În Monitorul Oficial nr. 202 din 26 martie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 169/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea.
În extras
CAPITOLUL I – Dispoziţii generale
Prezentele norme metodologice, denumite în continuare norme, reglementează punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 101/2014 privind măsuri de reglementare a depozitării seminţelor de consum şi a regimului certificatelor de depozit pentru acestea, denumită în continuare lege.
Domeniile de reglementare ale prezentelor norme se referă la:
a) regimul licenţelor de depozit;
b) depozitarea seminţelor de consum;
c) regimul certificatelor de depozit în forma materială;
d) schema de garantare a finanţărilor pe baza certificatelor de depozit în forma materială;
e) stabilirea contravenţiilor la lege şi a sancţiunilor care se aplică.
CAPITOLUL II – Licenţa de depozit
Licenţa de depozit se acordă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare ministerul de resort, la solicitarea operatorilor economici care au în proprietate unul sau mai multe depozite autorizate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 225/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi desfăşoară activităţi de depozitare a seminţelor de consum.
Licenţa de depozit se acordă după verificarea modului de îndeplinire a condiţiilor de performanţă tehnică prevăzute în anexa nr. 2 şi a condiţiilor financiare prevăzute în anexa nr. 3.
(1) Operatorii economici prevăzuţi la art. 4 alin. (2) din lege solicită acordarea licenţei, distinct pentru fiecare depozit, printr-o cerere scrisă, după modelul prevăzut în anexa nr. 1, care se depune prin delegat sau prin poştă la Biroul unic din cadrul ministerului de resort.
(2) Cererile de licenţă se înregistrează separat într-un registru de către secretariatul Comisiei pentru acordarea licenţelor de depozit, denumită în continuare Comisia.
(3) În termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererilor, secretariatul Comisiei transmite operatorilor economici care solicită acordarea licenţei o notificare prin care sunt informaţi că pot contacta una dintre entităţile mandatate prevăzute de art. 3 lit. n) din lege, denumite în continuare entităţi mandatate, pentru iniţierea acţiunii de verificare şi certificare a condiţiilor financiare şi tehnice pentru depozitele care au depus cereri de acordare a licenţei.
(4) Administratorul depozitului are obligaţia să facă dovada că persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, la data verificării de către entităţile mandatate a modului de îndeplinire a condiţiilor financiare şi tehnice, administratorul este obligat să prezinte contractul de asigurare a seminţelor de consum depozitate, după caz, şi dovada plăţii primelor de asigurare la zi.
(5) Certificatul de atestare fiscală al depozitarului eliberat în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din care să rezulte că nu înregistrează obligaţii fiscale administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, precum şi certificatul de cazier fiscal eliberat în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din care să rezulte că nu au fost săvârşite fapte sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi de cele care privesc disciplina financiară, inactivitatea fiscală şi atragerea răspunderii solidare, prevăzute în anexa nr. 3, se solicită organului fiscal competent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de către secretariatul Comisiei, în condiţiile art. 61 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Procedura privind solicitarea acestor documente şi transmiterea acestora se stabileşte pe bază de protocol care se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(6) Entitatea mandatată aleasă de solicitant verifică caracteristicile tehnice ale depozitului, operaţiunile din fluxul tehnologic, modul în care sunt verificaţi şi controlaţi parametrii de calitate, utilajele şi instalaţiile tehnologice din dotare, precum şi modul de îndeplinire a condiţiilor financiare, întocmind, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea controlului, un raport de audit care va fi pus la dispoziţia Comisiei.
(7) În desfăşurarea activităţii, entitatea desemnată verifică şi consemnează în raportul de audit modul de îndeplinire a condiţiilor de performanţă tehnică cuprinse în lista prevăzută în anexa nr. 2, precum şi modul de îndeplinire a condiţiilor financiare cuprinse în lista prevăzută în anexa nr. 3.
(8) În termen de 5 zile de la încheierea raportului de audit, entitatea desemnată în acest scop depune raportul de audit la ministerul de resort, respectiv la secretariatul Comisiei.
