În Monitorul Oficial nr. 176 din 13 martie a.c. a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi alte măsuri.


Noul Cod civil. Comentariu pe articole. Ediția 2. Adăugită și revizuită – Comandă acum în Legalis®


În extras

Finanţarea proiectelor, programelor şi acţiunilor culturale, instituită prin Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare, este insuficientă în raport cu sumele colectate la Fondul cultural naţional şi este necesară adoptarea de urgenţă a unor măsuri care să asigure completarea acestor surse în vederea asigurării fondurilor necesare pentru finanţarea proiectelor culturale. Neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, poate avea consecinţe grave asupra realizării proiectelor, programelor şi acţiunilor culturale, cu afectarea accesului public la actul cultural.

Aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul fondurilor de garantare şi contragarantare a creat dificultăţi în activitatea acestora. Întrucât aceste fonduri sunt instituţii financiare, iar celorlalte instituţii financiare nu le sunt aplicabile prevederile acestui act normativ, pentru asigurarea aceloraşi condiţii pe piaţa concurenţială, se impune aprobarea de urgenţă a măsurilor prin care şi aceste fonduri să fie exceptate de la aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

Având în vedere că, în baza angajamentelor asumate cu organismele financiare internaţionale, Societatea Comercială „Complexul Energetic Hunedoara” — S.A. şi Societatea Comercială „Complexul Energetic Oltenia” — S.A. sunt angajate în procesul de restructurare şi privatizare, se impune adoptarea unor măsuri de protecţie socială a persoanelor concediate.

Limitările impuse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările ulterioare, îngreunează desfăşurarea activităţilor la nivelul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, pe linie de protocol şi reprezentare, în contextul în care acestea sunt recunoscute pe plan european şi internaţional, fiind implicate activ în acţiuni ce au ca obiect cooperarea internaţională şi schimbul de experienţă cu instituţii similare din alte state. De asemenea, cele două instituţii primesc anual vizite ale unor delegaţii străine formate din şefi de parchete specializate, reprezentanţi ai unor autorităţi anticorupţie, autorităţi guvernamentale şi parlamentare străine, precum şi ai unor organizaţii internaţionale; sunt implicate activ în derularea unor proiecte cu parteneri externi, organizând şi participând la conferinţe şi alte evenimente internaţionale, inclusiv activităţi de promovare a modelului instituţional şi funcţional al acestor instituţii în alte state, interesate de crearea sau dezvoltarea unor structuri similare. În cadrul acestor activităţi, schimbul de obiecte de protocol şi materiale de reprezentare purtând însemnele celor două instituţii constituie demersuri minimale pentru crearea şi menţinerea unor legături cu instituţii similare din alte state şi cu organizaţiile internaţionale de profil. Pentru evitarea prejudiciilor de imagine ale acestor instituţii de importanţă deosebită este necesară introducerea conducătorilor celor două instituţii în categoria celor care pot efectua cheltuielile de reprezentare şi protocol. De asemenea, având în vedere acţiunile organizate la nivelul judeţului de către prefect ca reprezentant al Guvernului pe plan local, prilejuite de aniversarea unor zile de sărbătoare naţională ori de comemorarea unor evenimente cu caracter naţional, de activităţile de cooperare interinstituţională şi relaţii internaţionale la care, de regulă, participă şi oficialităţi de la nivel central (prim-ministru, viceprim-ministru, miniştri sau alţi conducători ai autorităţilor publice centrale) sau demnitari ai altor state, este necesar ca prefectul să fie inclus în categoria celor care pot efectua cheltuieli de reprezentare şi protocol.

Având în vedere că norma legislativă trebuie să fie clară şi lipsită de echivoc, întrucât prin acte normative succesive s-a reglementat în mod diferit în legătură cu acelaşi domeniu, fără a cuprinde norme tranzitorii care să dispună cu privire la situaţiile născute anterior din aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 29/2013 privind reglementarea unor măsuri bugetare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 168/2014, este necesară corectarea de urgenţă a acestei situaţii pentru consacrarea voinţei legiuitorului şi pentru evitarea aplicării eronate a dispoziţiilor legale.

