În Monitorul Oficial nr. 917 din 10 decembrie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 957/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri.


Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!


În extras

CAPITOLUL I

Organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri

SECȚIUNEA 1

Dispoziții generale, principalele obiective, funcții și atribuții

Art. 1.

(1) Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia și Programul de guvernare în domeniile economie, industrie, resurse minerale neenergetice, comerț, turism, întreprinderi mici și mijlocii, cooperație și mediu de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.

(2) Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri este minister cu rol de sinteză.

(3) Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri are sediul principal în municipiul București, Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1. Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri își desfășoară activitatea și în sediile prevăzute în anexa nr. 4, deținute în condițiile legii.

Art. 2.

(1) Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri îndeplinește următoarele funcții:

a) de strategie, prin care se asigură elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare în domeniile economie, industrie, resurse minerale neenergetice, comerț, turism, întreprinderi mici și mijlocii, cooperație și mediu de afaceri, precum și elaborarea strategiilor și a programelor privind creșterea economică în aceste domenii;

b) de reglementare și sinteză, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ și instituțional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice din domeniile sale de responsabilitate și din celelalte domenii conexe: recuperarea instalațiilor, reciclarea materialelor și gestionarea resurselor materiale, restructurarea și, după caz, privatizarea operatorilor economici care funcționează sub autoritatea sa;

c) de reprezentare, prin care se asigură, în condițiile legii, în numele statului român și al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern și extern în domeniul său de activitate, inclusiv în privința afacerilor europene, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 379/2013 privind organizarea și funcționarea Sistemului național de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituțiilor Uniunii Europene;

d) de aplicare a prevederilor Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană, pentru domeniile sale de responsabilitate;

e) de autoritate de stat:

1. prin care se asigură exercitarea controlului aplicării unitare și respectării reglementărilor legale în domeniul său de activitate, precum și al funcționării entităților care își desfășoară activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa;

2. în domeniile economie, comerț, turism, întreprinderi mici și mijlocii, cooperație și mediu de afaceri, prin care se asigură urmărirea și controlul respectării reglementărilor legale în vigoare;

3. în domeniile specifice activităților industriale, inclusiv al exigențelor privind calitatea lucrărilor de montaj al dotărilor tehnologice industriale;

4. prin care se asigură ducerea la îndeplinire a atribuțiilor și obligațiilor ce revin Autorității Naționale pentru Turism, în condițiile legii;

5. prin care se asigură de către operatorii de transport și de sistem coordonarea metodologică și funcțională a Dispeceratului Energetic Național și a Dispeceratului Național de Gaze Naturale;

f) de administrare a proprietății publice și private a statului din domeniile aflate în competența sa, astfel cum sunt prevăzute în art. 3;

g) de coordonare la nivel național, în colaborare cu celelalte autorități interesate, a activităților referitoare la relațiile economice internaționale, fluxurile comerciale și cooperarea economică, asigurând secretariatele comisiilor interguvernamentale de colaborare economică cu alte state și elaborare a componentei economice a întâlnirilor la nivelul conducerilor statului și Guvernului;

h) de absorbție a fondurilor acordate de Uniunea Europeană, în domeniile aflate în competența sa;

i) colaborarea cu partenerii sociali.

(2) Principiile care stau la baza activității Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri sunt următoarele:

a) coerența, stabilitatea și predictibilitatea în domeniile sale de responsabilitate;

b) armonizarea cadrului legislativ cu reglementările Uniunii Europene;

c) întărirea autorității instituției;

d) perfecționarea managementului fondurilor publice;

e) transparența activității în toate domeniile sale de activitate;

f) colaborarea cu partenerii sociali.

Art. 3.

(1) În realizarea funcțiilor sale, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri exercită, în principal, următoarele atribuții, în conformitate cu reglementările în vigoare:

A. În domeniile economie, politici industriale, competitivitate și industria de apărare:

1. elaborează în domeniul economic strategii de dezvoltare pe termen mediu și lung și soluții de reformă:

a) industrială, referitoare la evoluția dezvoltării sectoarelor industriei de prelucrare a produselor industriale și a bunurilor de consum – electrotehnică, electronică și mecanică fină, biotehnologii, mobilă, minerit neenergetic, metalurgie, chimie, petrochimie, textile, pielărie, lemn, sticlă, ceramică, materiale de construcții, construcții de mașini, reciclarea materialelor;

b) comercială, pentru produsele industriale, privind promovarea exporturilor și dezvoltarea pieței interne;

c) economică, privind creșterea economică, atragerea de investitori, precum și coordonarea domeniului infrastructurii calității;