(1) Secretariatul Comisiei înregistrează documentaţia remisă de entitatea desemnată, analizează dosarul cuprinzând cererea de eliberare a licenţei şi documentaţia aferentă depusă, precum şi raportul de audit şi întocmeşte un referat de prezentare a dosarului în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării. După caz, aceasta poate solicita completarea documentaţiei prevăzute la art. 5 alin. (4).
(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii referatului de prezentare a dosarului, secretariatul Comisiei convoacă întrunirea Comisiei pentru analizarea şi pronunţarea cu privire la acordarea licenţei sau respingerea cererii.
(3) După luarea deciziei de către Comisie, în termen de 3 zile lucrătoare, secretariatul Comisiei înştiinţează în scris depozitarul asupra celor decise sau cu privire la măsurile de remediere necesare pentru îndeplinirea condiţiilor de licenţiere.
(4) În cazul aprobării solicitării, în termen de 3 zile lucrătoare, Comisia propune ministerului de resort acordarea licenţei de depozit şi eliberarea acesteia, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(5) În cazul respingerii cererii de eliberare a licenţei de depozit, depozitarul poate contesta decizia, în termen de 10 zile de la primirea comunicării potrivit alin. (3), printr-o contestaţie motivată, care se va depune la Biroul unic de la ministerul de resort.
(6) Contestaţia se analizează de către Comisia de contestaţii care se constituie prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
(7) Comisia de contestaţii comunică decizia finală petentului în termen de 10 zile de la data înregistrării contestaţiei la Biroul unic de la ministerul de resort.
(8) Decizia finală poate fi contestată în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) În cazul în care unui depozitar i-а fost respinsă definitiv cererea de eliberare a licenţei, acesta se poate adresa cu o nouă cerere după ce a luat măsurile de remediere a deficienţelor tehnice constatate şi face dovada îndeplinirii condiţiilor tehnice şi financiare.
(1) Depozitarul poate solicita retragerea propriei licenţe de depozit printr-o cerere scrisă, înaintată Comisiei pentru acordarea licenţelor de depozit, care se depune la Biroul unic de la ministerul de resort, cu înştiinţarea prealabilă, cu cel puţin 15 zile înaintea solicitării de retragere a licenţei, a finanţatorilor, dacă este cazul unui depozitar deponent finanţat prin credite acordate de instituţii financiare.
(2) Depozitarul poate solicita Comisiei modificarea licenţei în cazul în care doreşte o extindere sau restrângere a capacităţii de depozitare pentru care a fost licenţiat, cu înştiinţarea prealabilă cu cel puţin 15 zile înaintea solicitării de modificare a licenţei, a finanţatorilor, dacă este cazul unui depozitar deponent finanţat prin credite acordate de instituţii financiare.
(3) Orice modificare a capacităţii de depozitare pentru care există licenţă de depozit sau modificare privind titularul licenţei de depozit atrage anularea licenţei vechi şi emiterea uneia noi, în condiţiile legii.
(4) Structura cu atribuţii privind depozitarea din cadrul direcţiei tehnice de specialitate din ministerul de resort, care asigură şi secretariatul Comisiei, are obligaţia de a deschide un registru de evidenţă pentru licenţele eliberate, suspendate, anulate sau expirate, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5.
(5) Depozitarul este obligat să afişeze licenţa într-un loc vizibil la sediul depozitului licenţiat, în spaţiile destinate relaţiei cu publicul.
(6) În caz de pierdere, distrugere sau furt al licenţei, depozitarul poate solicita Comisiei eliberarea unui duplicat al acesteia.
(7) Duplicatul licenţei se eliberează pe baza unei cereri şi a declaraţiei pe propria răspundere referitoare la împrejurarea în care s-a produs pierderea, distrugerea sau furtul acesteia, în termen de 30 de zile de la data la care s-a făcut publică, în două ziare de circulaţie naţională, pierderea, distrugerea sau furtul acesteia.
(1) Entităţile mandatate verifică periodic spaţiile de depozitare care deţin licenţe de depozit cu privire la modul de respectare a condiţiilor/obligaţiilor care au condus la acordarea licenţelor.
