mandatate să le reprezinte în relația cu A.S.F., după caz.

Art. 8.

Entitățile raportoare sunt obligate să pună la dispoziția A.S.F., la cerere, în forma și în termenul stabilit de aceasta, informațiile și documentele care să evidențieze și să justifice operațiunile privind activitatea desfășurată, sub toate aspectele sale.

SECȚIUNEA a 2-a

Obligațiile de raportare ale administratorilor pentru activitatea fondurilor de pensii administrate privat

Art. 9.

Administratorii au obligația să întocmească și să transmită pentru activitatea fondului de pensii administrat privat rapoartele periodice, în formatul standard de raportare XML, în structura și la termenele stabilite de A.S.F.

Art. 10.

Pentru activitatea fondului de pensii administrat privat, administratorul întocmește și transmite A.S.F. situațiile financiare anuale și raportările contabile semestriale, conform reglementărilor contabile în vigoare.

Art. 11.

Anual, planul de audit intern aprobat de consiliul de administrație sau consiliul de supraveghere, după caz, se transmite A.S.F. până la data de 31 ianuarie a anului pentru care urmează a se efectua misiunile de audit intern, conform anexei nr. 13.

Art. 12.

(1) Semestrial, raportul de audit intern cuprinzând misiunile desfășurate la nivelul fondului de pensii administrat privat se transmite A.S.F., conform anexei nr. 14.

(2) Semestrial, raportul de control intern, cuprinzând acțiunile de control intern desfășurate la nivelul administratorului și la nivelul fondului de pensii administrat privat, se transmite A.S.F., conform anexei nr. 15.

(3) Semestrial, raportul de risc, cuprinzând activitățile de administrare a riscurilor desfășurate la nivelul administratorului și la nivelul fondului de pensii administrat privat, se transmite A.S.F., conform anexei nr. 16.

(4) Rapoartele semestriale prevăzute la alin. (1)-(3) se transmit A.S.F., până la finalul lunii august a anului în curs pentru raportarea aferentă semestrului I, respectiv până la finalul lunii februarie a anului următor pentru raportarea aferentă semestrului II.

Art. 13.

(1)Trimestrial, administratorul calculează și raportează A.S.F. rata de rentabilitate a fondului de pensii administrat privat, în ultima zi lucrătoare a fiecărui trimestru, pentru perioada ultimelor 24 de luni anterioare datei efectuării calculului, conform anexei nr. 17.

(2) Administratorul publică pe pagina proprie de internet rata de rentabilitate a fondului de pensii administrat privat pe care îl administrează, în a patra zi lucrătoare de la încheierea trimestrului.

Art. 14.

(1) Lunar, administratorul întocmește, pentru activitatea fondului de pensii administrat privat, următoarele rapoarte:

a) soldurile conturilor individuale ale participanților, conform anexei nr. 1A;

b) situația transferurilor de tip „IN”, conform anexei nr. 1B;

c) situația transferurilor de tip „OUT” și utilizarea activului personal al participanților, conform anexei nr. 1C;

d) structura numărului de participanți, conform anexei nr. 1D;

e) situația contului colector al fondului de pensii, conform anexei nr. 1E;

f) balanța contabilă de verificare analitică, conform anexei nr. 8;

g) situația tranzacțiilor OTC, conform anexei nr. 18.

(2) Rapoartele lunare prevăzute la alin. (1) lit. d) și g) se transmit A.S.F. în două zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea.

(3) Rapoartele lunare prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c) și e) se transmit A.S.F. în termen de 7 zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea.

(4) Raportul lunar prevăzut la alin. (1) lit. f) se transmite A.S.F. până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se face raportarea.

Art. 15.

(1) Săptămânal, administratorul întocmește pentru activitatea fondului de pensii administrat privat următoarele rapoarte:

a) situația activelor investite și a obligațiilor fondului de pensii, conform anexei nr. 2;

b) situația detaliată a investițiilor, conform anexei nr. 4.

(2) Raportul săptămânal prevăzut la alin. (1) lit. a) se transmite A.S.F. în a doua zi lucrătoare a săptămânii următoare celei pentru care se face raportarea, detaliat pentru fiecare zi calendaristică a săptămânii anterioare, inclusiv pentru zilele nelucrătoare.

(3) Raportul săptămânal prevăzut la alin. (1) lit. b) se transmite A.S.F. în a doua zi lucrătoare a săptămânii următoare celei pentru care se face raportarea, pentru ultima zi lucrătoare a săptămânii anterioare.

(4) În cazul în care ultima zi calendaristică a lunii nu corespunde cu ultima zi lucrătoare a săptămânii pentru care se realizează raportarea conform prevederilor alin. (3), raportul prevăzut la alin. (1) lit. b) se întocmește și pentru ultima zi calendaristică a lunii, transmiterea acestuia realizându-se în termen de 2 zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea.

(5) A.S.F. poate decide ca raportul prevăzut la alin. (1) lit. b) să fie întocmit și transmis zilnic.

Art. 16.

(1) Zilnic, administratorul întocmește, pentru activitatea fondului de pensii administrat privat, un raport privind situația valorii activului net, conform anexei nr. 3.

(2) Raportul zilnic, prevăzut la alin. (1), se transmite A.S.F. în ziua lucrătoare următoare celei pentru care se face raportarea.

SECȚIUNEA a 3-a

Obligațiile de raportare ale administratorilor pentru activitatea proprie

Art. 17.

Administratorii au obligația să întocmească și să transmită pentru activitatea proprie rapoartele periodice, în formatul standard de raportare XML, în structura și la termenele stabilite de A.S.F.

Art. 18.

Administratorul întocmește și transmite A.S.F., pentru activitatea proprie, situațiile financiare anuale și raportările contabile semestriale, conform reglementărilor contabile în vigoare.

Art. 19.

Administratorul întocmește și transmite A.S.F. raportul actuarial anual, până la data de 31 ianuarie a anului următor celui pentru care se face raportarea, conform anexei nr. 11.