2. centralizează și prelucrează datele necesare pentru întocmirea mandatelor de reprezentare la nivelul Uniunii Europene și a altor documente relevante către aceasta din domeniul economic, al promovării competitivității produselor industriale, comerțului și al ajutorului de stat din domeniile coordonate, în aria de competență, cu consultarea celorlalte instituții interesate și în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 379/2013 privind organizarea și funcționarea Sistemului național de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituțiilor Uniunii Europene și pentru completarea art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2013 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Externe, cu excepția informațiilor și datelor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.084/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (CE) nr. 2.964/95 al Consiliului din 20 decembrie 1995 de introducere a înregistrării importurilor și livrărilor de țiței în cadrul Comunității, a Deciziei Consiliului din 22 aprilie 1999 privind o procedură comunitară și de consultare asupra costurilor de aprovizionare cu țiței și asupra prețurilor de consum ale produselor petroliere și a Deciziei Comisiei din 26 iulie 1999 de aplicare a Deciziei 1999/280/CE a Consiliului privind o procedură comunitară de informare și de consultare asupra costurilor de aprovizionare cu țiței și a prețurilor de consum ale produselor petroliere, cu modificările ulterioare, care se transmit, în condițiile legii, de către Ministerul Energiei, prin direcția de specialitate;

3. elaborează politici publice privind creșterea economică din domeniile coordonate;

4. inițiază, elaborează și promovează proiecte de acte normative, coordonează și controlează aplicarea acestora în domeniile coordonate și avizează propunerile legislative ale altor organe de specialitate ale administrației publice centrale;

5. fundamentează și propune proiectul de buget pentru alocarea resurselor financiare necesare funcționării ministerului;

6. participă la fundamentarea și la elaborarea strategiei și a programului de reforme economico-sociale al Guvernului, fundamentează, promovează și asigură aplicarea politicii stabilite în conformitate cu Programul de guvernare în domeniile coordonate;

7. inițiază, negociază și participă, din împuternicirea Guvernului, în condițiile legii, la încheierea de convenții, acorduri și alte înțelegeri internaționale de natură economică sau propune întocmirea procedurilor de aderare la aceste convenții ori acorduri;

8. asigură armonizarea reglementărilor naționale în domeniile coordonate cu cele ale Uniunii Europene;

9. elaborează legislația în domeniul ajutorului de stat pentru operatorii economici din subordine;

10. reprezintă interesele statului în diferite organe și organisme internaționale, în conformitate cu acordurile și convențiile la care România este parte și cu alte înțelegeri stabilite în acest scop, și dezvoltă relații de colaborare cu organe și organizații similare din alte state și cu organizații regionale și internaționale ce interesează domeniile coordonate;

11. elaborează studii și sinteze referitoare la evoluția în economie și la ajustarea structurală a industriei, pe domenii de activitate, precum și la orientarea forței de muncă și urmărește implementarea lor;

12. exercită toate drepturile ce decurg din calitatea de acționar al statului privind restructurarea, privatizarea, reorganizarea și, după caz, lichidarea operatorilor economici cu capital de stat din domeniile coordonate în această calitate:

a) administrează participațiile la societățile comerciale (societățile/companiile naționale), împuternicindu-i pe reprezentanții săi în adunarea generală a acționarilor să acționeze pentru creșterea competitivității și eficienței economice a acestor societăți și companii, pentru restructurarea și pregătirea acestora pentru privatizare;

b) desfășoară activitățile de privatizare, potrivit legii, activități de urmărire a contractelor de privatizare, precum și activități postprivatizare;

c) inițiază, după caz, lichidarea societăților neprofitabile;

13. acordă certificate de recunoaștere și desemnare ca organisme de inspecție tehnică a unor operatori economici, pentru limitarea emisiilor de compuși organici volatili, în baza prevederilor legale;

14. coordonează activitățile de supraveghere a pieței produselor reglementate de legislația în domeniul infrastructurii calității, precum și de normele Uniunii Europene care armonizează condițiile de comercializare a acestora, în conformitate cu legislația în vigoare;

15. coordonează și participă, împreună cu alte organe ale administrației publice cu atribuții în domeniu și organizații neguvernamentale, la elaborarea de strategii în domeniul comerțului interior și al protecției consumatorului;

16. asigură informarea, consultarea și instruirea operatorilor economici cu privire la dezvoltarea durabilă, producția și consumul durabil, strategiile tematice din Uniunea Europeană;

17. transpune, implementează și monitorizează aplicarea legislației Uniunii Europene în domeniile coordonate;

18. elaborează ghiduri pentru implementarea directivelor transpuse în legislația națională în domeniile coordonate;

