În Monitorul Oficial nr. 761 din 21 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 837/2014 al Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi funcţionarea SUMAL, obligaţiile utilizatorilor SUMAL, precum şi structura şi modalitatea de transmitere a informaţiilor standardizate.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SUMAL este un sistem informaţional integrat de urmărire a materialelor lemnoase realizat de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, denumită în continuare APCRS, şi pus la dispoziţia profesioniştilor prevăzuţi la art. 2 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare.
Principalele obiective ale SUMAL sunt:
a) creşterea eficienţei controlului ca parte a politicilor publice de reducere a infracţionalităţii în domeniul forestier, pentru prevenirea şi combaterea activităţilor ilegale, prin controlul provenienţei lemnului şi al asigurării trasabilităţii acestuia;
b) obţinerea de informaţii statistice la nivel naţional privind volumul de lemn exploatat şi al materialelor lemnoase rezultate;
c) practică unitară în evidenţa gestionară a materialelor lemnoase prin punerea la dispoziţia profesioniştilor a unei aplicaţii informatice gratuite.
(1) Categoriile de utilizatori SUMAL sunt:
a) personalul cu atribuţii de control din cadrul APCRS şi al structurilor teritoriale de specialitate ale autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, denumite în continuare ITRSV;
b) ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Poliţiei Române şi Poliţiei de Frontieră special abilitaţi;
c) personalul silvic din cadrul ocoalelor silvice, din cadrul structurilor de rang superior, din cadrul Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva şi unităţilor din subordinea acesteia, precum şi din cadrul Institutului de Cercetări şi Amenajări Silvice Bucureşti şi al subunităţilor subordonate acestuia;
d) angajaţi ai operatorilor economici deţinători ai acordului de distribuire a avizelor de însoţire pentru transportul materialelor lemnoase, denumit în continuare acord, care a fost emis conform prevederilor legale;
e) angajaţi ai operatorilor economici specializaţi în transport cu care operatorii economici deţinători ai acordului au încheiat contracte pentru transportul materialelor lemnoase;
f) angajaţi ai autorităţilor vamale unde se efectuează vămuirea materialelor lemnoase, special abilitaţi de către Direcţia Generală a Vămilor.
(2) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. a), acolo unde există deja conturi de utilizatori create în SUMAL, se acordă în continuare drepturile de acces la aplicaţiile de raportare online/control al raportării pentru toate conturile active.
(3) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. b), acolo unde nu există conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV în raza de competenţă are obligaţia de a asigura împreună cu administratorul IT introducerea în SUMAL a persoanelor juridice denumite „inspectorate judeţene de poliţie/structurile teritoriale ale Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră“ şi, după caz, „Inspectoratul General al Poliţiei Române/Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române“, care vor accesa sistemul SUMAL, setând funcţia „POLIŢIST“, cu verificarea prealabilă a validităţii adreselor de e-mail ale ofiţerilor şi subofiţerilor împuterniciţi.
(4) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. c), ITRSV are obligaţia de a introduce în SUMAL ocoalele silvice şi, după caz, structurile de rang superior, precum şi Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice Bucureşti şi subunităţile acestuia, de pe teritoriul de competenţă al ITRSV; acestea vor fi setate ca angajatori, iar în cadrul fiecărei structuri silvice de administrare se introduc datele persoanelor fizice care vor accesa SUMAL, setându-se funcţia „SILVICULTOR“, cu verificarea prealabilă a validităţii adreselor de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(5) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. d), acolo unde nu există conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV are obligaţia de a introduce în SUMAL datele persoanelor fizice care vor accesa SUMAL, setând ca angajator operatorul economic respectiv şi funcţia „OPERATOR AVIZE ONLINE“, cu verificarea prealabilă a validităţii adreselor de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(6) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. e), acolo unde nu există conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV are obligaţia de a introduce în SUMAL datele persoanelor fizice care vor accesa SUMAL, în cazul în care se impune generarea codului offline la expedierea din platformele primare, setând ca angajator operatorul economic respectiv şi rolul „TRANSPORTATOR“, cu verificarea prealabilă a validităţii adreselor de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(7) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. a), în situaţia în care nu există conturi de utilizatori create în SUMAL, APCRS are obligaţia de a introduce în SUMAL datele persoanelor fizice care utilizează componenta „IWood Tracking“.
(8) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. f), care utilizează componenta „IWood Tracking“, în situaţia în care nu există conturi de utilizatori create în SUMAL, ITRSV în raza de competenţă, în baza aprobării APCRS, are obligaţia de a introduce în SUMAL datele persoanelor fizice care vor accesa sistemul SUMAL, setând ca angajator instituţia respectivă şi funcţia „INSPECTOR“, cu verificarea prealabilă a validităţii adreselor de e-mail ale persoanelor fizice respective.
(9) Pentru categoriile de utilizatori prevăzute la alin. (1) lit. b)–f), acolo unde nu există conturi de utilizatori create în SUMAL, angajatorul va transmite către ITRSV în raza de competenţă/APCRS, după caz, pentru introducerea în sistemul SUMAL, următoarele:
a) lista persoanelor fizice care vor accesa sistemul SUMAL, semnată şi stampilată de angajator;
b) fotocopie a cărţii de identitate a fiecărei persoane fizice care va accesa sistemul SUMAL;
c) adresă de e-mail validă pentru fiecare persoană fizică, pentru a primi numele de utilizator şi parola transmise de administratorul IT al SUMAL.
(10) În toate situaţiile prevăzute la alin. (2)–(9), APCRS aprobă numărul de utilizatori SUMAL şi nivelurile de acces pentru aceştia.