În Monitorul Oficial nr. 268 din 22 aprilie a.c. Ordinul nr. 9/2015 al Autorităţii de Supraveghere Financiară privind autorizarea şi funcţionarea brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare.
În extras
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1.
Prezenta normă reglementează:
- a) condiţiile care trebuie îndeplinite şi documentele pe care trebuie să le prezinte persoanele juridice române pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare ca brokeri de asigurare şi/sau de reasigurare, precum şi condiţiile de menţinere a acesteia;
- b) fuziunea şi divizarea brokerilor de asigurare şi/sau de reasigurare;
- c) condiţiile care trebuie îndeplinite şi documentele pe care trebuie să le prezinte brokerii de asigurare şi/sau de reasigurare pentru desfăşurarea activităţii de intermediere pe teritoriul statelor membre.
CAPITOLUL II
Condiţii privind obţinerea autorizaţiei de funcţionare
Art. 2.
(1) În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau de reasigurare, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
- a) să fie persoană juridică română a cărei denumire să nu inducă în eroare publicul şi să cuprindă în mod obligatoriu sintagma „broker de asigurare”, „broker de asigurare-reasigurare” sau „broker de reasigurare”, după caz, în limba română ori într-o limbă de largă circulaţie internaţională;
- b) să aibă un capital social subscris şi vărsat în formă bănească, a cărui valoare nu poate fi mai mică de 150.000 lei;
- c) să aibă în vigoare un contract de asigurare de răspundere civilă profesională valabil pe teritoriul statelor membre cu o limită minimă de acoperire de 1.250.000 euro/eveniment şi o sumă agregată de 1.850.000 euro pe an, fără franşiză, şi să prevadă clauzele minime obligatorii, conform anexei nr. 5;
- d) să aibă ca obiect de activitate numai activitatea de broker de asigurare şi/sau de reasigurare, cu excepţia prevăzută la art. 35 alin. (19) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare;
- e) să aibă sediu social, destinat exclusiv desfăşurării activităţii pentru care a fost autorizat, unde se va transmite şi se va primi corespondenţa, sediu la care să fie prezent un angajat, în cadrul programului zilnic de lucru, şi care să îndeplinească următoarele condiţii:
- sediul social şi punctele de lucru să nu fie situate la subsolurile clădirilor, cu excepţia clădirilor de birouri tip centru de afaceri, să aibă o dotare tehnică adecvată, care să asigure buna desfăşurare a activităţii;
- sediul social şi punctele de lucru să dispună de tehnică de calcul care să permită gestionarea poliţelor de asigurare în condiţii optime şi care să cuprindă: calculatoare şi software, imprimante, conexiuni internet, telefon, fax etc.;
- f) din documentele prezentate să rezulte că brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare nu este şi nu va fi acţionar ori asociat direct sau indirect ori administrator al unui asigurător, reasigurător, agent de asigurare sau de reasigurare ori al unui agent de asigurare subordonat şi că nu are şi nu va avea ca acţionar sau asociat direct sau indirect ori ca administrator un asigurător, reasigurător, un agent de asigurare sau de reasigurare, un agent de asigurare subordonat sau conducătorul unui agent de asigurare persoană juridică;
- g) asociaţii/acţionarii direcţi şi indirecţi, conducătorii executivi şi administratorii să nu aibă fapte înscrise în cazierul judiciar pentru infracţiuni contra patrimoniului şi cazier fiscal pentru infracţiuni prevăzute în legislaţia financiar-fiscală;
- h) conducătorii executivi să aibă studii superioare şi o experienţă de cel puţin 2 ani într-o funcţie de conducere în domeniul asigurărilor sau de cel puţin 4 ani într-o funcţie de conducere în domeniul financiar-bancar. Această prevedere se aplică şi administratorilor, atunci când aceştia au atribuţii similare conducerii executive;
- i) conducătorii executivi trebuie să dispună de bună reputaţie, onestitate şi probitate morală. În cazurile în care persoana propusă în funcţia de conducător executiv a fost sancţionată cu retragerea autorizaţiei de către o autoritate din România sau din străinătate însărcinată cu supravegherea în domeniul asigurărilor sau financiar-bancar, aceasta nu va mai putea fi aprobată într-o funcţie de conducere similară pentru o perioadă de 5 ani;
- j) conducătorii executivi să nu deţină aceeaşi funcţie la o altă persoană juridică română sau străină, după obţinerea autorizaţiei de funcţionare ori după aprobarea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum şi în timpul exercitării funcţiei la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare, cu excepţia posibilităţii desfăşurării de activităţi didactice şi cercetare ştiinţifică, cu evitarea conflictului de interese;
- k) administratorii să nu fie angajaţi ai societăţilor de asigurare şi/sau de reasigurare, persoană juridică română sau străină, pe perioada mandatului la brokerul de asigurare şi/sau de reasigurare;
- l) persoana propusă pentru funcţia de conducător executiv trebuie să deţină certificat de absolvire a unui program de calificare profesională sau a unui program de pregătire profesională continuă, după caz, conform prevederilor normelor privind calificarea profesională şi pregătirea continuă a intermediarilor în asigurări;
- m) să achite taxa de autorizare prevăzută la pct. 1.38 din anexa nr. 3 „Venituri provenite din alte activităţi” din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 16/2014 privind veniturile Autorităţii de Supraveghere Financiară. În cazul respingerii cererii de autorizare sau a retragerii documentaţiei de către solicitant, taxa de autorizare nu se restituie.