Beneficiarii programului „Prima casă” au formulat numeroase solicitări în sensul repunerii în drepturile şi obligaţiile aferente contractului de credit şi de garantare după declararea exigibilităţii anticipate a întregii finanţări garantate acordate, respectiv după aprobarea sau respingerea cererii de plată a garanţiei, după ce situaţia financiară a beneficiarului s-a îmbunătăţit, iar finanţatorii participanţi în program au aprobat repunerea acestora în situaţia anterioară declarării scadenţei anticipate.

Având în vedere perioada mare de timp pentru care se acordă creditul, de maximum 30 de ani, pot interveni numeroase situaţii în care vor fi îndeplinite condiţiile pentru repunerea beneficiarului programului în situaţia anterioară declarării scadenţei anticipate a creditului garantat. De asemenea, este necesară susţinerea familiei prin măsuri menite să faciliteze asigurarea spaţiului locativ necesar familiilor care s-au extins după ce iniţial au achiziţionat/construit o locuinţă în cadrul programului. Neadoptarea unor măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar genera prejudicii bugetului de stat, determinând executarea unor garanţii acordate în cadrul programului „Prima casă” în situaţii în care această executare putea fi evitată.

Având în vedere prevederile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, este necesară adoptarea unor dispoziţii care să asigure corelarea cu prevederile art. 4 şi 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Totodată se impune introducerea în cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a unor elemente de bună practică preventivă, menite să mărească eficacitatea controlului intern/managerial. Neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă împiedică realizarea responsabilităţilor Guvernului cu privire la implementarea politicii în domeniul sistemelor de control intern/managerial şi operaţionalizarea instrumentelor de lucru necesare activităţii în domeniul sistemelor de control intern/managerial.

Participarea Ministerului Culturii ca membru cu drepturi depline în cadrul reţelei Traduki urmăreşte încurajarea schimbului cultural între ţările participante, printr-un program dedicat traducerilor din domeniile beletristică, nonficţiune şi literatură pentru copii şi tineri. Astfel, statutul de membru ar genera o amploare a participării Ministerului Culturii la Târgul Internaţional de Carte de la Leipzig din luna martie 2015, ceea ce ar conduce la expansiunea literaturii române atât în spaţiul balcanic, cât mai ales în spaţiul literar germanofil care însumează aproximativ 60 de milioane de persoane.

Pentru atingerea priorităţii majore a Guvernului privind îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor UE, din perioada de programare 2007—2013, ţinând cont de extinderea implementării n + 2, precum şi pentru asigurarea cofinanţării proiectelor finanţate din programele naţionale, se impune adoptarea de urgenţă a unor măsuri care să asigure finanţarea de către autorităţile administraţiei publice locale a implementării acestora. Neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă conduce la generarea unor blocaje financiare la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale.

Prin aplicarea mecanismului introdus la art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi alte măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 13/2011, cu modificările şi completările ulterioare, referitor la stabilirea numărului maxim de posturi de la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale pentru anul 2015, ar trebui redus numărul posturilor cu 2.608 posturi de la un număr de 868 de unităţi administrativ-teritoriale. O astfel de măsură ar fi de natură să destabilizeze activitatea autorităţilor administraţiei publice locale respective. Neadoptarea acestor măsuri în regim de urgenţă conduce la disfuncţionalităţi în activitate şi la reducerea capacităţii administrative a autorităţilor administraţiei publice locale atât pentru atribuţiile curente, cât şi a capacităţii de implementare a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile.

Având în vedere nevoia de finanţare suplimentară în domenii prioritare, respectiv sănătate, educaţie, învăţământ, social şi sport, se impune alinierea politicilor de acordare de donaţii şi sponsorizări ale operatorilor economici prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară.