(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea verificărilor, entităţile mandatate consemnează rezultatul verificărilor în rapoarte care se înaintează în termen de 3 zile lucrătoare ministerului de resort, Comisiei, administratorului, fondurilor de garantare şi instituţiilor de credit sau instituţiilor financiare nebancare care au acordat credite, precum şi burselor care deţin în portofoliu contracte pe bază de certificate de depozit.
(3) Pe baza concluziilor şi propunerilor cuprinse în rapoartele întocmite ca urmare a verificărilor, precum şi a punctului de vedere exprimat în scris Comisiei de către depozitarul în cauză, Comisia analizează aplicarea măsurilor de remediere a deficienţelor constatate, de suspendare sau anulare a licenţei de depozit, după caz, şi propune ministerului de resort menţinerea/suspendarea/anularea licenţei de depozit.
(4) Suspendarea licenţei de depozit se poate dispune dacă se constată, pe baza concluziilor şi propunerilor cuprinse în rapoartele întocmite ca urmare a verificărilor, următoarele:
a) neîndeplinirea condiţiilor tehnice existente la data acordării licenţei;
b) neîndeplinirea condiţiilor financiare care au stat la baza acordării licenţei;
c) neexistenţa contractelor de asigurare împotriva factorilor naturali şi de risc, pentru spaţiile de depozitare şi pentru seminţele de consum depozitate, în conformitate cu prevederile art. 15 din lege;
d) nepăstrarea în condiţiile de calitate şi cantitate a seminţelor de consum pentru care s-au eliberat certificate de depozit în depozitele pentru care s-a acordat licenţa;
e) nefurnizarea informaţiilor şi/sau a documentelor referitoare la licenţiere, specificate în prezentele norme, solicitate de structurile/entităţile mandatate şi nefacilitarea accesului acestora în toate încăperile/celulele depozitului licenţiat;
f) neafişarea licenţei de depozit şi a tarifului de depozitare practicat, într-un loc vizibil, în spaţiile destinate relaţiei cu publicul;
(5 ) Suspendarea durează până la remedierea deficienţelor care au determinat-o, dar nu mai mult de 6 luni.
(6) Anularea licenţei de depozit se poate dispune dacă se constată, pe baza concluziilor şi propunerilor cuprinse în rapoartele întocmite ca urmare a verificărilor, următoarele:
a) transmiterea de date şi informaţii voit eronate privind respectarea condiţiilor tehnice şi/sau financiare;
b) eliberarea unei noi licenţe pentru o capacitate de depozitare extinsă sau restrânsă ori atunci când se modifică datele de identificare ale deţinătorului legal;
c) intrarea depozitarului în procedura falimentului;
d) depozitarul emite fără acoperire un certificat de depozit;
e) depozitarul nu a remediat deficienţele în termen de 6 luni de la suspendarea licenţei;
f) eliberarea certificatelor de depozit pentru o cantitate de seminţe de consum ce depăşeşte capacitatea de depozitare înscrisă în licenţă;
(7) Decizia finală privitoare la suspendarea/anularea unei licenţe de depozit se comunică de către Comisie, în termen de 3 zile lucrătoare de la emiterea acesteia, atât depozitarului în cauză, cât şi tuturor părţilor implicate, respectiv administratorului, fondurilor de garantare şi instituţiilor de credit sau instituţiilor financiare nebancare.
(8) Depozitarul poate contesta decizia, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea comunicării, printr-o contestaţie motivată, care se va depune la Biroul unic de la ministerul de resort.
(9) Contestaţia se analizează de către Comisia de contestaţii care, în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea contestaţiei la Biroul unic de la ministerul de resort, comunică decizia finală petentului.
(10) Decizia finală poate fi contestată în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Depozitarul are obligaţia ca, în termen de 5 zile de la rămânerea definitivă a deciziei de suspendare sau de anulare a licenţei, să predea licenţa Comisiei, să afişeze decizia într-un loc vizibil în spaţiile destinate relaţiei cu publicul, la sediul depozitului în cauză, şi să anunţe, în termen de 7 zile de la data suspendării sau anulării licenţei, după caz, toţi deţinătorii de certificate de depozit eliberate de acesta.