În Monitorul Oficial nr. 615 din 20 august a.c. a fost publicat Ordinul nr. 930/2014 al Ministerului Sănătăţii pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.136/2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumuseţare corporală şi pentru completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei.
În extras
Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.136/2007 privind aprobarea Normelor de igienă pentru cabinetele de înfrumuseţare corporală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 484 din 19 iulie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. În anexa nr. 1, la articolul 1, literele a), d), e), h şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a)procedură – activitate de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, implantare dermală, tratament şi machiaj cosmetic, manichiură, pedichiură, epilare, frizerie, coafură şi bărbierit;
……….
d)client – persoană care solicită servicii de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, de tratament şi machiaj cosmetic, manichiură, pedichiură şi epilare, de frizerie, coafură, bărbierit;
e)cabinet – locul în care se desfăşoară activităţile de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, de tratament şi machiaj cosmetic, manichiură, pedichiură şi epilare, de frizerie, coafură şi bărbierit;
h)tatuare cosmetică – procedură aplicată prin înţeparea şi introducerea unui pigment special în stratul dermic al pielii la nivelul feţei, contur buze, pleoape, sprâncene, păr capilar, cu caracter permanent sau semipermanent;
i)tatuare artistică – procedură aplicată prin înţeparea şi introducerea unui pigment special în stratul dermic al pielii cu caracter permanent sau semipermanent;.“
2. În anexa nr. 1, la articolul 1, după litera s) se introduce o nouă literă, litera s), cu următorul cuprins:
„ş)implantare dermală – procedură asemănătoare piercingului, dar fără a crea o breşă, se montează în stratul de piele dermal şi cu modelul la suprafaţa pielii.“
3. În anexa nr. 1, la articolul 4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) În timpul desfăşurării procedurii de piercing, tatuare şi implantare dermală îi este interzisă operatorului purtarea de inele, brăţări, ceasuri sau alte obiecte decorative pe mâini.“
4. În anexa nr. 2, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
(1) Spaţiile de desfăşurare a activităţilor de tatuare, piercing sau implantare dermală trebuie să aibă incinte separate, respectându-se prevederile art. 2 din anexa nr. 1 la ordin, după cum urmează:
a) spaţiul de recepţie în care se asigură accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor trebuie să aibă expuse vizibil toate autorizaţiile, certificatele, aprobările necesare desfăşurării activităţii, precum şi sfaturile de îngrijire tatuaj/piercing/implant dermal, informaţii şi avertismente;
b) spaţiul de lucru pentru desfăşurarea activităţilor de tatuare, piercing sau implantare dermală trebuie să aibă o suprafaţă minimă de 6 mp pentru un modul de lucru. Suprafaţa spaţiului de lucru se va calcula în funcţie de numărul de module. Modulele de lucru trebuie să fie separate prin panouri despărţitoare. Pentru acest spaţiu trebuie asigurată iluminarea naturală şi artificială necesară desfăşurării în condiţii optime a activităţii, aer condiţionat şi ventilator;
c) spaţiul destinat efectuării sterilizării şi păstrării sterilităţii instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare, organizării activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a activităţilor conexe (spălarea, decontaminarea, împachetarea şi stocarea) trebuie să respecte prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.338/2007 pentru aprobarea Normelor privind structura funcţională a cabinetelor medicale şi de medicină dentară, cu modificările ulterioare, şi prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare, cu modificările şi completările ulterioare;
d) spaţiu pentru depozitarea echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curăţenie.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), piercingul urechii se poate executa şi în alte locaţii decât cele special amenajate, cu condiţia utilizării unui dispozitiv special, numit pistol, precum şi a unor cercei speciali, sterili, destinaţi acestui tip de operaţiune, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 261/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Piercingurile şi implantarea dermală se efectuează numai în cabinete specializate. Acestea se efectuează numai cu branule sau ace speciale. După efectuarea piercingului, operatorul are obligaţia să pună în vedere clientului să revină după 3 zile la control şi la tratament sau ori de câte ori este nevoie.
(4) Modulul pentru efectuarea activităţii de tatuare trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru pentru pigmenţi şi compartimente pentru materiale necesare procedurii de tatuare, scaun pentru operator, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase.
(5) Modulul pentru efectuarea activităţii de piercing trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru cu compartimente şi materiale necesare procedurii de piercing/implantare dermală, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase.
(6) Dacă se furnizează şi alte servicii de înfrumuseţare, acestea trebuie să se desfăşoare în incinte separate.
(7) Temperatura din camera de lucru trebuie să fie confortabilă, asigurându-se un minimum de 22°C.
(8) În spaţiul de lucru este permis doar accesul operatorului şi clientului, precum şi al cadrelor medicale.“