În Monitorul Oficial nr. 761 din 13 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1558/2015 al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic.
Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!
În extras
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Rolul Ghidului de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic
(1) Ghidul de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informaţii esenţiale privind derularea Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, denumit în continuare program.
(2) Ghidul conţine dispoziţii privind:
a) sursa de finanţare, suma prevăzută şi durata de aplicare a programului;
b) cuantumul, condiţiile de acordare a ecotichetului şi modalitatea de utilizare;
c) categoriile de persoane eligibile şi criteriile de eligibilitate;
d) modalitatea de finanţare.
ARTICOLUL 2
Definiţii şi acronime
(1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
a)Autoritatea – Administraţia Fondului pentru Mediu;
b)autoturism – autovehicul aparţinând categoriei de folosinţă M1, conceput şi construit pentru transportul de pasageri şi care are, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune;
c)autoutilitară uşoară – autovehicul aparţinând categoriei de folosinţă N1, conceput şi construit pentru transportul de mărfuri, având o masă maximă ce nu depăşeşte 3,5 tone;
d)autospecială/autospecializată uşoară – autovehicul aparţinând categoriei de folosinţă M1 ori N1, destinat transportului de pasageri sau de mărfuri şi care îndeplineşte o funcţie specifică ce necesită adaptări ale caroseriei şi/sau echipamente speciale, având o masă maximă ce nu depăşeşte 3,5 tone;
e)autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară propulsat/propulsată de un motor electric, cu alimentare de la o sursă electrică;
f)autovehicul nou electric hibrid – orice autoturism, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară propulsat/propulsată de un motor electric, cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, care nu a fost înmatriculat/înmatriculată niciodată, achiziţionat de la un producător validat de către autoritate;
g)beneficiar – solicitantul care a beneficiat de ecotichet;
h)dosar de acceptare – dosar cuprinzând documentele obligatorii care se depun la Autoritate de către solicitantul persoană fizică, persoană juridică, operator economic fără personalitate juridică sau organizaţie profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, în vederea acceptării în program, în condiţiile prevăzute în prezentul ghid;
i)ecotichet – tichet cu valoare nominală, parte din preţul de achiziţie a unui autovehicul pur electric sau autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, aparţinând categoriilor de folosinţă M1 şi N1, astfel cum sunt acestea definite în RNTR 2 – Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare, susţinută prin modalitate nerambursabilă din Fondul pentru mediu, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
j)operator economic (întreprindere unică) – orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice entitate definită în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013;
k)persoană eligibilă – persoana fizică, persoana juridică, operatorul economic fără personalitate juridică sau organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, care îndeplineşte criteriile de eligibilitate;
l)persoana juridică – entităţile prevăzute de lege, precum şi orice alte organizaţii legal înfiinţate care, deşi nu sunt declarate de lege persoane juridice, au organizare de sine stătătoare şi un patrimoniu propriu, afectat realizării unui anumit scop licit şi moral, în acord cu interesul general;
m)producător – persoană juridică română/persoană juridică constituită în condiţiile şi prin mecanismele prevăzute de reglementările europene, operator economic constructor de autovehicule, importator de autovehicule noi sau reprezentant autorizat al constructorului/importatorului, de la care persoana fizică, persoana juridică, operatorul economic fără personalitate juridică sau organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale a achiziţionat unul sau mai multe autovehicule electrice, în urma aprobării dosarului de acceptare de către Autoritate;
n)solicitant – persoana fizică, persoana juridică, operatorul economic fără personalitate juridică sau organizaţia profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, care intenţionează să achiziţioneze unul sau mai multe autovehicule electrice sub beneficiul ecotichetului şi depune actele necesare în acest sens;
o)sesiune de înscriere – perioadă de timp determinată, în interiorul căreia solicitantul persoană fizică, persoană juridică, operator economic fără personalitate juridică sau organizaţie profesională care este organizată şi îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale poate depune la Autoritate dosarul de acceptare, în condiţiile prevăzute în prezentul ghid.
(2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
a) termenul de „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel;
b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context;
c) sintagma „autovehicul electric“ reprezintă autovehicul pur electric şi/sau autovehicul nou electric hibrid, dacă nu se specifică altfel.
