În Monitorul Oficial nr. 762 din 21 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 4774/2014 al Ministerului Educaţiei Naţionale privind aprobarea înfiinţării comisiilor naţionale de specialitate şi regulamentului de organizare şi funcţionare a acestora.
În extras
I.
Dispoziţii generale
Comisiile naţionale de specialitate se constituie în baza prevederilor art. 94 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Comisiile naţionale de specialitate, numite în continuare C. N. S., se înfiinţează pe discipline/domenii de pregătire/activităţi educative/niveluri de învăţământ
C. N. S. au drept scop fundamental desfăşurarea activităţilor specifice disciplinei/domeniului de pregătire/activităţii educative/nivelului de învăţământ pentru care s-au constituit şi de punere în practică a prevederilor Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr 3. 593/2014 pentru aprobarea Metodologiei privind elaborarea şi aprobarea curriculumului şcolar— planuri-cadru de învăţământ şi programe şcolare.
II.
Structura C. N. S.
C. N. S. au următoarea structură:
a) preşedinte: cadru didactic universitar;
b) preşedinte executiv: inspectorul general, din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN), responsabil pentru disciplina/domeniul de pregătire/activitatea educativă/nivelul de învăţământ sau echivalentul acestuia;
c) 1—2 secretari ştiinţifici: expert/consilier din cadrul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE)/Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT)/Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), membru de drept ai C. N. S. sau inspector şcolar/cadru didactic de specialitate din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ)/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB);
d) membri: 5—21 cadre didactice de specialitate din învăţământul universitar şi preuniversitar.
Componenţa C. N. S. se stabileşte astfel încât să aibă reprezentativitate la nivelul regiunilor macro-economice/naţional.
III.
Selecţia membrilor C. N. S.
(1) Stabilirea componenţei nominale a C. N. S. se face pe baza propunerilor Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii (DGEÎTPV), ale Direcţiei generale învăţământ în limbile minorităţilor (DGÎLM) din cadrul MEN, ale conducerii universităţilor de stat sau particulare acreditate şi ale conducerii inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
(2) Propunerile înaintate DGEÎTPV/DGÎLM din cadrul MEN de către instituţiile enumerate la alin. (1) se fac cu respectarea următoarelor criterii:
a) competenţă profesională recunoscută şi probată prin rezultatele propriilor elevi şi prin activitatea proprie de cercetare şi inovare didactică;
b) contribuţii la promovarea specialităţii (promovarea disciplinei respective, realizarea de studii asupra evoluţiei şi perspectivelor disciplinei etc.);
c) activitate metodico-didactică la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional: organizarea, susţinerea (în calitate de formator) şi participarea la activităţi de formare continuă, simpozioane, dezbateri şi alte forme de activitate;
d) calitatea activităţii anterioare de promovare a obiectivelor disciplinei/modulului de pregătire/activităţii educative/nivelului de învăţământ (activitate în grupurile de lucru ale disciplinei/domeniului de pregătire/activităţii educative/nivelului de învăţământ etc. ) la nivel judeţean, naţional şi internaţional;
e) competenţe de utilizare a tehnologiei informaţiei şi comunicării;
f) competenţe sociale şi organizatorice demonstrate în grupurile de lucru în care a participat anterior.
(3) Selecţia membrilor C. N. S. se face conform unei proceduri interne a MEN, pe baza evaluării portofoliului profesional al candidatului care cuprinde curriculumul vitae în format Europass, însoţit de documente doveditoare şi, după caz, pe baza metodei interviului.
(4) Componenţa nominală a C. N. S., stabilită conform procedurii interne a MEN, este avizată de directorul general al DGEÎTPV/DGÎLM şi aprobată de către secretarul de stat/subsecretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, respectiv de către secretarul de stat pentru învăţământ în limbile minorităţilor naţionale.
IV.
Atribuţiile C. N. S.
(1) C. N. S. au următoarele atribuţii generale:
a) analizează proiectele programelor şcolare pentru disciplinele/modulele de pregătire din cadrul curriculumului naţional obligatoriu, în vederea acordării avizului consultativ;
b) analizează proiectele programelor şcolare pentru disciplinele/module de pregătire opţionale (CDŞ) ofertate la nivel naţional şi proiectele programelor pe domenii ale activităţii extraşcolare din cercurile care funcţionează în palatele şi cluburile copiilor, la nivel naţional, în vederea acordării avizului consultativ;
c) avizează standardele de pregătire profesională aferente
calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea profesională prin învăţământul preuniversitar;
d) avizează proiectele programelor pentru examenele naţionale;
e) avizează programele pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar;
f) avizează proiectele programelor pentru obţinerea definitivării în învăţământ şi proiectele programelor de perfecţionare pentru obţinerea gradelor didactice;
g) elaborează/avizează strategii în domeniul programelor/proiectelor educaţionale care se derulează în învăţământul preuniversitar;
h) elaborează documente referitoare la statutul disciplinei sau al domeniului de pregătire/activităţii educative/nivelului de învăţământ, după caz, pe care le înaintează conducerii MEN şi altor instituţii cu atribuţii în domeniul elaborării curriculumului.
(2) Atribuţiile specifice ale C. N. S. pe discipline/domenii de pregătire/activităţi educative/niveluri de învăţământ sunt stabilite de Către preşedintele/preşedintele executiv al fiecărei C. N. S.