În Monitorul Oficial nr. 916 din 10 decembrie a.c. a fost publicată Decizia nr. 52/2015 a Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile pentru adoptarea Procedurii privind investigațiile referitoare la auditorii statutari și firmele de audit care efectuează audit statutar.
Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!
În extras
Obiectul procedurii
Obiectul procedurii îl constituie efectuarea de investigații referitoare la auditorii statutari și firmele de audit care efectuează audit statutar.
Sfera de cuprindere a investigațiilor referitoare la auditorii statutari și firmele de audit
(1) Se supun investigațiilor toți auditorii statutari și toate firmele de audit, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR, care desfășoară activități de audit statutar.
(2) Investigația se desfășoară în principal asupra auditorilor statutari care semnează rapoartele de audit statutar în nume propriu sau în numele unei firme de audit.
Atribuțiile Departamentului monitorizare și investigații
Departamentul monitorizare și investigații (DMI) desfășoară:
a) investigații proprii (autosesizări) referitoare la auditorii statutari și firmele de audit;
b) investigații derulate în urma sesizărilor primite de la orice persoană interesată, inclusiv autorități publice;
c) investigații derulate în urma sesizărilor primite de la Comisia de disciplină a Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile, denumit în continuare CSIPPC;
d) investigații derulate în urma sesizărilor primite de la CAFR, conform Acordului de cooperare adoptat prin Decizia președintelui Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 51/2015;
e) investigații referitoare la efectuarea auditului statutar, în cooperare cu autoritățile competente din alte state membre;
f) acțiuni de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor contravenționale.
Resursele umane necesare desfășurării investigațiilor referitoare la auditorii statutari și firmele de audit
(1) În cazul în care investigațiile referitoare la auditorii statutari și firmele de audit se organizează ca urmare a autosesizărilor, a sesizărilor primite de la orice persoană interesată sau a sesizărilor primite de la Comisia de disciplină a CSIPPC, acestea se efectuează de către salariați din cadrul DMI. O echipă este formată din două persoane, cu posibilitatea cooptării de personal suplimentar din cadrul CSIPPC sau a unuia sau a mai multor experți din afara CSIPPC în cazul în care se consideră că, pentru desfășurarea optimă a investigației, sunt necesare cunoștințe specifice sau în cazul în care personalul propriu este insuficient. Directorul executiv coordonator al CSIPPC desemnează coordonatorul echipei.
(2) În cazul în care investigațiile referitoare la auditorii statutari și firmele de audit se organizează ca urmare a sesizărilor primite de la CAFR, acestea se efectuează de către o echipă mixtă – denumită Comisie comună de investigație – formată atât din inspectori ai DMI, cât și din reprezentanți ai CAFR. Echipa DMI se formează din 2 salariați ai acestuia, cu posibilitatea cooptării de personal suplimentar din cadrul CSIPPC sau a unuia sau a mai multor experți din afara instituției în cazul în care se consideră că, pentru desfășurarea optimă a investigației, sunt necesare cunoștințe specifice sau în cazul în care personalul propriu este insuficient. În funcție de complexitatea sesizării, Comisia comună de investigație poate fi formată din 3 sau 5 membri, coordonarea acesteia fiind asigurată de un reprezentant al CSIPPC.
(3) Personalul suplimentar, aprobat de conducerea executivă a CSIPPC sau, după caz, de conducerile executive ale celor două autorități, nu are drept de decizie în cadrul echipei/Comisiei comune de investigație.
(4) Persoanele implicate în investigațiile referitoare la auditorii statutari și firmele de audit trebuie să respecte confidențialitatea, precum și orice alte reglementări aplicabile.
(5) Personalul suplimentar, experții cooptați în echipa de investigație, precum și reprezentanții CAFR trebuie să respecte cerințele prevăzute la alin. (4).
Izvorul și natura sesizărilor investigațiilor referitoare la auditorii statutari și firmele de audit care efectuează audit statutar
(1) Sesizările pot fi îndreptate împotriva auditorilor statutari și firmelor de audit din România care efectuează audit statutar.