(3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
a)A – autoturism;
b)AFM – Administraţia Fondului pentru Mediu;
c)ASU – autospecială/autospecializată uşoară;
d)AU – autoutilitară uşoară;
e)TVA – taxa pe valoarea adăugată.
ARTICOLUL 3
Obiectul, scopul şi obiectivele programului
(1) Obiectul programului îl reprezintă finanţarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu, acordată sub forma ecotichetului, pentru achiziţionarea autovehiculelor pur electrice sau autovehiculelor noi electrice hibride cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic.
(2) Scopul programului îl constituie îmbunătăţirea calităţii mediului prin achiziţionarea de autovehicule pur electrice sau autovehicule noi electrice hibride, nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic.
(3) Programul vizează atingerea următoarelor obiective de protecţie a mediului de interes general:
a) diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, cauzate de emisiile de gaze de eşapament;
b) diminuarea efectelor poluării solului şi apei cauzate de scurgerile de substanţe periculoase de la autovehiculele ce utilizează alte sisteme de propulsie decât cel electric, prin înlocuirea treptată a acestora cu autovehicule electrice.
ARTICOLUL 4
Indicatorii de performanţă şi eficienţă a programului
Indicatorii de performanţă şi eficienţă a programului îl reprezintă numărul de vehicule de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic achiziţionate prin program.
ARTICOLUL 5
Caracterul programului şi aria geografică de aplicare
Programul are caracter multianual şi se aplică la nivel naţional.
ARTICOLUL 6
Sursa de finanţare şi suma prevăzută pentru derularea programului
(1) Finanţarea programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu.
(2) Programul se derulează în limita creditelor de angajament şi creditelor bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
ARTICOLUL 7
Ecotichetul
(1) Ecotichetul, stabilit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare, este în cuantum de:
a) 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul pur electric;
b) 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km.
(2) Solicitantul beneficiază de un (1) ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul pur electric sau unui autovehicul nou electric hibrid (autoturism, autoutilitară uşoară, autospecială/autospecializată uşoară), sub rezerva îndeplinirii condiţiilor şi respectării termenelor prevăzute în cuprinsul prezentului ghid.
(3) Solicitantul poate achiziţiona mai multe autovehicule pur electrice sau autovehicule noi electrice hibride, beneficiind astfel, în mod corespunzător, de mai multe ecotichete.
(4) Ecotichetul se scade din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului pur electric sau autovehiculului nou electric hibrid, denumit în continuare preţ de comercializare, diferenţa fiind asigurată de către solicitant din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.
(5) În cazul în care solicitantul este acceptat în Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional şi doreşte să achiziţioneze un autovehicul pur electric sau un autovehicul nou electric hibrid, prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, ecotichetul se poate cumula cu prima de casare.
(6) În cazul în care un solicitant din cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional doreşte să achiziţioneze un autovehicul nou electric hibrid, cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, ecotichetul se poate cumula cu ecobonusul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. c) din Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 609/2015.
(7) Cumulul ecotichetului cu prima de casare se poate efectua doar în cazul în care solicitantul îndeplineşte condiţiile prevăzute în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic şi în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional.
(8) Prima de casare se poate obţine în condiţiile prevăzute de Ghidul de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 609/2015.
(9) Acordarea ecotichetului solicitantului operator economic, cu sau fără personalitate juridică, se face în baza schemei intitulate „Ajutor de minimis pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic“, denumită în continuare schemă de minimis, instituită în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.407/2013.
(10) Schema de minimis se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
(11) În situaţia în care, în urma procesului de analiză, solicitantul prevăzut la alin. (9) este declarat eligibil şi este acceptat spre finanţare, Autoritatea, prin structura de specialitate responsabilă cu monitorizarea implementării proiectelor, comunică în scris acestuia cuantumul ajutorului care poate fi acordat sub forma ecotichetului şi caracterul acestuia de ajutor de minimis, cu referire expresă la Regulamentul (CE) nr. 1.407/2013.
(12) Solicitantul prevăzut la alin. (9) poate solicita prin cererea de finanţare cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere) la momentul depunerii dosarului de acceptare, în caz contrar solicitarea fiind nulă, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
(13) În cadrul programului, solicitantul acceptat nu poate ceda dreptul său de beneficiu asupra ecotichetului.