(2) Autoritatea de Supraveghere Financiară poate verifica anterior acordării autorizaţiei de funcţionare şi oricând în perioada funcţionării dacă sediul social al brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare este corespunzător pentru desfăşurarea activităţii de intermediere şi îndeplineşte cerinţele prevăzute la alin. (1) lit. e), precum şi oricând pe parcursul desfăşurării activităţii acestuia.
Art. 3.
Persoanele juridice române care solicită obţinerea autorizaţiei de funcţionare ca broker de asigurare şi/sau de reasigurare vor depune la Autoritatea de Supraveghere Financiară următoarele documente:
- a) cerere standard de obţinere a autorizaţiei de funcţionare, în forma prezentată în anexa nr. 1, care să fie însoţită de un opis al documentelor existente în dosarul de autorizare. Documentaţia se va depune într-un singur exemplar, îndosariată şi paginată;
- b) copii ale documentelor care atestă constituirea societăţii:
- actul constitutiv cu data certă dobândită prin depunerea la Oficiul Registrului Comerţului (ORC), în care obiectul de activitate este definit conform art. 2 alin. (1) lit. d);
- certificatul de înregistrare emis de ORC;
- certificatul constatator care să cuprindă toate datele de identificare a societăţii;
- c) copia documentului de plată şi cea a extrasului de cont care să ateste aportul integral în numerar la capitalul social al tuturor asociaţilor/acţionarilor, existenţa capitalului social vărsat integral în numerar, la data înregistrării acestuia la ORC;
- d) structura organizatorică, regulamentul de organizare şi funcţionare, cu precizarea distinctă a răspunderilor şi limitelor de competenţă pentru conducătorii executivi şi administratorii din cadrul brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare;
- e) copia documentului care atestă plata taxei de autorizare în contul Autorităţii de Supraveghere Financiară;
- f) copie de pe contractul de asigurare de răspundere civilă profesională, cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c), şi dovada privind plata primei de asigurare (integrală sau a ratelor);
- g) copia contractului de închiriere sau de comodat ori a actului de proprietate al sediului social înregistrat la administraţia financiară teritorială, după caz;
- h) documentele prevăzute la art. 4. 5 şi 6.
Art. 4.
Documentele necesare pentru aprobarea conducătorilor executivi sunt următoarele:
- a) certificatele de cazier judiciar şi fiscal, în termenul legal de valabilitate, în original;
- b) copia legalizată a diplomei de studii superioare;
- c) documente oficiale (contract de muncă/de management, decizii/carte de muncă, adeverinţe, extras Revisal etc.) prin care să se facă dovada experienţei de cel puţin 2 ani într-o funcţie de conducere operativă în domeniul asigurărilor, respectiv 4 ani într-o funcţie de conducere operativă în domeniul financiar-bancar;
- d) curriculum vitae, Europass, cu semnătură olografă;
- e) copia actului de identitate a cărui conformitate cu originalul va fi certificată de posesor prin semnătură olografă;
- f) copia certificatului de absolvire care atestă promovarea examenului de calificare profesională sau a examenului de pregătire profesională continuă, după caz;
- g) declaraţie atestată potrivit legii sau autentificată de un notar public, pe propria răspundere, din care să reiasă că respectă şi va respecta prevederile art. 2 alin. (1) lit. i) şi j), în original, conform anexei nr. 2.