Programul „Promovarea sportului de performanţă” este un program de interes naţional dezvoltat de Ministerul Tineretului şi Sportului prin intermediul structurilor sportive afiliate la federaţiile sportive naţionale pe ramura de sport, având ca scop valorificarea aptitudinilor individuale într-un sistem organizat de selecţie, pregătire şi participare în competiţii care să asigure realizarea de recorduri naţionale şi internaţionale, care este adresat atât cluburilor sportive aflate în subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului, cât şi cluburilor sportive ale autorităţii publice locale/judeţene. Având în vedere aplicarea diferenţiată de către structurile autorităţilor locale şi de către organele de control ale statului a normelor legale cu privire la finanţarea activităţii sportive din fonduri publice, este necesară înlăturarea interpretărilor multiple privind cadrul legal incident în finanţarea activităţilor sportive de interes naţional de la bugetele locale, interpretări care afectează modul de acordare a finanţării şi desfăşurarea activităţii cluburilor şi asociaţiilor sportive.

Este necesară crearea temeiului legal astfel încât Guvernul să poată aproba prin hotărâre modul de repartizare şi utilizare a sumelor aprobate în bugetul de stat pentru proiectele de comunicare, informare publică şi promovarea imaginii şi intereselor româneşti peste hotare, precum şi a celor pentru finanţarea acţiunilor cu caracter ştiinţific şi social-cultural cuprinse în bugetul Secretariatului General al Guvernului.

Se impune adoptarea de urgenţă a unor măsuri care să asigure efectuarea în termenul legal a plăţilor aferente majorării de capital deţinut de România la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, conform prevederilor Legii nr. 323/2013 pentru majorarea capitalului autorizat deţinut de România la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, în conformitate cu Rezoluţia nr. 612/2011 privind „Majorarea selectivă a capitalului autorizat pentru întărirea puterii de vot şi a participării ţărilor aflate în tranziţie şi a celor în curs de dezvoltare”, adoptată de Consiliul Guvernatorilor BIRD, şi, respectiv, în conformitate cu Rezoluţia nr. 613/2011 privind „Majorarea generală de capital 2010”, adoptată de Consiliul Guvernatorilor BIRD, şi la Corporaţia Financiară Internaţională, conform prevederilor Legii nr. 352/2013 privind majorarea capitalului autorizat deţinut de România la Corporaţia Financiară Internaţională, în conformitate cu Rezoluţia nr. 256/2012 a Consiliului Guvernatorilor privind amendarea statutului şi creşterea selectivă a capitalului Corporaţiei Financiare Internaţionale şi cu respectarea prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2015 nr. 186/2014. Având în vedere că virarea de către România a sumelor reprezentând majorarea capitalului deţinut la BIRD trebuie efectuată până la data de 16 martie 2015, este necesar ca această operaţiune să fie aprobată prin intermediul unei ordonanţe de urgenţă.

Conform art. 18 alin. (1) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010, republicată, cu completările ulterioare, toţi poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul ordinii şi liniştii publice, precum şi cei cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere, proveniţi din structurile poliţiei comunitare, aveau la dispoziţie 5 ani să urmeze un program de formare iniţială organizat într-o instituţie de învăţământ din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, sub sancţiunea eliberării din funcţie în cazul în care nu este urmat cursul respectiv. Cifra de şcolarizare determinată de capacitatea limitată a instituţiilor de învăţământ din Ministerul Afacerilor Interne între 1.620—2.825 cursanţi pe an a determinat ca pentru anul 2015 să rămână un număr de 3.049 cursanţi, iar cifra de şcolarizare acoperă doar 2.625. Neadoptarea acestei măsuri ar determina ca un număr de 424 de poliţişti locali să îşi piardă locul de muncă, din motive independente de ei.

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 65/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, Guvernul a permis autorităţilor administraţiei publice locale ca, în limita resurselor financiare, să acorde normă de hrană pentru poliţiştii locali. Prin norma limitativă la categoria poliţişti locali a fost exclus un număr de 5.041 salariaţi din poliţia locală, care au statut de funcţionari publici sau de personal contractual. Prin neadoptarea unei măsuri care să permită extinderea dreptului la norma de hrană se menţine o măsură discriminatorie între salariaţii poliţiei locale.