(2) Sesizările pot îmbrăca forma petițiilor sau reclamațiilor.
(3) Investigațiile proprii se organizează și se desfășoară în baza sesizărilor:
a) formulate din oficiu (DMI);
b) primite de la Comisia de disciplină a CSIPPC;
c) primite de la orice persoană interesată, inclusiv autorități publice;
d) primite de la CAFR, conform acordului de cooperare.
(4) Investigațiile comune cu CAFR se organizează și se desfășoară conform prevederilor Acordului de cooperare privind participarea la investigația și soluționarea sesizărilor formulate împotriva auditorilor statutari și firmelor de audit care efectuează auditul statutar, încheiat între CSIPPC și CAFR, adoptat prin Decizia președintelui Consiliului superior al Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile nr. 51/2015.
(5) Sesizările, cu excepția celor formulate din oficiu, se depun și se înregistrează la secretariatul CSIPPC, urmând a fi transmise DMI.
(6) Sesizările formulate din oficiu se înregistrează la secretariatul CSIPPC.
(7) Orice sesizare se formulează în scris și/sau în format electronic și cuprinde cel puțin următoarele elemente:
a) numele, prenumele, domiciliul persoanei care a formulat sesizarea sau denumirea și sediul persoanei juridice;
b) numele și prenumele auditorului statutar sau denumirea și sediul firmei de audit, a cărui/cărei faptă este sesizată, precum și sediul profesional al auditorului statutar;
c) descrierea faptei care constituie obiectul sesizării;
d) semnătura autorului sesizării și data întocmirii acesteia.
(8) Sesizările care nu cuprind toate elementele prevăzute la alin. (7) nu se iau în considerare și se clasează.
Etapele investigațiilor referitoare la auditorii statutari și firmele de audit care efectuează audit statutar
(1) Investigația se organizează și se desfășoară după cum urmează:
a) cercetarea preliminară;
b) convocarea părților și/sau solicitarea de informații, documente;
c) investigația la fața locului;
d) întocmirea procesului-verbal al investigației la fața locului;
e) întocmirea raportului de investigație/notei de constatare.
(2) În aplicarea alin. (1) lit. a), DMI verifică dacă sesizarea prezintă suficient temei pentru a justifica declanșarea unei investigații:
a) dacă sesizarea nu prezintă suficiente date relevante pentru a justifica declanșarea unei investigații, DMI consemnează rezultatul într-un raport pe care îl comunică autorului în scris, cu precizarea motivelor;
b) dacă sesizarea prezintă suficiente date relevante, DMI declanșează o investigație la fața locului. Obiectivele investigației la fața locului sunt propuse de către DMI/Comisia comună de investigație și sunt aprobate de conducerea executivă a CSIPPC/conducerile executive ale CSIPPC și CAFR, după caz. Dacă, pe parcursul desfășurării investigației la fața locului, se constată necesitatea completării obiectivelor, acestea se aprobă de conducerea executivă/conducerile executive ale CSIPPC și CAFR.
(3) În aplicarea alin. (1) lit. b), DMI este abilitat să convoace părțile la sediul CSIPPC, să solicite informații, documente și orice alte date care, prin natura lor, contribuie la soluționarea cazului. Informațiile și documentele se pot solicita atât persoanelor interesate care au depus sesizarea, cât și auditorilor statutari și firmelor de audit care fac obiectul sesizării. Toate informațiile și documentele, în cazul în care nu sunt puse la dispoziție în original, vor fi transmise sub formă de copii certificate prin sintagma „conform cu originalul”.
(4) În aplicarea alin. (1) lit. c), DMI, prin inspectorii ei, efectuează investigații la fața locului conform art. 8.
(5) În aplicarea alin. (1) lit. d), investigația la fața locului se finalizează prin întocmirea unui proces-verbal.
(6) În aplicarea alin. (1) lit. e), în termen de 45 de zile de la finalizarea investigației la fața locului, pe baza procesului-verbal, DMI/Comisia comună de investigație întocmește un raport de investigație/notă de constatare.