În Monitorul Oficial nr. 847 din 20 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 180/2014 al Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale privind aprobarea Contractului-cadru de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier pentru anul 2015.


Comandă acum cele mai noi volume din Raftul Legalis® – Noul Cod penal și Noul Cod de procedură penală


În extras

CAPITOLUL I

Părţile contractante

Art. 1.1.

Contractul se încheie între:

Societatea Comercială OIL TERMINAL — S.A. Constanţa, cu sediul în Constanta, str. Caraiman nr. 2, judeţul Constanta, cod poştal 900117, telefon: 0241 702600, fax: 0241 694 833, 0241 702688, e-mail: office@oil-terminal.com, cod unic de înregistrare: RO2410163, nr. de ordine în registrul comerţului: J13/512/01.02.91, cont IBAN …………………… deschis la Banca …………………, reprezentată legal prin ………………… , în calitate de director general, şi ………………………, în calitate de director economic, în calitate de prestator şi expediţionar, denumită în continuare prestator,

şi

………….., cu sediul în …………………., str. ……………….., nr. …….., cod poştal …………, telefon:………, fax: …………, cod unic de înregistrare: ……………, nr. de ordine în registrul comerţului: cod IBAN …………………… deschis la Banca ………………, reprezentată legal prin …………………, în calitate de ………………………, în calitate de beneficiar şi expeditor, denumită în continuare beneficiar,

denumite în continuare în mod individual partea şi împreună părţile.

Părţile convin să încheie prezentul contract de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere (denumit în continuare contract) cu următoarele termene şi condiţii:

CAPITOLUL II

Obiectul contractului

Art. 2.1.

Obiectul contractului îl constituie totalitatea operaţiunilor efectuate de prestator în legătură cu:

— primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea ţiţeiului şi produselor petroliere cuprinse în anexe (denumite în continuare produse) în rezervoarele prestatorului, în limita spaţiului de depozitare disponibil la data solicitării operaţiunii, din:

— vagoane-cisternă CF;

— autocisterne;

— barje fluviale;

— nave maritime;

— prin in tank transfer;

— primirea ţiţeiului pe conductă în rezervor;

— depozitarea produselor în rezervoarele prestatorului, omogenizarea şi condiţionarea;

— amestecarea motorinei cu biodiesel în rezervoarele prestatorului;

— încărcarea produselor din rezervoare în nave maritime/barje fluviale;

— încărcarea produselor prin transbord direct din vagoane-cisternă CF în nave;

— încărcarea produselor din rezervoare în vagoane-cisternă CF, autocisterne sau tancuri de buncheraj;

— transferul (in tank transfer) produselor depozitate în rezervoare către clienţii beneficiarului, conform ordinelor de transfer ale beneficiarului;

— predarea ţiţeiului depozitat în rezervoare la Societatea Comercială CONPET — S.A. Ploieşti pentru pompare pe conducte magistrale;

— descărcarea produselor prin transbord direct între două nave maritime/barje fluviale acostate în două dane petroliere, prin instalaţiile prestatorului;

— descărcarea de motorină din barje sau nave maritime în vagoane-cisternă CF în S. P. Sud, cu pompa barjelor/navelor.

Art. 2.2.

Beneficiarul declară, iar prestatorul recunoaşte că produsele pentru care se execută servicii, conform prezentului contract, sunt proprietatea beneficiarului ori că acesta este deţinător legal al produselor.

În consecinţă prestatorul nu poate dispune de produsele pe care le operează şi înţelege să respecte drepturile beneficiarului pe perioada prezentului contract.

CAPITOLUL III

Durata contractului

Art. 3.1.

Contractul are valabilitate începând cu data de ……………………… până la data de ……………………………… .

Părţile pot conveni prelungirea prezentului contract, scop în care vor încheia un act adiţional semnat de ambele părţi, cu cel puţin ……… zile calendaristice înainte de data expirării contractului.

Valoarea estimată a contractului: ……………………………

CAPITOLUL IV

Drepturile şi obligaţiile părţilor

Drepturi şi obligaţii ale beneficiarului

Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea produselor din cisterne CF în rezervoarele prestatorului sau în nave prin transbord direct

Art. 4.1.

Beneficiarul va expedia produsele în trenuri complete formate din maximum 40 de vagoane-cisternă pe 4 osii, corespunzătoare din punct de vedere tehnic.

Beneficiarul garantează faptul că marfa este corespunzătoare standardelor sau specificaţiilor de calitate şi că este liberă de orice taxe până la fronturile de descărcare ale prestatorului.

