În Monitorul Oficial nr. 428 din 16 iunie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 830/542/2015 al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice și al Ministerului Finanţelor Publice privind aprobarea Procedurii de predare-primire a titlurilor executorii în care sunt individualizate creanţele reprezentând comisionul datorat de angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă şi a documentelor privind măsurile de executare silită întreprinse de inspectoratele teritoriale de muncă.
În extras
Dispoziţii generale
1. Obiectul prezentei proceduri îl reprezintă predarea-primirea titlurilor executorii în care sunt individualizate creanţele reprezentând comisionul datorat până la data de 31 decembrie 2010 de angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă pentru păstrarea şi completarea carnetelor de muncă, respectiv pentru certificarea legalităţii înregistrărilor efectuate în baza prevederilor Legii nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în muncă, republicată, a obligaţiilor accesorii aferente, stabilite prin titluri de creanţă şi neachitate până la data intrării în vigoare a Legii nr. 170/2014 privind administrarea creanţelor bugetare reprezentând comisionul datorat de angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă, denumită în continuare lege, precum şi a documentelor privind măsurile de executare silită întreprinse de inspectoratul teritorial de muncă.
2. Procedurile de administrare a acestor creanţe bugetare vor fi continuate, după 60 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi unităţile sale subordonate, care se subrogă în drepturile şi obligaţiile inspectoratelor teritoriale de muncă. Administrarea creanţelor prevăzute la pct. 1 se îndeplineşte potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Predarea-primirea titlurilor de creanţă/executorii se realizează între:
a) inspectoratele teritoriale de muncă ca organe competente în administrarea comisionului datorat de angajator, până la data intrării în vigoare a legii, denumite în continuare predător;
b) organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în administrarea contribuabililor, denumite în continuare primitor.
CAPITOLUL II
Desfăşurarea procedurii
1. Obiectul predării-primirii îl constituie:
a) înscrisurile, în original, în care sunt individualizate creanţele datorate şi neachitate şi care reprezintă titluri executorii, neatacate în termenul legal, sau dispozitivul hotărârii judecătoreşti irevocabile prin care s-a soluţionat contestaţia formulată împotriva acestora;
b) dosarele aflate pe rolul instanţelor de judecată pentru litigiile având ca obiect contestaţiile la executarea silită sau contestaţiile împotriva actelor prin care se dispun şi se duc la îndeplinire măsurile asigurătorii, precum şi în cazul litigiilor care privesc procedurile de insolvenţă, aferente creanţelor.
2. Predarea-primirea titlurilor de creanţă/titlurilor executorii/dosarelor aflate pe rolul instanţelor de judecată, precum şi a documentelor privind măsurile de executare silită întreprinse se va efectua în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii.
3. Documentaţia prevăzută la pct. 2, întocmită de predător, va cuprinde, în mod obligatoriu, titlurile de creanţă/executorii, în original, în care sunt individualizate creanţele nestinse, potrivit legii, împreună cu dovada comunicării acestora şi, după caz, următoarele documente opisate:
— situaţia soldurilor creanţelor prevăzute la pct. 1 lit. a);
— situaţia sumelor plătite în plus faţă de obligaţia de plată;
— somaţia emisă în temeiul titlului executoriu asupra angajatorului, împreună cu dovada comunicării acesteia, în cazul în care s-a început executarea silită;
— adresa de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor băneşti aflate în conturile bancare ale debitorului, împreună cu dovada comunicării acesteia;
— adresa de înfiinţare a popririi asupra sumelor datorate de către terţe persoane debitorului, împreună cu dovada comunicării acesteia;
— procesul-verbal de sechestru asupra bunurilor mobile ale debitorului, împreună cu actele care atestă dreptul de proprietate asupra acestora;
— procesul-verbal de sechestru asupra bunurilor imobile ale debitorului, împreună cu dovada înscrierii la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară;
— întreaga documentaţie întocmită în vederea valorificării bunurilor sechestrate, prin una dintre modalităţile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
— orice alte informaţii/documente disponibile, necesare urmăririi şi verificării sumelor datorate.
4. Procesul-verbal de predare-primire a documentelor şi informaţiilor privind creanţele reprezentând comisionul datorat de angajatori inspectoratelor teritoriale de muncă, precum şi a documentelor privind măsurile de executare silită întreprinse, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură, şi borderourile centralizatoare se întocmesc de către predător, iar confirmarea de predare-primire a acestora se realizează după verificarea şi semnarea acestor documente de către primitor.
5. Procesul-verbal de predare-primire reprezintă documentul justificativ care stă la baza preluării în evidenţa fiscală a acestor tipuri de creanţe bugetare de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în administrarea contribuabililor şi, totodată, documentul justificativ care stă la baza scoaterii din evidenţa contabilă a inspectoratelor teritoriale de muncă.
6. Inspectoratele teritoriale de muncă care efectuează predarea răspund de valabilitatea, realitatea şi actualitatea datelor şi documentelor care fac obiectul predării-primirii.
7. Începând cu data preluării în administrare de către primitor, respectiv 60 de zile de la data publicării legii, acest tip de creanţă se achită în contul de venituri ale bugetului de stat 20.A.36.27.00 „Venituri din comisionul perceput de către inspectoratele teritoriale de muncă, datorat până la data de 31 decembrie 2010” deschis la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale în raza cărora sunt luaţi în administrare contribuabilii, codificat cu codul de identificare fiscală a contribuabililor.
8. Predarea datelor şi informaţiilor existente în evidenţele organelor predătoare, potrivit prezentei proceduri, în format electronic, se realizează pe o bază de date conform structurii prevăzute în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezenta procedură. Baza de date se va preda de către Inspecţia Muncii la Direcţia generală de tehnologia informaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în baza procesului-verbal de predare-primire a bazelor de date, prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta procedură, urmând ca organele fiscale competente să preia datele şi informaţiile aferente angajatorilor care îşi au domiciliul pe raza lor teritorială.
9. În cazul în care există modificări ale soldului predat către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se întocmeşte act adiţional la procesul-verbal de predare-primire, încheiat între părţile implicate.
10. Predarea-primirea dosarelor pe suport hârtie se realizează la sediul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice/administraţiilor de sector ale finanţelor publice/ administraţiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii/Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, după caz, pe baza procesului-verbal de predare-primire a dosarelor, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură, pentru angajatorii care au domiciliul în judeţul în care se află predătorul.
11. Pentru angajatorii care nu au domiciliul în judeţul în care se află predătorul, predarea-primirea dosarelor pe suport hârtie se poate realiza şi prin poştă, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, urmând ca procesul-verbal de predare-primire a documentelor şi informaţiilor şi anexele aferente să fie retransmise ulterior, tot prin intermediul poştei, după confirmarea acestora de către primitor.