Întrucât în unele localităţi din mediul rural, datorită scăderii naturale a numărului de participanţi la procesul educaţional, o parte din unităţile de învăţământ au fost închise, iar elevii frecventează în aceeaşi măsură cursurile la şcolile din comune sau din oraşele şi municipiile din imediata apropiere, pentru a facilita accesul acestora la unităţile de învăţământ, este necesar să se asigure transportul acestora, cu precădere acolo unde nu există trasee din transportul public judeţean şi în special către unităţile de învăţământ din municipii.

Pentru a putea asigura egalitate de şanse la învăţătură pentru toţi elevii care sunt nevoiţi să străbată pe jos sau cu mijloace de transport improprii transportului de persoane, învechite, poluate, de la 3 km la peste 20 km zilnic, reprezentând distanţa de la localitatea de domiciliu la şcoală, dus-întors, propunem completarea beneficiarilor cu municipiile care au în componenţă sate şi localităţi. Astfel, fiind incluse doar satele şi localităţile aparţinătoare ale oraşelor, s-a creat eronat premisa că deşi potrivit art. 20 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „unele oraşe pot deveni municipii”, acestea nu ar putea primi microbuze pentru ca elevii din satele aparţinătoare ale municipiilor să fie transportaţi la scoală.

Dată fiind situaţia economică a Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin (RAAN), efectele negative asupra mediului care ar fi cauzate de oprirea intempestivă a instalaţiilor operatorului economic specializat în furnizare şi depozitarea materialului de interes nuclear în speţă, implicaţiile socioeconomice şi strategice la nivel local şi naţional în absenţa altei alternative, se impune adoptarea de măsuri legislative pentru asigurarea cheltuielilor destinate achiziţiei de cărbune de către RAAN şi apă grea de către Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, precum şi pentru restituirea împrumuturilor acordate în condiţiile art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2013 privind declanşarea procedurii insolvenţei la Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin, aprobată cu completări prin Legea nr. 12/2014.

Având în vedere necesitatea de a asigura accesul asiguraţilor la medicamente inovative pentru afecţiuni în stadii evolutive de boală fără alternativă terapeutică sau pentru boli cu impact major asupra sănătăţii publice, se impune modificarea de urgenţă a cadrului legal pentru a crea posibilitatea încheierii contractelor cost-volum/cost-volum — rezultat prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, într-o perioadă cât mai scurtă de timp.

În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,

în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

Art. I.

La articolul 21 alineatul (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare, după litera t) se introduce o noua literă, litera ţ), cu următorul cuprins:

„ţ) o cotă de 2% din încasările Companiei Naţionale Loteria Română — S.A.”

Art. II.

La articolul 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„a) instituţiilor de credit, instituţiilor financiare şi societăţilor definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi fondurilor de garantare şi contragarantare care îndeplinesc condiţiile de la art. 1;

b) societăţilor a căror activitate este reglementată de Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare;”.

Art. III.

Prin derogare de la prevederile art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2013 privind reglementarea unor măsuri bugetare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 168/2014, venitul lunar de completare prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013—2018 a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013, se acordă şi persoanelor disponibilizate de la Societatea Comercială Complexul Energetic Hunedoara — S.A. şi Societatea Comercială Complexul Energetic Oltenia — S.A.

Art. IV.

Remuneraţiile membrilor consiliul de administraţie, ai consiliului supraveghere, ale directorilor şi ale membrilor directoratului, stabilite în condiţiile art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 168/2014, rămân dobândite conform contractelor în vigoare, fără ca acestora să le fie incidente prevederile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. V.

La articolul III alineatul (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 12 iunie 2012, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările ulterioare, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„a) organizate, în condiţiile legii, la nivelul Preşedintelui României, preşedintelui Senatului, preşedintelui Camerei Deputaţilor, prim-ministrului, viceprim-ministrului, preşedintelui Curţii Constituţionale, preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, preşedintelui Curţii de Conturi, Avocatului Poporului, miniştrilor, miniştrilor delegaţi şi celorlalţi conducători ai instituţiilor şi autorităţilor publice centrale şi locale cu rol de ordonator principal de credite, precum şi la nivelul prefectului ca reprezentant al Guvernului pe plan local;”.