Fiecare transport va fi însoţit de următorul set de documente complete:

— scrisoare de trăsură de cale ferată;

— aviz de însoţire a mărfii;

— notă de greutate;

— declaraţie de conformitate;

— raport de încercare (test report);

— lista de sigilii;

— fişă tehnică de securitate în limba română si în format REACH;

— documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).

În cazul în care produsele beneficiarului sunt încărcate în alte tipuri de vagoane-cisternă CF decât cele tip CFR, beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului instrucţiuni, planşe şi schiţe de utilizare pentru acestea în limba română.

Prestatorul poate refuza descărcarea/încărcarea acestor tipuri de vagoane-cisternă CF dacă apreciază că se pot crea stări de pericol.

Art. 4.2.

Beneficiarul va expedia produsele conform unui program zilnic stabilit cu prestatorul sau conform acceptelor obţinute de la staţia CFR—Constanţa Port, în funcţie de sosirea navelor, spaţiul de depozitare existent, precum şi de posibilităţile de descărcare ale prestatorului.

Beneficiarul va menţiona pe nota de greutate şi pe documentele de transport „marfă proprietatea ”, iar beneficiarul va aviza prin fax sau e-mail fiecare expediere de produse.

Art. 4.3.

Beneficiarul va încheia un contract de transport (denumit în continuare contract de transport) cu un operator de transport feroviar (denumit în continuare OTF).

Prin contractul de transport, beneficiarul se obligă să plătească tariful de transport şi toate tarifele accesorii care grevează transporturile din staţiile de predare şi destinaţie.

Beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului o copie a acestui contract sau a telegramei privind modul de încasare a tarifelor.

Art. 4.4.

Beneficiarul îl va împuternici pe prestator în baza unei comitenţe (prevăzută în anexa nr. 3) să lucreze pentru şi în numele acestuia în relaţia cu OTF.

Prestatorul nu va fi obligat să achite nicio taxă în numele beneficiarului în relaţia cu OTF.

În scrisoarea de trăsură, prestatorul nu va fi expeditor sau destinatar pentru mărfurile proprietatea beneficiarului.

Beneficiarul va înscrie datele proprii la rubrica „Destinatar”, iar la rubrica „Menţiuni ale expeditorului admise de regulamente, tarife şi instrucţii” se scrie: „Transport destinat liniei industriale S.C. OIL TERMINAL— S.A. conform Comitenţei nr. ……”.

Art. 4.5.

Vagoanele-cisternă proprietate a OTF/beneficiarului, predate prestatorului şi care prezintă defecte ascunse la sistemele de descărcare, vor fi avizate de prestator către proprietar, care va asigura echipa de intervenţie pentru remedierea neajunsului. Pe cât posibil, vagonul în cauză va fi descărcat odată cu naveta.

Vagoanele-cisternă încărcate, defecte, proprietate a OTF/beneficiarului, ce nu pot fi remediate şi descărcate, vor fi puse la dispoziţia beneficiarului şi vor fi returnate pe cheltuiala acestuia în baza notificării întocmite de OTF către prestator, transmisă de prestator prin fax beneficiarului în maximum 48 de ore de la primirea notificării.

Pentru returnarea vagoanelor, beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului documentele necesare:

— aviz de însoţire a mărfii;

— scrisori de trăsură;

— fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;

— documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).

Art. 4.6.

Beneficiarul va suporta eventualele plăţi solicitate de OTF în cazul în care vagoanele-cisternă sosesc în afara programului stabilit şi acceptat de ambele părţi sau în cazul în care vagoanele-cisternă nu pot fi descărcate deoarece la recepţia calitativă s-a constatat produs neconform calitativ pentru care nu există posibilitate de condiţionare.

Art. 4.7.

Având în vedere că toate produsele petroliere sunt încadrate în categoria mărfurilor periculoase, transportul, manevra, încărcarea/descărcarea acestora sunt supuse prevederilor Regulamentului privind transportul internaţional feroviar al mărfurilor periculoase — RID, precum şi dispoziţiilor legale aplicabile. În calitate de proprietar, beneficiarul are următoarele obligaţii:

— să respecte prevederile cuprinse în anexa 1 RID — Regulament de transport al mărfurilor periculoase;

— să respecte normele tehnice de încărcare a mijlocului de transport prevăzute în anexa 2 — NUT;

— să se asigure că mărfurile periculoase sunt clasificate şi autorizate conform RID;