19. asigură dialogul permanent și transparent cu patronatele și asociațiile sindicale din domeniile coordonate, cu mass-media și societatea civilă, în scopul informării reciproce corecte, complete și la timp și al perfecționării cadrului legislativ aferent domeniilor coordonate;

20. asigură relația cu Parlamentul, Consiliul Economic și Social și exponenți ai societății civile, în problemele specifice domeniilor coordonate;

21. dezvoltă sistemul informatic în domeniile coordonate;

22. stimulează relațiile cu camerele de comerț și industrie și cu asociațiile profesionale în domeniile coordonate;

23. coordonează, cu respectarea Hotărârii Guvernului nr. 379/2013, domeniul infrastructurii calității și urmărește aplicarea unitară a măsurilor aferente pentru produsele reglementate de legislația Uniunii Europene care armonizează condițiile de comercializare a acestora;

24. elaborează și propune spre aprobare strategii, programe și acte normative pentru aplicarea Programului de guvernare în industria de apărare și securitate, indiferent de forma de proprietate a operatorilor economici;

25. aplică măsuri în vederea reorganizării, restructurării și privatizării operatorilor economici din industria de apărare cu capital de stat;

26. reglementează activitatea de producție, dezvoltare și de investiții a operatorilor economici cu capital integral sau majoritar de stat și privați din industria de apărare;

27. asigură derularea procesului de privatizare la operatorii economici pentru care Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri are calitatea de instituție publică implicată, în condițiile legii, prin Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului;

28. prin Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, îndeplinește atribuțiile instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind înființarea Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de privatizare pentru dezvoltarea în condiții de profitabilitate a activității operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar a statului la anumiți operatori economici, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 123/2015;

29. sprijină participarea industriei de apărare, indiferent de forma de proprietate, la derularea programelor de înzestrare și modernizare a forțelor sistemului național de apărare;

30. sprijină activitatea instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare privind implicarea operatorilor economici, inclusiv a celor din industria de apărare, la programele de offset;

31. promovează exportul de echipamente, produse și servicii ale industriei de apărare, indiferent de forma de proprietate;

32. asigură, reprezintă și susține activitatea de cooperare tehnică internațională în domeniul industriei de apărare, în relațiile cu alte state, precum și cu organizații de profil din cadrul Organizației Națiunilor Unite, Organizației Tratatului Atlanticului de Nord și Uniunii Europene;

33. participă în comisiile de control al exporturilor și importurilor strategice care vizează domeniile coordonate;

34. elaborează propuneri pentru planul de mobilizare a economiei naționale, secțiunea industrie, planurile anuale de pregătire a economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, necesarul de materii prime și materiale aferente acestora, gestionează/actualizează inventarul capacităților de producție ale operatorilor economici din industria de apărare și întocmește lucrările de evidență militară și de mobilizare la locul de muncă pentru personalul cu obligații militare, conform legii;

35. organizează și desfășoară activități de valorificare a produselor scoase definitiv din rezerva de mobilizare din administrare, aflate în gestionarea operatorilor economici din industria de apărare;

36. stabilește și asigură aplicarea măsurilor de management al situațiilor de urgență și de protecție civilă în domeniul de competență, precum și de identificare, desemnare și protecție a obiectivelor de infrastructură critică naționale și europene din domeniul economic, în condițiile legii;

37. întocmește și prezintă informări, rapoarte și propuneri de activități Consiliului Suprem de Apărare a Țării, specifice domeniului economic, inclusiv privind industria de apărare;

38. participă în comisiile și grupurile de lucru interministeriale și interguvernamentale privind industria de apărare, managementul situațiilor de urgență, de protecție civilă și de protecție a infrastructurii critice naționale din domeniul economic;

39. participă în comisiile și grupurile de lucru care reprezintă Guvernul României în organismele internaționale, a căror activitate vizează cooperarea internațională în domeniul industriei de apărare, managementul situațiilor de urgență, de protecție civilă și de protecție a infrastructurii critice europene din domeniul de competență;

40. organizează, desfășoară și coordonează activitatea de asigurare a protecției informațiilor clasificate în domeniul economic, conform prevederilor legale;

41. realizează și gestionează baza de date și sistemul informațional din domeniile de activitate, participând la sistemul informațional național și internațional;

42. negociază direct sau participă la negocierea și la încheierea de tratate, acorduri și alte înțelegeri internaționale cu caracter economic din domeniile coordonate ori pentru stabilirea cadrului juridic necesar dezvoltării schimburilor comerciale;

43. fundamentează propuneri privind proiectul de buget și urmărește execuția bugetului pentru activitățile din domeniul său de activitate; urmărește proiectarea și realizarea investițiilor;

44. gestionează mijloacele financiare în domeniile coordonate și controlează modul de utilizare a acestora de către unitățile din subordine;

