În Monitorul Oficial nr. 183 din 18 martie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 161/2015 pentru modificarea anexei nr. 1 la Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară.
Noul Cod civil. Comentariu pe articole. Ediția 2. Adăugită și revizuită – Comandă acum în Legalis®
În extras
Articol unic
Anexa nr. 1 „Indicatori de siguranţă comuni (I.S.C.)“ la Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 10 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
* * *
Prezenta hotărâre a Guvernului transpune Directiva 2014/88/UE a Comisiei din 9 iulie 2014 de modificare a Directivei 2004/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la indicatorii de siguranţă comuni şi la metodele comune de calcul al costului accidentelor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 201 din 10 iulie 2014.
ANEXĂ
(Anexa nr. 1 la Legea nr. 55/2006)
INDICATORI DE SIGURANŢĂ COMUNI
Indicatorii de siguranţă comuni (I.S.C.) se raportează anual de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română.
Indicatorii referitori la activităţile prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b) trebuie luaţi în considerare separat, dacă sunt prezentaţi.
Dacă sunt descoperite noi fapte sau erori după prezentarea raportului, indicatorii pentru un anumit an sunt modificaţi sau corectaţi de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română cu prima ocazie convenabilă, dar cel mai târziu în următorul raport anual.
Definiţiile comune ale I.S.C. şi metodele comune de calcul al impactului economic al accidentelor figurează în apendice.
1. Indicatori referitori la accidente
1.1. Număr total şi relativ (pe tren-kilometru) de accidente grave şi o defalcare a acestora pe următoarele tipuri de accidente:
– coliziune de tren cu vehicul feroviar;
– coliziune de tren cu obstacole aflate în gabaritul de liberă trecere;
– deraiere de tren;
– accident la trecere la nivel, inclusiv accident la trecere la nivel în care sunt implicaţi pietoni, şi o defalcare a celor cinci tipuri de treceri la nivel, astfel cum sunt definite la pct. 6.2;
– accidentare de persoane care implică material rulant în mişcare, cu excepţia sinuciderilor şi a tentativelor de sinucidere;
– incendii ale materialului rulant;
– altele.
Fiecare accident grav este raportat la tipul de accident primar, chiar dacă consecinţele accidentului secundar sunt mai grave (de exemplu, un incendiu în urma unei deraieri).
1.2. Număr total şi relativ (pe tren-kilometru) de persoane grav rănite şi ucise pe tip de accident, împărţit în următoarele categorii:
– călători (de asemenea, în raport cu numărul total de călători-kilometri şi de călători pe tren-kilometri);
– angajat sau contractant;
– utilizator al trecerii la nivel;
– intrus;
– alte persoane de pe un peron;
– alte persoane care nu sunt de pe un peron.
2. Indicatori referitori la mărfuri periculoase
Număr total şi relativ (pe tren-kilometru) de accidente care implică transportul de mărfuri periculoase pe calea ferată, împărţit în următoarele categorii:
– accident care implică cel puţin un vehicul feroviar transportând mărfuri periculoase, astfel cum este definit în apendice;
– numărul accidentelor de acest fel în care se eliberează substanţe periculoase.
3. Indicatori referitori la sinucideri
Număr total şi relativ (pe tren-kilometru) de sinucideri şi de tentative de sinucideri
4. Indicatori referitori la precursori ai accidentelor
Număr total şi relativ (pe tren-kilometru) de precursori ai accidentelor şi o defalcare pe următoarele tipuri de precursori:
– şine rupte;
– deformare şi aliniere defectuoasă ale şinelor;
– defecţiuni de semnalizare rezultând într-o stare periculoasă a semnalului;
– depăşire a unui semnal de pericol, atunci când se depăşeşte un punct de pericol;
– depăşire a unui semnal de pericol fără a se depăşi un punct de pericol;
– rupere de roată la materialul rulant în serviciu;
– rupere de osie la materialul rulant în serviciu.
Toţi precursorii trebuie raportaţi, atât cei care conduc la accidente, cât şi cei care nu conduc la accidente.
Un precursor care rezultă într-un accident grav trebuie să fie, de asemenea, raportat în conformitate cu indicatorii referitori la precursori. Un precursor care nu rezultă într-un accident grav trebuie raportat doar în conformitate cu indicatorii referitori la precursori.
5. Indicatori pentru calculul impactului economic al accidentelor
Total în euro şi relativ (pe tren-kilometru), pentru:
– numărul deceselor şi al vătămărilor grave multiplicat cu valoarea prevenirii unui deces sau a unei vătămări grave (Value of Preventing a Casualty – VPC);
– costul pagubelor cauzate mediului înconjurător;
– costul pagubelor materiale cauzate materialului rulant sau infrastructurii;
– costul întârzierilor cauzate de accidente.
Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română raportează impactul economic al accidentelor grave.
VPC înseamnă valoarea pe care societatea o atribuie prevenirii deceselor sau vătămărilor grave şi nu reprezintă, ca atare, o referinţă pentru indemnizaţiile dintre părţile implicate în accidente.
6. Indicatori referitori la siguranţa tehnică a infrastructurii şi la implementarea acesteia
6.1. Procentaj de linii dotate cu sisteme de protecţie a trenurilor (TPS) în funcţiune şi procentaj de tren-kilometri utilizând TPS la bord, unde aceste sisteme oferă:
– avertizare;
– avertizare şi oprire automată;
– avertizare şi oprire automată şi supravegherea discretă a vitezei;
– avertizare şi oprire automată şi supravegherea continuă a vitezei.
6.2. Număr de treceri la nivel (total, pe kilometru de linie şi pe lungime desfăşurată) pentru următoarele cinci tipuri:
a) trecere la nivel pasivă;
b) trecere la nivel activă:
(i) manuală;
(ii) automată cu sistem de avertizare a utilizatorilor;
(iii) automată cu sistem de protecţie a utilizatorilor;
(iv) cu protecţie pe partea căii ferate.