— să furnizeze prestatorului date de identificare ale produsului şi pericolului;

— vagoanele utilizate trebuie să fie autorizate, să deţină agrement tehnic sau aviz tehnic de funcţionare (pentru vagoanele cu durata de viaţă depăşită) al Autorităţii Feroviare Române — AFER, proces-verbal de verificare ISCIR în termen de valabilitate. Beneficiarul va purta integral răspunderea pentru starea tehnică şi integritatea vagoanelor încărcate de acesta sau puse la dispoziţia prestatorului pentru încărcare;

— să respecte dispoziţiile speciale privind construcţia, echipamentul, reviziile, întreţinerea, marcajul vagoanelor;

— să pună din timp la dispoziţia prestatorului marcajele, etichetele şi sigiliile pentru mărfurile periculoase încărcate în numele beneficiarului.

Prestatorul este îndreptăţit să refuze operarea vagoanelor care:

— au scadenţa reviziei interne a recipientului expirată;

— au lipsă plăcuţă de timbru sau tăbliţe de calibrare;

— au lipsă eticheta de pericol;

— au inscripţiile de pe vagon ilizibile;

— au neconcordanţe între inscripţiile de pe recipient şi cele de pe vagon.

Acceptarea vagoanelor de către prestator reprezintă confirmarea de către acesta a faptului că ele îndeplinesc condiţiile enumerate mai sus.

Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea/încărcarea produselor din/în autocisterne

Art. 4.8.

Beneficiarul va transmite prestatorului, în scris, comenzile de încărcare/descărcare a autocisternelor cu cel puţin 24 de ore înainte de livrare, specificând de fiecare dată: numărul autocisternei, cantitatea/calitatea produselor ce urmează a fi livrată, numele conducătorului auto, reprezentantul beneficiarului şi actele prin care aceştia se identifică.

Suplimentar, beneficiarul va transmite şi alte date solicitate de autorităţile vamale şi fiscale.

Autocisternele vor fi corespunzătoare din punct de vedere tehnic, metrologic şi în ceea ce priveşte prevenirea incendiilor.

Încărcarea/Descărcarea autocisternelor se va realiza În prezenţa reprezentantului autorizat al beneficiarului.

Operarea autocisternelor se face numai în zilele lucrătoare.

Beneficiarul va asigura din timp şi va pune la dispoziţia prestatorului pentru autocisternele ce urmează să fie încărcate:

— avize de însoţire a mărfii;

— fişe tehnice de securitate pentru produsul respectiv în limba română şi în format REACH ce va fi înmânată şoferului autocisternei.

Autocisternele ce descarcă vor fi însoţite de următorul set de documente:

— aviz de însoţire a mărfii;

— tichet de cântar;

— document de transport (CMR);

— raport de încercare;

— fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;

— documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).

Art. 4.9.

Operatorii de transport vor respecta prevederile cuprinse în Normele de efectuare a activităţii de transport rutier de mărfuri periculoase în România, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2007.

Şoferul autocisternei trebuie să posede asupra sa următoarele documente, pe care le va prezenta la cerere reprezentantului prestatorului:

— certificat de transport în cont propriu eliberat de Autoritatea Rutieră Română — A.R.R. (original sau copie conformă);

— certificat de inspecţie tehnică periodică — ITP, anuală — ITA (original);

— certificat de agreare pentru autovehiculele care transportă anumite mărfuri periculoase (copie);

— certificat ADR de formare a conducătorilor de autovehicule care transportă mărfuri periculoase (original);

— certificat de calibrare a autocisternei cu buletin de verificare metrologic în termenul de valabilitate (original).

Autocisterna trebuie să aibă următoarele dotări din punctul de vedere al siguranţei pe timpul transportului şi încărcării:

— trusă ADR;

— 2—3 stingătoare cu pulbere;

— o ladă cu nisip (sau un sac de nisip) şi o lopată;

— contact general (heblu);

— dispozitiv de împământare a autocisternei;

— siguranţe electrice calibrate;

— capace etanşe la compartimente şi la rezervorul de combustibil.

Conducătorii autocisternelor şi reprezentanţii vor purta echipament de protecţie: salopetă de protecţie confecţionată din materiale din fibră naturală, antistatică, cască de protecţie, mănuşi de protecţie, bocanci antistatici şi vor respecta instrucţiunile de securitate şi sănătate în muncă primite din partea terminalului.

Beneficiarul transmite prestatorului copii ale raportului de primire buncher (bunker receipt) de la navele ce au fost buncherate cu autocisternele.