În Monitorul Oficial nr. 980 din 30 decembrie 2015 a fost publicată Legea nr. 353/2015 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
Art. I.
Se aprobă Ordonanța Guvernului nr. 8 din 28 ianuarie 2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora, adoptată în temeiul art. 1 pct. VI.10 și pct. X din Legea nr. 184/2014 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2015, cu următoarele modificări și completări:
1. La articolul I punctul 1, alineatul (1) al articolului 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 1
(1) Prezenta ordonanță stabilește cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto care efectuează operațiuni de transport rutier ce fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 și (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 561/2006, sau operațiuni de transport rutier care fac obiectul Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR), denumit în continuare Acordul AETR.”
2. La articolul I punctul 3, articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 2
Operațiunile de transport la care se face referire la art. 13 alin. (1) lit. a)-d), f)-h) și j)-p) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sunt exceptate, pe teritoriul României, de la aplicarea prevederilor acestui regulament.”
3. La articolul I punctul 4, alineatul (3) al articolului 4 se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Controlul la sediile întreprinderilor și operatorilor de transport rutier se efectuează de către personalul cu atribuții de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier împreună, după caz, cu personalul cu atribuții de control din cadrul Inspecției Muncii și Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice și de personalul cu atribuții de control în domeniul protecției animalelor în timpul transportului din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, respectiv al unităților subordonate acesteia, potrivit competențelor ce le revin, stabilite de legislația în vigoare.”
4. La articolul I punctul 5, partea introductivă și literele a) și b) ale alineatului (1) al articolului 8 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„Art. 8
(1) Următoarele fapte reprezintă încălcări deosebit de grave ale dispozițiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 și, după caz, ale Acordului AETR, cărora le sunt aplicabile dispozițiile art. 6 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier și de abrogare a Directivei nr. 96/26/CE a Consiliului, și constituie contravenții dacă acestea nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiuni:
a) depășirea cu 4,5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
b) depășirea cu 5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere de 10 ore, atunci când este permisă extinderea acesteia la 10 ore;”.
5. La articolul I punctul 5, literele k), cc) și hh) ale alineatului (2) al articolului 8 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„k) diminuarea cu 9 ore sau mai mult a repausului săptămânal normal;
……………………………………
cc) neprezentarea cartelei tahografice organelor de control;
……………………………………
hh) nerespectarea obligației de a recupera intervalul redus din perioada de repaus săptămânal normal, până la sfârșitul celei de-a treia săptămâni, conform prevederilor art. 8 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006;”.
6. La articolul I punctul 5, după litera hh) a alineatului (2) al articolului 8 se introduc două noi litere, literele ii) și jj), cu următorul cuprins:
„ii) conducerea unui vehicul dotat cu echipament/aparatură de înregistrare fără a utiliza diagrame tahografice și/sau cartelă tahografică;
jj) nedescărcarea sau nestocarea la sediu a datelor din cartelele tahografice și din tahografele digitale, conform prevederilor art. 6 alin. (3).”
7. La articolul I punctul 5, litera p) a alineatului (3) al articolului 8 se modifică și va avea următorul cuprins:
„p) neintroducerea/neînregistrarea manuală a datelor atunci când acest lucru se impune, conform prevederilor art. 34 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014;”.
8. La articolul I punctul 5, literele a) și c) ale alineatului (4) al articolului 8 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„a) depășirea cu până la o oră a duratei maxime zilnice de conducere, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
……………………………………………
c) depășirea cu până la 4 ore a duratei maxime de conducere săptămânale;”.
9. La articolul I punctul 6, literele a)-d), g) și i) ale alineatului (1) al articolului 9 se modifică și vor avea următorul cuprins:
„a) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport/întreprinderii sau conducătorului auto, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-j);
b) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. o), q), r), t)-w), y), cc), ee)-gg) și ii);
c) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. m), p), s), aa), dd) și jj);
d) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/ întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. a)-l), n), ș), z), bb) și hh);
………………………………………………..
g) cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/ întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a)-m) și ț);
………………………………………………..
i) cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/ întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a)-m).”
10. La articolul I punctul 6, alineatul (4) al articolului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Contravențiile prevăzute în prezenta ordonanță se constată și se sancționează, potrivit competențelor ce le revin, stabilite de legislația în vigoare, de către:
a) personalul cu atribuții de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în trafic și la sediul persoanei juridice;
b) personalul cu atribuții de control din cadrul Inspecției Muncii, la sediul persoanei juridice;
c) personalul cu atribuții de control din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, la sediul persoanei juridice;
d) polițiștii rutieri, în trafic.”