45. asigură protecția informațiilor clasificate, prevenirea și combaterea terorismului, implementarea cerințelor Organizației Tratatului Atlanticului de Nord și Uniunii Europene în domeniul de competență, prin activități specifice, în condițiile legii;

46. elaborează reglementări, implementează și controlează politica de securitate a instalațiilor din industrie și de reciclare a materialelor;

47. sprijină mediul economic în scopul diminuării efectelor crizelor economice și în vederea dezvoltării, în mod sustenabil, a operatorilor economici existenți;

48. inițiază și dezvoltă noi proiecte prin utilizarea dotărilor industriale ale operatorilor economici aflați în portofoliul propriu;

49. solicită informații economice și sociale, necesare la elaborarea politicilor industriale;

50. realizează activități de control operativ la operatorii economici din domeniile de competență, în vederea asigurării respectării prevederilor legale;

51. colaborează cu instituțiile de specialitate pentru formarea și perfecționarea pregătirii profesionale a personalului din sistemul său;

52. organizează seminare și cursuri de pregătire profesională de specialitate în domeniile coordonate;

53. participă la sesiunile comisiilor mixte de cooperare economică internațională, care se desfășoară în țară sau în străinătate, conform programului aprobat de Guvern;

54. urmărește mediatizarea și aplicarea acordurilor guvernamentale în care sunt prevăzute acțiuni de cooperare economică internațională la care ministerul este parte;

55. inițiază acțiuni de cooperare internațională și de colaborare economică externă, în plan bilateral sau pe terțe piețe;

56. acționează pentru atragerea instituțiilor financiare internaționale, a unor investitori străini și români, pentru realizarea unor proiecte și programe naționale, regionale ori internaționale de interes pentru România;

57. administrează și gestionează programul de creștere a competitivității produselor industriale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

58. efectuează controlul operatorilor economici care au beneficiat de sprijin financiar în cadrul programului de creștere a competitivității produselor industriale, în vederea asigurării corectitudinii, cu respectarea legislației în domeniu, a fondurilor acordate;

59. coordonează elaborarea, monitorizarea și evaluarea Strategiei naționale pentru competitivitate;

60. asigură aplicarea programelor rezultate din acordurile și convențiile internaționale bilaterale și multilaterale în domeniul de competență la care România este parte;

61. elaborează politica industrială și urmărește aplicarea acesteia;

62. colaborează, împreună cu alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, la elaborarea și implementarea politicilor și programelor de cercetare, inovare și transfer de tehnologie în domeniile de activitate;

63. asigură, în calitate de operator de program, implementarea Programului de eficiență energetică, în conformitate cu obiectivele Mecanismului financiar al Spațiului Economic European 2009-2014;

64. asigură schimbul de informații privind aspectele tehnice ale implementării proiectelor PHARE cu organismele naționale și europene implicate și cu operatorii de implementare;

65. acordă asistență de specialitate firmelor românești și străine în domeniile sale de competență;

66. organizează standuri la târguri și expoziții pe plan regional, în vederea atragerii de operatori economici interesați de domeniul deșeurilor reciclabile;

67. inițiază măsuri pentru stimularea cooperării economice internaționale;

68. urmărește evoluția politicilor Uniunii Europene în domeniile sale de competență și propune măsuri pentru adaptarea politicilor României la acestea;

69. coordonează elaborarea sau, după caz, participă la elaborarea strategiilor și programelor naționale adoptate în contextul politicilor Uniunii Europene în domeniile sale de competență; monitorizează implementarea acestora, inclusiv a documentelor programatice derivate din acestea;

70. asigură îndeplinirea obligațiilor care îi revin din reglementările europene, precum și activitățile desfășurate de partea română în cadrul instituțiilor Uniunii Europene, în domeniile economie, politici industriale, competitivitate;

71. editează materiale de specialitate necesare pentru cunoașterea și dezvoltarea activității operatorilor economici din domeniile economie, politici industriale, competitivitate;

72. asigură întâlniri periodice cu reprezentanții organelor administrației publice locale și cu operatori economici din domeniul industrial, pentru diseminarea informațiilor referitoare la aplicarea prevederilor din domeniul economic;

73. asigură legătura operativă cu reprezentanții permanenți ai ministerului la Reprezentanța Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană;

74. elaborează și monitorizează procesul de soluționare a petițiilor, precum și a solicitărilor de informații publice, care se înscriu în sfera sa de competență, în conformitate cu prevederile legale;

75. monitorizează ajutoarele de stat sau de minimis acordate, verifică respectarea condițiilor de acordare a ajutoarelor și dispune măsurile ce se impun în situația în care aceste condiții nu au fost respectate, in condițiile legii.